Ethanol in Benzine

Straks worden er nog georganiseerde reizen aangeboden
op zoek naar ethanol vrije benzine
ik zie de slogan al voor me “ motorreizen met gegarandeerd ethanolvrije brandstof” :+
 
@ “motorreizen met gegarandeerd ethanolvrije brandstof

Ha-ha, tot nu voelde ik me wel eens een roepende in de woestijn!
Er worden steeds meer mensen wakker dat ethanol 'vieze bagger' is. Zeker voor oudere voertuigen is ethanol-E10 vaak ongewenst.
Het kan bijna niet anders dan dat de benzine-pompen zullen gaan voldoen aan de wensen van steeds meer gebruikers..................

Ik sprak onlangs een snor-brom-scoot-handelaar die meldde dat op dit moment scootertjes bij bosjes aan gort worden gereden vanwege E10.
Mss is het zelfs wel zo, dat de overheid dat juist wil om die oude vervuilende dingen (versneld) van de weg te krijgen......................?
 
@ “motorreizen met gegarandeerd ethanolvrije brandstof

Ha-ha, tot nu voelde ik me wel eens een roepende in de woestijn!
Er worden steeds meer mensen wakker dat ethanol 'vieze bagger' is. Zeker voor oudere voertuigen is ethanol-E10 vaak ongewenst.
Het kan bijna niet anders dan dat de benzine-pompen zullen gaan voldoen aan de wensen van steeds meer gebruikers..................

Ik sprak onlangs een snor-brom-scoot-handelaar die meldde dat op dit moment scootertjes bij bosjes aan gort worden gereden vanwege E10.
Mss is het zelfs wel zo, dat de overheid dat juist wil om die oude vervuilende dingen (versneld) van de weg te krijgen......................?
een soort pandemie onder de scootertjes
mooi, niet ingrijpen :+
 
Ik heb net 30 pagina's doorgeworsteld , maar 1 ding is me niet helemaal duidelijk :
Bevat de kant en klare 2takt mix aan de pomp ook een hoeveelheid ethanol?
Bij de gewone benzine's staat het percentage aangegeven maar bij de mix niet...
 
Ik heb net 30 pagina's doorgeworsteld , maar 1 ding is me niet helemaal duidelijk :
Bevat de kant en klare 2takt mix aan de pomp ook een hoeveelheid ethanol?
Bij de gewone benzine's staat het percentage aangegeven maar bij de mix niet...
Dat is een goeie,maar zou die kant en klare meuk sowieso mijden,er zit daar een lage kwaliteit 2 takt olie doorheen,
veel beter is het om zelf te mengen met een goede kwaliteit 2 takt olie en ethanol vrije benzine.
 
Ik rij al tijden op de kant en klare mix van de pomp , tot nu toe geen gedoe er mee gehad..
Laatst wel geschrokken van de prijs : 1,95 per liter , als je veel rijd dan is zelf mixen wel lonend..
 
Ik rij al tijden op de kant en klare mix van de pomp , tot nu toe geen gedoe er mee gehad..
Laatst wel geschrokken van de prijs : 1,95 per liter , als je veel rijd dan is zelf mixen wel lonend..
Ik had altijd gedoe met pomp mix van versleten big end lagers,opgevreten pistonpennen en parelende bougies,al heb ik het wel over zo,n
40jaar geleden,ik ben zelf gaan mixen en daarna nergens geen last meer van gehad.
 
Ik heb net 30 pagina's doorgeworsteld , maar 1 ding is me niet helemaal duidelijk :
Bevat de kant en klare 2takt mix aan de pomp ook een hoeveelheid ethanol?
Bij de gewone benzine's staat het percentage aangegeven maar bij de mix niet...
Een 2-takt mag helemaal geen ethanol, dan gaat ie kapot.
Dus ik neem toch aan dat tankstations een ethanovrije mix afleveren?

Je zegt het zelf ook al, geen sticker te zien.
 
Kan zijn , maar wie zegt dat ze het zo aangeleverd krijgen of zelf mengen??
Ik kan er weinig op zeggen want ik heb de laatste jaren geen tankstation meer gezien met een 2-takt mix.

Alleen nog enkele die buiten gebruik zijn.

20181007_155529.jpg


De container waar lege literflessen olie in mogen, staat er aan de linkerkant naast.

20181006_141305.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er vanuit dat een tankstation alleen goeie geschikte brandstof levert.

Ook in een kettingzaag gaat 2-takt. In gazonmaaiers, in scooters, in brommers, in 2takt crossers.
Tot voor kort nog bij de gemeente in het groenonderhoud.

Geen geschikte benzine leveren is aansprakelijk én slechte reclame.
 
Op E95 wilden mijn 2takten jarenlang prima lopen, tegenwoordig tank ik BP ultimate
 
Op E95 wilden mijn 2takten jarenlang prima lopen, tegenwoordig tank ik BP ultimate
Oké.

Ik heb het trouwens alleen van horen zeggen dat een 2-takt en ethanol een no go is.
Mijn zwager heeft 6 jaar geleden een 50cc crossertje gekocht voor zijn zoon, en daarna een grotere, 80cc.
Volgens de verkoper mocht er geen ethanol in, als ik het mij goed herinner.

En volgens mij klopt dat, het blok loopt warmer en krijgt minder smering omdat benzine beter koelt en smeert.

In elk geval, de gebruikte metalen en legeringen moeten geschikt zijn voor ethanolgebruik.
Dat geld trouwens voor alle voertuigen, machines en apparaten.
 
Verkoper kan wel meer zeggen , die geloof ik niet op zijn/haar blauwe ogen...
Daarbij volgen de betere 2takt oliefabrikanten de ontwikkelingen mbt benzine op de voet zodat ze daar op in kunnen spelen.
Waar het mij omgaat is dat iedereen het over de gewone benzine heeft terwijl er ook nog 2takt motoren/brommers rondrijden..ben me er ook van bewust dat het aandeel van dergelijke machine's wel steeds kleiner word..
Professionele gebruikers zoals tuinders etc etc mogen enkel en alleen Aspen ( of vergelijkbaar ) gebruiken ivm veiligheids en milleuvoorschriften
 
Verkoper kan wel meer zeggen , die geloof ik niet op zijn/haar blauwe ogen...
Daarbij volgen de betere 2takt oliefabrikanten de ontwikkelingen mbt benzine op de voet zodat ze daar op in kunnen spelen.
Waar het mij omgaat is dat iedereen het over de gewone benzine heeft terwijl er ook nog 2takt motoren/brommers rondrijden..ben me er ook van bewust dat het aandeel van dergelijke machine's wel steeds kleiner word..
Professionele gebruikers zoals tuinders etc etc mogen enkel en alleen Aspen ( of vergelijkbaar ) gebruiken ivm veiligheids en milleuvoorschriften
Dan bel je toch naar de fabrikant als je de verkoper niet vertrouwd?
Shell of BP of Firezone...

Het klopt wel dat de meesten achter de Balie er geen zak vanaf weten. Dat is niet goed :N
Maar er zijn uitzonderingen. Je zou dit ook kunnen vragen bij een handelaar met tankstation(s).
Een zogenaamde witte pomp.

Er zit er eentje hier vlakbij. De eigenaar staat zelf ook wel in de shop en weet overal een antwoord op.
Ze hebben eigen tankwagens en halen dus zelf hun benzine en diesel bij de raffinaderij.
Ook verkopen ze petrolium en oliën. Grote vaten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan