Ethanol in Benzine

@Rene-B Hoe het nu zit, weet ik niet. Jaren geleden eens met Shell gebeld over hun mengverhouding van 2-takt, daarover werd ik netjes teruggebeld door iemand die wist waar hij over sprak.

Een tijd geleden kon ik niet vinden of BP Ultimate ethanolvrij was (later wel gevonden), op 2 e-mails naar de BP-klantenservice moet ik nog steeds antwoord krijgen. Jammer en gewoon lomp om dit soort praktische vragen niet te beantwoorden. Waar is je klantenservice dan voor? Om aan te geven welk station een klantenplee heeft en welke niet ofzo?
BP ultimate en Aral is dezelfde brandstof Ethanol vrij, maar voor hoelang??
 
@Classicracer #512 Dat kan waarschijnlijk niemand garanderen. Wel is het zo dat Ultimate e.d. sinds de invoering van E10 een stuk meer verkocht wordt (link AD) en zodra ze er E10 van maken, stort dat weer in elkaar. Dat geeft hoop.
 
Wat kan niemand garanderen, ik garandeer je dat het ethanol vrij is.
En zodra al het er in zit weet ik het ook. Vooralsnog is het prima brandstof , zelfs de classic tweetakt racer gaat er lekker op.
 
Wat kan niemand garanderen, ik garandeer je dat het ethanol vrij is.
En zodra al het er in zit weet ik het ook. Vooralsnog is het prima brandstof , zelfs de classic tweetakt racer gaat er lekker op.
Als je je eigen post terugleest, dan vraag je:”BP ultimate en Aral is dezelfde brandstof Ethanol vrij, maar voor hoelang??”.
Daarop antwoord ik.

Ik twijfel niet aan het ethanolvrij zijn van die brandstoffen. Dat is me al lang bekend en gaat hier fijn in de tankjes,.
 
Voor zover ik de berichten op de sites van de benzinemij's heb gelezen, is premium nu WEL ethanolvrij.
Ook wordt erbij vermeld dat ze duidelijk naar de consumenten zullen communiceren als er wel ethanol zal worden bijgemengd.

Voor steeds meer (oude) voertuig-bezitters wordt, nu E10 is ingevoerd, meer en meer duidelijk dat ethanol flinke problemen kan gaan opleveren.
Derhalve zal er steeds meer vraag komen naar ethanolvij en zal het niet snel uit de pomp verdwijnen.
 
Oké, dus er zit geen verschil tussen benzinemaatschappijen en consumenten.

Wat je ze ook verteld het interesseert ze geen fuck, totdat er problemen komen :o:o:o_O-:+
 
Voor zover ik de berichten op de sites van de benzinemij's heb gelezen, is premium nu WEL ethanolvrij.
Ook wordt erbij vermeld dat ze duidelijk naar de consumenten zullen communiceren als er wel ethanol zal worden bijgemengd.

Voor steeds meer (oude) voertuig-bezitters wordt, nu E10 is ingevoerd, meer en meer duidelijk dat ethanol flinke problemen kan gaan opleveren.
Derhalve zal er steeds meer vraag komen naar ethanolvij en zal het niet snel uit de pomp verdwijnen.
Dat hopen we dan maar......en anders is er daarna nog Aspen.
 
...
Derhalve zal er steeds meer vraag komen naar ethanolvij en zal het niet snel uit de pomp verdwijnen.
Het is hier geen kwestie van vraag en aanbod, maar wat de regering ons oplegt ...
Als de regering het verbied, verdwijnt het, en dan ben je toegewezen tot het kopen van "old timer brandstof" op online sites, en dan kan je tellen aan ongeveer 70€ voor 20 liter. 3,5€/L ...
Enfin, als ze ook dat niet aan banden gaan leggen :X
 
En daarmee ons cultureel historisch erfgoed vernietigen?

Ik zie politici hier wel voor aan. Zo slim zijn die gasten niet. Geloven alleen maar in theoretische oplossingen en onderzoeken en uitkomsten van een al net zo wazig bureau die met de resultaten komen die ze willen horen.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren super E5 getankt voor 1,30/ltr. Super 98 was 1,34/ltr en die E10 was 1,27/ltr.
Zo fijn zoveel keuze zo dicht bij de Duitse grens.
 
@DKP & @Mike Schenk Sorry, had jullie berichtjes even gemist. Dit was 2 weken geleden in Andorra, ietwat onbekend klein staatje tussen Spanje en Frankrijk. Daar haten ze belasting en zijn ze gek op motorvoertuigen, roken, drinken en lekkere luchtjes. Al die zaken zijn dus heel erg betaalbaar daar.
Overigens was dit een dure pomp, een echte Hollander was even doorgereden en kon voor nog een paar cent minder bij BP ook terecht.

Klimaat en eten zoals in Spanje/Catalonië het lijkt alsof iedereen een motor heeft. Soort van paradijs dus.
 
Laatst bewerkt:
Dit was 2 weken geleden in Andorra, ietwat onbekend klein staatje tussen Spanje en Frankrijk. Daar haten ze belasting en zijn ze gek op motorvoertuigen, roken, drinken en lekkere luchtjes. Al die zaken zijn dus heel erg betaalbaar daar.

Andorra, qua kosten ook heel fijn. Ook ideaal als je in de regio zit en je hebt bijvoorbeeld een nieuwe band nodig. Alleen is die doorgaande weg zo lelijk dat ik het land toch meestal mijd en in Frankrijk of Spanje rijd.
 
@Mike Schenk De weg over de pas (Pas de la Casa) bedoel je? Ik vind hem met de auto al erg leuk, met de motor lijkt het me geweldig. Tegenwoordig kun je ook de (tol-)tunnel nemen. Daarna (de weg door de dorpjes) is soms erg druk en schiet niet bepaald op. Vandaar dat de gemiddelde Andorrees een dikke motor heeft en niet te beroerd is om die te gebruiken zoals het hoort :]
 
@Mike Schenk De weg over de pas (Pas de la Casa) bedoel je?

De weg van Pas de la Casa naar Spanje (CG-2 en CG-1), te druk en toeristisch naar mijn smaak. Ik ben vaak richting de Pas de la Casa gereden, maar dan net voor de laatste beklimming linksaf weer verder Frankrijk in (richting Porta). En dan afhankelijk van waar ik heen wilde om Andorra heen richting Spanje, of weer verder Frankrijk in.

Een keertje heel goed gegeten in Hotel du Col terwijl ik daar in een natte sneeuwbui aankwam. Afgelopen jaar had ik me daar weer op verheugd maar die tent staat inmiddels leeg en is flink vervallen.
 
Weet iemand of er middeltjes zijn die de ontbinding van e10 benzine tegengaan zodat het lang bewaard kan worden?
En welke raden jullie aan?
 
In de beschrijving staat dat dat is om het brandstofsysteem te beschermen, of het ook conserveert is de vraag
Ik zoek echt een conserveermiddel om het in jerrycans lange tijd te kunnen bewaren.
 
Weet iemand of er middeltjes zijn die de ontbinding van e10 benzine tegengaan zodat het lang bewaard kan worden?
En welke raden jullie aan?
Zelf gebruik ik daar Sta-bil voor. Bij diverse zaken, zoals Bol.com of carclean verkrijgbaar. Kleine flesjes zijn relatief duur, maar de grotere (ca. 1 ltr) vallen mee en je doet er lang mee. Geschikt tot E85 volgens het label.
Of het echt werkt? Ik heb nog nergens echt bewijs ervoor kunnen vinden, maar het bestaat al erg lang en mijn ervaring is goed. Maar zonder dit spul was het misschien ook goed gegaan... Ik kieper het voor alle zekerheid in de tank voor de winterstalling en in een jerrycan die ik heb staan.

103676-1.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan