Ethanol in Benzine

Straks komen ze vanwege de Corona crisis geld tekort en gaan ze tijdelijk de prijs van benzine verdubbelen....over tijdelijke hebben we hier in NL ‘goede’ ervaringen....Kok kwartje.

Kortom, geniet ervan !
 
Sterker nog: als je nu een grote lege tank in je tuin zou ingraven en die dan volgooit met een goede E5 Premium benzine dan scheelt je dat ook bakken en bakken met geld.
Want geloof me....straks als al deze ellende voorbij is dan gaan de benzineprijzen torenhoog worden.
Gisteren tankte ik Shell V-power voor rond de 1 euro 50 per liter.
Dat was een aantal weken geleden nog dik 1.80
 
En nu maar hopen dat de grens met Duitsland open blijft........kan daar nog steeds e5 tanken, en nog goedkoper ook als in Nederland........beter voor mijn Burgman als míjn oude auto.
 
Een bromfietshandelaar wist mij te vertellen dat op dit moment heel veel scooters 'naar de kloten gaan' door E10-ethanol.
Zeker die goedkope China-scooters kunnen vaak spoedig naar de sloop.

Ik was afgelopen week met mijn 47 jr oude Vespa Ciao bij een scooter/ brommer sloper.
Daar stonden al diverse Oost-Azië-meuk-scooters van slechts 4 jaar oud, en nu reeds rijp voor de sloop!

En dan heb je hier op MF nog steeds van die gladiolen die het ethanol-probleem blijven ontkennen. Stelletje struisvogels!

Wat is er dan precies aan de hand met die scooters dat ze al compleet naar de sloop moeten?
Zelfs al is de complete carburateur opgelost door ethanol dan lijkt het mij nog steeds de moeite om te repareren
 
Sterker nog: als je nu een grote lege tank in je tuin zou ingraven en die dan volgooit met een goede E5 Premium benzine dan scheelt je dat ook bakken en bakken met geld.
Want geloof me....straks als al deze ellende voorbij is dan gaan de benzineprijzen torenhoog worden.
Gisteren tankte ik Shell V-power voor rond de 1 euro 50 per liter.
Dat was een aantal weken geleden nog dik 1.80
Zouden IBC’s benzine-bestendig zijn? Kun je een kuubje bewaren :P
 
Wat is er dan precies aan de hand met die scooters dat ze al compleet naar de sloop moeten?
Zelfs al is de complete carburateur opgelost door ethanol dan lijkt het mij nog steeds de moeite om te repareren
Technisch waarschijnlijk wel, maar ik vermoed dat dit vooal economisch totalloss is.
Je koopt zo'n ding voor onder de 900 euro, dus na vier jaar is hij bij het minste of geringste economisch total-loss.
Een verstopte Carburateur en een kapotte accu na een winter stilstand bijvoorbeeld. Als de eigenaar het moet laten doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Zouden IBC’s benzine-bestendig zijn? Kun je een kuubje bewaren :P
De ene wel, de andere niet. Als de koop van mijn huis doorgaat, heb ik een ondergrondse mazouttank van 3.300L.

Het hele huis is ook onderkelderd, en ik denk er dan aan er zo een drietal in de kelder te zetten om te bufferen wanneer de mazout weer eens laag staat.

Ik weet waar je die met hopen tweedehands vind, ik moet dan alleen erbij vermelden dat het voor mazout dient.
 
@DKP Ik vroeg het me af, maar het lijkt me niet handig om serieus 1000 l benzine in een plastic bak in mijn garage te stallen :)

Mazout is volgens mij hetzelfde als de vroegere rode diesel (in NL hebben we al een tijdje geen rode diesel meer).
Let wel op dat daar tegenwoordig ook een deel bio-spul bijzit, waardoor je kans hebt op bacteriegroei in je tank, zeker als je het langere tijd opslaat. Het wordt dan onbruikbaar en je hebt ineens een paar m3 chemisch afval...
 
@DKP Ik vroeg het me af, maar het lijkt me niet handig om serieus 1000 l benzine in een plastic bak in mijn garage te stallen :)

Mazout is volgens mij hetzelfde als de vroegere rode diesel (in NL hebben we al een tijdje geen rode diesel meer).
Let wel op dat daar tegenwoordig ook een deel bio-spul bijzit, waardoor je kans hebt op bacteriegroei in je tank, zeker als je het langere tijd opslaat. Het wordt dan onbruikbaar en je hebt ineens een paar m3 chemisch afval...
Bij ons is mazout nog in gebruik, maar enkel bij bestaande installatie's. Bij nieuwbouw mag het niet meer.

Je moet daarom ook, net als voor water, de zwarte ibc's nemen ;)
 
Technisch waarschijnlijk wel, maar ik vermoed dat dit vooal economisch totalloss is.
Je koopt zo'n ding voor onder de 900 euro, dus na vier jaar is hij bij het minste of geringste economisch total-loss.
Een verstopte Carburateur en een kapotte accu na een winter stilstand bijvoorbeeld. Als de eigenaar het moet laten doen.

Ja als je zo rekent misschien wel ja.
Als je na reparatie weer een paar jaar kan rijden dan snap ik niet waarom de marktwaarde erbij gehaald moet worden. Maar goed daarom rij ik zelf ook oud spul denk ik dan
 
Wat is er dan precies aan de hand met die scooters dat ze al compleet naar de sloop moeten?
Zelfs al is de complete carburateur opgelost door ethanol dan lijkt het mij nog steeds de moeite om te repareren
Dat is natuurlijk niet alleen de E10 die de scooters naar de sloop brengt.
Maar feit is wel dat de blokjes er flink van lijden. Bijv dat bij de 2-takt de olie niet mengt met ethanol.
De cil.wanden en de krukaslagers vinden dat niet heel fijn.

Maar het is ook dat die scooters vaak worden gereden door jonge gastjes die de boel flink weten te verneuken.
Die handelaar meldt dat hij heel veel inkomsten heeft vanwege ' (on-)deskundige' reparaties met slecht gereedschap.

Op het terrein stonden meerdere 'sloop-scooters' tegen elkaar. Daartussen waren er bij die slechts 4 jaar oud zijn.
Niet alleen motorisch, maar ook van buiten al flink gehavend. Je vraagt je echt af hoe ze dat zo snel klaar kunnen krijgen?
Mss heeft pappie te veel centjes en dat ze dan gewoon weer een nieuwe krijgen. Lekker makkelijk toch!
 
veel (merkloze) bami-scooters, zoals ze vaak worden geduid, met fake namen als grande retro etc, zijn van de allergoedkoopste plastics gemaakt.
na een zomertje is het kunststof al broos geworden, en de waterverf (sorry, chroom/lak bedoel ik) al weggespoeld/weggeroest.
de nogal opgewonden rijstijl van veel scooteraars doet de rest.
dan is het dus niet zo gek dat ze al voor pakweg 900 pleuro verkocht worden?
 
na een zomertje is het kunststof al broos geworden, en de waterverf (sorry, chroom/lak bedoel ik) al weggespoeld/weggeroest.
Dat zie je ook wel bij die super-goedkope 'oma-fietsen' die ze te koop aanbieden voor 2 knikkers en een knaak. Baggerzooi!
Al na de eerste regenbui staan de bruine spikkels op het metaal............................. Over pekel er overheen zullen we dan maar helemaal niet spreken.
Het kost nix, maar het is dan ook nix!'(
 
Technisch waarschijnlijk wel, maar ik vermoed dat dit vooal economisch totalloss is.
Je koopt zo'n ding voor onder de 900 euro, dus na vier jaar is hij bij het minste of geringste economisch total-loss.
Een verstopte Carburateur en een kapotte accu na een winter stilstand bijvoorbeeld. Als de eigenaar het moet laten doen.


Onderdelen kosten geen drol, carburateur is tientjes werk. Er op zetten 20 minuten bij die simpele scooters. Zal wel economisch beter zijn voor de handelaar, als hij ze total verklaart. Liever 500 op een nieuwe verdienen, dan 150 op een reparatie.
 
Zelfs een vespa carb kost geen drol, dell orto 70 eu ofzo en een prima replica 40
Is het repareren niet waard, gewoon een nieuwe erop en gaan... maar idd zal wel een mooi dealer praatje aanhangen.
 
Dat zie je ook wel bij die super-goedkope 'oma-fietsen' die ze te koop aanbieden voor 2 knikkers en een knaak. Baggerzooi!
Al na de eerste regenbui staan de bruine spikkels op het metaal............................. Over pekel er overheen zullen we dan maar helemaal niet spreken.
Het kost nix, maar het is dan ook nix!'(
Ik heb 16 jaar geleden zo'n fiets gekocht voor 170 euro en heb hem nog steeds. Een keer een nieuw achterwiel voor 37 euro op gezet. Verder alleen banden.
 
Onderdelen kosten geen drol, carburateur is tientjes werk. Er op zetten 20 minuten bij die simpele scooters. Zal wel economisch beter zijn voor de handelaar, als hij ze total verklaart. Liever 500 op een nieuwe verdienen, dan 150 op een reparatie.

Maar dan zou ik zeggen dat de handelaar de scooter alsnog maakt en verkoopt
Is meer mee te verdienen dan dat hij hem weg gooit lijkt mij
 
Tja, misschien zijn de blokjes van die chinezen moeilijk te krijgen of krijg je er na reparatie alsnog niks voor. Het verbaasd mij vooral dat zodra het om auto's of motoren gaat er geen Chinees voet aan de grond krijgt, maar bij scooters?

Ik heb 16 jaar geleden zo'n fiets gekocht voor 170 euro en heb hem nog steeds. Een keer een nieuw achterwiel voor 37 euro op gezet. Verder alleen banden.
Hier staat er ook één van 11 jaar. Daar is wel het een en ander van af gevallen moet ik eerlijk zeggen. Maar hij doet het nog steeds.
 
Onderdelen kosten geen drol, carburateur is tientjes werk. Er op zetten 20 minuten bij die simpele scooters. Zal wel economisch beter zijn voor de handelaar, als hij ze total verklaart. Liever 500 op een nieuwe verdienen, dan 150 op een reparatie.
Ik zou me er, als ik professioneel monteur was, ook niet aan wagen. Het is na een reparatie wachten tot het weer kapot is, en dan komen ze bij jou terug voor garantie.
 
Dat is het probleem. Een proff. monteur wil er niet, en mag mss ook niet van z'n baas er aan sleutelen.
Dan gaan die jonge gastjes er zelf mee aan de slag. Het eindresultaat laat zich raden!

Hierboven genoemd Dell'Orto(?) carb had ik onlangs voor €24. (is wel een Alie-kloon of zoiets/ maar doet 't prima)
 
Jammer genoeg is de duurzame cultuur in grote delen van Azië iets anders dan hier. Ultra goedkope vervoermiddelen, lage kwaliteit ook, die al snel afgedankt worden ipv er wat tijd in te stoppen om te repareren. Garantie is ook een vrij onbekend iets, daar is de prijs gewoon naar.
Als je een keer in India bent geweest en hebt ervaren hoe de wegen er zijn (+ de rest) en hoe men daar denkt in het verkeer vooruit te komen, dan snap je... dat wij dat gewoon nooit snappen :)
 
Het verbaasd mij vooral dat zodra het om auto's of motoren gaat er geen Chinees voet aan de grond krijgt, maar bij scooters?
in China gelden er andere regels (airbags zijn er bijv. niet wettelijk verplicht).
de crashtests van de briliance Bs6 en de landwind staan op YT en zijn niet om vrolijk van te worden.
feit is dat de chinezen snelle leerlingen zijn, en het ze in de toekomst wel lukt?
v.w.b. motoren: ze zijn er wel overigens (Zontes firefly, of de Venom X22 om maar wat te noemen).
punt is dat ze gewoon (nog) niet voldoen aan de EU eisen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan