Ethanol in Benzine

TeamHeronSuzuki

Two Stroke or No Stroke
2 okt 2006
37.982
19.336
Laatst bewerkt:
Material Safety Data Sheet

Benzine

ACC# 16105 Section 1 - Chemical Product and Company Identification

MSDS Name: Benzine
Catalog Numbers: B264-20
Synonyms: Petroleum naphtha; Petroleum distillates; VM&P Naphtha HT.
Company Identification:
Fisher Scientific
1 Reagent Lane
Fair Lawn, NJ 07410

Section 2 - Composition, Information on Ingredients

CAS# Chemical Name Percent EINECS/ELINCS
64742-89-8 Solvent naphtha (petroleum), light aliphatic 100 265-192-2
111-65-9 Octane 1.5 203-892-1
142-82-5 n-Heptane 1.16 205-563-8
1330-20-7 Xylenes (o-, m-, p- isomers) 0.13 215-535-7
108-38-3 m-Xylene 0.05 203-576-3
100-41-4 Ethylbenzene 0.03 202-849-4
71-43-2 Benzene 0.015 200-753-7
108-88-3 Toluene 0.0118 203-625-9

Gewoon even googelen op benzine Material Safety Data Sheets, elk chemisch product heeft zo'n blad beschikbaargesteld door de fabrikant voor het geval je het binnen krijgt ofzo, de samenstelling van het product staat erin
 
Hoe zit het dan met onderstaande bericht?? Dat er steeds meer ethanol wordt toegevoegd.



"de benzines op korte termijn.

Op basis van de richtlijnen van de EU en de Nederlandse overheid, dient minimaal 4,5% van alle motorbrandstoffen voor het wegverkeer per 1 januari 2009 energie van biologische oorsprong te bevatten. Dit wordt elk jaar met 1,25 % verhoogd (3,25% voor 2008). Om hieraan te voldoen hebben oliemaatschappijen besloten voor de benzines over te stappen op ethanol in plaats van ETBE. De beschikbaarheid van ETBE is begrensd. Het product is daarom duur en daarnaast zal in de toekomst niet kunnen worden voldaan aan de bijmengquota.

De oliemaatschappijen hebben besloten om in de periode van 1 oktober tot 15 oktober 2008 over te schakelen.
Wij als leverancier hebben besloten om zo laat mogelijk de omschakeling pas te doen, omdat eenmaal overgeschakeld naar benzine met ethanol een volgende levering niet is aan te raden met ETBE"
 
Is het niet zo dat (bij viertakt) alles wat niet verbrand wordt met de overdruk geloost wordt. Bij mijn X1 komt dat eruit in het luchtfilter en gaat zo weer mee in de verbranding. Hiervoor heb ik een zgn catch can (= kots kan) gemonteerd waar dit in komt. Heb je gelijk een schonere verbranding. Daar komt een hoop troep in terecht waaronder zeker ook water. Voor een tweetakt lijkt me dat een iets ander verhaal.
 
Op een Engels forum kwam ik een bericht tegen dat er tegenwoordig ethanol wordt toegevoegd aan benzines en dat dit kan leiden tot vastlopers (bij met name tweetakten), vooral omdat er nogal wat water wordt afgescheiden.

Is er een benzine expert hier die dit kan bevestigen??

En wat is er aan te doen??


http://www.utb.nl/k/n193/news/view/337/864/Ethanol-toevoeging-in-benzine.html

Fuel School: Phase Separation in Ethanol Blended Gasoline

Hoi Bas, ben niet zo'n chemicus maar ik heb begrepen dat het octaangehalte eigenlijk belangrijker is dan de toevoegingen in het sap wat ze benzine noemen .
De benzine lijkt helemaal niet meer op de benzine die werd gebruikt toen onze 2-t
brikken op de weg kwamen :N :N en dat is al een tijdje zo :Y .

:W
 
Pluspuntje: de EU begint langzaamaan door te hebben dat ethanol helemaal niet zo goed is voor het milieu, en dat de CO2-uitstoot er ook helemaal niet gunstiger door wordt... Dus wellicht wordt dit nog eens aangepast.
 
na 1 januari gaat er weer meer bio ethanol bij de pompbenzine
ik dacht dat er dan totaal 5.75 procent bio ethanol in de benzine zit
heeft mij al een polyester tank gekost van mijn caferacer want die kunnnen slecht
tegen ethanol . ben nu naarstig op zoek naar een tankcoating die hier wel tegen kan

Eldert
 
na 1 januari gaat er weer meer bio ethanol bij de pompbenzine
ik dacht dat er dan totaal 5.75 procent bio ethanol in de benzine zit
heeft mij al een polyester tank gekost van mijn caferacer want die kunnnen slecht
tegen ethanol . ben nu naarstig op zoek naar een tankcoating die hier wel tegen kan

Eldert

Polyester laat als het ouder word gewone benzine ook door,ik heb
dat met een Rickman tank gehad,ik kreeg van die mooie grote bulten
onder de lak ,je kan er dus ook last van krijgen zonder ethanol.
 
na 1 januari gaat er weer meer bio ethanol bij de pompbenzine
ik dacht dat er dan totaal 5.75 procent bio ethanol in de benzine zit
heeft mij al een polyester tank gekost van mijn caferacer want die kunnnen slecht
tegen ethanol . ben nu naarstig op zoek naar een tankcoating die hier wel tegen kan

Eldert


Howell heeft in de USA een coating gevonden die er tegen bestand zou moeten zijn, kijk even in het topic over de de bouw van de Classic CB500 racer of op LRT...
 
Hoi Bas, ben niet zo'n chemicus maar ik heb begrepen dat het octaangehalte eigenlijk belangrijker is dan de toevoegingen in het sap wat ze benzine noemen .
De benzine lijkt helemaal niet meer op de benzine die werd gebruikt toen onze 2-t
brikken op de weg kwamen :N :N en dat is al een tijdje zo :Y .

:W


Maar weet je wat het is zoals Eldert ook al zegt ze voegen steeds meer Ethanol tot hoe lang gaat dat goed :?
 
Laatst bewerkt:
caswell claimt een coating te hebben die bestand is tegen ethanol

http://www.caswellplating.com/aids/epoxygas.htm (Plating Kits Electroplating Kits Aluminum Anodizing Kits Gas Tank Sealer Metal Polishing And Buffing Supplies)

ik heb zelf nog geen ervaring met dit product . is amerikaans maar hebben ook een vestiging in de UK

Eldert
 
na 1 januari gaat er weer meer bio ethanol bij de pompbenzine
ik dacht dat er dan totaal 5.75 procent bio ethanol in de benzine zit
heeft mij al een polyester tank gekost van mijn caferacer want die kunnnen slecht
tegen ethanol . ben nu naarstig op zoek naar een tankcoating die hier wel tegen kan

Eldert

KBS tanksealer: http://www.kbs-coatings.eu/product_info.php?products_id=31
Wordt aanbevolen om fibreglass tanks te beschermen tegen de modernde agressieve brandstoffen.
 
Weet iemand of Tank Cure ook goed is???
Heb het nl staan, moet eigenlijk in mn poly tank van een cafereecert.

:W
 
Op een Engels forum kwam ik een bericht tegen dat er tegenwoordig ethanol wordt toegevoegd aan benzines en dat dit kan leiden tot vastlopers (bij met name tweetakten), vooral omdat er nogal wat water wordt afgescheiden.
...

(Heb je links btw nog niet doorgelezen)

Ben zeker geen benzine expert, maar vastloper door water lijkt me sterk met uitlaatgassen van een paar honder graden celcius. Bovendien is het water allemaal opgelost in het ethanol.

Wat wel een belangrijk punt is is de mengselafstelling. Als je benzine met een hoger ethanol gehalte gebruikt zul je bij dezelfde afstelling een armer mengsel krijgen. Normale 'moderne' (<15 jaar oud) koekblikken hebben hier zeker geen last van en regelen het gewoon bij via de lambdasonde (of ze regelen niks bij en ze kunnen er wel tegen).

Maar voor een motor met carbs en dus een vaste afstelling word het anders. En helemaal bij een hoogbelaste 2-takt die al een beetje aan de arme kant staat...
 
hallo
volgens het vakkundige duits blad oldtimer markt wat een groot ,
onderzoekt heeft laten doen aan een unieversieteit kon ,
ethanol geen kwaad in je ouwe brik .maar let op met aan gepaste 2takten,
.want hij word iets schraler.
ik tank wel regelmatig v power 100 dat rijd een stuk vloter.
ik zit makkelijker op max toeren tal en dat is met een rd 350 1wt ,
al lastig zat
groeten rene.
 
In de 2cv club gebruiken we ook ethanol en om daar op te rijden moet je een grotere sproeier monteren, om en nabij 10% groter. Dit is dan wel voor E85. Ook moet je je onsteking vervroegen.
 
Laatst bewerkt:
In de 2cv club gebruiken we ook methanol en om daar op te rijden moet je een grotere sproeier monteren, om en nabij 10% groter. Dit is dan wel voor E85. Ook moet je je onsteking vervroegen. Echter voor de normale brandstof is er door de fabrikant voor gezorgd dat het octaangehalte hetzelfde blijft. Dus voor 2-takt kan ik me voorstellen dat extra smeren geen overbodige luxe is, maar voor 4-takt mag het in totaal niets uitmaken. Behalve dan dat diverse rubbers en kunsstofdelen sneller aangetast raken. Sinds dat de fabrikanten bijmengen, heb ik gemerkt dat de lak van mijn tank bij de tankdop aan het krullen is gegaan. Terwijl de tank een kleine 15 jaar geleden gespoten is en er toen niets aan de hand was. Blijkbaar een teken van het aggresievere ethanol.
 
E10 schijnt die boel inderdaad wat armer te laten lopen en daarnaast kan het de rubbers aantasten. De ADAC heeft wel een lijst die een aardige indruk geeft. Voor onze Suzuki tweetakten ziet het er wat minder rooskleurig uit:
http://www1.adac.de/images/E10%20Freigaben_tcm8-260791.pdf

Je kan natuurlijk altijd E98 tanken daar zit veel minder ethanol in.
 
Weet iemand of Tank Cure ook goed is???
Heb het nl staan, moet eigenlijk in mn poly tank van een cafereecert.

:W

Ik heb met tankcure gemaild. Lang verhaal, komt in het kort hier op neer:
Momenteel is tankcure bestand tegen de huidige agressieve benzine. :Y
Ik ga dus met een gerust hart mn poly-tank behandelen.

:W
 
Laatst bewerkt:
Bijna vergeten: :X

Omdat de huidige benzine niet meer smerende eigenschappen heeft (lood) is het handig om een klein scheutje tt-olie door de peut te mengen ivm de smering v/d gasschuif!

:W
 
Bijna vergeten: :X

Omdat de huidige benzine niet meer smerende eigenschappen heeft (lood) is het handig om een klein scheutje tt-olie door de peut te mengen ivm de smering v/d gasschuif!

:W
Niet alleen voor de gasschuif,helpt ook als je oliepompje de geest
geeft. :Y :)
 
Bijna vergeten: :X

Omdat de huidige benzine niet meer smerende eigenschappen heeft (lood) is het handig om een klein scheutje tt-olie door de peut te mengen ivm de smering v/d gasschuif!

:W
Zo'n scheutje tweetakt schijnt voor van alles goed te zijn volgens het internet, ook voor moderne benzineautos en diesels :z
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met tankcure gemaild. Lang verhaal, komt in het kort hier op neer:
Momenteel is tankcure bestand tegen de huidige agressieve benzine. :Y
Ik ga dus met een gerust hart mn poly-tank behandelen.

:W
De coating in de tank van mijn Laverda begint los te laten,de vellen
coating kan ik er zo aftrekken,het zit er al een paar jaar in,dus het
laat wel los,ik weet overigens niet welk merk coating het is,het
zat er al in toen ik de motor kocht.
Maar het schijnt vaker voor te komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan