ethanol in duitsland

kick1976

Rookie
6 jul 2011
4
0
Ik ben niew hier op het forum en hoop dat iemand hier ervaring heeft met het tanken van ethanol? Want we willen deze zomer naar Italie en komen dan door Duitsland en de ANWB waarschuwt hiervoor. Wat zijn jullie ervaringen?
 
Werkt prima maar ik las dat het bij kunststof benzinetanken problemen kan geven omdat het een component de tank langzaamaan op lost. Hierdoor kunnen lelijke plekken ontstaan in de tank, vervormingen. Bij langere tijd stil laten staan moet je even goed schudden want dan ontstaan er 3 lagen in de tank waarvan eentje water is.
Sommige kunststof componenten die prima tegen benzine kunnen zullen minder lekker om gaan met de 10% ethanol bijvoeging incl. bijbehorende additieven.

Bij een metalen tank zal het vast meevallen maar denk eraan de tank goed leeg te rijden en te vullen met normale benzine voor je de motor voor langere tijd weg zet.
 
Laatst bewerkt:
Werkt prima maar ik las dat het bij kunststof benzinetanken problemen kan geven omdat het een component de tank langzaamaan op lost. Hierdoor kunnen lelijke plekken ontstaan in de tank, vervormingen. Bij langere tijd stil laten staan moet je even goed schudden want dan ontstaan er 3 lagen in de tank waarvan eentje water is.
Sommige kunststof componenten die prima tegen water kunnen zullen minder lekker om gaan met de 10% ethanol bijvoeging incl. bijbehorende additieven.

Bij een metalen tank zal het vast meevallen maar denk eraan de tank goed leeg te rijden en te vullen met normale benzine voor je de motor voor langere tijd weg zet.

nou dan weet je zeker erg goed wat er nu in je brandstof zit wat je hedentendage tankt aan de pomp

1) nu zit er 5,75% ethanol in.
2) dus ook al aantasting van kunststoftank
3) 3 lagen, denk je dat de alcohol een eigen laagje gaat vormen( alcohol,benzine,water) :?

lijkt me iets dus iets van klepel en klok verhaal......
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam toevallig een topic hierover tegen op een ander forum. Kortgezegd:

The ethanol does not technically cause this, but it is the catalyst that allows it to happen. The tanks are made of a specific nylon compound that reacts poorly to constant exposure to water. The ethanol in our fuels will wick the water particles from the fuel itself, when allowed to sit stagnant, and allows separate layers to develop in the tank: one petrol, one ethanol and one water. Over time the nylon that the tank is constructed from will absorb the water, and this is what causes the tanks to swell.

Iemand die er al langere tijd mee bezig is:
Plastic Tank Problem Info: The fix is in. See last post.

Dit is wat er met de binnenkant kan gebeuren over de loop van tijd:

0eaec282.jpg


Het gaat hier overigens om niet-gecoate tanks van Nylon 6/6, aka PA6 of Polyamide 6.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niew hier op het forum en hoop dat iemand hier ervaring heeft met het tanken van ethanol? Want we willen deze zomer naar Italie en komen dan door Duitsland en de ANWB waarschuwt hiervoor. Wat zijn jullie ervaringen?

LINKJE

Denk dat als je hier even gaat kijken en neuzen dat je de benodigde info kunt vinden :)

Over het algemeen zijn onze duitse vrienden van de ADAC erg goed in het verstrekken van informatie. Er is zelfs de mogelijkheid om per merk te kijken welke voertuigen auto/motor wel en welke niet met E10 kunnen rijden.
 
in DLD is ruim voldoende tankgelegenheid om de E-10 variant te ontlopen.

Zo weet je zeker dat je geen risico loopt.

Fijne vakantie

Toen ik daar was hadden ze bij sommige tanks E-10 weer vervangen voor gewoon euro95. Ze zijn daar niet echt al te blij met die e-10 geloof ik
 
E-10 is in Duitsland met de stille trom weer vertrokken.
Schijnt iets met wantrouwen, technische problemen en houdbaarheid van de benzine te maken te hebben....
 
E-10 is in Duitsland met de stille trom weer vertrokken.
Schijnt iets met wantrouwen, technische problemen en houdbaarheid van de benzine te maken te hebben....


zeg dat maar niet te hard.
was in mei nog in het Zwarte woud, bij bepaalde tankstations had men van de 12 pompen 1 pomp met euro 95, en ongeveer 50% met E10.
Pas dus wel op welke je pakt. desnoods maar langer wachten.

Er stond daar dan ook een rij voor die ene pomp terwijl de rest niet gebruikt werd :')
 
E-10 is in Duitsland met de stille trom weer vertrokken.
Schijnt iets met wantrouwen, technische problemen en houdbaarheid van de benzine te maken te hebben....

het probleem met alcohol toevoegingen aan brandstof is de instabiele manier om het te mengen( dan met name bij diesel)

als het mengsel warm wordt heeft alcohol eerder de neiging om de plek die het heeft ingenomen weer prijs te geven, helaas is hetgene dat het heeft vervangen niet meer aanwezig met als resultaat een verzuring van het mengsel. die verzuring zorgt voor de aantasting van de componenten in de motor/brandstofsysteem.

Bij benzine levert het ook problemen met verzuren, maar door de redelijk gelijke samenstelling is er geen sprake van een veresterproces. Wat bij alle brandstoffen wel het geval is, is de aanwezigheid van alcohol wel zorgt voor een hygrocopisch effect. Dit was eerst alleen bij Diesel(omdat diesel ook hygroscopisch is) maar nu ook door de alcohol van toepassing op benzine. (hoe lang gaat het nog duren voor er waterafscheiders in brandstofpompen voor benzine motoren gaan komen).

Het probleem met dit water is dat het water een leefgebied vormt voor bacteriën. En die eten de componenten in de brandstof. Deze zorgen voor ontlasting en dat geeft die vieze drab in je tank. daarnaast verstopt de drab je brandstoffilter waardoor je motor het niet meer doet.

Het vervelende voor de consument is dat ze moeten betalen voor deze shit..... in 1e instantie voor de hogere voedselprijzen, ten tweede de troep die de bacteriën geven, ten derde voor de extra slijage aan je motor, die je makkelijk in je schoenen geschoven krijgt als er een injector verwoest is of je tank kapot is gegaan.

ooww ja een klein weetje.... er is een bedrijf dat ooit het patent heeft aangevraagd op het mengen van droge alcohol met benzine.... dus voor iedere liter die je tankt moet je licentiekosten betalen |( |( |( |(
 
Ik kwam al een product tegen wat je moet mengen met de benzine met ethanol toevoeging om deze bacterievorming tegen te gaan.
Begreep ook dat het richting die 10% een beetje een omslagpunt is tussen 'gaat allemaal prima' en 'kan problemen geven'. Jammergenoeg worden dergelijke beslissingen voor toevoegingen gemaakt door politici zonder echte verstand van zaken (naja, enkele onderzoekjes die hun standpunt vooral bevestigen daar gelaten maar vaak zat wordt goed onderbouwd commentaar genegeerd...).
 
Ik kwam al een product tegen wat je moet mengen met de benzine met ethanol toevoeging om deze bacterievorming tegen te gaan.
Begreep ook dat het richting die 10% een beetje een omslagpunt is tussen 'gaat allemaal prima' en 'kan problemen geven'. Jammergenoeg worden dergelijke beslissingen voor toevoegingen gemaakt door politici zonder echte verstand van zaken (naja, enkele onderzoekjes die hun standpunt vooral bevestigen daar gelaten maar vaak zat wordt goed onderbouwd commentaar genegeerd...).

ja, mag niet spammen, maar kijk maar in mijn onderschrift...... in de dubbele dosering t.o.v. normaal kun je daarmee ook zonder problemen E-10 tanken...... maar je moet het wel meenemen.


maar er komen er al meer met een oplossing...
 
Laatst bewerkt:
Heb net een experiment met Duitse E85 afgerond (lees:afgebroken), zie het volgende topic:
Experimenteren met E85

tot 30-40% bijmengen was geen probleem op de korte termijn. Veel hoger wil je waarschijnlijk niet gaan...
 
uhm.. kan ik daarop uitmaken dat die bende echt werkt (bende is niet perse slecht als ik het zeg hoor)
had niet gedacht dat het zou werken... mischien ook maar eens proberen, is dat rekenvoorbeeld echt waar? (kan ook via pb als je bang bent om te spammen hoor :)

verder, ik gooi geen andere dingen in mijn kunststoffen tank dan goeie ouwe benzine...
 
Ben net terug van een vakantie in Duitsland, Oostenrijk, Italie en konden bij bijna elke pomp "normale" bezine tanken. 1x bij de shell was het lastig maar er zat een Aral aan de overkant dus we zijn overgestoken.
 
Ben net terug van een vakantie in Duitsland, Oostenrijk, Italie en konden bij bijna elke pomp "normale" bezine tanken. 1x bij de shell was het lastig maar er zat een Aral aan de overkant dus we zijn overgestoken.

Toevallig ook net terug van vakantie in die landen.

Het viel mij op dat er in het grensgebied Duitsland-Nederland veel
tankstations E 10 hebben .
Dit wordt met waarschuwingsstickers duidelijk aangegeven.
En kun je als alternatief (de veel duurdere) V power tanken :(

Verder naar het zuiden steeds minder E 10
In Oostenrijk en Italie helemaal geen E 10 gezien.
Daar willen ze die zooi blijkbaar niet hebben.
 
Hartstikke bedankt mannen. Sorry dat ik misschien soortgelijke threads over het hoofd heb gezien; ben een beetje nieuw hier... Ik ben iig wel wat gerustgesteld!
 
Meeste Honda motoren van na 1990 kunnen deze meuk wel aan mits je regelmatig rijdt. Bij langdurige stilstand (> 4 weken) zorgen voor 100 % ethanolvrije brandstof in je tank.

Better safe then sorry.
 
Laatst bewerkt:
E-10 is in Duitsland met de stille trom weer vertrokken.
Schijnt iets met wantrouwen, technische problemen en houdbaarheid van de benzine te maken te hebben....

En vervolgens weer vrolijk opnieuw geïntroduceerd, waar ik woon, Teutoburger Wald, in ieder geval wel. Er is wel voldoende gelegenheid om gewoon 95 te tanken. Deze is alleen een cent of 3/liter duurder dan de E10.
 
Terug
Bovenaan Onderaan