Ethanol slachtoffers in Belgie??

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Sinds 1 januari dit jaar is er E10 i.p.v. de gewone euro95 in België.
Omdat het binnenkort ook in Nederland ons te wachten staat wilde ik graag weten hoe de ervaringen zijn in België.
Er doe heel veel "broodje-aap verhalen" de ronde door felle tegenstanders en voorstanders.
Maar gebeuren er echt zoveel "rampen" met E10 in oudere motoren (en auto's)
Er zijn, dacht ik, op dit forum best veel Belgen.
Welke ervaringen hebben onze Belgische vrienden met E10 benzine?
 
Ik heb met mijn 2007 Tiger beide soorten benzine uitgeprobeerd. Het verbruik bij E10 ligt ruim 10% hoger, dan wanneer ik Ron98 tank. Hier in Belgistan is de E10 een stuk duurder geworden dan de vroegere Ron95. Het prijsverschil tussen beide is zodanig klein geworden dat het bijna compenseert.
Ik neem dus geen risico en tank alleen nog 98
 
Als grensbewoner, en dus al wat langer toegang tot de E10 voor dagelijks gebruik..
Maak ook behoorlijk wat kilometers, dus ... behoorlijk wat kunnen testen.

M'n oude Honda motoren ( '91 en '79 ) lusten het niet ( lopen er slecht op )
Daarnaast mogen ze het ook niet hebben volgens de "website" ( zal wel iets met rubbertjes zijn )
( slecht als, merkbaar minder vermogen , zeker de '79 die al van nature niet zoveel paardjes
heeft )

"semi" moderne auto's ( '91 bmw ) loopt er prima op, wel behoorlijk hoger verbruik als
op gewone euro 95 ( 10 tot 15 % )
Bij m'n vorige auto ( bmw uit '96 ) was een minder motorvermogen duidelijk merkbaar, naast ook een
stevig hoger verbruik.

Ik tank eigenlijk altijd de iets duurdere premium'95 , ik moet die ethanol meuk niet.
( het brandstof verbruik maakt ook het verschil in prijs bijna nihil )
 
Laatst bewerkt:
In Australie is die zooi ook al lang in gebruik, de goedkoopste tankstations leveren dat hier, United.

91 en 98 is gewoon benzine, 95 heeft 10% ethanol, nu is het zelfs mijn vrouw opgevallen dat je met 10 liter 91 lang niet zo ver komt als met 10 liter van BP, Shell of Caltex.

Mijn auto loopt op 95 veel beter als op 91, maar qua vermogen op 91 van United of de goede brandstof merk weinig verschil.

Maar 95 van de United, daar loopt mijn auto voor geen ene meter op!
Heeft lang niet zo veel vermogen, en kan 100 km minder ver op een tank.


Er wordt hier wel gewaarschuwt voor die zooi.

Dit lange verhaal is om duidelijk te maken dat ik niet zeker weet of het door de ethanol komt, of door die slechte kwaliteit wat United verkoopt. Ik denk een beetje van beide.
 
6 maanden op 98 gereden, maar dat trok echt in de portefeuille. Nu maar weer terug bij 95E10, maar zien hoeveel km ik eruit krijg.

Prijsverschil is 7 cent per liter met 98.
 
De vraag was vooral wat het effect was op oudere motoren.Nu is dan wellicht de vraag wat je als oudere motor verstaat.
Als we het nu echt gaan hebben over bv de oldtimers of daartegenaan,gaat dan hetzelfde verhaal op ?
Auke.

Alle motoren van voor 1920 ???

Wrs wel van vóór 1920.
Met mijn FZ van 1985 meer dan eens E10 in D getankt. Nooit problemen ondervonden.

Alleen als mijn motor de winterstalling in gaat dan aftanken met E0. (0% Ethanol)
(eerst de tank met alle ethanol-benzine/ in NL is E5/ zoveel mogelijk leeg rijden)
Bruikbaar is Firezone Competition 102. zie competition 102® | Salland Olie
Eind van de winter dan geen residu in de carbs door ingedroogde ethanol-benzine of roest in de tank.
 
Laatst bewerkt:
Mijn baksteen bmw K100 bj 1986 loopt nu al 5 seizoenen (ruim 25Kkm) uitsluitend op duitse E10 benzine en tot nu toe geen enkel probleem.
Ook niet na een hele winter verplicht staan vanwege de overgangsregeling.
Staat gewoon in weer en wind zonder hoes oid.
Tis elke keer weer in het voorjaar accu er in en ff een druk op de startknop en dan weer net zo lopen als voorheen.

Verbruik ligt op E10 tussen de 1 op 15 als ik echt steeds haast heb en 1 op 20 als ik als ouwe zak rij met een toertocht van het werk. Dat gaat altijd slooooooooooooooooooooooooooooooom.

En loopt op de tellert op de duitse autobahn 220km/u of er net ff boven.
 
Ben benieuwd wat mijn Corvette uit 1980 gaat doen op die troep.

Ouwe dikke V8, overal rubber brandstofslangen, Quadrajet carburateur formaat koektrommel, en waar ik het meest bang voor ben: plastic liner in de stalen brandstoftank....

En hij wordt als hij klaar is heel sporadisch gebruikt, kan ik na ieder ritje die zooi uit de tank pompen ofzo....
 
Ben benieuwd wat mijn Corvette uit 1980 gaat doen op die troep.

Ouwe dikke V8, overal rubber brandstofslangen, Quadrajet carburateur formaat koektrommel, en waar ik het meest bang voor ben: plastic liner in de stalen brandstoftank....

En hij wordt als hij klaar is heel sporadisch gebruikt, kan ik na ieder ritje die zooi uit de tank pompen ofzo....

Ik zou daar persoonlijk niet eens benieuwd naar zijn en het dus ook niet proberen, gewoon lekker 98 tanken zou ik zeggen.
 
Bij oudere motoren en vooral motoren die niet heel regelmatig bereden worden zijn de problement door ethanol al jaren heel duidelijk. Het geeft veel meer vergomming en corrosie bij stilstand. Je kunt fuel stabilizer toevoegen als je hem langer stil laat staan.

Daarnaast zijn er als je wel regelmatig rijdt ook veel problemen met membranen van CV carbureteurs en allerhande andere rubbers zoals spruitstukken, benzine leidingen en o-ringen.
 
Ik zou daar persoonlijk niet eens benieuwd naar zijn en het dus ook niet proberen, gewoon lekker 98 tanken zou ik zeggen.

Als er zo weinig mee gereden wordt dan zou ik er 102 in gooien.
Dit is o.a. ook te tanken bij firezone.

Is ook perfect voor noodgeneratoren omdat het niet bederft. Iets wat wel met 95, E10 en in mindere mate met 98 gebeurd. Het is wel iets duurder maar als weinig rijdt maakt dat niet uit.
 
Als er zo weinig mee gereden wordt dan zou ik er 102 in gooien.
Dit is o.a. ook te tanken bij firezone.

Is ook perfect voor noodgeneratoren omdat het niet bederft. Iets wat wel met 95, E10 en in mindere mate met 98 gebeurd. Het is wel iets duurder maar als weinig rijdt maakt dat niet uit.
Ik ben benieuwd waar je die krijgt dan, want hier ben ik dat nog nooit tegengekomen.
 
Ik gebruik ook al jaren Competition 102 van de Firezone / BP in al mijn motoren. Bevalt prima. Er zijn ook zat BP stations dus onderweg is het ook nooit echt een probleem.
 
Laatst bewerkt:
Heb als test de motor een keer gevuld met Blue One. Over het verbruik kan ik niks zeggen, maar dat er sinds ik dat spul getankt heb een brandstoflucht om de motor hangt is duidelijk. Met Euro95 nooit last van.

Toeval? Heb niet gemorst met het tanken.
 
Wat is blue one?
https://www.blueone95.nl/

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan