Ethanol slachtoffers in Belgie??

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Sinds 1 januari dit jaar is er E10 i.p.v. de gewone euro95 in België.
Omdat het binnenkort ook in Nederland ons te wachten staat wilde ik graag weten hoe de ervaringen zijn in België.
Er doe heel veel "broodje-aap verhalen" de ronde door felle tegenstanders en voorstanders.
Maar gebeuren er echt zoveel "rampen" met E10 in oudere motoren (en auto's)
Er zijn, dacht ik, op dit forum best veel Belgen.
Welke ervaringen hebben onze Belgische vrienden met E10 benzine?
 
Er had niet moeten staan octaangehalte, maar octaangetal. Ethanol en zeker methanol zijn veel kopvaster dan benzine, dus inderdaad heel geschikt om meer vermogen uit zwaar opgevoerde turboblokken te halen.
 
Quatsch. Hoe kan ethanol nou meer octaan bevatten dan "gewone" benzine. :?

octaangetal (en idd niet zoals aangegeven gehalte) is een maat , geen toevoeging of ingredient...
LPG heeft b.v. een octaangetal van 110...

dus technisch gezien bevat ethanol precies evenveel octaan als benzine, n.l. helemaal niets
 
Tuners / dragracers zijn toch blij met methanol, niet met ethanol. :?
Hoewel ze met ethanol veel meer plezier zouden hebben.. :+
 
Laatst bewerkt:
Er staat bij Blueone:
Hoger ethanol-gehalte. Precies de reden dat ik dit spul zeker niet ga tanken.

In de winter zit er bij mij Competition 102 in de tank.
Geen drab, geen verstopte sproeiers, geen opgevreten rubbers, geen roest in de tank.
Milieu oke, maar alle bijkomende ellende daar spreken ze niet over.
 
Er staat bij Blueone:
Hoger ethanol-gehalte. Precies de reden dat ik dit spul zeker niet ga tanken.

In de winter zit er bij mij Competition 102 in de tank.
Geen drab, geen verstopte sproeiers, geen opgevreten rubbers, geen roest in de tank.
Milieu oke, maar alle bijkomende ellende daar spreken ze niet over.

Milieu vind ook nog discutabel. Je voertuig moet meer brandstof inspuiten/verbranden om hetzelfde vermogen te creëeren. Of dat werkelijk minder CO2 uitstoot? Ik ben skeptisch.
 
Milieu is niet eens dicutabel, afgelopen week was er een brief van ongeveer 170 nederlandse wetenschappers aan de regering. Men heeft geconstateerd, dat door de biobrandstoffen voedsel duurder wordt en dus meoilijker bereikbaar voor de allerarmsten, daarnaast zorgt het er voor, dat het regenwoud in razend snel tempo verdwijnt. De co2 uitstoot van biobrandstoffen is 2 x zo hoog als van fossiele brandstoffen.
 
Milieu is niet eens dicutabel, afgelopen week was er een brief van ongeveer 170 nederlandse wetenschappers aan de regering. Men heeft geconstateerd, dat door de biobrandstoffen voedsel duurder wordt en dus meoilijker bereikbaar voor de allerarmsten, daarnaast zorgt het er voor, dat het regenwoud in razend snel tempo verdwijnt. De co2 uitstoot van biobrandstoffen is 2 x zo hoog als van fossiele brandstoffen.

Dan moeten die wetenschappers hun titeltjes maar inleveren, ethanol wordt volgens mij vooral uit mais gemaakt (tenzij het voor Jenever is 8-) ) en de maisprijs is de laatste jaren alleen maar gedaald.
Maisprijs naar dieptepunt

En regenwoud??? Meeste mais wat in Europa gebruikt komt uit het Zwarte Zee gebied (Ukraine etc) zoveel regenwoud was er daar niet.
En die CO2 uitstoot gaat niet om het verbruik maar om de uitstoot tijdens productie/raffinage.
 
Dan moeten die wetenschappers hun titeltjes maar inleveren, ethanol wordt volgens mij vooral uit mais gemaakt (tenzij het voor Jenever is 8-) ) en de maisprijs is de laatste jaren alleen maar gedaald.
Maisprijs naar dieptepunt

En regenwoud??? Meeste mais wat in Europa gebruikt komt uit het Zwarte Zee gebied (Ukraine etc) zoveel regenwoud was er daar niet.
En die CO2 uitstoot gaat niet om het verbruik maar om de uitstoot tijdens productie/raffinage.

dan is mijn eerste vraag daarop: Is er al uitgezocht of we daar lood ruilen voor oud ijzer?
 
Dan moeten die wetenschappers hun titeltjes maar inleveren, ethanol wordt volgens mij vooral uit mais gemaakt (tenzij het voor Jenever is 8-) ) en de maisprijs is de laatste jaren alleen maar gedaald.
Maisprijs naar dieptepunt

En regenwoud??? Meeste mais wat in Europa gebruikt komt uit het Zwarte Zee gebied (Ukraine etc) zoveel regenwoud was er daar niet.
En die CO2 uitstoot gaat niet om het verbruik maar om de uitstoot tijdens productie/raffinage.

en hoeveel co2 wordt er door maisvelden weer omgezet....toch een mooi beetje bladgroen bij elkaar zon maisveld
 
Ik rij uitsluitend met oude troep, van de jaren 50 tot midden jaren 80.
Hoewel ik zelf nog geen enkele last heb ondervonden van moderne benzine maak ik me stilletjes wel wat zorgen..

Zou het misschien iets kunnen helpen om een dopje 2takt olie bij te mengen ?
Om het schrale misschien een beetje tegen te gaan wat wellicht iets beterder is voor de rubbertjes.

Op het nachtkastje van me vriendin heb ik ook een busje castrol 2takt mix staan, tegen het schrale :+

Oh nee, shit, ik heb geen vriendin '(

:+

Maar toch, wat 2takt olie ? Lijkt mij ook niet kwaad kunnen. ?
 
Ik rij uitsluitend met oude troep, van de jaren 50 tot midden jaren 80.
Hoewel ik zelf nog geen enkele last heb ondervonden van moderne benzine maak ik me stilletjes wel wat zorgen..

Zou het misschien iets kunnen helpen om een dopje 2takt olie bij te mengen ?
Om het schrale misschien een beetje tegen te gaan wat wellicht iets beterder is voor de rubbertjes.

Op het nachtkastje van me vriendin heb ik ook een busje castrol 2takt mix staan, tegen het schrale :+

Oh nee, shit, ik heb geen vriendin '(

:+

Maar toch, wat 2takt olie ? Lijkt mij ook niet kwaad kunnen. ?

In dat geval wil ik niet denken aan waar die 2takt olie dan wel voor op je nachtkastje staat... :s
 
Dan moeten die wetenschappers hun titeltjes maar inleveren, ethanol wordt volgens mij vooral uit mais gemaakt (tenzij het voor Jenever is 8-) ) en de maisprijs is de laatste jaren alleen maar gedaald.
Maisprijs naar dieptepunt

En regenwoud??? Meeste mais wat in Europa gebruikt komt uit het Zwarte Zee gebied (Ukraine etc) zoveel regenwoud was er daar niet.
En die CO2 uitstoot gaat niet om het verbruik maar om de uitstoot tijdens productie/raffinage.

Wat dacht je van palmolieplantages, voor de productie van biodiesel. Een groot eiland zoals Borneo, was vroeger nagenoeg geheel met regenwoud bedekt, inmiddels is dat woud nagenoeg verdwenen, zucht elk jaar geheel zuid-oost azie onder last van enorme rookwolken, als men in Indonesie weer verder gaat met het illegaal platbranden van het regenwoud, voor de aanleg van illegale palmolie plantages. Zelfs natuurreservaten gaan er aan, omdat de verantwoordelijke politici corrupt zijn en er zelf flink aan verdienen.

Indonesië brandt voor palmolie

oxfam waarschuwt voor biobrandstof
 
en hoeveel co2 wordt er door maisvelden weer omgezet....toch een mooi beetje bladgroen bij elkaar zon maisveld

Hoeveel liter diesel wordt er per hectare doorheen gejaagd, om de mais te laten groeien en oogsten ? Vervolgens is er weer een grote hoeveelheid warmte nodig voor het destillatie proces van de alcohol, om aan de vereiste 95% puur te komen.

Het enige interesante aan biobrandstof is het geld dat er aan verdiend kan worden, voor het milieu is er geen winst.

De enige winst tot nu toe is, dat de shit in het midden oosten groter wordt, doordat het geld opraakt. We kopen steeds minder van hun olie.
 
Een hoop bla bla,tot nu toe heb ik nog geen verhaal gelezen in dit topic van iemand waarbij zijn
motor in elkaar gedraaid is door E10.Laat je niets wijsmaken door zogenaamde deskundigen,
een Shell of andere maatschappij brengt echt geen benzine zomaar op de markt die slecht is
voor je motor.En vertrouw je het toch niet dan zijn er nog genoeg alternatieven zoals BP Ultimate of Firezone 102 of gewone 98.
 
Laatst bewerkt:
Bekent met slangen in de tank van injectie motoren die aangetast zijn , bekent met kunststoftanks die gingen lekken door aantasting van de ethanol al van de invoering van de Euro 95 met ethanol bij menging en dat worden alleen maar meer met het verhogen .
En ik rij met als jongste een 1988 gebouwde Guzzi ( 200,000km plus) altijd op Euro 95 maar daar stop ik nu mee ga over op 98 vertrouwen heb ik niet in nog meer bij menging ( zou ze meer alcohol drinken dan de baas)
 
Een hoop bla bla,tot nu toe heb ik nog geen verhaal gelezen in dit topic van iemand waarbij zijn
motor in elkaar gedraaid is door E10.Laat je niets wijsmaken door zogenaamde deskundigen,
een Shell of andere maatschappij brengt echt geen benzine zomaar op de markt die slecht is
voor je motor.
En vertrouw je het toch niet dan zijn er nog genoeg alternatieven zoals BP Ultimate of Firezone 102 of gewone 98.

Nee precies, dat wordt ze opgedrongen....
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zijn met name injectiemotoren afgestemd op E95, niet? Ik merk dat mijn fiets juist minder mooi loopt / ver komt op E98. Verschil tussen 'normale' en 'premium' E95 merk ik niet. E10 heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd. Misschien toch een beetje bang voor vanwege alle spookverhalen.

Als ik de verhalen zo lees dan is mijn conclusie: E10 brengt je iets minder ver, maar het kan zolang je de motor regelmatig gebruikt geen kwaad. Niet?
 
Ik rij met mijn auto al een tijd met E10 ik merk geen enkel verschil ,niet wat vermogen betreft en ook niet wat verbruik betreft.
 
Laatst bewerkt:
Een hoop bla bla,tot nu toe heb ik nog geen verhaal gelezen in dit topic van iemand waarbij zijn
motor in elkaar gedraaid is door E10.Laat je niets wijsmaken door zogenaamde deskundigen,
een Shell of andere maatschappij brengt echt geen benzine zomaar op de markt die slecht is
voor je motor.En vertrouw je het toch niet dan zijn er nog genoeg alternatieven zoals BP Ultimate of Firezone 102 of gewone 98.

Er is ook geen reden waarom een brandstof met een hogere klopvastheid directe oorzaak van een motorschade zou zijn. Denk eerder in de richting uitgebrande oldtimers (Google maar, zijn veel voorbeelden van), smeltende kunststof brandstoftanks (Google maar, zijn veel voorbeelden van), en pech gevallen omdat er opgelost rubber in de carburateurs of injectie terecht komt (daar heb ik zelf de nodige ervaring mee).
 
Terug
Bovenaan Onderaan