Ethanol slachtoffers in Belgie??

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Sinds 1 januari dit jaar is er E10 i.p.v. de gewone euro95 in België.
Omdat het binnenkort ook in Nederland ons te wachten staat wilde ik graag weten hoe de ervaringen zijn in België.
Er doe heel veel "broodje-aap verhalen" de ronde door felle tegenstanders en voorstanders.
Maar gebeuren er echt zoveel "rampen" met E10 in oudere motoren (en auto's)
Er zijn, dacht ik, op dit forum best veel Belgen.
Welke ervaringen hebben onze Belgische vrienden met E10 benzine?
 
Zelf tank ik 98 voor mn cbr uit 2009.

Bij het rijden merkte ik geen verschil met de E10, maar ondervond dat em moeilijker startte met de E10.
Probleem opgelost sinds ik de 98 tank.
 
Ik rij uitsluitend met oude troep, van de jaren 50 tot midden jaren 80.
Hoewel ik zelf nog geen enkele last heb ondervonden van moderne benzine maak ik me stilletjes wel wat zorgen..

Zou het misschien iets kunnen helpen om een dopje 2takt olie bij te mengen ?
Om het schrale misschien een beetje tegen te gaan wat wellicht iets beterder is voor de rubbertjes.

Op het nachtkastje van me vriendin heb ik ook een busje castrol 2takt mix staan, tegen het schrale :+

Oh nee, shit, ik heb geen vriendin '(

:+

Maar toch, wat 2takt olie ? Lijkt mij ook niet kwaad kunnen. ?
Gewoon Euro98 tanken in oudere motoren,dan heb je geen ethanol.
 
Hier kan ik een woordje over meepraten. 8-)

Ik heb 5 jaar in Californie gewoont en daar is E10 of E15 aan de pomp heel gewoon. Normale Benzine is bijna nergens meer te vinden behalve als je race benzine gaat kopen van 100+ Octaan.

Ik had in die tijd een Aprilia Falco van 2001, Audi S4 (de V8) en een 335i (enkele turbo) en je merkt absoluut niks van de E10/E15. Sterker nog, in de 335 had ik een JB4 Tuningsbox + FlexFuel adapter en gooide er regelmatig E85 plus 95 octaan in.

Auto's in de VS worden regelmatig verkocht met "European Delivery" dus dat betekend dat de klant de Auto in Duitsland ophaalt, er een weekendje mee gaat stampen op de Autobahn en die wordt verscheept naar de VS. Dit alles zonder enige aanpassingen aan de motor vanwege het E10 in de VS!

Belangrijk:
Er zijn een paar dingen waar je aan moet denken. Onze voertuigen worden ook in exact dezelfde configuratie in landen verkocht zoals Brazilie waar ze al veel langer met E10-E25 toevoeging rijden. Dat is geen enkel probleem omdat de automakers daar al decennia rekening mee houden.

Voordeel:
Ethanol heeft een veel hoger octaan gehalte, 110+, dus Turbo motoren lusten die sap als geen ander. De boost gaat maximaal en de bandenboer wordt er blij van. Tuners weten dat al lang.

Nadelen:
1. Doordat de energiedichtheid lager is ga je ongeveer 5-10% meer verbuiken. Alleen als je (gemengd met het normal benzine) meer dan E40 gaat rijden, heb je een andere benzinepomp nodig en andere software of injectoren. Dit zijn de welbekende FlexFuel autos. Dit is info die ik direct van de BMW importeur heb gekregen maar ook vrij bekend is.

2. Bij de motor zet de tank uit als deze van plastic is. Ik kan dit heel goed zien aan mijn Falco die ik mee heb genomen, de tank is vrij moeilijk er weer op de krijgen als die eraf was.

Voor de rest, gewoon erin gooien want behalve aan het verbruik merk je er helemaal niks van. :Y

P.s. oh ja, Ethanol is wel veel goedkoper dan benzine dus dat meer verbuik merk je niet eens
De prijs zal er hier vast niet minder opwordrn.
Mag dan beter voor het milieu zijn voor de portomonee maakt het weinig uit ben ik bang.
En als het geen kwaad kan waarom word het voor mijn motor dan afgeraden.
 
Bovendien is ethanol toevoeging alleen getest op voertuigen van 5 jaar of jonger.
Waarom zou dat zijn?
Mijn auto is 11 jaar oud en geen probleem,ongeveer 25000 km op E10 mee gereden.
Ik kan mij nog herinneren dat toen hier voor het eerst loodvrij werd geïntroduceerd sommige
motoren last kregen van verbrande kleppen.later werd de loodvrij beter en kwam verbrande
kleppen niet vaker meer voor dan voor het loodvrij tijdperk,vergeet niet dat E10 inmiddels
ook al niets nieuws meer is en ook zal zijn doorontwikkeld.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon Euro98 tanken in oudere motoren,dan heb je geen ethanol.

Ja, ik maak me alleen wat zorgen. Het zit tussen mijn oren, in de praktijk heb ik persoonlijk nog niets verontrustends gezien of gemerkt aan mijn voertuigen.

Genoeg mensen op dit forum die dat schijnbaar wel hebben, ik probeer wat meer op te letten. Maar feit is dat ik er nog geen enkele hinder van heb ervaren.

Daarom mijn simpele vraag, zou een dopje simpele 2takt olie niet heel eenvoudig kunnen helpen ?

Ik weet van jaren geleden toen ik nog een v8 reed (Barracuda jonguh!) er wel wat mensen waren die wat 2takt olie in hun tank gooiden.
Maar ook toen met dat ding merkte ik niks van verkeerde benzine ofzo, dus ik heb dat nooit gedaan.
 
Niet perse snelle auto's, maar vooral voertuigen met een hoge compressie en al dan niet icm veel toeren.

Een moderne miljeu motor die super schraal (en dus heet) staat afgesteld loopt misschien ook wat beter op premium benzine, maar dat heeft dan meer te maken met een slechte fabrieks afstelling, of beter gezegd door regeltjes...
 
ik rij met oudere fietsen, jongste is van 99' en tank 98 omdat de beetje goedkopere e10 ongeveer 10% meer verbruikt. Als je denkt goedkoper uit te zijn met e10 kom je bedrogen uit. Dus waarom risico's nemen met die troep.
Bovendien vergomd die nog sneller als je motor een tijd stilstaat en dat is funest voor carbu fietsen.
In mijn auto van 2016 gebruik ik e10, maar nogmaals ik zie er gn voordelen in...eveneens een hoger verbruik. Voor de rest rijd het gewoon hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat in Begie geen euro 95 meer verkocht werd, ook al staat het nog wel op de pomp.
Tankstations in B MOETEN E10 aanbieden. Ze mogen echter óók nog Euro95 aanbieden. Maar omdat da grote kosten met zich meebrengt om extra pompen te plaatsen zie je nu dus bijna nergens meer de Euro95.

Op de grote prijsborden staat dus idd (verkeerdelijk) nog steeds Euro95. Aan de pomp zelf staat ook nog Euro95, maar op die lans staat er in kleinere lettertjes wel E10 bij.
 
...
Voordeel:
Ethanol heeft een veel hoger octaan gehalte, 110+, dus Turbo motoren lusten die sap als geen ander. De boost gaat maximaal en de bandenboer wordt er blij van. Tuners weten dat al lang.
Ik bemerk geen enkel probleem met mijn GSX F. Enkel in de winter merk ik dat het meerverbruik hoger is dan het meerverbruik met Euro95. Maar met 21,35L kom ik in de winter nog steeds op gemiddeld +450km per tank. In de warmere perioden (12°C en hoger) heb ik op E10 al een keer of 15 boven de 500 km gezeten. Prestatie gericht merk ik niks. Maar ik ben wel een rustige rijder. Maar heb idd ook al verhalen gehoord van collega's met sportieve wagens en bijhorende rijstijl die geen of amper verschil merken.

Echter hoor je ook wel eens de commentaar, "ja ik ben nu verplicht 98 te tanken want op die E10 verbruik ik gewoon het dubbele!!" ... tja ... overdrijven is ook een vak.

Maar ook eens iemand gehad die zei dat zijn nieuwe BMW 3-en-nog-wat-cijfertjes plots 2L per 100km meer verbruikt. Ik vroeg hem hoe hij daar op uit kwam. Hij zei dat de boordcomputer 4,8L aangaf, en dat hij het nu zelf uitrekende en op 6,8L uitkwam. Toe ik zei dat hij voorheen ook zelf eens had moeten uitrekenen dat hij toen ook al zou gemerkt hebben dat de boordcomputer een geprogrammeerde leugenaar is wilde hij het niet geloven ... :Z
P.s. oh ja, Ethanol is wel veel goedkoper dan benzine dus dat meer verbuik merk je niet eens
Dat sprookje gaat dus niet op in België ...
In alle andere landen in de wereld gaat de prijs per liter naar beneden naarmate er meer ethanol in zit, in B hebben ze de prijs van de E10 hoger gezet dan de Euro95.

December vorig jaar tankte ik nog aan de torenhoge prijs van 1,220€/L. Ach, volgende maand E10 dus ... ohw wacht ... WABLIEF?!?! ... Gewoon 10cent erbij |(

Nu is onlangs de prijs enkele keren licht gedaald en betaal je op de meeste plaatsen tussen de onmenselijke bedragen van 1,315 tot 1,375 per liter E10. Ik tank echter op moment van dit schrijven 1,259€ per liter E10. En ik doe er geen km minder mee dan met de E10 van een zogenaamd A-station of zelfs de Euro98.
 
Ik heb me laten vertellen dat de "luxe" brandstoffen zoals v-power, excellenium etc geen ethanol bevatten. Alleen benzine met een octaan gehalte van 95.

Ik denk dat bij "moderne" benzine motoren materialen gebruikt worden die ethanol proof zijn. Waarschijnlijk harden de gebruikte kunststoffen uit de vorige eeuw langzaam uit onder invloed van ethanol. Dat heb ik zelf ook vaak zondag ochtend. Die materialen zijn nooit ontwikkeld om samen met de huidige en toekomstige brandstoffen samen te werken.
 
Ik heb me laten vertellen dat de "luxe" brandstoffen zoals v-power, excellenium Excellium etc geen ethanol bevatten. Alleen benzine met een octaan gehalte van 95.

Ik denk dat bij "moderne" benzine motoren materialen gebruikt worden die ethanol proof zijn. Waarschijnlijk harden de gebruikte kunststoffen uit de vorige eeuw langzaam uit onder invloed van ethanol. Dat heb ik zelf ook vaak zondag ochtend. Die materialen zijn nooit ontwikkeld om samen met de huidige en toekomstige brandstoffen samen te werken.

Niet teveel uitgaan van wat je omgeving zegt of wat je zelf denkt, maar lees je eens in.

Een octaangetal >95 is geen zekerheid voor het ontbreken van ethanol, bv de door jou genoemde Total Excellium bevat 5% biobrandstoffen (ethanol).
Alleen BP Ultimate 98 is een benzine zonder ethanol.

En vwb materialen, neem als voorbeeld mijn relatief moderne Ducati.
Die heeft een kunststof brandstoftank die uitzet door de gebruikte ethanol, dus nee, niet alle gebruikte materialen in moderne motoren zijn ethanol-bestendig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet teveel uitgaan van wat je omgeving zegt of wat je zelf denkt, maar lees je eens in.

Een octaangetal >95 is geen zekerheid voor het ontbreken van ethanol, bv de door jou genoemde Total Excellium bevat 5% biobrandstoffen (ethanol).
Alleen BP Ultimate 98 is een benzine zonder ethanol.

En vwb materialen, neem als voorbeeld mijn relatief moderne Ducati.
Die heeft een kunststof brandstoftank die uitzet door de gebruikte ethanol, dus nee, niet alle gebruikte materialen in moderne motoren zijn ethanol-bestendig.

competition 102® | Salland Olie
 
I stand corrected.
Je mot wel goed zoeken naar zo'n benzinestation, dan is mijn tank alweer half leeg :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En hebben jullie misschien van andere merken speciaal-benzine zonder ethanol?

Zo kon je voorheen (weet niet of dat nog zo is) in Duitsland en Italië benzine kopen met een hoger octaangetal, o.a. Shell V-power 100, maar kom er niet achter of die ook ethanol-vrij is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan