Ethanol slachtoffers in Belgie??

QWERTY3

Die hard MF'er
26 feb 2010
404
7
Hengelo
Sinds 1 januari dit jaar is er E10 i.p.v. de gewone euro95 in België.
Omdat het binnenkort ook in Nederland ons te wachten staat wilde ik graag weten hoe de ervaringen zijn in België.
Er doe heel veel "broodje-aap verhalen" de ronde door felle tegenstanders en voorstanders.
Maar gebeuren er echt zoveel "rampen" met E10 in oudere motoren (en auto's)
Er zijn, dacht ik, op dit forum best veel Belgen.
Welke ervaringen hebben onze Belgische vrienden met E10 benzine?
 
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het lijkt me echter lang niet altijd met zekerheid vast te stellen of de schade veroorzaakt wordt door E10 benzine.
Mijn Ducati van bouwjaar 2016 liep er uitstekend mee, maar dat schijnt ook de bedoeling te zijn.
 
E10 slaat op 10 % bijmenging Bio-Ethanol.

Ik volgde een tijdje terug een discussie over Duitsland.
Volgens mij is het zo dat inmiddels ook bij Euro 95 al enkele jaren 5 % Bio-Ethanol bijgemengd wordt.
Dat percentage wordt dus verhoogd van 5 naar 10%.
Met 5% waren er weinig problemen maar bij een hoger percentage komt er meer bij kijken.
 
Laatst bewerkt:
Sinds 1 januari dit jaar is er E10 i.p.v. de gewone euro95 in België.
Omdat het binnenkort ook in Nederland ons te wachten staat wilde ik graag weten hoe de ervaringen zijn in België.
Er doe heel veel "broodje-aap verhalen" de ronde door felle tegenstanders en voorstanders.
Maar gebeuren er echt zoveel "rampen" met E10 in oudere motoren (en auto's)
Er zijn, dacht ik, op dit forum best veel Belgen.
Welke ervaringen hebben onze Belgische vrienden met E10 benzine?

Is er al een datum bekent?
 
Laatst bewerkt:
Ik rij voor de Shell en, weet wel dat ondergrondse tanks regelmatig gekeurd en, vervangen worden.
Er zijn vaker problemen geweest met coating die los liet in de tank.

Ethanol is een oplosmiddel, tast rubber aan, trekt vocht aan dus, kans op roest en, vocht in je tank.
zie ook regelmatig water in de tanks van stations.

ondanks er weinig Ethanol in Benzine zit, zullen de gevolgen niet zo gelijk groot zijn maar, de eigenschappen liegen er niet om
 
Hier kan ik een woordje over meepraten. 8-)

Ik heb 5 jaar in Californie gewoont en daar is E10 of E15 aan de pomp heel gewoon. Normale Benzine is bijna nergens meer te vinden behalve als je race benzine gaat kopen van 100+ Octaan.

Ik had in die tijd een Aprilia Falco van 2001, Audi S4 (de V8) en een 335i (enkele turbo) en je merkt absoluut niks van de E10/E15. Sterker nog, in de 335 had ik een JB4 Tuningsbox + FlexFuel adapter en gooide er regelmatig E85 plus 95 octaan in.

Auto's in de VS worden regelmatig verkocht met "European Delivery" dus dat betekend dat de klant de Auto in Duitsland ophaalt, er een weekendje mee gaat stampen op de Autobahn en die wordt verscheept naar de VS. Dit alles zonder enige aanpassingen aan de motor vanwege het E10 in de VS!

Belangrijk:
Er zijn een paar dingen waar je aan moet denken. Onze voertuigen worden ook in exact dezelfde configuratie in landen verkocht zoals Brazilie waar ze al veel langer met E10-E25 toevoeging rijden. Dat is geen enkel probleem omdat de automakers daar al decennia rekening mee houden.

Voordeel:
Ethanol heeft een veel hoger octaan gehalte, 110+, dus Turbo motoren lusten die sap als geen ander. De boost gaat maximaal en de bandenboer wordt er blij van. Tuners weten dat al lang.

Nadelen:
1. Doordat de energiedichtheid lager is ga je ongeveer 5-10% meer verbuiken. Alleen als je (gemengd met het normal benzine) meer dan E40 gaat rijden, heb je een andere benzinepomp nodig en andere software of injectoren. Dit zijn de welbekende FlexFuel autos. Dit is info die ik direct van de BMW importeur heb gekregen maar ook vrij bekend is.

2. Bij de motor zet de tank uit als deze van plastic is. Ik kan dit heel goed zien aan mijn Falco die ik mee heb genomen, de tank is vrij moeilijk er weer op de krijgen als die eraf was.

Voor de rest, gewoon erin gooien want behalve aan het verbruik merk je er helemaal niks van. :Y

P.s. oh ja, Ethanol is wel veel goedkoper dan benzine dus dat meer verbuik merk je niet eens
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar keer E10 getankt en ik merkte ook in het verbruik geen verschil.
Dat verschil kan ook nooit 5 tot 10 procent zijn. Ga maar na: het percentage ethanol wordt met slechts 5 procent verhoogd.
Als het verbruik dan met 5% stijgt, betekent dat dat ethanol helemaal geen verbrandingswaarde heeft.
In het geval van 10% meer verbruik betekent dit dat de verbrandingswaarde van ethanol negatief is!
 
Door de lagere energiedichtheid / verbrandingswaarde wordt er bij de zelfde acceleratie meer ingespoten. Aangezien de energiedichtheid van Ethanol ongeveer 15% lager is kun je rekenen op 10% meer verbruik.

Dat is wat ik in de 5 jaar praktijk heb gezien en wat ik van genoeg mensen heb gehoort.
We weten allemaal hoe de praktijk van de theorie kan afwijken (VW iemand?).

Je gaat ook ongemerkt iets meer het gas intrappen maar dat kan ook aan mij rijstijl liggen. :P
 
Laatst bewerkt:
De vraag was vooral wat het effect was op oudere motoren.Nu is dan wellicht de vraag wat je als oudere motor verstaat.
Als we het nu echt gaan hebben over bv de oldtimers of daartegenaan,gaat dan hetzelfde verhaal op ?

Auke.
 
Helaas is er geen eenvoudige regel over de vraag of een auto E10 aankan of niet. Vermoedelijk zouden alle auto's vanaf het jaar 2008 e10 brandstof geven, maar in oudere auto's weet je het gewoon niet. U moet de autofabrikant hierover informeren.
 
Nou, de regel is heel makkelijk.

Als je een moderne auto na pak en beet 2000 hebt met een goed werkende Lambda sonde, weet de computer wanneer het mengsel te slap is en spuit meer benzine in. Ik heb een Hobby Audi S3 uit 2000 en die loopt prima op E10 tot ongeveer E25.

Als je een mechanische inspuiter zonder lambda hebt zorg je gewoon ervoor dat ie iets te rijk afgesteld staat op normale benzine. Als je nog carburateurs erop hebt heb je hele andere zorgen.
 
Door de lagere energiedichtheid / verbrandingswaarde wordt er bij de zelfde acceleratie meer ingespoten. Aangezien de energiedichtheid van Ethanol ongeveer 15% lager is kun je rekenen op 10% meer verbruik.

Dat is wat ik in de 5 jaar praktijk heb gezien en wat ik van genoeg mensen heb gehoort.
We weten allemaal hoe de praktijk van de theorie kan afwijken (VW iemand?).

Je gaat ook ongemerkt iets meer het gas intrappen maar dat kan ook aan mij rijstijl liggen. :P
Hoeveel is 15% van 5%?
 
Terug
Bovenaan Onderaan