[EU] Helft kinderdoden in EU verkeer kan vermeden worden

inderdaad, erg kort door de bocht.
kinderen waren er eerder als gemotoriseerd vervoer en hebben dus de oudste rechten.
kinderen lopen ook niet los op de snelweg maar in hun normale habitat, rondom huis, school en speelplaats.
ik heb mijn kinderen al tientallen keren in hun lurven moeten grijpen omdat ze zonder te kijken gingen lopen bij een groen voetgangerslicht of op een zebrapad.
de kinderen van deze wereld treft geen blaam, het zijn de volwassenen die hen doodrijden.
dat is ook de reden dat portugal en dat soort bananenrepublieken zo goed scoren in de statistieken, daar rijdt iedereen als een mongool en houdt nergen rekening mee. nederland en engeland worden niet genoemd, die scoren enorm laag.

maar ik hoor jullie nog wel als je zelf probeert kinderen groot te brengen.


Pff eindelijk eens een reactie van iemand die nadenkt voordat hij wat typt.
Helemaal mee eens. :}

Wel jammer dat je geen hoofdletters gebruikt, maar ja haha.
;)
 
Ik vraag mij af (al langer dan vandaag uiteraard)
Wanneer zullen kinderen die geen benul hebben van wat het verkeer voorstelt, eens weg gehouden worden van de openbare weg?

In woonerven (15 km/u), daar mogen de kindjes best op straat spelen, geen probleem. Maar daarbuiten zou ik durven voorstellen om ze gewoon weg te houden, juist omdat ze absoluut geen besef hebben van de gevaren.

Je gooit een kind wat niet kan zwemmen toch ook niet in het diepe eind van een zwembad? Toch niet zonder de nodige begeleiding?

Ja, er zijn ook overal 15 km/u gebieden, waar ook nog eens voldoende te doen is, voor kinderen van alle leeftijden ook.
 
Goede cijfers voor België
De verkeersveiligheid voor kinderen is in alle 30 onderzochte landen het afgelopen decennium aanzienlijk verbeterd, aldus de studie. Portugal boekt de beste jaarlijkse vooruitgang. Daar is de verkeersmortaliteit bij kinderen met 15 pct gedaald.

Ten eerste zijn er leugens, grove leugens, en statistiek. Het is natuurlijk minder moeilijk om van 1000 doden per jaar naar 850 doden te gaan dan van 40 doden naar 34. Dus procenten zonder getallen zijn vrij onbetrouwbaar.

Ongelijke tred
Door die ongelijke tred blijven er uitgesproken verschillen tussen landen. Kinderen in Litouwen hebben een zeven keer hogere kans in het verkeer te sterven dan kinderen in Zweden, het best scorende land op vlak van kindermortaliteit in het verkeer.

Voormalig oostblok-land dat nog maar net bij de EU zit tegen een modern westers land dat al jaren bij de EU zit. Ja, goeie vergelijking.

Europese kinderen komen er in de statistieken overigens beter uit dan de rest van de EU-bevolking: er zijn 16 verkeersgerelateerde kindersterftes per miljoen inwoners, tegen 95 voor de rest van de bevolking.

Europese kinderen leggen volgens de statistieken ook heel wat minder kilometers af. Dus als je het op basis van gereden kilometers doet kun je het beste wat ouder zijn.
Statistiek hè?!
 
Jij maakt nu echt een monumentale redeningsfout. Kinderen waren er eerder dus die hebben meer rechten? Waar gaat dat over... Een auto is een ding. Natuurlijk heeft die geen rechten... "Nee, jij mag mijn kind niet overrijden, want... dat mag niet." Of, jouw redenering volgend; "Jouw kind moet aan de kant, want deze auto is 6 jaar oud, en je kind maar 3. De auto was er dus eerder." Dat alleen even om aan te geven hoe krom je redenering was ;)

weet je waarom auto's altijd moeten wachten als de brug opengaat?
dat is omdat scheepvaart er eerder was als gemotoriseerd verkeer, dat is geen monumentale redeneringsfout maar gewoon een kweste van de oudste rechten, zo is ons verkeersreglement opgebouwd. de redeneringsfout is om het te relateren aan de leeftijd van het vervoermiddel.

eerst waren er voetgangers, de andere verkeersdeelnemers moeten zich daaraan aanpassen.
 
weet je waarom auto's altijd moeten wachten als de brug opengaat?
Wel eens geprobeerd door te rijden?

Dat is omdat scheepvaart er eerder was dan gemotoriseerd verkeer, dat is geen monumentale redeneringsfout maar gewoon een kweste van de oudste rechten, zo is ons verkeersreglement opgebouwd. de redeneringsfout is om het te relateren aan de leeftijd van het vervoermiddel.

eerst waren er voetgangers, de andere verkeersdeelnemers moeten zich daaraan aanpassen.
Mooie redenering.

Stamt wel uit een tijd dat mensen nog van het type polygoon waren en men elkaar respecteerde.

Daar herken ik mensen van vandaag de dag niet in, zeker voetgangers niet. ( fietsers een goeie tweede )
Lekker pardoes de weg oplopen waar dat totaal niet is gepast en als je niet remt kwaad gaan kijken.
Leuk voorbeeld ook voor kinderen O-)
 
Laatst bewerkt:
weet je waarom auto's altijd moeten wachten als de brug opengaat?
dat is omdat scheepvaart er eerder was als gemotoriseerd verkeer, dat is geen monumentale redeneringsfout maar gewoon een kweste van de oudste rechten, zo is ons verkeersreglement opgebouwd. de redeneringsfout is om het te relateren aan de leeftijd van het vervoermiddel.

eerst waren er voetgangers, de andere verkeersdeelnemers moeten zich daaraan aanpassen.
Als dat zo zou zijn, waarom zijn er dan voetgangerzones nodig? Op de snelweg en buiten de bebouwde kom, zelfs binnen de bebouwde kom zouden auto's ook voor ze moeten stoppen... Binnen de bebouwde kom moet je een zebrapad zoeken, buiten zoek je het maar uit en waag het eens op de snelweg te gaan lopen. Waar zijn die rechten van de voetganger dan? De reden dat ze vandaag de dag beschermd worden is kwetsbaarheid, heeft niet meer met oudste rechten te maken ;)
 
Hoe vaak ligt het aan de persoon die dood gereden word? Daar zouden ze ook naar moeten kijken.

Voorbeeldje?



Fietsers die zien (voordat ze een rotonde oprijden) dat de automobilist die er aan komt rijden er bij de eerste afrit al weer af wil.

Fietsers hebben dan te wachten (die haaietanden staan er niet voor Jan L*L), maar nee hoor ze persen zich gewoon tussen de auto en de stoeprand door en worden dus boos als je ze raakt tewijl het hun eigen schuld is.


Fietsers die zich nergens aan houden en gewoon - zonder achterom te kijken links af slaan

Voetgangers die denken dat de hele straat een voetgangersoversteekplaats is en gewoon oversteken zodat jij in de ankers moet (wat vaak niet gaat) en worden boos als ze geen voorrang krijgen.


Brommers en bromscooters die zich in de dorpen tussen de auto's door zigzaggen.




Ok er zullen heus wel doden minder kunnen vallen maar dan moeten ze de schuld niet alleen bij de automobilist/motorrijder leggen - een heel groot deel is schuld van het overige verkeer
 
even over de brommercontroles: er wordt niet op de gereden snelheid gecontroleerd, maar op wat de brommer in kwestie KAN.
Dus al hou je je in woonerven enz aan de snelheden, op provinciaalwegen enz overschrijd je die (meekomen).

je wordt gepakt voor iets wat je niet doet.

(Dit is geen verweer voor de scooterjugend met helmen half op de kop, maar voor de brommerrijders die gewoon veel rijden)


------

Wat betreft kinderen: krijg er in woonwijken regelmatig mee te maken, variërend van loslopend wild tot kudde's in de leeftijdscategorie t/m een jaar of 15/16.

Vaker meegemaakt dat er iets losbreekt uit een spelende groep kinderen, dus de bedachtzaamheid daarop is groot..

Ook een keer gehad dat er een jochie losschoot van zn moeder en richting de weg rende, (onze paden zouden elkaar kruisen bij gelijke snelheid --> boem,) met, wat leek op de intentie om zich voor mn motor te werpen en een gruwelijke dood te vinden (zeg nou zelf, wie wil er dood naast een GPX600 gevonden worden?).
ik stond met piepende banden stil, toen t jochie net op t laatste moment een paal vastpakte en eraan ging slingeren om vervolgens weer richting mammie te gaan, die hem een aai over zn bolletje gaf.... of het was een corrigerende tik, zag het niet, was vloekend weer mn weg aan het vervolgen

Volgende keer stap ik af en spreek de volwassene in kwestie aan, zo veroorzaak je ongelukken

afijn: maximum snelheden... ik kreeg er het vroeger altijd ingepeperd dat ik niet de straat over mocht steken (wistikveel)
later waarom niet (kreeg je verkeersles op school)

(Ohja, oversteken tussen auto's deed en doe ik ook alleen maar als er niemand inzit of als die persoon me gezien heeft en ziet.)

Tijdje terug mn motor nog voor een auto gezet omdat er een kid overstak (waren verstoppertje aan t doen, de situatie herken je wel uit je jonge jaren)
kid was totaal niet te zien, maar zag m rennen, voorspelde t pad en anticipeerde, kwam die zonder te kijken tussen de auto's geschoten ....

Helaas gebeurt het vaker dat er mensen worden kapotgereden (laatst jonge motorrijder die een oude vrouw voor zn neus kreeg, zonder te kijken oversteken, beiden overleden, legale snelheid).
Voor iedereen hier zit die kans er in dat die in zo'n situatie terecht komt, dat hij/zij een aanrijding krijgt met een persoon, ongeacht de leeftijd en dat daar behoorlijke consequenties aan vastzitten.


Hier zal het ongetwijfeld een keer voorkomen dat ik iets voor mn voorwiel krijg... Al meerdere malen "bijna's" gehad, voornamelijk mensen die rood niet van groen kunnen onderscheiden of niet snappen dat ik niet vol in de ankers ga als ik in een 90gradenbocht zit en persoontje door rood loopt (arro mensen die denken dat ze alles zijn oid... "hij stopt toch wel"-instelling ofzo)


Afijn, zelf onder een voertuig liggen of iemand onder je voertuig krijgen,.. ik weet niet wat (psychisch) erger is...


Heb echter wel in sommige buurten zoiets van: hier stop ik niet, ze lokken het uit en als je stopt komen de vriendjes achter de auto's vandaan om te "helpen"

Nadeel van kinderen als roadkill is dat je die niet mag houden voor aan de muur... :+




:^ all the way !!

nog wat

ik heb 8 jaar vrachtwagen gereden ,distri binnensteden,
heb meerdere keren kinderen kunnen redden,
door al van te voren daar en daar op de weg positie te kiezen met de truck..

een geval staat me heel goed bij ...
kindje fietst op het fietspad aan de rijbaan gelegen,
het fietst speels ,en dat ik naderbij kom..
valt ze en komt terecht helemaal op mijn rijbaan!!
als ik toen niet al midden op/bijna spook aan het rijden was geweest met +- 35/40..
had ze er genadeloos ondergezeten :o :o ;( ;( ;(

nog dank je de goden op je blote knietjes dat je haar goed inschatte
 
weet je waarom auto's altijd moeten wachten als de brug opengaat?dat is omdat scheepvaart er eerder was als gemotoriseerd verkeer, dat is geen monumentale redeneringsfout maar gewoon een kweste van de oudste rechten, zo is ons verkeersreglement opgebouwd. de redeneringsfout is om het te relateren aan de leeftijd van het vervoermiddel.

eerst waren er voetgangers, de andere verkeersdeelnemers moeten zich daaraan aanpassen.
Dan zouden boten moeten wachten op voetgangers?
 
Laatst bewerkt:
Ondanks dat er zelfs voor die kinderen borden zijn geplaatst voor het verkeer.

Je kent ze wel: Pas op kinderen!

Ja, wie niet lezen wil moet maar voelen ;)
 
Hoe vaak ligt het aan de persoon die dood gereden word? Daar zouden ze ook naar moeten kijken.
:^

maar het is politiek niet correct (en het brengt niet zoveel centen op) om dat te zeggen of te controleren.

Ok er zullen heus wel doden minder kunnen vallen maar dan moeten ze de schuld niet alleen bij de automobilist/motorrijder leggen - een heel groot deel is schuld van het overige verkeer
:^
wat ik dus al jaren probeer duidelijk te maken.
 
Het lijkt mij niet dat je in een voetgangerzone zo'n bord hoeft te plaatsen... Beetje normaal mens gaat daar toch van uit? De mensen die dat niet doen gaan zich ook niet veel van zo'n bord aantrekken...
 
eigenlijk is het dus helemaal niet zo moeilijk:
ik moet rijden, is het nou zo moeilijk om daar een beetje rekening mee te houden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan