Euro 95 of Euro 98 (en waarom is Shell V-Power 95)

Adult SEO

Rookie
13 jul 2006
8
0
Doorwerth
Hoi!

Ik vond zojuist dit forum toen ik zocht naar informatie over welke benzine nu werkelijk beter of sneller is: Euro 95 of Euro 98.

Ik las in andere topics dat Euro 98 "mogelijk" een hogere qualiteit heeft en beter voor je motor is en ook nog eens een hogere verbrandingsgraad heeft waardoor het dus sneller zou moeten zijn.

Indien dit waar is, dan vraag ik mij af waarom Shell haar "elite" benzine genaamd V-Power gebaseerd heeft op Euro 95.

Ik wil graag de beste benzine tanken en ben ook wel bereid om te betalen dus ik tank normaliter V-Power.

Maar is Euro 98 nu eigenlijk beter als Shell V-Power (95)?

Groetjes,
Jan Jaap

p.s. ik heb geen motor maar een Aprilia RS 50 (80cc, 125km/h).
 
Ik heb me laten vertellen dat v-power of ultra niet goed is voor een 2-takt.
95 of 98 heeft niets met kwaliteit te maken.
Je moet erin doen wat de fabrikant voorschrijft. Als je 95 in een motor gooit waar eigenlijk 98 in moet dan bestaat de kans dat hij gaat pingelen.
Andersom kan geen kwaad, het wordt er alleen duurder door en je hebt zeker geen vermogenwinst.
 
95 of 98 heeft te maken met het octaan getal, je motor is op een van deze twee afgesteld. Heb je motormanagement waarbij ook de vervroeging digitaal wordt geregeld dan "herkent de computer de soort benzine en zal aan de hand daarvan ook het onstekings tijdstip aanpassen. Voor de meting wordt er gebruik gemaakt van de knock sensor die herkent wanneer de motor dreigt te gaan pingelen, hierop zal de vervroeging iets worden teruggedraaid. Bij moderne autos en motoren met MM zal het dus weinig uitmaken wat je tankt, heb je een carburateur versie of mechanische injectie dan moet je afgaan op wat de fabrikant voorschijft.
Oudere motoren lopen meestal het beste op 98 is mijn ervaring, de modernere motoren en autos lopen prima op 95. Het is wel duidelijk dat Shell met V power op deze doelgroep mikt en dat je met Klassieke voertuigen beter bij V power weg kan blijven.
 
Laatst bewerkt:
95 of 98 heeft te maken met het octaan getal en je motor is op een van deze twee afgesteld. Hen je motormanagement waarbij ook de vervroeging digitaal wordt geregeld dan "herkent de computer de soort benzine en zal aan de hand daarvan ook het onstekings tijdstip aanpassen. Voor de meting wordt er gebruik gemaakt van de knock sensor die herkent wanneer de motor dreigt te gaan pingelen, hierop zal de vervroeging iets worden teruggedraaid. Bij moderne autos en motoren met MM zal het dus weinig uitmaken wat je tankt, heb je een carburateur versie of mechanische injectie dan moet je afgaan op wat de fabrikant voorschijft.
Oudere motoren lopen meestal het beste op 98 is mijn ervaring.
Zit die knocksensor tegenwoordig standaard in motoren en zoja, in welke :?
 
Er wordt erg veel geouwehoerd over dit onderwerp. Op wikipedia staat een klaar en helder verhaal met betrekking tot

- octaangetal
- klopvastheid

http://nl.wikipedia.org/wiki/Octaangetal

Ik zocht laatst zelf naar de relatie tussen octaangetal en compressieverhouding. Het schijnt dat je bij erg hoge compressieverhoudingen een brandstof met een octaangetal vanaf een bepaalde waarde moet gebruiken. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen? Met eventuele betrouwbare bronnen of een deskundige uitleg
 
Ik gooi in mijn Blade 98 en in mijn Golf 95. O-)

Volgens de dealer is het beter voor de motor omdat deze een hoge compressie heeft.
Voor motoren met hoge compressies is 98 beter.
(Zal wel weer niet goed zijn) :Z

En V-Power = Verspilling-Power :Y
 
Adult,

V-power is in nederland 97.8, net geen 98, wat super is.
Ze mogen het dus geen super noemen.... Ik heb deze info via Shell naar aanleiding dat mijn motor eigelijk op super moet rijden.
Ik heb daar dus maar even geinformeerd.

Mijn motor heeft trouwens inderdaad een "klopsensor"

Verder op dit forum diversen treads over V-power, gebruik de zoek functie maar eens...

En op deze site is een hoop info te vinden over brandstoffen etc.
http://www.amt.nl/web/show/search?id=48388&prefix=webid%3A26098%5E0+AND+NOT+%28loginrequired%3Atrue%29+&from=&to=&webid=26098&searchid=46319&keyword=V-power&default.x=0&default.y=0
 
Laatst bewerkt:
Ik tank 91 8-) .
Ik heb het tijden lang niet doorgehad toen ik net over de grens ben verhuisd.
Tankte altijd de goedkoopste benzine (oftewel 95), en toen viel het mij na een week of 2 pas op dat er in DL nog een lagere is. De 91 dus.
Rijd bestens!
 
Terug
Bovenaan Onderaan