Euro 98

musQ

Die hard MF'er
2 feb 2008
577
8
Noord-Brabant
Hallo mensen in me auto deed ik altijd euro 98 in. ( Suzuki Swift GTI) Nou is mijn motor ( Honda) ook japans en vraag ik me eigen af:

Rijdt me motor lekkerder met euro 98 of niet? Ik doe er altijd 95 in maar durf niet echt euro98 in te gooien. Wellicht weten jullie het wel.

Maar mijn ervaring is een Jap moet 98 in draaid ie soepeler en beter door. Geld dit ook voor de motoren?

Mijn motor CBR 600 F uit 1990.
 
Ik zou zeggen: giet je tank er eens mee vol en kijk wat hij doet.

Het blijft een eeuwige discussie tussen de absolute aanhangers van 98, BP Ultimate, Shell V-Power etc. etc...... en de mensen welke zoiets hebben van gooi er lekker 95 in en ga fietsen.

Er zal nooit antwoord op komen.

Bij hoog getunede motoren heeft 98 zin omdat je een hoger octaangehalte hebt, dus hogere temperaturen aan kunt zonder dat detonatie/pingelen/zelfontbranding optreed en de motor dus efficiënter draait.

Voor de gewone fietsen is 95 prima. Is mijn mening.

Verduidelijking: het is per motorfiets afhankelijk of deze er daadwerkelijk beter op loopt. Is dit zo en weegt dit op tegen de meerprijs: waarom niet?
 
Laatst bewerkt:
Mijn Honda CBF1000 moet volgens het instructieboekje op euro 95 rijden en dat doe ik ook. Ik heb een paar keer als test euro 98 getankt en ik moet zeggen dat mijn motor daar mooier op loopt. Ik hoopte dat het benzineverbruik lager zou worden waardoor je het prijsverschil weer terug verdiend maar ik heb helaas geen duidelijk gebruiksverschil gemerkt.

Het is dus maar net of je het prijsverschil acceptabel vindt om toch maar euro 98 te tanken om een iets beter lopende motor te krijgen
 
nja omdat een gemiddelde fiets al 11 000 toeren kan draaien. Mja goed ga eens proberen, bij me auto merkte ik wel duidelijk verschil.

Op zich zou je denken hogere octaan gehalte altijd goed, brand alles mooi schoon. Mja goed een tankie van 17 liter kan geen kwaad, wordt anders als je een tank van 40 liter heb.


Thnx 4 tha link
 
Het octaangehalte bepaalt niet het verbrandingsniveau. 98 is dus geen meer brandbaar goedje dan 95.

Het zou misschien kunnen als de motor in de loop ter tijd flink is vervuild. Dan heb je een korst op de zuiger en binnenzijde van de kop en kan het net kritiek zijn. Algemeen wordt daar wel rekening gehouden met het ontwerp maar het zou kunnen.
Algemeen is 98 tanken voor een motor die voor 95 is gemaakt inderdaad weggegooid geld.
 
Rustig aan maat :9

Aha, dat kan nog wel eens kloppen. Je leest beide varianten.

Octaangetal
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Het octaangetal is de grootheid voor de klopvastheid van benzine. Voor diesel bestaat er het cetaangetal, dat de maat van zelfontbranding weergeeft.

Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.

Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.

Het octaangehalte wordt aan de brandstofpomp meestal aangeduid met de afkorting RON. RON staat voor Research Octane Number, een gestandaardiseerde methode voor de bepaling van het octaangehalte in een testmotor.

Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
Bron: WikiPedia

Die brengt ook weinig duidelijkheid.

Wat is het verschil in definitie tussen een gehalte en een getal in dit verband? Een gehalte zou betekenen dat er een bepaald volume ergens van zou zijn, een getal een bepaalde verhouding? Maar dan kom je ook weer op een volume...

Licht eens toe, wil je?
 
Terug
Bovenaan Onderaan