Euro Cup (ZAC) / vrij rijden bij RSZ

Pitstop vrije keus maken, en als je het wel red op een tank gewoon door kachelen.
Verschillende klasse met verschillende raceafstand/tijd lijkt mij totaal oneerlijk.
Waarom de 1000 sport maar 40 minuten en de rest 50?

Verlaag het dan naar 45 minuten en geen code 60 dan verbruik je denk ik het zelfde als 50 - 2rondes codes 60 wat nog gevaarlijk is voor je banden. Of maar er dan 2 races van 14 rondjes van, dan heb je toch een soort van endurance maar dan 2 delig.

Wat ze bij RSZ zouden moeten gaan bekijken is de startprocdure. Gewoon 1 minuut op groen en 2 minuten van te voren omroepen dat de lichten op groen gaan. Ivm paddock gangers 👌🏻

Ik ben gewoon positief verrast van RSZ gezien ze het eens anders durven doen en daardoor 50 minuten race doen.

Voor de races op croix hebben ze nu prosport en sport 1000 gescheiden helemaal goed, maar er word niet bij gemeld dat iedereen opeens van z’n raceafstand een rondje of 4 inlevert en er wel ff 35x inschrijfgeld extra binnen komt 🤔🤔
 
Pittijd is volgens mij eenvoudig te zien en een tekorte tijd dus ook te bestraffen.
Pittijd word gemeten van inrijden pitstraat tot uitrijden.

Waarom oneerlijk?
Volgens mij zit niet iedere deelnemer van de XL race in een pitbox, dat staat als optioneel bij het inschrijven namelijk. Dan krijg je dat sommige mensen binnen een halve minuut na inrijden pitsstraat al op een stoel in de pitbox zitten en eten/drinken/op adem komen. Andere moeten eerst nog de paddock over. En dat scheelt in de praktijk flink, zeker omdat je van en naar je plek moet moet, dus dubbel tijd. Durf wel te stellen dat als je netjes en voorzichtig rijdt op de paddock dat het minimaal een minuut extra tijd kost dan iemand die in een box zit. Op een stoptijd van ongeveer 5 minuten is dat fors en zelfs oneerlijk.

En onveilig, iemand die tijdens een race heen en weer over een paddock moet rijden lijkt me onwenselijk. Je kan er vergif op innemen dat mensen het gas net wat verder optrekken dan verstandig is. Dus die oplossing met code 60 van de organisatie snap ik wel. Twijfel er alleen heel sterk aan dat dit het verschil zal maken zodat mensen wel de finish halen.

Over dat meten van hoelang een stop heeft weet ik niet, mogelijk dat timekeeping dat kan. Maar nu je het zo zegt, bij de IDC endurance werd volgens mij ook de tijd die gestopt getoond. Dus technisch zal het dan wel kunnen.
 
Als rsv4 racert kan die xl race me gestolen worden ,hoewel nico bakker mooie alu rsv.4 endurance tanken verkoopt...😎 .
Ik zou een extra endurance of bv een 2 uurs race met een 2 mans team wel wat vinden en dan ook punten meetellend voor het kampioenschap zoals voorheen met de endurance...
 
De vraag van Roy was of er ideeën zijn, dus:
- kortere race van 40 minuten. De meeste rijders rijden over het algemeen niet langer dan 20 minuten dus naast brandstofverbuik ook veiliger.
- startprocedure meenemen zoals Bassie zegt
Persoonlijk ben ik geen voorstander van de pitstop. Klinkt erg leuk en attractief, maar dan moet je iets regelen voor mensen die geen pitbox/hulp hebben zodat je voor iedereen gelijke kansen houdt.
 
Bagnaia 1:31.5 kwali tijd dit jaar, ik zal morgen de motogp pas kijken maar daar zullen ze iets langzamer zijn maar dat scheelt weinig denk ik?
Dat de banden niet de volle race goed blijven is zeker zo maar betwijfel dat ze minder snel zijn om brandstof te besparen, die poken nog steeds volop binnen wat de banden kunnen.

Nee hoor dan let je toch regelmatig niet goed op als men naar een andere fuel map gaan overschakelen. Ze mogen maximaal 22 ltr meenemen wat soms ontoereikend is.Zelfs in motoGP spelletjes komt het aan de orde

En nu die ZAC race is het een
leuk idee om met een beperkte aantal liters een race aan te gaan. :t
 
  • Leuk
Waarderingen: M14
Nee hoor dan let je toch regelmatig niet goed op als men naar een andere fuel map gaan overschakelen. Ze mogen maximaal 22 ltr meenemen wat soms ontoereikend is.Zelfs in motoGP spelletjes komt het aan de orde

En nu die ZAC race is het een
leuk idee om met een beperkte aantal liters een race aan te gaan. :t
Nu kom jij met een compjoeter spelletje aandraven, had minstens echte beelden verwacht. Je stelt me diep teleur. :+ 8)7
 
Ik zeg inkorten naar 40-45 minuten
Die nemen we sowieso mee. @Basta!! gaf aan met de endurance 35min gereden te hebben met 1 ronde reservelampje aan. Zijn motor heeft volgens Google 4L reserve dus 40min zou nét moeten lukken.
Pitstop vrije keus maken, en als je het wel red op een tank gewoon door kachelen.
Verschillende klasse met verschillende raceafstand/tijd lijkt mij totaal oneerlijk.
Waarom de 1000 sport maar 40 minuten en de rest 50?

Verlaag het dan naar 45 minuten en geen code 60 dan verbruik je denk ik het zelfde als 50 - 2rondes codes 60 wat nog gevaarlijk is voor je banden. Of maar er dan 2 races van 14 rondjes van, dan heb je toch een soort van endurance maar dan 2 delig.

Wat ze bij RSZ zouden moeten gaan bekijken is de startprocdure. Gewoon 1 minuut op groen en 2 minuten van te voren omroepen dat de lichten op groen gaan. Ivm paddock gangers 👌🏻

Ik ben gewoon positief verrast van RSZ gezien ze het eens anders durven doen en daardoor 50 minuten race doen.

Voor de races op croix hebben ze nu prosport en sport 1000 gescheiden helemaal goed, maar er word niet bij gemeld dat iedereen opeens van z’n raceafstand een rondje of 4 inlevert en er wel ff 35x inschrijfgeld extra binnen komt 🤔🤔
Pitstop vrije keus word het vast niet. Mensen willen dan een snelle pitstop, knoeien met benzine en de zooi staat in de fik.

In welk opzicht oneerlijk?

Het tijdverschil was even uit de duim gezogen, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het volgens mij vooral de 1000 prosport (en 1000 sport?) die 50min niet op 1 tank gaan halen. Dan zou je ze een iets kortere race geven zodat ook zij op 1 tank hem kunnen uitrijden.

45min is nog te lang, 40 is al krap aan. Maar die optie neem ik zeker mee in het overleg. 2 races is geen endurance maar gewoon 2 iets langere sprint races.

Voor de startprocedure en Croix gewoon zelf even mailen en je mening/voorstel geven.

Inderdaad het idee is leuk, nu de uitwerking!
Pittijd is volgens mij eenvoudig te zien en een tekorte tijd dus ook te bestraffen.

Volgens mij zit niet iedere deelnemer van de XL race in een pitbox, dat staat als optioneel bij het inschrijven namelijk. Dan krijg je dat sommige mensen binnen een halve minuut na inrijden pitsstraat al op een stoel in de pitbox zitten en eten/drinken/op adem komen. Andere moeten eerst nog de paddock over. En dat scheelt in de praktijk flink, zeker omdat je van en naar je plek moet moet, dus dubbel tijd. Durf wel te stellen dat als je netjes en voorzichtig rijdt op de paddock dat het minimaal een minuut extra tijd kost dan iemand die in een box zit. Op een stoptijd van ongeveer 5 minuten is dat fors en zelfs oneerlijk.

En onveilig, iemand die tijdens een race heen en weer over een paddock moet rijden lijkt me onwenselijk. Je kan er vergif op innemen dat mensen het gas net wat verder optrekken dan verstandig is. Dus die oplossing met code 60 van de organisatie snap ik wel. Twijfel er alleen heel sterk aan dat dit het verschil zal maken zodat mensen wel de finish halen.

Over dat meten van hoelang een stop heeft weet ik niet, mogelijk dat timekeeping dat kan. Maar nu je het zo zegt, bij de IDC endurance werd volgens mij ook de tijd die gestopt getoond. Dus technisch zal het dan wel kunnen.
Ik ging er bij mijn voorstel vanuit dat iedereen gewoon hun spul in de pitstraat neer kon zetten en geen pitbox nodig had. Maar bedacht me na je bericht ook dat zonder pitbox je geen stroom hebt. Nu kan je wel je warmers erom leggen om wat warmte vast te houden maar ook niet handig. Ook om nu ineens iedereen een generator mee te laten slepen is ook niet logisch. Over het paddock rijden is zover ik weet sowieso niet mogelijk, dat is de race verlaten (aanname).
Nee ik verander mijn mening van pitstop, idd niet handig.

Als rsv4 racert kan die xl race me gestolen worden ,hoewel nico bakker mooie alu rsv.4 endurance tanken verkoopt...😎 .
Ik zou een extra endurance of bv een 2 uurs race met een 2 mans team wel wat vinden en dan ook punten meetellend voor het kampioenschap zoals voorheen met de endurance...
En als de race tijd ingekort word dan wel?
De vraag van Roy was of er ideeën zijn, dus:
- kortere race van 40 minuten. De meeste rijders rijden over het algemeen niet langer dan 20 minuten dus naast brandstofverbuik ook veiliger.
- startprocedure meenemen zoals Bassie zegt
Persoonlijk ben ik geen voorstander van de pitstop. Klinkt erg leuk en attractief, maar dan moet je iets regelen voor mensen die geen pitbox/hulp hebben zodat je voor iedereen gelijke kansen houdt.
Kortere race word zeker meegenomen.
Startprocedure zelf mailen.
Vooral het geen pitbox is idd niet handig.
Nee hoor dan let je toch regelmatig niet goed op als men naar een andere fuel map gaan overschakelen. Ze mogen maximaal 22 ltr meenemen wat soms ontoereikend is.Zelfs in motoGP spelletjes komt het aan de orde

En nu die ZAC race is het een
leuk idee om met een beperkte aantal liters een race aan te gaan. :t
Maar zij hoeven niet zelf in te houden en kiezen een andere map en de motor doet het werk en zij zelf gaan nog steeds volgas. En hoewel er dikke motoren mee rijden, geloof ik niet dat die techniek ook bij ons al is doorgedrongen :P

Leuk idee, maar niet reeel, teveel verschillende motoren en verbruik, zelf binnen 1 klasse.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tank van 17L. Ik verbruik 0.8L per ronde. Dan kom ik uit op 21 rondes.
108s ( zegmaar 1:48 gemiddeld ) × 21 / 60= 37.8 minuten.

Ook een 40 minuten race zullen de meeste dus niet halen zoals basta al aangeeft.
 
Ik heb een tank van 17L. Ik verbruik 0.8L per ronde. Dan kom ik uit op 21 rondes.
108s ( zegmaar 1:48 gemiddeld ) × 21 / 60= 37.8 minuten.

Ook een 40 minuten race zullen de meeste dus niet halen zoals basta al aangeeft.
Als de opgave 17L is past er waarschijnlijk nog wel wat meer in. Al eens tank leeg gereden en ècht nok vol gedaan?
En rij je een volle tank strak die 1:48?
 
Ik heb de afgelopen dagen zowel hier als Facebook mee gelezen en er eens over nagedacht.

Ik denk dat 50min prima is. Het dermate inkorten dat iedereen het haalt, dan is er weinig endurance meer aan.

Pitstops is gedoe, extra controle ivm verplichte stop tijd, mensen het paddock op, potentieel gejaagd met brandstof.

Het idee van een verplichtte code 60 is zo slecht nog niet. Ja, banden koelen wat af, maar dat weet je. Het is een keuze dat je die eerste bocht maximaal in remt of uit accelereert. Overigens gaat het merendeel niet liggen na een code 60.

Is het dan nog steeds krap, tja, brandstof management is nu ook eens deel van de wedstrijd.
 
Ik heb een tank van 17L. Ik verbruik 0.8L per ronde. Dan kom ik uit op 21 rondes.
108s ( zegmaar 1:48 gemiddeld ) × 21 / 60= 37.8 minuten.

Ook een 40 minuten race zullen de meeste dus niet halen zoals basta al aangeeft.
Dan zou je er tijdens het rijden op moeten letten dat je "zuinig" rijdt, dan is 40 minuten wel haalbaar.
Denk aan eerder opschakelen, motor meer laten rollen etc. Dan maar 1.50/1.52 rijden ipv 1.48.
Maar 50 minuten is kansloos.

Code 60 is een (ongewenste) noodgreep omdat ze dus al weten dat 50 minuten niet haalbaar is.
 
Ter vergelijk;

De MotoGP reed afgelopen zondag een race van 26 ronden in 40 minuten.
Zij hebben 22 liter brandstof ter beschikking.

Nu moeten wij als amateurs een langere afstand rijden met minder brandstof? :?

1656502660353.png
 
Ik heb de afgelopen dagen zowel hier als Facebook mee gelezen en er eens over nagedacht.

Ik denk dat 50min prima is. Het dermate inkorten dat iedereen het haalt, dan is er weinig endurance meer aan.

Pitstops is gedoe, extra controle ivm verplichte stop tijd, mensen het paddock op, potentieel gejaagd met brandstof.

Het idee van een verplichtte code 60 is zo slecht nog niet. Ja, banden koelen wat af, maar dat weet je. Het is een keuze dat je die eerste bocht maximaal in remt of uit accelereert. Overigens gaat het merendeel niet liggen na een code 60.

Is het dan nog steeds krap, tja, brandstof management is nu ook eens deel van de wedstrijd.
Ja goed idee. Ik zou er persoonlijk heel weinig voor voelen om aan een wedstrijd mee te doen als je van te voren al weet dat je hem niet uit kunt rijden.
Of is het inschrijfgeld soms te verhalen als blijkt dat je het niet red?
En het puntenverlies als je meedoet voor het kampioenschap? Er worden ook nog eens dubbele punten uitgedeeld dus ben je nog eens dubbel de sjaak.
 
Ik zie nog niemand roepen dat code 60 sowieso oneerlijk is ?! De een rijd met teller, de ander zonder.. voor de zekerheid rijd iedereen zowat 100..
 
Ik heb de afgelopen dagen zowel hier als Facebook mee gelezen en er eens over nagedacht.

Ik denk dat 50min prima is. Het dermate inkorten dat iedereen het haalt, dan is er weinig endurance meer aan.

Pitstops is gedoe, extra controle ivm verplichte stop tijd, mensen het paddock op, potentieel gejaagd met brandstof.

Het idee van een verplichtte code 60 is zo slecht nog niet. Ja, banden koelen wat af, maar dat weet je. Het is een keuze dat je die eerste bocht maximaal in remt of uit accelereert. Overigens gaat het merendeel niet liggen na een code 60.

Is het dan nog steeds krap, tja, brandstof management is nu ook eens deel van de wedstrijd.
Voor jou wel, wat verbruik jij per ronde? 0,5L?
Dan kan je in 50min zo’n 25 rondes rijden en heb je 12,5L verbruikt.

Wat als light 80min zou rijden? Dan kom je ineens 2,5L tekort en sta je 5 rondes voor het eind stil.
Dat is ook waar de 1000’s mee zitten en schijnbaar een aantal 600’s die maar 16L hebben.

Het kan niet zo zijn dat je gestraft word middenin het seizoen omdat je motor meer verbruikt dan een ander.
Edit en ook niet dat je ineens 10-15sec langzamer moet gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nog niemand roepen dat code 60 sowieso oneerlijk is ?! De een rijd met teller, de ander zonder.. voor de zekerheid rijd iedereen zowat 100..
Dat is ieders eigen probleem, moet je zorgen dat je het weet. Dat is altijd zo ook in een normale race.
Laptimer rondetijd, 2e versnelling bepaalde toeren, 1x checken en je weet het.
 
Ter vergelijk;

De MotoGP reed afgelopen zondag een race van 26 ronden in 40 minuten.
Zij hebben 22 liter brandstof ter beschikking.

Nu moeten wij als amateurs een langere afstand rijden met minder brandstof? :?

Bekijk bijlage 1777102
Dat zegt niet zoveel, ons verbruik is wel wat anders.

Maar die 50 zonder stop is niet haalbaar en ik denk dat een stop ook niet handig is.
 
Dat is ieders eigen probleem, moet je zorgen dat je het weet. Dat is altijd zo ook in een normale race.
Laptimer rondetijd, 2e versnelling bepaalde toeren, 1x checken en je weet het.
Dat is als je het van de ene kant bekijkt roy..
Vooral in competitie verband zie ik veel mensen naar voren kruipen tijdens code 60.. al dan niet onbewust.

Als het in de race word vastgelegd voor 2 ronden kunnen ze adhv rondetijden natuurlijk wel zien wie er gesmokkelt heeft en wie niet.. maar gaan ze er ook iets mee doen ?
 
Dat is als je het van de ene kant bekijkt roy..
Vooral in competitie verband zie ik veel mensen naar voren kruipen tijdens code 60.. al dan niet onbewust.

Als het in de race word vastgelegd voor 2 ronden kunnen ze adhv rondetijden natuurlijk wel zien wie er gesmokkelt heeft en wie niet.. maar gaan ze er ook iets mee doen ?
Ook zeker mee eens dat het ruk is en dat het gat zelden tot nooit gelijk blijft, bewust en onbewust. Maar te snel is makkelijk te controleren adhv de rondetijden en bij de endurance laatst zijn er tijdstraffen uitgedeeld.
Klein voordeel is wel dat met 40-50min je meer tijd hebt een eventueel verlies weer goed te maken.

Maar je moet altijd weten wat 60 is, dus elke rijder ook zonder of afwijkende teller moet het weten en kàn het weten.
 
Ik ben het helemaal met je eens hoor, vind het zelfs zielig dat mensen net doen alsof ze niet in kunnen schatten wat ca. 60KMh is en of je in of uitloopt op voorgangers.
 
Ik ben het helemaal met je eens hoor, vind het zelfs zielig dat mensen net doen alsof ze niet in kunnen schatten wat ca. 60KMh is en of je in of uitloopt op voorgangers.
Verrekte met code 60 is dat vorige race op Assen bijvoorbeeld degene voor me schommelde tussen 40 en 70. Zie dan eens de juiste afstand te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan