NarduS
MF veteraan
- 1 apr 2003
- 2.152
- 0
Ik ben op de hoogte van onderstaand feit :
Auto's hebben een droge koppeling en geen gedeeld carter met en de bak en de koppeling. De smerende eigenschappen van olie mogen dus iets anders zijn.
Er bestaan olie-soorten waar anti-frictie middelen aan toe zijn gevoegd.
Dit zijn niet alle olie-soorten en merken, maar is afhankelijk van de samenstelling.
Die mogen dus niet in een motor met natte koppeling, want dat zorgt er voor dat de platen GEEN frictie c.q. minder frictie hebben.
Andere ,,auto"-olie mag wel, mits de viscositeit enz. enz bla bla goed is.
Vooral de duurdere olie-soorten zijn vaak voorzien van deze anti-frictie additieven. Gaat niet om alles, maar dus vooraf even op de verpakking kijken.
Dus weet iemand of die goedkope Eurol olie in mijn 17 jaar oude fiets kan ? ipv die spetterdure "motorfietsolie" ..
Auto's hebben een droge koppeling en geen gedeeld carter met en de bak en de koppeling. De smerende eigenschappen van olie mogen dus iets anders zijn.
Er bestaan olie-soorten waar anti-frictie middelen aan toe zijn gevoegd.
Dit zijn niet alle olie-soorten en merken, maar is afhankelijk van de samenstelling.
Die mogen dus niet in een motor met natte koppeling, want dat zorgt er voor dat de platen GEEN frictie c.q. minder frictie hebben.
Andere ,,auto"-olie mag wel, mits de viscositeit enz. enz bla bla goed is.
Vooral de duurdere olie-soorten zijn vaak voorzien van deze anti-frictie additieven. Gaat niet om alles, maar dus vooraf even op de verpakking kijken.
Dus weet iemand of die goedkope Eurol olie in mijn 17 jaar oude fiets kan ? ipv die spetterdure "motorfietsolie" ..