Eurol 10w40 olie geschikt voor motorfietsen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NarduS

MF veteraan
1 apr 2003
2.152
0
Ik ben op de hoogte van onderstaand feit :

Auto's hebben een droge koppeling en geen gedeeld carter met en de bak en de koppeling. De smerende eigenschappen van olie mogen dus iets anders zijn.

Er bestaan olie-soorten waar anti-frictie middelen aan toe zijn gevoegd.
Dit zijn niet alle olie-soorten en merken, maar is afhankelijk van de samenstelling.

Die mogen dus niet in een motor met natte koppeling, want dat zorgt er voor dat de platen GEEN frictie c.q. minder frictie hebben.

Andere ,,auto"-olie mag wel, mits de viscositeit enz. enz bla bla goed is.

Vooral de duurdere olie-soorten zijn vaak voorzien van deze anti-frictie additieven. Gaat niet om alles, maar dus vooraf even op de verpakking kijken.


Dus weet iemand of die goedkope Eurol olie in mijn 17 jaar oude fiets kan ? ipv die spetterdure "motorfietsolie" ..
 
welke motor heb je , gixxers b.v uit die tijd staat gewoon 10w40 in het O.M. , en ondanks dat hier altijd geageerd wordt tegen gewone motorolie, rijden wij ook mer R1 en ZX7R , ZX9R met gewone ( lees syntetische) auto-olie
 
Eurol levert ook motorfietsolie, weliswaar duurder dan hun autovariant maar nog steeds betaalbaarder dan "merk"olie. (zie ook hun site onder het tabje "motor")
 
Ik heb een seven fifty uit 1993.

En het gaat om deze olie : Eurol Special 10W40 SF/CC (reeds aangeschaft)
Er is ook speciale motorolie :Eurol Spec 10W40 SF/CD JASO MA
 
Het is belangrijk om goede olie voor je motor te gebruiken, neem het juiste type zoals in het werkplaatshandboek staat.
Dit is belangrijk om slijtage aan motoronderdelen tot een minimum te beperken.
 
Hoeft zeker niet duur te zijn.
Mijn XJ900F heeft 240.000 km gelopen waarvan de laatste 150.000 op 10W40 van de Action.

4 liter voor € 8,95

Moet ik er bij zeggen dat deze olie vaak "vervangen" wordt. Elke 1500 km gaat er een halve liter bij. Die verbruikt/verliest de motor op die afstand.
Volledig verversen inclusief filter doe ik eens per jaar (elke 25.000 km dus).
 
Er is ook speciale motorolie :Eurol Spec 10W40 SF/CD JASO MA

Ik rij ook een brik, een Honda CBX 1000 (6 cilinder) en daarvoor wordt juist die speciale motorolie van Eurol geadviseerd o.a. door www.sixcenter.nl als 6 cilinder-specialist. Als het slechte olie zou zijn zouden er toch meer gebruikers van deze olie klachten moeten hebben en kan zo'n bedrijf toch niet voortbestaan. En echt goedkoop is deze olie toch ook niet met € 7,50 per liter.

De reactie van Paul Ritzen over Eurol stamt uit 2002, mogelijk is er sinds die tijd het e.e.a. verbeterd aan de olie van Eurol, we zijn inmiddels wel 8 jaar verder.
 
Ik rij ook een brik, een Honda CBX 1000 (6 cilinder) en daarvoor wordt juist die speciale motorolie van Eurol geadviseerd o.a. door www.sixcenter.nl als 6 cilinder-specialist. Als het slechte olie zou zijn zouden er toch meer gebruikers van deze olie klachten moeten hebben en kan zo'n bedrijf toch niet voortbestaan. En echt goedkoop is deze olie toch ook niet met € 7,50 per liter.

De reactie van Paul Ritzen over Eurol stamt uit 2002, mogelijk is er sinds die tijd het e.e.a. verbeterd aan de olie van Eurol, we zijn inmiddels wel 8 jaar verder.
Brik :+

Hier ook geen fan van eurol in de CB750F, olieverbruik ging omhoog en koppeling ging slippen. Na gebruik van een andere olie (castrol GP) kwam alles weer goed
 
Ik ben op de hoogte van onderstaand feit :

Auto's hebben een droge koppeling en geen gedeeld carter met en de bak en de koppeling. De smerende eigenschappen van olie mogen dus iets anders zijn.

Er bestaan olie-soorten waar anti-frictie middelen aan toe zijn gevoegd.
Dit zijn niet alle olie-soorten en merken, maar is afhankelijk van de samenstelling.

Die mogen dus niet in een motor met natte koppeling, want dat zorgt er voor dat de platen GEEN frictie c.q. minder frictie hebben.

Je vergeet dat de versnellingsbak olie en carterolie in een auto ook verschillende soorten olie zijn. De versnellingsbakolie moet bijvoorbeeld goed bestand zijn tegen 'kraken'. De carterolie moet weer goede schoonmaak-eigenschappen hebben, en tevens de krukas moeten kunnen smeren.

Bij motoren zit alles in één. Ik zou geen risico nemen. De versnellingsbak van je motor laten reviseren kost je zo'n 2000 euro. Ik heb net de olie vervangen in mijn motorfiets en was 75 euro kwijt (Castrol RS Racing 4T 5W50). Laten we aannemen dat doodgewone auto-olie de helft in prijs is, zo'n 40 euro voor 4 liter. Dan scheelt dat 35 euro.

2000 / 35 = 57, je kunt dus 57 keer goede olie gebruiken voordat het duurder wordt dan het reviseren van de versnellingsbak.

Aangenomen dat je 1 keer per jaar de olie vervangt (ik doe het 2 keer per jaar). Dan kun je dus 57 jaar goede olie gebruiken voordat het goedkoper wordt om troep in je bak te gooien en die af en toe te reviseren.

Geen enkele motor houdt het 57 jaar vol. Maar het is een kwestie van een jaar of 10 slechte olie gebruiken voordat je je versnellingsbak moet reviseren.

Stel dat je motor na 25 jaar de sloop op gaat. Met slechte olie heb je er dan 2 revisies van je versnellingsbak achter de rug, zo'n 4000 euro. Met goede olie heb je 25 x 35 euro meer betaald dan met goedkope olie, dus zo'n 875 euro.

Goede olie gebruiken bespaart je dus 3125 euro over de levensduur van je motor.

Nou doe je natuurlijk zelf je motor al wel binnen een jaar of 5 weg, dus zit jij niet met de ellende, maar de volgende koper van je motor. Niet echt sociaal te noemen, nietwaar? En als de volgende koper enigszins assertief is, dan komt 'ie ook nog verhaal halen...

Ik snap echt niet waarom dit soort discussies eigenlijk nog gehouden (moeten) worden. Besparen op die ene extra uitgave van 35 euro per jaar... :N

Je kunt veel meer geld besparen door simpelweg minder gas te geven, heb je wel enig idee hoeveel brandstof je er zo in een jaar onnodig doorheen jaagt? Waarom bespaar je daar dan niet op?

Ik blijf het maar raar vinden dat mensen besparen op de olie, maar wel hun gas regelmatig tot de stuit open trekken. Je leeft niet helemaal in de realiteit als je dat doet zonder jezelf af te vragen waar je eigenlijk mee bezig bent... :W
 
Laatst bewerkt:
@RetepV:
Het gaat er om dat dure merken vaak dezelfde kwaliteit verkopen tegen een veel te hoge prijs.
Die winst van 3000% wordt vervolgens gebruikt om de directeur een grote bonus te geven, reclamejongens bovenmatige salarissen te geven , allerlei onzin dingen te sponsoren etc.etc.etc.
Het is slecht voor mijn gemoedsrust als ik weet dat ik miljoenen verdienende voetballers aan het sponsoren ben omdat ik bang gemaakt ben door allerlei indianen verhalen van slimme marketinggasten, die daar ook weer grof aan verdienen.
Kijk maar eens naar de "windei trofee" die door het VARA programma KASSA is uitgereikt aan Danone Actimel.
Jammer dat op oliemerken geen goed onafhankelijk onderzoek gedaan wordt.
Dan zouden er veel door de mand vallen, denk ik.
Tot die tijd blijf ik ook maar zuchtend teveel voor mijn olie betalen, omdat het per kilometer toch weinig geld is.
Tja, wat doe je eraan????
 
Auto en motoren niet door elkaar halen.....
De versnellingsbakken van een auto zitten nu eenmaal anders in elkaar dan van een motor, en dan voornamelijk de schuine vertanding in een auto om geluid te reduceren...
motoren hebben rechte vertanding, dus de krachten op de tandwielen zijn heel anders ( lees weinig tot geen kans op "vastlassen" van de tandwielen, dus geen zwavel of andere toevoegingen nodig)
Een versnellingsbak van een motor wordt ook juist zo ontwikkeld dat er multigrade olie gebruikt kan worden.

Ik heb genoeg klanten die perse olie van 30-40 euro de liter in hun koekblik willen, anderen doen daar minder moeilijk over, en krijgen de "goedkope rommel" en niemand merkt verschil of heeft klachten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan