Europese Commissie: A1, A2 & A rijbewijs.

Blatantz

Rookie
22 mrt 2020
7
3
Amersfoort
Hi jongens!

Ik ben inmiddels al 18 jaar oud, in feite mag ik nu aan mijn A1 rijbewijs beginnen. Totdat ik van een vriend van mij te horen kreeg dat het A1, A2 & A rijbewijs mogelijk opnieuw wordt gekeurd door de Europese Commisie. Ze zijn er al vanaf 2017 mee bezig geweest en hebben tot 20 Januari 2021 een enquete open over hoe organisaties en individuele motorrijders erover denken.

Ik werd er heel blij mee, dus besloot ik even te wachten met het halen van mijn A1. Echter heb ik een vraag; weet iemand hoelang het ongeveer zou duren om een verandering te brengen en door te zetten. Ik wil namelijk geen 125cc kopen en 2 maanden later te horen krijgen dat ik bijvoorbeeld een MT07 of een Z400 mag rijden. Ik hoef geen precies antwoord, maar is het een kwestie van weken, maanden of jaren?
 
Het gaat om een enquête, ik verwacht niet er niet veel van. De omstandigheden waaronder men destijds de wet heeft opgetuigd zijn immers niet veranderd.

 
De regeling is vrij recent. De richtlijn is door de lidstaten vrij aan te passen. Nederland heeft gewoon klakkeloos de strengste normen overgenomen. Er is alleen een reparatie geweest met code 80.
Reken er maar niet op dat er een versoepeling komt.
 
Die regels zijn verzonnen door mensen die zelf niet motorrijden.. (En anders mogen ze zichzelf geen motorrijder noemen)

Ga er dus niet vanuit dat er iets ten goede veranderd, gewoon je rijbewijs halen en gaan rijden 😄
 
De regeling is vrij recent. De richtlijn is door de lidstaten vrij aan te passen. Nederland heeft gewoon klakkeloos de strengste normen overgenomen. Er is alleen een reparatie geweest met code 80.
Reken er maar niet op dat er een versoepeling komt.
En een reparatie van 'tot 0,2 kW/kg' naar 'niet meer dan 0,2kW/kg'. Verschil is 0,01kW/kg, maar kon nog wel eens een motortje schelen. Vertaalfoutje. Verder inderdaad hoef je hier niet zoveel van te verwachten, het is een enquête hoe het gaat en Nederland pakte inderdaad de strengste regels. In veel landen mag je op je 16e op A1 en 18e op A2. Nu wil ik liever geen 16-jarige jochies op A1 zien rijden, want op 49cc doen ze al niet normaal, laat staan dat ze de boel goed onderhouden en ook in het donker zichtbaar zijn, maar 18 en A2 kan prima. Dan zijn de hersenen ook net weer iets meer gerijpt.

Dus als er een verandering zou komen, zal dat vast nog jaren duren. Eerst maar weer van 100 km/u naar 130km/u overdag.
 
Even off Topic, maar denk jij echt ooit weer mee te gaan maken in dit leven dat die 130km per uur overdag op de snelwegen weer wordt toegestaan?
Zelf denk ik dat de overheid die regeling nimmer meer terug zal draaien.
Wat vroeger was is toch echt niet meer en zo worden en steeds meer en meer nieuwe regels doorheen gevoerd.
 
Dat ligt er aan wat voor kabinet er komt. Gelukkig erkent stikstof menselijke grenzen, in Duitsland meteen gas op de stuit. :) Als het 100 blijft kan ik bijna een 400cc kopen, lekker janken op de snelweg. Af en toe ga ik nu ook met 100-120 in 3e versnelling, dan lijkt het nog wat en val ik niet in slaap. :]
 
Je kan ook veel beter een 400cc kopen, lekker ruim onder de 200 kilo. Maar Nederlanders willen altijd minstens 100pk, anders tel je niet mee, al heb je helemaal niets aan dat vermogen. Je kunt hoogstens je eigen onvermogen om hard te gaan compenseren.
Mijn motto is dat als je meer als 35kW nodig hebt dat je aan je talent moet gaan werken. Dan kom je kennelijk iets te kort.
 
Je kan ook veel beter een 400cc kopen, lekker ruim onder de 200 kilo. Maar Nederlanders willen altijd minstens 100pk, anders tel je niet mee, al heb je helemaal niets aan dat vermogen. Je kunt hoogstens je eigen onvermogen om hard te gaan compenseren.
Mijn motto is dat als je meer als 35kW nodig hebt dat je aan je talent moet gaan werken. Dan kom je kennelijk iets te kort.

Klopt, maar wat wel lekker is, is koppel. En dat heb je met een grotere cilinderinhoud. Daarnaast kan je bepaalde snelheden bij een lager toerental draaien. Af en toe janken is leuk, maar niet constant. Ik heb nu een Kawa ER6N, Akrapovic er onder, dan heeft ie uit mijn hoofd 77 pk. Is zat. Meer koppel zou nog mogen. Maar ik heb weinig interesse in viercilinder-motoren, want daar komt het koppel nog later van los. Zelfs de Z H2 begint pas bij 6000 tpm leuk te worden, als de supercharger er in komt, daaronder zeer vergevingsgezind.

Anyway, heb wel zitten denken aan een Z400, maar 120 km/u in 6e versnelling is 7.000 tpm, daar waar mijn ER-6N en de Z650 dus pas bij dat toerental zijn als ze 150 km/u rijden. 120 km/u doen ze bij 5.500 tpm ongeveer en dat loopt net even wat rustiger. Daarnaast vind ik de cockpit van de Z400 lelijk en had ik stiekem gehoopt dat die van de huidige Z650/Z900 ook naar de Z400 zouden gaan voor 2021.
Overigens weegt de Z650 ook onder de 200 kg en ook daar over zitten dubben, maar die ER6N doet het eigenlijk ook nog best goed.

Maar meer dan 35kW heb je nie tnodig, meer koppel is wel fijn. 80-100 Nm of meer.. ik zou het best willen hebben. Maar heb je het écht nodig? Nee, het is leuk, maar niet nodig. Een 500-600cc 35kW motor trekt vlot genoeg op. Zelfs een Z400 van 0-100 km/u ligt niet veel onder mijn ER6N. Minder dan een seconde.
 
Er6 is ook gewoon een hele gave fiets met een hoge pretfactor. Heb je dan een R1, een GSX1300 of een SBB nodig?
 
Tuurlijk heb je dat nodig! Elke motor heeft zo z'n eigen toepassingsgebied, ik kan van bijna alle motoren genieten als ze in hun toepassingsgebied zitten. Van een GTR1400 van 'n maat van me met z'n 2en bekofferd over de snelweg, via m'n VFR blazend over de N wegen tot m'n XT500 trillend en schuddend naar school. Allemaal mooi!
 
Laatst bewerkt:
Het koppel is erg gaaf, hoge topsnelheden hoeft van mij ook niet. De 400'tjes lopen ook al richting de 190-200 km/u. Zo lang je overdags maar 100km/u mag en men ook anders gaat rijden (lees; meer plakken op de rijstrook waar ze op zitten of inhalen met 2 km/u verschil), maken die hoge topsnelheden ook weinig uit. Maar dat zware spul is wel heel erg gaaf. De Z H2 zit in no time op 200 km/u (ook binnendoor). Dat is heel leuk speelgoed! Maar is het nodig.. als je je aan alle wetten en regels wil houden, niet. Maar een supersport zoals een R1... een beetje lift op de polsen is wel fijn en dan moet je toch wel even wat vlotter rijden.

Ik ben benieuwd of we van die 100 km/u afkomen. Waarschijnlijk stemmen er weer een hoop mensen VVD en hoewel dat een partij was voor de automobilist, is dat nu niet meer het geval.
 
Ik vind nodig zo’n zinloos beoordelings criterium. Eten, drinken en ademen is nodig. En zelfs dat niet perse, want waarom is je bestaan nodig.
Je rijdt zo’n machine omdat je er blij van wordt. Dat je geen plezier kan hebben op een motor met minder vermogen is niet waar. Maar een motor met veel vermogen kan ook zeker meerwaarde hebben. Zo’n GS500 kun je heerlijk mee gooien en smijten, en als die weg gaat komt er weer een machine met mogelijk minder vermogen. Maar die ZX10R tovert ook een lach op m’n gezicht, op een manier die de GS niet kan. En ja, dat kan ook terwijl je je aan de snelheid houdt.
 
Je kan ook veel beter een 400cc kopen, lekker ruim onder de 200 kilo. Maar Nederlanders willen altijd minstens 100pk, anders tel je niet mee, al heb je helemaal niets aan dat vermogen. Je kunt hoogstens je eigen onvermogen om hard te gaan compenseren.
Mijn motto is dat als je meer als 35kW nodig hebt dat je aan je talent moet gaan werken. Dan kom je kennelijk iets te kort.

Hoho! Ik heb hier op MF geleerd dat als je met passagier en koffer de snelweg op wilt hier, een 600cc echt veel te klein is en je minimaal de 1000cc moet hebben. In de buitenlandse bergen rijden ze prima met passagier, 3 koffers, vlaggetjes en een aanhanger overal als een kogel omhoog, maar dat is natuurlijk veel minder zwaar dan hier met 100/130 op de snelweg.
 
Je kan ook veel beter een 400cc kopen, lekker ruim onder de 200 kilo. Maar Nederlanders willen altijd minstens 100pk, anders tel je niet mee, al heb je helemaal niets aan dat vermogen. Je kunt hoogstens je eigen onvermogen om hard te gaan compenseren.
Mijn motto is dat als je meer als 35kW nodig hebt dat je aan je talent moet gaan werken. Dan kom je kennelijk iets te kort.
Sorry maar wat een gezeeeeeik. Iedereen die niet jouw interesses deelt is een lul en moet uitgescholden worden! Wat een bekrompen mindset zeg. Als iemand 100pk leuk vindt dan mag hij dat toch rijden man. En als je aan je talent werkt dan heb je minder vermogen 'nodig'. Grapjas. Nog nooit zoiets doms gelezen als dit bericht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan