Europese motorrijders vóór motorrijbewijs A1 in B autorijbewijs

Wat vinden wij ervan ?


  • Totaal aantal stemmers
    133
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik denk een slecht idee.

Het type volk wat nu met een autorijbewijs op een 3 wiel "motor" stapt, stapt straks op een "gewone" motor waar ze nóg asocialer mee kunnen rijden.

Echte motorliefhebbers willen het rijbewijs gewoon halen, dat mogen ze van mij zo houden.
 
Ik denk een slecht idee.

Het type volk wat nu met een autorijbewijs op een 3 wiel "motor" stapt, stapt straks op een "gewone" motor waar ze nóg asocialer mee kunnen rijden.

Echte motorliefhebbers willen het rijbewijs gewoon halen, dat mogen ze van mij zo houden.
Gewone motor asocialer ? nou met zo,n MP3 kan je heel wat gekker doen dan een 125cctje.
 
Zeer slecht idee. Behalve dat het aantal ongelukken met motoren zal toenemen zonder degelijke rijopleiding voor A1, krijg je dan ook al die ‘onderhoud, was das?’ automobilisten potentieel op de motor, m.a.w. verplichte APK.
 
Waarschuwing : Onderstaand bericht bevat meningen en persoonlijke ervaring, niet onweerlegbare feiten!

Omdat de overheid het niet snapt, maar toch de touwtjes in handen heeft, moet duidelijk gemaakt worden dat de snelheid waar motoren toe in staat zijn niet de overheersende gevaarsfactor is. Het is de combinatie van een evenwichtsvoertuig, een smal silhouet, onvoorspelbare (weers)omstandigheden en de perceptie van overig verkeer op motorrijders. Snelheid heeft de rijder in kwestie veeeeeel meer controle over.

De skillset die nodig is voor verantwoord gebruik van een motor is zodanig verschillend van autorijden dat er vrijwel geen overlap is behalve bewegingssnelheid. De kwetsbaarheid van een motorrijder is zoveel belangrijker voor de motorrijder dat er veel meer technieken worden toegepast om de veiligheid te bewaren. Van strategisch correct kijken (links, recht, voor, achter, omhoog, omlaag, in fucking loopings en kurketrekkers) tot anticipaties, vluchtwegen, uitwijken, noodremmen of juist extra gas bij geven, slingeren voor extra zichtbaarheid... de lijst houdt niet op.

Deze skills zijn zodanig minder belangrijk voor een automobilist omdat hij zich zoveel meer veilig waant in zijn wagentje dat mensen die nog nooit op een motor hebben gereden, zich niet voor kunnen stellen ooit op een motor te stappen, deze skills gewoonweg niet hebben laat staan kunnen visualiseren mochten ze ooit op een motor stappen.



Wat wil ik hiermee zeggen?

Het gevaar van motorrijden ligt voornamelijk in het onjuist gebruik en onverantwoorde verkeersdeelname op een motor. Het is niet alleen de snelheid. Dus als de overheid denkt dat de gemiddelde loden rechtervoeter (die zich zorgwekkend vaak geen reet interesseert over de ins & outs van hoe het verkeer werkt) op een afgeknepen machientje springt en zich prima red... dan heb ik daar best wel wat bezwaar tegen.

Negen rijlessen zijn een goed begin. Is het genoeg?

Ik stem voor eerst een paar lessen. Alles kan geleerd worden. Om het nou helemaal af te doen als slecht idee is ook wat drastisch.
 
Laatst bewerkt:
Zeer slecht idee. Behalve dat het aantal ongelukken met motoren zal toenemen zonder degelijke rijopleiding voor A1, krijg je dan ook al die ‘onderhoud, was das?’ automobilisten potentieel op de motor, m.a.w. verplichte APK.

Ha daarom heb ik "eerst een paar lessen" gestemd. 😉
 
Zeker een goed idee .
zo wordt het motorrijden met name voor de jeugd gestimuleerd
Meer motorrijders op de weg misschien ook beter voorzieningen en regelgeving voor motorrijders. Wellicht ook lastenverlichting 😊 (zal wel nie in ons land)

voor de veiligheid en bekwaamheid is het wel goed om hier specifiek wat lessen aan te besteden.
 
Zeer slecht idee. Behalve dat het aantal ongelukken met motoren zal toenemen zonder degelijke rijopleiding voor A1, krijg je dan ook al die ‘onderhoud, was das?’ automobilisten potentieel op de motor, m.a.w. verplichte APK.

verplicht onderhoud voor motoren...
prima, over het algemeen zorgen wij motorrijders prima voor onze tweewiele.
ik zie het probleem niet ?
 
verplicht onderhoud voor motoren...
prima, over het algemeen zorgen wij motorrijders prima voor onze tweewiele.
ik zie het probleem niet ?
Nou er zijn er genoeg die dan wel problemen krijgen en het zweet al uitbreekt bij die gedachte,bekijk maar
eens een filmpje hoe de Duitse TUV te werk gaat,dan sneuvelen er aardig wat hier in NL.
 
verplicht onderhoud voor motoren...
prima, over het algemeen zorgen wij motorrijders prima voor onze tweewiele.
ik zie het probleem niet ?

Verplicht onderhoud voor motoren? Hoe wil je dat ooit gaan invoeren?

Is er zelfs voor auto's niet..
 
Kun je de tekst niet copy-pasten?
Motornieuws
Europese motorrijders vóór motorrijbewijs A1 in B autorijbewijs
Eerder schreven we al dat de Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA) een enquete heeft gestart met de vraag hoe de motorijders zelf kijken naar een toevoeging van he lichte A1-motorrijbewijs aan het B-autorijbewijs. Ondertussen zijn de resultaten van dit onderzoek bekend: meer dan 65 procent van de deelnemers heeft aangegeven het een goed idee te vinden om houders van het B-rijbewijs ook de mogelijkheid te geven een A1 motorfiets te rijden. Andere uitkomst van het onderzoek is dat bijna driekwart van de deelnemers ook vindt dat dit geldig moet zijn binnen de gehele Europese Unie. Als kanttekening dient er wel gemeld te worden dat meer dan 73 procent van de ondervraagde personen van mening is dat het wel verplicht moet zijn om een aantal motorrijlessen te volgen.
Op de vragen vanaf welke leeftijd dit mogelijk moet zijn, zijn de meningen wat meer verdeeld. Wel is alsnog ruim 48 procent van mening dat de minimale leeftijd voor de automatische bijschrijving van A1 pas mogelijk moet zijn vanaf 21 jaar. Na hoeveel jaar B-rijbewijs ervaring dit dan mogelijk moet zijn zegt iets meer dan 30 procent dat dit pas mogelijk moet zijn na 5 jaar rij-ervaring. 25 procent geeft aan dat dit binnen 1 jaar mogelijk moet zijn. 18 Procent vindt dit na 2 jaar een goed idee, terwijl 17 procent vind dat dit na 3 jaar mogelijk moet zijn.
In totaal deden er 2.875 mensen mee aan het onderzoek.
Mochten de Europese lidstaten de uitkomst van het onderzoek overnemen, is dit niet enkel goed nieuws voor de motormarkt. Ook voor de duidelijkheid omtrent de regels is het een goed idee. Op dit moment zijn de regels in ieder land over dit punt verschillend. In Nederland is het niet mogelijk en moet het motorrijbewijs gehaald worden alvorens er op een A1 motorfiets gestapt mag worden. In België is het echter na 2 jaar toegestaan om op een 11 Kw motorfiets te rijden, terwijl hier in Duitsland wel weer 9 lessen voor nodig zijn, zo werd recent besloten. En dit zijn dan nog enkel de regels van Nederland en de ons omringende landen. Binnen de gehele Europese Unie is het een wirwar aan verschillende regels, waardoor je gerust van een chaos mag spreken.
Daarnaast blijkt uit Belgisch onderzoek dat de files wel tot 40 procent af kunnen nemen, wanneer 10 procent van de automobilisten uit de auto en op een motorfiets of motorscooter stapt.

asje
 
Er zal altijd wel weer een uitzondering zijn voor lidstaten om eigen regels toe te passen,als je al ziet wat je moet doen in NL
om het A1 rijbewijs te halen zal de regering dat echt niet makkelijker gaan maken.
 
verplicht onderhoud voor motoren...
prima, over het algemeen zorgen wij motorrijders prima voor onze tweewiele.
ik zie het probleem niet ?
Ik zie het aantal motorrijders in B liever niet toenemen. De kans is groot dat we ons belastingvoordeel dan kwijtspelen (klinkt egoistisch, weet ik, sorry daarvoor).

Verder;
In B is dat al decennia lang zo dat je A1 bij je B zit, maar enkel BINNEN België toegepast mag worden. Heden ten dage zijn er wel eerst voorafgaand 4 uur les nodig, maar zonder examen. En dan mag het ook enkel binnen België. Het heet dan ook geen A1, maar je krijgt een soort toevoegsel op je rbw. Ga je wel voor je echte A1, moet je lessen volgen EN examen doen, en dan telt het wel wereldwijd.

Eerlijk waar, ik had dat niet nodig in mijn tijd en ben met mijn B rijbewijs op een 125cc gestapt. Ik vond het niet slecht gaan. Maar toen ik 2,5 jaar later voor mijn volle A ging lessen, ging er voor mij een nieuwe wereld open!

Wat mij betreft, NIET zomaar terug toevoegen aan het B'tje. Lessen is belangrijk!

Edit: meteen doorgedreven lessen voor een A onbeperkt vind ik beter, ipv onderscheid in A1, A2 en A. Maar daar zal de regering wel geen oren naar hebben :X
 
Ik nijg naar slecht idee, maar als het dan toch doorgaat dan een minimaal aantal lessen hieraan verbinden. Persoonlijk zie ik de groep motorrijders liever niet te groot worden, zo worden we de zoveelste melkkoe van de regering.

momenteel vergrijzen we enorm....straks sterven we nog uit_O-
 
Met relatief weinig moeite een (licht?) motorrijbewijs erbij, graag. Meer motoren (en als gevolg ook minder auto's?) op de weg, graag. Een aantal extra verkeersongelukken, ten faveure van algehele doorstroom? Hmm. Da's iets lastiger. Misschien moet dat maar voor lief genomen worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan