Europese motorrijders vóór motorrijbewijs A1 in B autorijbewijs

Wat vinden wij ervan ?


  • Totaal aantal stemmers
    133
  • Opiniepeiling gesloten .
Ik ben ervan overtuigd dat goeie scholing veel meer capabele motorrijders kan kweken. Dan heb ik het niet over de huidige inhoud van motorlessen... Dan heb ik het over info dat je op Youtube kanalen als DanDantheFireman en Fortnine kan vinden bovenop het huidige leertraject. Beginner & geavanceerd voertuigbeheersing en verkeersdeelname.

Neemt niet weg dat motorrijden vooral een hobby en interesse dingetje is, en niet een noodzakelijk kwaad zoals autorijden. De geïnteresseerden komen vanzelf bovendrijven.
 
Voor. Absoluut.

Vervolgens de 40 km brommers allemaal op A1 kenteken en mogelijkheid met 16, opleiding en examen A1 te halen.

Zal voor een kolossale toename van motorijders zorgen die vervolgens als ze in het blik zitten snappen om rekening te houden met motorrijders.


db
 
Ik vind het een goed idee.
Eventueel eerst een paar lessen om te leren kijken en rijgedrag af te stemmen dat je kwetsbaar bent.
Het scheelt files, automobilisten zien ineens meer motorrijders en leren ook daarmee omgaan.
Er komen dan speciale parkeer vakken voor motoren in de steden.
In ieder geval meer parkeer ruimte
In de zuidelijke landen en vooral Azie zie je ook veel lichte motorfietsen voor dagelijks gebruik.
Het is beter voor het milieu (kunnen wij gewoon 130 blijven rijden).

Nog niet zo heel lang geleden kon iedereen zomaar op een bromfiets rijden.
En dat ging eigenlijk ook best wel goed.
Een grote groep motorrijders hier op MF zijn ook met een bromfiets begonnen en hebben zelfs het rijbewijs A gehaald
via een proefrijbewijs.
Die haalde je op het politieburo ,blauwe L op de nummerplaat en rijden maar in een bepaald gebied.
Dus geen gelul over evenwichtsvoertuig (is lopen en fietsen ook) o.i.d
De tijd zal het uitwijzen hoeveel mensen er uiteindelijk op een 125 gaan rijden, en een deel daarvan gaat net als @DKP door naar volledig A rijbewijs.
De markt voor motoren word weer groter, meer bestaansrecht voor motorzaken .
Dus uiteindelijk profiteren wij motorrijders er ook allemaal van.
 
Krijgen we half tamme op zware brommertjes...

_O-
Beter kan je het niet verworden.

Ik mag toch ook geen vrachtwagen rijden zonder te lessen en examen te doen..


Sowieso vindt ik dat A1 geneuzel levensgevaarlijk.
Wel eens met een 125 geprobeerd mee te komen met het verkeer op de snelwegen?

Binnendoor, super leuk ja..
Snelweg, als je een doodswens heb..

(Spreek uit ervaring, en dan met name op een 125, op de Duitse Autobahn :X )
 
Ben het wel eens met de Duitsers; een paar lessen en dan gaan met de banaan. Meer motorrijders betekent minder file. En gezien ik toch het grootste deel van de tijd ingeblikt deelneem aan het verkeer ben ik daar sowieso voor.

Maarre, eerst wel 'n paar lessen. Motorrijden is andere koek als autorijden. Jong volk wat zo blue op 'n een 125cc tweewieler kan springen staat garant voor brokken. Laat ze in ieder geval 'n paar lesjes voertuigbeheersing en verkeersdeelname doen.
 
Loop er niet direct warm voor...

Op zich wel een redelijk idee, mits er een aantal lessen bij gedaan worden, maar hoe zit het dan met die mensen die zeker weten niet op een tweewieler te stappen?

De enige toegevoegde waarde die ik kan bedenken is dat die mensen dan proeven hoe het is om als motorrijder je door het verkeer te bewegen?
 
Voor.

Vroeger konden we ook zonder lessen en theoriecertificaat brommerrijden (& brommers kiek'n). Laat blikkers met B zelf maar meemaken wat het is zonder abs, ebd, ecc, hud enz. in de dagelijkse hektiek.

Survival of the fittest.
 
DKP, weet jij hoe de ongvalstatieken in België op dit gebied zijn.?
Ondanks ik een statistiekjesfetisjist ben :$ heb ik er niet een echt idee van.
Wel is het een feit dat 3 op de 4 ongevallen met motorrijders overduidelijk aantoonbaar gebeuren door onoplettende automobilisten.
Toch vind ik dat gegeven geen argument om zonder lessen op een 125cc te stappen.
Ik vind de huidige regel van minstens 4u les om BINNEN België een A1 te mogen rijden, toch echt wel het minimum.
Aangezien er geen examen bijkomt, is het ook nog eens best betaalbaar, en heb je toch een basiskennis. De rijscholen kunnen zich vooral focussen op factoren als besef van kwetsbaarheid. Vind ik persoonlijk wel het belangrijkste.
 
Er komen dan speciale parkeer vakken voor motoren in de steden.
Hebben wij al op veel plaatsen, zowel openbaar als op bedrijven(terreinen)
Nog leuker, wij mogen bij drukte over de busbanan!
In de zuidelijke landen en vooral Azie zie je ook veel lichte motorfietsen voor dagelijks gebruik.
De lichtere motoren zijn daar niet in gebruik als oplossing voor het verkeer hoor, maar ze zijn er met zoveel omdat het voor de meesten nog steeds het enige betaalbaar vervoermiddel is.
Ene ... je mag eens mee naar de Philippines komen met mij, zullen eens een toertje doen door Davao op een lichte motor (en dan hebben we het nog niet eens over Manila 😂 ). Ja, beter dan met de auto, maar je heb niks geen nulkommanul nada noppes recht, je rijdt waar het uitkomt, en als je gelovig bent zal je voortdurend bidden!
Btw: daar kregen ze tot over enkele jaren terug hun motor rbw (onbeperkt) gewoon bij hun auto rbw. (Geen idee of het nu nog zo is, de wet wordt er voortduren bijgescherpt*). Mijn vrouwtje heeft haar rbw daar behaald net voor we trouwden, 8u les, examen, en klaar. Dan niet meer gereden tot 7 maand later, bij verhuis naar België gewoon omgezet in een Europeesrijbewijs. Totale kost, 150€. Daarna heb ik haar "opnieuw leren rijden". Ze had dus ook haar motorrijbewijs, maar dat werd niet mee omgezet. Als ze haar rbw al 2 jaar in bezit zou gehad hebben hadden ze dat wel gedaan.

* Tegenwoordig is niet enkel de motorrijder zelf verplicht een helm te dragen, maar ook ALLE passagiers. Ja, staat er zo in, gek genoeg zegt die wet ook dat je maar met 2 op een motorfiets mag, en dat ook amazonezit niet mag.

... but, who cares??? :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat ongeveer net zo hard als een opgeleukte brommer, maar mag en moet op de weg.
Buiten dat heeft iemand met een B rijbewijs al een redelijk verkeersinzicht laten zien (stuk meer dan voor AM).

Veel mensen blijven een brommer/scooter rijden omdat het praktisch, leuk en veel goedkoper is dan een motorrijbewijs. Die categorie krijg je nu op een in veel gevallen degelijker uitgevoerde 125, haal je van het fietspad waar ze van doen hebben met fietsers zonder enig verkeers en snelheidsbesef.
 
Voor. Absoluut.

Vervolgens de 40 km brommers allemaal op A1 kenteken en mogelijkheid met 16, opleiding en examen A1 te halen.

Zal voor een kolossale toename van motorijders zorgen die vervolgens als ze in het blik zitten snappen om rekening te houden met motorrijders.


db

Ik deel deze mening. Heb het hier met vrienden wel eens over gehad dat er eigenlijk een verplichting zou moeten zijn om op de Motor te stappen als je met je B bezig bent, puur om mee te maken hoe "Fragiel" je bent.

Zelf nu nog druk aan het lessen, en merk dat ik nu in de auto ook "anders" ben gaan rijden. Met dat in het achterhoofd kan ik dan ook alleen maar voor zijn.
Laten we het lekker verplicht maken om 4 uur te lessen op een "Grote brommer", in de hoop dat we daardoor minder ongelukken krijgen.
 
... dat er eigenlijk een verplichting zou moeten zijn om op de Motor te stappen als je met je B bezig bent, puur om mee te maken hoe "Fragiel" je bent.
...
Drastische maatregel, en zou het autorijbewijs behalen fors duurder maken ...

... máár ... ik snap je punt wel, en ja, ik zie er wel wat in :t
 
Er is een reden waarom E direct achter B is afgeschaft in het begin van de 90-er jaren. Er waren gewoon teveel zondagsrijders op de weg die 1 of 2 keer per jaar een aanhangertje achter de auto hebben en zichzelf vaardig genoeg vinden om met zo'n 1500 kg aanhanger de halve huisraad van zoonlief of dochterlief naar hun studentenkamer rijden maar totaal niet bewust zijn van de regeltjes en wetgeving omtrent het rijden met een aanhanger.

A1 achter B? Slecht idee! Combineer de autorijles met motorrijles. Laat examen doen voor beide categorieën. Lijkt me beter en verstandiger!
 
Gewone motor asocialer ? nou met zo,n MP3 kan je heel wat gekker doen dan een 125cctje.
Nee hoor, met een lichte motor kan je (vooral in de stad) nog gekkere idiotere dingen mee uithalen! Kijk maar es naar die mocro figuren in Den Haag. Rijden ze al als volslagen van allah losgeslagen mongolen rond, degene die op 2 wielen rijden zijn al helemaal van god, allah, hara krishna, bhoedda, jezus en de duivel losgeslagen!
 
Nog meer 'echte' erbij:? die interesseren zich echt geen f*ck voor t motorrijden,alleen tijdwinst :r.
 
Ik twijfelde tussen 'eerst een paar lessen' en 'weet ik veel'. Dus heb beide gestemd. Gewoon omdat 't kon. :+
Het lijkt me an sich niet gek. Ik weet niet of "mp3-idioten" zich nog meer gaan misdragen op een tweewieler. Zo'n mp3 rijdt misschien ook wat gemakkelijker dan een tweewieler? Kweenie. Nooit een willen proberen.

En echte idioten rijden zichzelf vanzelf kapot. Scheelt ook weer CO2...
 
Ik ga er van uit dat 90% van de autodebilisten die hier gebruik van maken op een scootertje zullen stappen voor W-W. Dus van de randgemeenten naar de werkplek in de grote stad en vice versa. Dat gaat dus enorm veel files en parkeerproblemen schelen. Minder files is minder asfalt aanleggen, is meer geld over voor leuke dingen.
 
Ik denk dat de overstap van vier naar twee wielen door deze regeling door veel minder mensen wordt gedaan dan de theorie uitwijst. Motorrijden is en blijft een hobby ding. Rotweer, gevaarlijk, geen passagiers en onpraktisch (baggage) zijn belangrijke factoren.
 
Ondanks ik een statistiekjesfetisjist ben :$ heb ik er niet een echt idee van.
Wel is het een feit dat 3 op de 4 ongevallen met motorrijders overduidelijk aantoonbaar gebeuren door onoplettende automobilisten.
Toch vind ik dat gegeven geen argument om zonder lessen op een 125cc te stappen.
Ik vind de huidige regel van minstens 4u les om BINNEN België een A1 te mogen rijden, toch echt wel het minimum.
Aangezien er geen examen bijkomt, is het ook nog eens best betaalbaar, en heb je toch een basiskennis. De rijscholen kunnen zich vooral focussen op factoren als besef van kwetsbaarheid. Vind ik persoonlijk wel het belangrijkste.

Ik heb mijn rijbewijs (België) sinds 1978, en mag dus ook op eender welke motorfiets rijden: dat was toen inbegrepen in het B-rijbewijs.

Achteraf gezien, indien ik zo eens terugkijk, heb ik behoorlijk wat flaters uitgehaald door slechte kijktechniek (bij het allereerste ritje op mijn Norton, die ik net had overgenomen van mijn vader, ging ik bijna rechtuit in een "scherpe" bocht bij een wissel op een autosnelweg godbetert ; ik zat gewoon recht voor me te kijken...), te veel veronderstellen wat een ander zal doen, ...
Af en toe nogal wat geluk gehad (nooit een ongeval gehad) en mijn flaters zouden allicht vermeden zijn met een uurtje of 4 les volgen met een instructeur die de basisprincipes meegeeft.
Ondertussen zijn we dik 40 jaar verder, en eigenlijk begin ik nu pas het gevoel te krijgen dat ik toch wel een stukje kan rijden (onder voorbehoud van wat anderen daarvan vinden natuurlijk :-)).

Mijn oudste zoon (28 jaar) heeft motorrijles gevolgd (direct voor het zwaarste rijbewijs, zonder voorafgaande ervaring) en rijdt m.i. heel goed en in elk geval véél beter dan ik op die leeftijd deed met meer "ervaring" dan hem (ik heb vanaf mijn 16de met 50cc brommers gereden en vanaf mijn 17de (stiekem dus, en alleen "rond de kerktoren") met een 250cc.).
 
levendig topic hier (gezien de reacties sinds mijn laatste bezoek) :)
heb alles doorgelezen, maar vind het ondanks de verrijking voor de koekblikkers (weten fragiel te zijn in t verkeer) toch een slecht idee.
er zijn hier topics vol geklaagd over aso's etc.
punt is of je die gasten uit hun dikke auto's op een motor wilt hebben.
welliswaar maar 125cc, maar toch...
ik twijfel of zoiets hun mentaliteit positief zou veranderen.. |(

heb zelf apart eerst AM, dan B en daarna A gehaald, en kan zeggen dat het eigenlijk stupide is dat de overheid je een categorie cadeau doet bij je B pasje.
je ziet het nu bij beginnende bestuurders die bijv. AM bij hun rijbewijs cadeaukregen en een scootertje kopen, omdat een eigen auto nog te duur voor hen is.
zwalkend door de bocht, niet zelden met een been uitgestoken (alsof dat een val kan voorkomen ofzo), en op rechte stukken niet rechts rijden, maar als een
motorrijder midden op de rijstrook.
kwam er laatst een tegen die bij Amersfoort met een snorfiets de N-weg opreed.... 8)7

bovendien zullen dan door de ongelukken die er ongetwijfeld door gaan komen, de premies verhoogd gaan worden en dat merken we dan allemaal.

wat ze wel zouden moeten doen in DenHaag is de max snelheid van die 45kmpu dingetjes verhogen naar 50 a 60.
dan hoeven de haastblikkers geen streken meer uit te halen om erlangs te komen (waarbij ze niet zelden de scooterrijder doodleuk van de weg drukken, weet ik uit ervaring)

als de overheid er een verplichte cursus + examen aan hangt, zie ik het wel als een positief plan.
maare, zoiets hebben we al (A1) :]

Gr.
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
Doden en gewonden in het wegverkeer

Het aantal ongevallen met doden OF ernstig gewonden neemt toe. Het aantal doden neemt af, maar het aantal ernstig gewonden neemt toe. Ik heb geen onderzoek gedaan, maar weet bijna zeker dat de afname van het aantal doden te danken is aan de steeds betere bescherming die een auto biedt bij een ernstig ongeval.

Wat zou het toestaan van A1 voor mensen die géén opleiding of examen gedaan hebben doen met het aantal verkeersdoden?
 
zou het liever anders zien, de autorijbewijzen veranderen, een rijbewijs tot een bepaald pk en leeftijd, en vb 18j max 60pk, 21j en zoveel rijervaring zonder een hoop boetes tot 100 pk en zo tot dat je 25 jaar ben zodat je niet onmiddellijk met het behalen van je rijbewijs een auto kan rijden met pakweg 150-200pk, Niet meer dan eerlijk vind ik persoonlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan