Europese motorrijders vóór motorrijbewijs A1 in B autorijbewijs

Wat vinden wij ervan ?


  • Totaal aantal stemmers
    133
  • Opiniepeiling gesloten .
Slecht idee. Ik ben momenteel bezig met motorrijlessen, nadat ik al 9 jaar mijn B heb. Ik vind het echt een hele andere manier van rijden dan met de auto.
Om mensen de mogelijkheid te geven zomaar over te kunnen stappen, gaat naar mijn mening niet goed uitpakken.
Ik vind het belangrijk dat ze eerst leren fatsoenlijk te remmen, uit te kunnen wijken, de motor onder controle te kunnen houden en daarna nog is leren hoe ze nou eigenlijk op de weg moeten rijden.
 
Slecht idee. Ik vind het belangrijk dat ze eerst leren fatsoenlijk te remmen, uit te kunnen wijken, de motor onder controle te kunnen houden en daarna nog is leren hoe ze nou eigenlijk op de weg moeten rijden.

In elk geval proberen uit de problemen te blijven denk ik, maar je bent wel goed bezig om je A te halen.
Heb je in alle gevallen een ervaring voorsprong op rijders die misschien straks met B op een bromfiets van 125cc zitten.
 
Slecht idee. Ik ben momenteel bezig met motorrijlessen, nadat ik al 9 jaar mijn B heb. Ik vind het echt een hele andere manier van rijden dan met de auto.
...
En dat is dus precies wat ikzelf ook merkte, toen ik zelfs na 2,5 jaar 125cc rijden, voor mijn A'tje ging.
Ik kloeg toen wel dat ik voor mijn rbw moest gaan, tot ik mijn eerste leseen kreeg, toen veranderde dat geklaag in lofzang :P

En ach, ik heb nog geluk gehad, enkel de lessen op een lesmotor, dan 3 maand op eigen motor met een L, en dus met eigen motor naar het examen, en mijn eigen auto als volgwagen, waarin de examinator dus mee reed met mijn vrouw. Dat spaarde veel geld uit. En opleidings cheques van de VDAB ter waarde van 250€ die ik erbij in kon steken, maakte dat ik net iets meer dan 300€ (320€ denk ik, maar zeker niet meer), zelf nog betaald heb voor het geheel, van lessen tot ophalen rijbewijs. Dus ik kan enkel zeggen, het was de investering meer dan waard!

Heden ten dage kan je voor die prijs niet meer aan een A onbeperkt geraken :X

Maar ik blijf bij mijn mening, om een 125cc te mogen besturen (binnen België), is het huidige systeem in België, 4u les volgen zonder examen, toch echt wel het minimum.




...
Ik vind het belangrijk dat ze eerst leren fatsoenlijk te remmen, uit te kunnen wijken, de motor onder controle te kunnen houden en daarna nog is leren hoe ze nou eigenlijk op de weg moeten rijden.
Idd! Precies de dingen die ik NIET geleerd heb toen ik op mijn 125cc begon, maar WEL aangeleerd kreeg bij mijn lessen. En dan vergeet je nog het begrip "tegensturen" op te noemen, zowel de theoretische kennis ervan, als het toepassen in praktijk, ook dat kende ik niet op mijn 125cc, maar werd me wel geleerd tijdens de lessen :t
 
Ik ben er niet voor. Ik zie nu zoveel mensen die wel een A rijbewijs hebben domme dingen doen en dan moeten mensen met een B rijbewijs het opeens wel kunnen. En een lichte of zware motor is naar mijn mening niet relevant want de meeste ongevallen vinden plaats op lage snelheid en zelfs binnen de bebouwde kom.
Meer mensen op de motor prima, maar dan wel na adequate scholing!
 
Slecht idee. Ik ben momenteel bezig met motorrijlessen, nadat ik al 9 jaar mijn B heb.
Dan denk ik daar precies tegenovergesteld over!
Ik had ook een jaar of 8 mijn B-RBW.
Toen na 1 lesje en makkelijk examen ook A-RBW gehaald. Mij kwam het allemaal over als geldklopperij.

Ik reed al vanaf mijn 16e op (snelle) brommers en ik had dus al een tijdje mijn auto-RBW.
(vrijwel) Niets geleerd en een flinke som geld armer. Jammer! (wel blij dat ik nu roze papiertje/ pasje toch heb)
Examen op een opgevoerde brommerd (CBR350) en rijd nu 100+ PK.
Nooit problemen met hoger vermogen gehad!
 
Toen na 1 lesje en makkelijk examen ook A-RBW gehaald. Mij kwam het allemaal over als geldklopperij.

Ik reed al vanaf mijn 16e op (snelle) brommers [opgevoerde brol?] en ik had dus al een tijdje mijn auto-RBW.[+3 maanden?]
(vrijwel) Niets geleerd en een flinke som geld armer.
En hoe rem je nu met je motor? 80% voor en 20% achter? Of toch 90% achter?
Ik krijg altijd kippenvel van mensen die zeggen dat ze zonder lessen ook wel motor kunnen rijden.
En het hebben van een autorijbewijs zegt NIETS!!! over het kunnen rijden met een motor!
 
Remmen dat hoef je niet te leren. Dat voel je gewoon aan! (hooguit een enkel goed advies om er over na te denken)
Ik zit echt niet op de motor met idee dat je bij een noodstop zoveel % moet remmen.

Toen ik 12-13 was reed ik al op brommertjes.
Jazeker, toen meermaals op de kokosnoot gegaan. In die periode veel geleerd en er (beetje) gevoel voor gekregen. (hoop ik)

O ja, remmen doe ik bijna alles 100% voor. Bij noodstop en glad wegdek komt achterrem in beeld!
 
Mooi, dan zijn we het eens.
Maar veel mensen moeten wèl leren remmen. En veel mensen met een gratis A weten niet dat de voorrem het belangrijkste is. Die remmen met achter! Ik heb een CBR1000RR gereden waarvan ik de achterrem heb moeten lostrappen, zo weinig werd die gebruikt.
 
Als er teveel motorfietsen en motorscoots komen, dan gaan ze het parkeren op de stoep waarschijnlijk ook definitief verbieden .
In landen waar ze parkeervakken voor deze tweewielers hebben zijn deze vaak al bezet.
En dan krijg je misschien ook nog appende tweewielbestuurders.🙈
 
In Nederland kost alles de hoofdprijs qua rijbewijzen , rijscholen adviseren/verplichten je bijna om een pakket te nemen van zoveel lessen dat je veel geld kwijt bent en dan moet je nog een 2 wieler kopen .
Ik zou zeggen voor zo een regeling minimaal 5 jaar je B rijbewijs en 4 lesjes A1 .
In België word je eigenlijk nog eens gepromoot om met een 125cc woon werk te doen , krijg je voordeel mee daar en daarom rijden er daar ook veel motorscooters en 125 cc motortjes .
Tijdje geleden nog ergens gelezen dat in België de files een stuk minder zijn (nog enorm veel) omdat meer mensen met een motor woon/werk doen , daarom zouden ze in DenHaag er misschien ook een over moeten na denken om zo iets in te voeren en niet tegen over een hoofd prijs .
 
Als er teveel motorfietsen en motorscoots komen, dan gaan ze het parkeren op de stoep waarschijnlijk ook definitief verbieden .
In landen waar ze parkeervakken voor deze tweewielers hebben zijn deze vaak al bezet.
En dan krijg je misschien ook nog appende tweewielbestuurders.🙈

Wist je dat er buiten de Randstad ook nog een stukje Nederland is?
Voordat we hier parkeerproblemen krijgen zijn er wel een aantal 2 wielers bijgekomen...
 
Toen na 1 lesje en makkelijk examen ook A-RBW gehaald.

Ik reed al vanaf mijn 16e op (snelle) brommers

Natuurtalenten vind je overal zeker? :P

Nee, serieus. Ik reed ook al sinds 10-12 jaar met crossbrommertjes, vanaf 16 op een 50cc schakelbrommer. Nogal logisch dat ik, net als jij, niet veel moeite moest doen om dat examen voor het A-RBW tot een goed eind te brengen.

Ik was geslaagd en goed bevonden om met de motor de weg op te gaan in 1993. Wetende wat ik nu weet, dan kon ik toen belange nog niet fatsoenlijk met een motor rijden. In die tijd werd er niet eens gesproken over kijktechniek ed. Ook het examen stelde niet veel voor tov tegenwoordig.

Het is pas na jaren ervaring + een hoop cursussen dat ik beter ben beginnen rijden. Maar nog steeds is er ruimte om het nog beter te doen.




Nu, dat A1 RBW bij het B... In België bestaat dit al een tijdje. Sinds een paar jaar zijn er een paar verplichte lessen aan gekoppeld.
Het was dan ook nodig. Niet voor iedereen... maar goed.

Nu kan je met een B rijbewijs na 4u rijles met een 125cc de baan op. (enkel in België)
Voor sommigen is dat voldoende, er moet weinig tijd gestoken worden in de manoeuvres want je moet toch geen examen afleggen..
Voor anderen... is dit niet voldoende om veilig met een motorfiets het verkeer ingestuurd te worden. Er zijn er die nog nooit op iets met twee wielen en een motor gezeten hebben he...

Iedereen is anders.


Wat mij betreft? Nee, geen goede zaak. En als het dan toch moet... dan met voldoende lessen.
 
Wist je dat er buiten de Randstad ook nog een stukje Nederland is?
Je zegt dat verkeerd! Buiten de Randstad dat IS Nederland.
Randstad is vooral woonwijken, drukte, files, industrie-terreinen, stoplichten, fabrieken, ................................CHAOS! :X
Dat is heel goed te zien als je gaat landen op Schiphol. Je vliegt laatste stuk continue over bebouwing-bebouwing-bebouwing. '(
Sinds kort proberen ze ons vliegschaamte aan te praten, maar daar doe ik niet aan mee! 🤪
 
Je zegt dat verkeerd! Buiten de Randstad dat IS Nederland.
Ssst, je moet het wat subtieler brengen. Niet te veel in 1x onthullen anders kunnen ze t niet aan;)

Voorbeeldje van verbetering als je t doorvoert.
Er zijn best veel 60 en 80 landwegen, loopt vaak een smal (brom)fietspad naast.
De afstanden naar werk, supermarkt enz zijn aan deze kant van Utrecht allemaal wat groter en het OV wat dunner gespreid. Dus 45 rijden neemt te veel tijd in beslag en is niet echt leuk dus de brommers lopen allemaal harder.
Veel jeugd moet tot ca 22 jaar naar school. Het auto rijbewijs krijgen ze vaak of sparen ze voor, maar de maandelijkse lasten en gebruik van een auto zijn gewoon te hoog.
Die jeugd blijft dus op opgevoerde brommers over smalle fietspaden jagen. Remmen is angst dus laat staan zorgen dat dat mee opgevoerd wordt.
Als ze nou op een lichte motor zaten die even hard ging, maar met deugdelijke remmen en op de weg...

Ondertekend: 1 van die (ex) jongeren.
 
Laatst bewerkt:
A1 moet kunnen naast B, maar wel na een paar lessen/examen.

Wellicht dat dan de B-rijder wat meer attentie heeft voor de A rijder. En als de B-rijder zichzelf tegen een vangrail te pletter rijd wint iedereen daarbij.

(let op, ongenuanceerde mening, geen feiten!)
 
De afstanden naar werk, supermarkt enz zijn aan deze kant van Utrecht allemaal wat groter en het OV wat dunner gespreid.
Dus 45 rijden neemt te veel tijd in beslag en is niet echt leuk dus de brommers lopen allemaal harder.

Die jeugd blijft dus op opgevoerde brommers over smalle fietspaden jagen. Remmen is angst dus laat staan zorgen dat dat mee opgevoerd wordt.
Ja, ik woon oostelijk van Utrecht.
Ja, mijn brommertje loopt wel ietsje harder! (70cc)
Als beurt Blackbird binnenkort klaar is, gaat brom-blokje uit elkaar voor onderhoud en nog iets extra kietelen!
Ook ikzelf (oudere jeugd) jaag over het fietspad. Remmen is niet alleen angst, maar ze doen het ook nauwelijks boven de 40 km/h.
Heel gek, maar ook als ik op de brommerd rijd is het devies: 'gas d'r op houden".
Als je eenmaal toch hebt geremd, dan duurt het een half uurtje voordat je de gang weer te pakken hebt. Op de motor is dat dus niet nodig.
Voordeel van brommertje is dan wel weer dat je er prima mee kan gooien en smijten.
Een smal fietspad hoeft niet erg te zijn, want je past overal tussendoor!
 
Goed idee! Dat is hier in Belgie al langer zo. Met een b rijbewijs mag je 125 cc tot 11 kw rijden. Ben zelf zo begonnen op een een Honda shadow 125. Natuurlijk wel overstapt naar het A binnnen het jaar en dat heeft wel wat gekost meen ik me te herinneren. Mijn vriendin die iets ouder is, mocht direct vol op A omdat haar rijbewijs b voor 1989 gehaald was en dan mag je in België vol op A met een B rijbewijs. Ik zeg maar hoe aanlokkelijker, hoe minder auto’s op de weg en hoe meer vrij baan voor ons, 👍🤟
 
Ja, ik woon oostelijk van Utrecht.
Ja, mijn brommertje loopt wel ietsje harder! (70cc)
Als beurt Blackbird binnenkort klaar is, gaat brom-blokje uit elkaar voor onderhoud en nog iets extra kietelen!
Ook ikzelf (oudere jeugd) jaag over het fietspad. Remmen is niet alleen angst, maar ze doen het ook nauwelijks boven de 40 km/h.
Heel gek, maar ook als ik op de brommerd rijd is het devies: 'gas d'r op houden".
Als je eenmaal toch hebt geremd, dan duurt het een half uurtje voordat je de gang weer te pakken hebt. Op de motor is dat dus niet nodig.
Voordeel van brommertje is dan wel weer dat je er prima mee kan gooien en smijten.
Een smal fietspad hoeft niet erg te zijn, want je past overal tussendoor!

Dat is idd wel een groot verschil op een vlotte brommer reed ik vaker "te hard" dan op m'n eerste motor.
Op de 50cc "moet" je op de limiet rijden. Met een 125 heb je al wat meer rust.
 
Goed idee! Dat is hier in Belgie al langer zo. Met een b rijbewijs mag je 125 cc tot 11 kw rijden. Ben zelf zo begonnen op een een Honda shadow 125. Natuurlijk wel overstapt naar het A binnnen het jaar en dat heeft wel wat gekost meen ik me te herinneren. Mijn vriendin die iets ouder is, mocht direct vol op A omdat haar rijbewijs b voor 1989 gehaald was en dan mag je in België vol op A met een B rijbewijs. Ik zeg maar hoe aanlokkelijker, hoe minder auto’s op de weg en hoe meer vrij baan voor ons, 👍🤟
De regels zijn tegenwoordig nog weer anders in Belgie. Met een "vers" rijbewijs B moet je eerst 4 uur rijles nemen voordat je op een 125cc mag.
Ga je voor je A dan moet je 9 uur rijschool volgen, je theorie halen, je manoevers èn je wegproef halen. Dan mag je pas op een 35KW motor rijden.
Als je dan 24 bent mag je nogmaals examen doen, manoevers en wegproef, om een vol A rijbewijs te krijgen.
Ik heb geluk gehad dat ik nog in een oude regeling zat. Omdat ik ouder dan 24 was kon ik gelijk voor vol gaan.
Mijn oudste zoon zat nog in de regeling waar geen leeftijdsgrens was: meteen volle A.
Mijn twee dochters? Hooguit 35 KW of opnieuw examen doen.
 
Ga je voor je A dan moet je 9 uur rijschool volgen, je theorie halen, je manoevers èn je wegproef halen. Dan mag je pas op een 35KW motor rijden.

Na slechts 9u begin je niet aan de wegproef. Enkel de manoeuvres.
Als je daar op slaagt mag je met een L de baan op en na minstens een maand en ten laatste binnen het jaar ga je terug voor de wegproef.

Wil je het volledige examen ineens afleggen, dan dien je minstens 12u rijles te volgen.



Is je A1 behaalt en ga je na 2 jaar voor A2, dan volg je 4u rijles en doe je ineens het volledige examen.
Van A2 naar A idem.

Let op: het behalen van code 372 waarmee je met een 125cc mag rijden is niet gelijkgesteld aan het A1 rijbewijs. Wil je dan voor een A2 of A zal je volledig opnieuw moeten beginnen. 9-12u

Je kan ook nog altijd wachten tot je 24 bent, en gewoon ineens voor het volledige A-rijbewijs gaan. Je bent niet verplicht om eerst met een 35kw motor te rijden.

Directe toegang.jpg
Directe toegang.jpg
 
Ja, het is best wel ingewikkeld geworden...maar je hebt gelijk.
Blij dat ik dat roze papiertje al heb!
 
Terug
Bovenaan Onderaan