Europese motorrijders vóór motorrijbewijs A1 in B autorijbewijs

Wat vinden wij ervan ?


  • Totaal aantal stemmers
    133
  • Opiniepeiling gesloten .
Als je van zin bent om te gaan reizen zou ik toch maar die 20€ investeren en een Europees rijbewijs halen...
Zo'n roos vod zien ze niet graag in alle landen...
Ik ben al verschillende keren op reis geweest met de motor. Waarom zou ik 20€ moeten investeren in een rijbewijs dat toch sowieso al geldig is in heel Europa?
 
Ik ben op zich wel voor maar dan wel eerst een paar lessen op een A1 motor.
Met die lessen zouden ze de aandacht moeten vestigen op voertuigbeheersing : uitwijkproef , noodstop en meer van dat soort zaken.
 
Ik ben al verschillende keren op reis geweest met de motor. Waarom zou ik 20€ moeten investeren in een rijbewijs dat toch sowieso al geldig is in heel Europa?

Meen ergens gelezen te hebben dat ze, ik weet niet meer in welk land, blijkbaar wat moeite hadden met zo'n roos vodje...
Die Europese zijn nu toch al een hele tijd in omloop he... misschien zijn er jonge politieambtenaren in andere landen die niet zo bekend meer zijn met de oude versies...

Maar niets moet he...
 
Voorbeeldje van verbetering als je t doorvoert.
Er zijn best veel 60 en 80 landwegen, loopt vaak een smal (brom)fietspad naast.
De afstanden naar werk, supermarkt enz zijn aan deze kant van Utrecht allemaal wat groter en het OV wat dunner gespreid. Dus 45 rijden neemt te veel tijd in beslag en is niet echt leuk dus de brommers lopen allemaal harder.
Veel jeugd moet tot ca 22 jaar naar school. Het auto rijbewijs krijgen ze vaak of sparen ze voor, maar de maandelijkse lasten en gebruik van een auto zijn gewoon te hoog.
Die jeugd blijft dus op opgevoerde brommers over smalle fietspaden jagen. Remmen is angst dus laat staan zorgen dat dat mee opgevoerd wordt.
Als ze nou op een lichte motor zaten die even hard ging, maar met deugdelijke remmen en op de weg...

Ondertekend: 1 van die (ex) jongeren.

Dit dus.
Ik durfde met mijn damesbrommertje niet eens op de weg (waar ik eigenlijk zou moeten rijden) omdat autos toch echt wel een stuk harder rijden dan jij. Overal volgas proberen te houden en dan net 55-60 halen, dat zag ik niet zitten tussen de auto's die 90 rijden en wat haastig naar huis willen.

Auto kon ik toen echt niet betalen, dus bleef t bij brommeren.
Als ik toen met mijn B rijbewijs + een aantal lesjes op een A1 fiets had mogen zitten, had ik het een stuk veiliger gevonden.

Uiteindelijk nu A + code 80, nog een paar maandjes en dan mag ik mijn pasje ruilen voor een met volledig A :Y
 
De regels zijn tegenwoordig nog weer anders in Belgie. Met een "vers" rijbewijs B moet je eerst 4 uur rijles nemen voordat je op een 125cc mag.
Ga je voor je A dan moet je 9 uur rijschool volgen, je theorie halen, je manoevers èn je wegproef halen. Dan mag je pas op een 35KW motor rijden.
Als je dan 24 bent mag je nogmaals examen doen, manoevers en wegproef, om een vol A rijbewijs te krijgen.
Ik heb geluk gehad dat ik nog in een oude regeling zat. Omdat ik ouder dan 24 was kon ik gelijk voor vol gaan.
Mijn oudste zoon zat nog in de regeling waar geen leeftijdsgrens was: meteen volle A.
Mijn twee dochters? Hooguit 35 KW of opnieuw examen doen.
Allee de examencentra zullen werk hebben en werk houden...
 
Meen ergens gelezen te hebben dat ze, ik weet niet meer in welk land, blijkbaar wat moeite hadden met zo'n roos vodje...
Die Europese zijn nu toch al een hele tijd in omloop he... misschien zijn er jonge politieambtenaren in andere landen die niet zo bekend meer zijn met de oude versies...

Mijn oudste zoon heeft zijn A gehaald voordat er enige restrictie was, in 2011. Daarna kwam er een beperking voor jonge bestuurders maar zoals ik als schreef: omdat ik ouder dan 24 was kon ik gelijk voor vol gaan. Ergo, ik heb een roze plastic kaart;)
Overigens mag iedereen die nog een roze papieren vodje heeft dat gewoon gebruiken omdat je sowieso je identiteitskaart bij moet hebben. En die moet up-to-date zijn!
 
Overigens mag iedereen die nog een roze papieren vodje heeft dat gewoon gebruiken omdat je sowieso je identiteitskaart bij moet hebben. En die moet up-to-date zijn!

Tuurlijk... zoals ik zei.. niets moet he... ;)

Maar ik heb al gehoord dat het roze vodje niet overal even goed geaccepteerd werd... dus … wat is dan 20€.
 
Terug
Bovenaan Onderaan