Euvel Carburator of ontsteking BMW R100 RS bwj. 79

ED28

MF'er
Donateur
5 sep 2022
65
14
Dilsen/Stokkem Belgien
Bing CV carburators zijn compleet overhauld met nieuwe vlotters , vlotternaald , stationaire sproeiers en gasnaalden met daarbij horende houder . De motor accelereert vlot tot 5000 toeren maar wanneer we deze laten zakken naar 3500 a 4000 toeren en we nemen terug op dan houdt de motor even in . ( sputtert ) waar zou dit probleem kunnen liggen . Instelling mengschroef is volgens mij goed afgesteld omdat we op stationair het hoogst draaiende toerental hebben opgezocht met digitale synchronisatiemeter . Het is zoals men zegt meten is weten .
 
Dag halflive , deze zou op 3500 toeren op 8 gr moeten staan . Heb gecontroleerd met de stroboscoop en daar zie ik dan een witte punt staan die aangebracht is door iemand die alles heeft geplaatst . Ik denk dat ik eens contact met hem moet opnemen op hoeveel graden voorontsteking deze witte punt staat ?
 
1685994948768.png
1685994948768.png
 
Dat is dynamisch. Statisch is als je met een inbus in je dynamo of met het achterwiel het punt van openen zoekt. Statisch is alleen relevant voor het starten, als je rijdt zit je vrijwel constant op maximale voorontsteking. in jouw geval dus zo'n 25 graden.
Als je ontsteking daarop staat, zijn je membranen van de carburateurs nog goed?
 
Ik denk niet dat het in de afstelling van de carburatie ligt . Want dan moest er ook een hapering in de lagere toerentallen liggen . Start perfect , dus aan de instelling van de mengschroef zal het niet liggen .
De mengselschroef zal het niet zijn. Als het aan de carburateur ligt moet je het zoeken in de gasnaald of mengbuis. Probeer de gasnaald een standje hoger te hangen en kijk of het veranderd.
 
Dag Jan , wat bedoel je eigenlijk met die eerste regel ?
Dat is een goede vraag origineel/namaak .
Ben deze gaan halen bij een “ erkende BMW onderdelen dienst de Hobbyist in Hunsel . Hoe erken je originele onderdelen ? “ stempeltje of embleem “
 
Pas boven 3/4de gas geven begint de HS een rol te spelen. Mengschroef doet niets boven 1/4de gas.
dus hij trekt normaal op tot 5000 tr bij half gas, dan zou je naald/mengbuis goed moeten zijn. bij gas minderen en terug openen (traag, snel openen ?) sputtert hij (bij sputteren veronderstel ik dat je verbrandingen hoort en zou het mengsel op dat moment wat te rijk zijn, bij inhouden zou je even geen verbrandingen mogen horen en dan zou hij op dat moment te arm staan) dan zou ik eerder denken dat de gasschuif te traag omhoog komt (veroorzaakt grote onderdruk en meer aanzuigen benzine en verrijken, zelfde als wat een acceleratiepomp doet). zitten de originele veren boven de gaschuif er nog in ? originele gasschuiven ? zo niet probeer die eens.
en anders de naald iets armer instellen (circlips groefje hoger. weet niet of Halflive dat bedoelt met standje hoger ? want "standje hoger" kan ook "de naald hoger en dus circlips lager betekenen)
 
Nee, ik bedoelde met een standje hoger een groefje lager, iets rijker dus.
Trage gasschuif heb ik ook aan gedacht. Er is een membraan ven Volvo dat ook past en veel goedkoper is. Dat membraan is alleen iets dikker waardoor de respons trager wordt. De hobbyist zou dat volgens mij niet als origineel verkopen.
Standje hoger, of lager, het gaat er om dat je het effect kan meten.
1/4 of 3/4 zou je met een plakbandje op je gashendel moeten aftekenen. Anders ben je op gevoel bezig. Dus een rondje papier plakband om je handvat dan volgas aftekenen en de kwarten daartussen.
 
Hallo , we zijn er weer met een update . Gisteren voor te beginnen de gasnaald verzet naar de eerste groef , geen verbetering . Dan maar de 3de groef genomen , resultaat nog slechter . Wat mij wel opviel was dat ik de naaldsproeier kon bewegen in de zitting in gemonteerde toestand ? .
Om alles uit te sluiten maar de oude onderdelen teruggeplaatst . en waarachtig het euvel was verholpen . Geen sputteringen meer rond 3500 a 4000 toeren . Wat wel was is dat de binnendia. van de nieuwe naaldgeleider iets groter was dan de oude . En dat ik de naaldsproeier nu niet kon bewegen met het terugplaatsen van de oude onderdelen . Dus gaan we in de week met de oude/nieuwe onderdelen naar de Hobbyist om te zien welk onderdeel verkeerd is meegegeven.
Mengbuis Bing CV.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan