even bougies vervangen

peter139

MF'er
8 aug 2011
106
0
Nederland
Hey, Ik heb zelf een kawasaki zx7r uit 1997.

De laatste keer dat de bougies waren vervangen was al een tijd geleden dus ik dacht laat ik eens een paar nieuw monteren. Radio aan, lekker relaxt sleutelen (mijn hobby) en begonnen met het uitbouwen van de tank en luchtfilterbak.

Toen kwam ik aan bij de bougies, meestal een fluitje van een cent, maar deze keer niet.

De 2e bougie brak me dus af bij het losdraaien :( Heb ik mijn leven al veel bougies vervangen maar dit was me nog nooit gebeurt. Ik zette niet eens veel kracht, dus het lijkt net of de bougie al een zwak punt had. Het ging wel een beetje stroef maar dat gaat wel vaker zo bij bougies door de roetaanslag. Ik balen, maargoed boos worden heeft geen zin want het is al gebeurt.

156uuxk.jpg


Nou toen geprobeerd het restand er uit te halen. Eerst het porcelijn wat nog in de bougie zat eruit gepeuterd met een stuk klei. Daarna geprobeerd met een linkse tap het het restant er uit te draaien maar dit wou ook niet. Het deel in de cilinderkop zat echt muurvast...

Toen een torxbit met verlengstuk gepakt en geprobeerd om het op deze manier er uit te krijgen. Helaas werkt dit ook niet.

Nou er zat maar een ding op: de hele cilinderkop verwijderen en dan proberen het restant er uit te krijgen.

Na 3 uur sleutelen eindelijk het blok een beetje kunnen laten zakken en de cilinderkop was eraf. Je moet echt veel los hebben als je een cilinderkop wilt demonteren, dit viel me vies tegen.
Ik ben begonnen met het uitboren van het restant van de bougie.
De bougie heeft een maat van m10x1 en ik heb er een boor van 8,5mm doorheen geboord. Na een hoop gepeuter is het gelukt de restanten te verwijderen.

287du1z.jpg


Het draad is nog wel aanwezig maar in dusdanig slechte staat dat een tapje van m10x1 niet gaat werken.
Ik heb nu een helicoil kit besteld van m10x1.

Ik zal als ik verder ben even weer het een en ander updaten.

Zo zie je maar dat soms de makkelijste dingen nog fout kunnen gaan.

mvg peter
 
Laatst bewerkt:
Ja dat was ik zelf :+

Maar de vorige keer ging alles nog goed en soepel, en de bougies draai ik het laatste stukje met momentsleutel vast, daar ligt het niet aan. Waarom deze nu afbrak weet ik niet het lijkt wel of de bougie al zwak was.

Koolafzetting zit er idd wel lekker dik op. De nieuwe onderdelen die ik besteld heb (koppaking etc) zal ik pas op zijn vroegst begin volgende week thuis hebben dus we hebben nog even tijd om het een en ander schoon te maken. De uitlaatpoorten van de cilinderkop zitten ook best vol met koolaanslag.
 
Ja dat was ik zelf :+

Maar de vorige keer ging alles nog goed en soepel, en de bougies draai ik het laatste stukje met momentsleutel vast, daar ligt het niet aan. Waarom deze nu afbrak weet ik niet het lijkt wel of de bougie al zwak was.

Koolafzetting zit er idd wel lekker dik op. De nieuwe onderdelen die ik besteld heb (koppaking etc) zal ik pas op zijn vroegst begin volgende week thuis hebben dus we hebben nog even tijd om het een en ander schoon te maken. De uitlaatpoorten van de cilinderkop zitten ook best vol met koolaanslag.

Klein beetje keramisch vet een het schroefdraad de volgende keer, en gewoon het voorgeschreven moment aanhouden.
 
Ja jammer dat de bogie kapot is, gebeurt me hopelijk nooit weer!
Na mijn idee is er genoeg ruimte voor een helicoil.

De bougie heeft als draad m10x1.
Om een helicoil te plaatsen word het gat uitgeboord met een boor 10.25mm.
Vervolgens gaat er een speciale tap doorheen. Daarna word het draad geplaats.

Ik heb een kitje besteld bij fabory, morgen haal ik deze op.

Op pagina 17 van Deze Pagina staat het een en ander beschreven over maten en tappen.

Voor mij wordt het de eerste keer dat ik zoiets doe, dus als mensen goede tips hebben dan hoor ik dit graag.
 
En wat er door het vet zit :?

Wat zit er in het vet? koper is geen elektrolyt, het vet ook niet, kopervet veroorzaakt dus geen galvanische corrosie.
Als je het niet insmeerd met kopervet, dan kan de holle ruimte in het schroefdraad gevuld worden met water en of zuurstof, wat dus wel corrosie veroorzaakt.

En met de studs ben je beter af met de juiste locktide variant, die "lijmt" en beschermt tegen corrosie.
 
Weg met die momentsleutel onmiddelijk.


Nieuwe bougies halve slag erin na handvast te hebben gedraaid

oude een kwartslag erin na handvast te hebben gedraaid.

Ik heb nog nooit wat gebruikt als ik de bougies erin deed...


Ff borstelen met fijn staal borsteltje schroefdraad bougie...Gewoon het draad schoon houden.


En geen water in de kop laten staan in de bougie gaten. klaar.
 
Laatst bewerkt:
Weg met die momentsleutel onmiddelijk.


Nieuwe bougies halve slag erin na handvast te hebben gedraaid

oude een kwartslag erin na handvast te hebben gedraaid.

Ik heb nog nooit wat gebruikt als ik de bougies erin deed...


Ff borstelen met fijn staal borsteltje schroefdraad bougie...Gewoon het draad schoon houden.


En geen water in de kop laten staan in de bougie gaten. klaar.

Dit heb je ooit tegen mij gezegd toen ik met pech stond met mijn Mille aan het eind van de Hubertustunnel. Toen was 1 bougie losgetrild door het niet vast genoeg aan te draaien. Nooit vergeten en het werkt inderdaad. :W
 
Wat zit er in het vet? koper is geen elektrolyt, het vet ook niet, kopervet veroorzaakt dus geen galvanische corrosie.
Als je het niet insmeerd met kopervet, dan kan de holle ruimte in het schroefdraad gevuld worden met water en of zuurstof, wat dus wel corrosie veroorzaakt.

En met de studs ben je beter af met de juiste locktide variant, die "lijmt" en beschermt tegen corrosie.
Dan moet je dus alleen vet gebruiken. Koper maakt het potentiaal verschil tussen de alu en de koper. En welke rot het snelste weg? Ken je dat van die zink, of aluminium blokken op boten?
Staal op staal doe je met copaslip, staal op aluminium doe je met keramisch vet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan