even de zin in motorrijden kwijt....

ik snap sowiezo niet dat mensen de dealer de olie laten verwisselen. als er iets zelf makkelijk te doen is.... :X

Ben ik wel met je eens... maar ik kan de olie nergens laten.
en ik vind het een beetje dom klinken als ik zeg :
Doe maar een beurt, en dan zonder olie..
 
Zoveel geld heb ik in twintig jaar niet aan mijn motor uitgegeven

Wie zegt er dat een tweetakt duur is in onderhoud???


pas nu ik zuigers heb vervangen (bijna 60000) heb ik eindelijk wat onkosten :P
 
40.000-beurt bij de FJR was ook zo rond de 750 euro (plus nog wat extra kosten voor reparatie en controle van het alarm. Idd pittig... voorlopig maar rustig aandoen anders zit ik te snel op de 80.000 ;)
 
Net ff me rekening opgezocht van mijn grote beurt 24.000 km.

€ 963,00

Incl 2 nieuwe banden en handvatverwarming incl inbouw -O- -O-

had je me vrouw moeten horen :X :X :X


Nu helemaal ben weer 3.000 km verder en nu is me ketting aan vervanging toe incl tandwielen. Staat op de tellert nu 26.400 en dat dus voor het eerste setje, houd het dus best lang uit.

*O* *O* *O*

Edit oohww ja, ging me rond de 250 pleuro kosten -O-
 
Net ff me rekening opgezocht van mijn grote beurt 24.000 km.

€ 963,00

Incl 2 nieuwe banden en handvatverwarming incl inbouw -O- -O-

had je me vrouw moeten horen :X :X :X


Nu helemaal ben weer 3.000 km verder en nu is me ketting aan vervanging toe incl tandwielen. Staat op de tellert nu 26.400 en dat dus voor het eerste setje, houd het dus best lang uit.

*O* *O* *O*

Edit oohww ja, ging me rond de 250 pleuro kosten -O-
ze was blij met de handvatverwarming? :9
 
Bij 15.000 km je ketting set vervangen :? Is die ketting nooit onderhouden dwz. vetgehouden ??
:^ ik deed met m'n eerste Fazer 1000 54.000 km met m'n eerste set. En bij m'n huidige Fazer zit ie er ook al 27000 km onder.... gewoon consequent smeren (na iedere rit minimaal lichtelijk) en geen stotende belasting op de ketting loslaten.
 
ik snap sowiezo niet dat mensen de dealer de olie laten verwisselen. als er iets zelf makkelijk te doen is.... :X

tsja, heb het inderdaad altijd zelf gedaan........
kan morgen mijn motor ophalen en toen ik dat bedrag hoorde wist ik gelijk weer waarom ik het altijd zelf deed.......
maarja; momenteel gewoon geen tijd en plaats en ik heb mijn motor als dagelijks vervoer; traden gewoon steeds vaker kleine storingen op door gebrek aan onderhoud en winters doorrijden.

de kosten?
iets minder als 900 euro........
de kilometerstand en leeftijd: 211.000 en 21..........

wat moest er gebeuren:
standaard grote beurt + revisie voorvork + remmen reviseren(4 klauwen i.v.m. zijspan) + revisie dynamo + vervangen oliedruk sensor (inclusief uitboren, opschonen en helicoil in carter) + vervangen diverse groen uitgeslagen stekkers en delen van de kabelboom (dat dat ding nog liep mag een wonder heten, niet stuk te krijgen zo'n dikke italiaan)
+ revisie choke instalatie; de stortingen van de afgelopen weken bleken dus aan een volledig rotte choke te liggen die bij 1 cylinder gewoon continue vol open stond (oxidatie in kabel en op choke-klep)
Eigelijk allemaal punten die volledig te wijten zijn aan door weer en wind doorrijden, buiten stallen en niet de tijd nemen om de motor regelmatig te onderhouden.
In principe reedt die oude dame al een dikke 40.000km op noodreparaties (tywrappie hier, nieuw gaskabeltje daar...... relaitje........ stekkertje)

tsja een hoop geld, maar ben toch blij dat ik het heb laten doen, af en toe op 1 cylinder naar huis rijden is niet goed voor je humeur en het commentaar wat ik van de monteur (die ik ook persoonlijk ken) op de conditie van de remmen en remvloeistof heb gekregen????
Daar ben ik niet echt trots op, maar ik heb het dus gewoon niet gemerkt, bij normaal gebruik remde de boel nog prima (brembo rules....... prima stoppertjes zelfs met minder als 1mm remvoering)
iedereen komt wel eens in de situatie dat je wat andere tijdsdruk hebt en niet aan je motor toekomt; dan is het verstandiger om een weg te brengen dan om het onderhoud te laten versloffen......
Ik was een stuk goedkoper uitgeweest als er niet zoveel oxidatie aan de fiets had gezeten
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf 37.000 km met me ketting gedaan. En dat op een R1. Me banden (Michelin Pilot Power) gaan rond de 11.000 km mee. De remblokken heb ik rond de 35.000 km vervangen. De bike is nu 2 jaar oud. Km stand nu is 40.000km.
 
Ben ik wel met je eens... maar ik kan de olie nergens laten.
Hebben ze in jouw straat geen putten dan? ;)

Verder belachelijke prijzen natuurlijk. Voor 1800 gulden (jaja lekker omrekenen :+ ) kan je echt veel meer leuke dingen doen. Laat ze maar lekker zichzelf om zeep helpen met dit soort belachelijk hoge prijzen.

Ik heb 1 beurt laten doen omdat ik toen net mijn eerste motor 2de hands had gekocht en ik hem even goed wilde laten checken. Daarna nog een kleine beurt en 1 keer koppelingsplaten laten vervangen uit nood (lekker opgebrand :P ).

En vanaf nu zoek ik altijd mensen via motor-forum op die als hobby of broodwinning met verstand van zaken tegen een redelijke prijs aan je motor willen werken. Het is gezelliger, je leert er heel wat van (samen aan je motor knutselen) en het is debiel veel goedkoper omdat je niet mee hoeft te betalen aan 5 man personeel + koffie + huur van het gebouw en afschrijving van motoren en andere zooi die bij de dealer staat! :r

*D

En ondertussen kan ik door het meekijken bij anderen ook veel meer aan de motor zelf :)
 
Het is schokkend, maar dit soort bedragen zijn toch normaal als je je motor wegbrengt naar de dealer voor een grote beurt. Ik heb het vorig jaar ook in een opwelling van "ik heb er geen tijd voor" laten doen...

Aan de andere kant, dit jaar doe ik het weer zelf en was voor een tas spullen (olie, oliefilter, bougies, kleppendekselpakking, setjes remblokken, luchtflter) ook driehonderd euro's kwijt.....
 
Heb zelf 37.000 km met me ketting gedaan. En dat op een R1. Me banden (Michelin Pilot Power) gaan rond de 11.000 km mee. De remblokken heb ik rond de 35.000 km vervangen. De bike is nu 2 jaar oud. Km stand nu is 40.000km.

dan moet je es een keer leren rijden. rij maar eens met mijmee dan knal jij er zo mpp ook wel met 3500/4000 km. af.
11000.....is toch niet normaal man _O-
 
In de werkplaats handboek staat toch echt dat dat moet gebeuren...
Je hebt het natuurlijk wel over een ketting uit 1 stuk.
Jij gebruikt toch geen ketting met een splitpennetje ?
Welnee, een garage heeft het juiste klink gereedschap. Je achterbrug hoeft er echt niet uit hoor.
Wat wel een reden kan zijn is wanneer je het zelf doet en je geen goed gereedschap hebt om te klinken. Dan laat je dat alvast bij de garage doen en neemt hem dus uit één stuk mee. Maar bij je dealer dat te laten doen is absoluut niet nodig.
Maar helaas klopt die grote beurt wel qua prijs. Dat is de reden dat ik met hulp van de mensen van de ZZR nederland club de gehele beurt zelf doe. Alleen kleppen stellen gaat in de gerage maar dan leveren we hem wel helemaal kaal aan.
 
In de werkplaats handboek staat toch echt dat dat moet gebeuren...
Je hebt het natuurlijk wel over een ketting uit 1 stuk.
Jij gebruikt toch geen ketting met een splitpennetje ?
en jij geloofd dat ze dat ook werkelijk gedaan hebben ?
gewoon een open ketting en vast klinken die handel
scheelt tijd en dan aan je klanten vertellen dat de hele achterbrug eruit moet want dat staat ook in werkplaats handboek.

ik was 128 euro kwijt zelf eronder gezet 1,5 uur en vast klinken met een hamer.

voor de olie kun je opvang bakken krijgen gaat 5 liter in.
nieuwe olie erin en de oude olie weer terug in de net geleegde flessen en afleveren bij de chemokar.


mijn 24000 km beurt was 500 euro incl. stalen remleidingen (voor/achter) en remblokken voor
 
Als de kleppenspelling gecontroleerd is en gesteld daar waar nodig bij de grote beurt zou het nog niet zo gek zijn inclusief een ketting.

Maar bij een km-stand van 15.000 hoeft de kleppenspeling helemaal nog niet gecontroleerd te worden en is het een reguliere grote beurt excl. kleppenstellen die normaliter bij de 12.000 km plaats moet vinden. Pas bij 24.000 km hoeft de kleppenspeling gecontroleerd te worden.

Dat in overschouw genomen is het rete duur :)

De 12.000 km beurt (grote beurt excl. kleppenstellen) heeft bij mijn SV650 bijvoorbeeld € 307,- gekost :)

Kettingset + vervangen kost mij ca. € 210,- bij de dealer (ca. 160,- voor kettingset € 50,- arbeidsloon (uurtje werk)). Dus ben je m.i. minstens voor een eurtje of 250 gen**it :)
 
In de werkplaats handboek staat toch echt dat dat moet gebeuren...
Je hebt het natuurlijk wel over een ketting uit 1 stuk.
Jij gebruikt toch geen ketting met een splitpennetje ?

Elke, maar dan ook echt elke(!) motorzaak gebruikt een open ketting die hij aan elkaar klinkt met de klinkschakel. Hoe wou je anders bijvoorbeeld bij een R1 een ketting vervangen? Dan zou je in de achterbrug moeten gaan snijden met een snijbrander ;)
 
Nou we het toch over repareties en prijzen hebben, ik zoek iemand in de korte omgeving van Arnhem die tegen vriendschappelijke/collegiale prijzen aan motoren sleutelt. Ik zelf heb een Honda VF750Sabre en heb last van een lekke voorvorkkeerring en een continue branden van een waarschuwingslampje van m'n batterij ondanks dattie gewoon opgeladen wordt.

:)
 
Laatst bewerkt:
En iedereen maar roepen hier dat Ducati zo duur is in onderhoud _O-


:P

595 euro *KLIK*

Gisteren mijn motor gebracht bij de dealer

oh ja, het was voor een bandit 1200s uit 2002

809 euro ;(
O-)

Ik was voor een Yamaha Diversion 500 euro kwijt vandaag....
O-)

Voor mijn eertste groot onderhoud heb ik 182 € betaald, als je daar een kettingsetje + werkuren bijrekent kan die 500 € kloppen.
O-)

Net ff me rekening opgezocht van mijn grote beurt 24.000 km.

€ 963,00
O-) O-)

kan morgen mijn motor ophalen en toen ik dat bedrag hoorde wist ik gelijk weer waarom ik het altijd zelf deed.......
de kosten?
iets minder als 900 euro........
O-) O-)

Nieuw setje bandjes, remblokkies achter en een kettingsetje ... 600 euro '(
O-)

Heb pas een 2e hands BWM R1100GS aangeschaft, is nu toe aan een 40.000 km beurt. De 40.000 km beurt gaat me iets van 500 euro kosten straks.
O-)
 
Laatst bewerkt:
Zoveel geld heb ik in twintig jaar niet aan mijn motor uitgegeven

Wie zegt er dat een tweetakt duur is in onderhoud???


pas nu ik zuigers heb vervangen (bijna 60000) heb ik eindelijk wat onkosten :P

Als je 60.000km in 20 jaar rijdt, dan zijn de jaarlijkse kosten inderdaad te verwaarlozen 8-)
 
Ik doe ALLES zelf, behalve cilinders slijpen. Wanneer ik zo naar die prijzen kijk lach ik me helemaaal rot _O- _O-

Onderdelen blijven duur, maar wanneer ik dit zo lees spaar ik aan arbeidsloon zeker
€ 600/€ 700 per jaar uit. :] :] (rij ong. 8.000km./jaar)
 
De 12.000 km beurt (grote beurt excl. kleppenstellen) heeft bij mijn SV650 bijvoorbeeld € 307,- gekost :)

Dat is dus even 675 gulden! En wat wordt er gedaan voor die 675 gulden? De kleppen zijn niet gesteld, neem dus maar aan dat daar niet naar is omgekeken. Wat blijft er dan voor werkzaamheden over?
Ontsteking? Elektronisch!
Accu? Onderhoudsvrij!
Carburatie? Injectie!

Meestal staat er dan op de rekening dat diverse bouten en moeren zijn gecontroleerd en nagetrokken, lagers gecontroleerd en olie en filter vervangen. Bij de eerste (100 km-beurt) van de SV650S van mijn vrouw was ik ruim 100 euro kwijt. Dat is een kleine 250 gulden voor het vervangen van olie en oliefilter. Alles bij elkaar heeft de "beurt" een 20 minuten in beslag genomen. Werd even gedaan op donderdagavond en ik kon er op wachten. Dát is dan wel weer prettig.
 
dan moet je es een keer leren rijden. rij maar eens met mijmee dan knal jij er zo mpp ook wel met 3500/4000 km. af.
11000.....is toch niet normaal man _O-
Ik heb het over woon/werk km hè. In delfgauw de snelweg op en in dordrecht er weer af. Dan gaan de spulletjes best lang mee.

:z
 
Terug
Bovenaan Onderaan