even de zin in motorrijden kwijt....

Daarnaast is je motor ook meer waard tweedehands als je al het onderhoud door een garage hebt laten doen.. Is mijn ervaring tenminste..

Tja, dat is mijn ervaring ook, als je alle facturen in je bezit hebt, gaat de verkoop qua prijs een stuk beter !

Verder heb ik zo links en rechts verschillende adressen....onderhoud bij een garage, geen merk-dealer. Ketting & banden doe ik altijd bij Jos Smit in Haarlem, stuk goedkoper dan de rest en klaar terwijl u wacht.

Zo bespaar je jaarlijks nogal wat ;)
 
Gisteren mijn motor gebracht bij de dealer.
Grote beurt (km stand 15000) + kettingset.

Ik heb het bedrag telefonisch doorgekregen,
dus kan nog niet exact melden wat er allemaal mis was.

809 euro ;(


Ik weet dat je niet moet omrekenen, maar dat is wel bijna 1800 gulden.
Daar kon een tijdje geleden nog een aardige motor voor kopen....

Ben d'r ziek van.

oh ja, het was voor een bandit 1200s uit 2002
Nieuw setje bandjes, remblokkies achter en een kettingsetje ... 600 euro '(

Maar ik heb nog steeds zin om te rijden *D
 
Ik was voor een Yamaha Diversion 500 euro kwijt vandaag.... (Kleine beurt 50.000km)

-Remklauw achter gereviseerd, nieuwe remblokjes (achter)
-Olie verversen
-Nieuw remlichtschakelaartje voor
-2 nieuwe banden (Ontdekte daar dat er al een tijd een spijker in mijn voorwiel zat!!!)

Tja wat zal ik er van zeggen.... Prijzig, maar ik kan het toch niet zelf doen.
500 euro voor dat alles? Inclusief banden en die remklauw revisie (best veel werk)? Da's meer dan schappelijk toch?

Ik heb er niet zo'n moeite mee om wat te betalen als er goed werk geleverd wordt. Maar da's precies waar vaak de schoen wringt. Als je de gemiddelde werkplaats bekijkt van een mega-dealer lopen daar vaak personen rond die nog maar net oud genoeg lijken om op een brommer te mogen rijden maar je betaalt er niet minder om; kennis en enthousiasme zijn vaak ver te zoeken, ondeskundige fout-analyses leiden regelmatig tot torenhoge rekeningen zonder dat ze je probleem oplossen, onderdeel bestellingen worden slecht gevolgd zodat je onnodig lang zonder motor zit; krassen, afgeronde bouten en andere schade na een beurt worden vaak afgedaan met "dat was al toen je de motor bracht" etc.

Techniek is een commodity geworden, mensen hebben meer interesse in het kleur-schema van hun leren combi dan hoe er aan hun motor wordt geschroefd dus dealers hoeven ook niet zo hard te lopen tegenwoordig om klanten tevreden te houden.

Lang leve de onafhankelijke specialist en het motor werkplaats handboek ;)
 
Zoveel geld heb ik in twintig jaar niet aan mijn motor uitgegeven

Wie zegt er dat een tweetakt duur is in onderhoud???
Klopt, :Y heb zelf 3 jaar op een NS400r rond gereden (35000 km)
Het enige wat daar aan werd vervangen waren de bougie,s en de olie.
Ook het verbruik bij(normaal) rijden viel mee :Y

Ik heb nu een ducati monster, en heb voor mijn grote beurt div dealers gemaild,
Er zat een groot verschil in de prijzen, bij de dealers onderling B|
Ik heb voor Biggelaar gekozen, deze kwam hem ook nog bij mijn ophalen, en bracht hem weer terug na de beurt *O*



MAARJA, EEN HOBBY MAG GELD KOSTEN........TOCH :X :X B|
 
Was pas ook 500 euro kwijt voor de 10.000 km beurt van mijn Fazer, het gewone stukje onderhoud was 150 euro maar de achterband en de accu (die ik zelf gesloopt had omdat ik te lui was deze aan de lader te hangen van de winter) maakten de rest van het bedrag. Meestal doe ik bijna alles zelf maar ik heb nog een beetje garantie dus dat wilde ik niet kwijt
 
Heb pas een 2e hands BWM R1100GS aangeschaft, is nu toe aan een 40.000 km beurt. Deze laat ik bij een garage doen zodat ik zeker weet dat alles goed is. Vanaf dat punt ga ik proberen al m'n onderhoud zelf te doen. Beetje vloeistoffen en filters vervangen moet makkenlijk zelf te doen zijn. Zelfs kleppen stellen is bij de BMW 2 cylinders vrij makkelijk. Spaart me een hoop geld uit op den duur. De 40.000 km beurt gaat me iets van 500 euro kosten straks. En een ketting vervangen hoeft dus nooit meer! *O*
 
Bij mijn Div 600 kleppen laten stellen, banden laten monteren ( gekocht via Reifenversand.de, voor en achter BT 45 voor 179 euri´s :Y )en een achterwiel lager laten vervangen. Was €200 kwijt.
Rest doe ik zelf wel.

Ketting via Motozoom, incl tandwielen ieta van 130 euro.
Handleiding voor demontage achterbrug van Internet afgehaald, gratis
Kratje Bier , €7,50
garage van Schoonpa + gereedschap, gratis
Middagje lekker sleutelen met muziekje en biertje, onbetaalbaar!!

Echt, het is zo leuk, als je de tijd neemt! *O*
 
Bij mij kostte een 15000km beurt (is een laat uitgevoerde 12000km beurt) 289 euro. Is met olie, bougies en kleppenstellen tel hier de 200 euro voor jou ketting en een half uurtje werk voor montage bij op en je zit aan 520 euro! Bij MOTOport dus ook niet de goedkoopste.Oh ja ik heb ook een zilvergrijze 1200s van 2004!
 
Ja het kan veel geld zijn maar of het duur is weet ik zonet nog niet.
Reken dat nou eens om in een prijs per kilometer (incl. brandstof)?
 
k'Zal het even verduidelijken. Een collega koopt een duc ST3 met 11.000 km. op de teller; deze blijkt bij 20.000km.(?) een beurt nodig te hebben.
Kostprijs: € 1185,=, incl. het opheffen van een PRODUKTIEFOUT waar de klant dus voor betaald.
Andere kennis, Monster SR4. Kleine service - € 914,=
Kortom: de reactie's in dit topic dat het onderhoud van een Duc niet buitensporig duur zou zijn ten opzichte van andere motoren durf ik sterk te betwijfelen.

:P :P
De hoge onderhoudskosten voor Duc's zijn uiteraard te verklaren; blijkbaar zo slecht gebouwd dat of alles stuk gaat en moet worden vervangen óf alles moet worden bijgesteld, zie opm. over Biggelaar - al kleppen inslijpen na notabene 10.000 km!!! (bij m'n Bandit slechts één klep bijgesteld na 40.000; en ja - alle kleppen volledig dicht).
:P :P
 
k'Zal het even verduidelijken. Een collega koopt een duc ST3 met 11.000 km. op de teller; deze blijkt bij 20.000km.(?) een beurt nodig te hebben.
Kostprijs: € 1185,=, incl. het opheffen van een PRODUKTIEFOUT waar de klant dus voor betaald.
Andere kennis, Monster SR4.Kleine service - € 914,=
Kortom: de reactie's in dit topic dat het onderhoud van een Duc niet buitensporig duur zou zijn ten opzichte van andere motoren durf ik sterk te betwijfelen.

:P :P
De hoge onderhoudskosten voor Duc's zijn uiteraard te verklaren; blijkbaar zo slecht gebouwd dat of alles stuk gaat en moet worden vervangen óf alles moet worden bijgesteld, zie opm. over Biggelaar - al kleppen inslijpen na notabene 10.000 km!!! (bij m'n Bandit slechts één klep bijgesteld na 40.000; en ja - alle kleppen volledig dicht).
:P :P
Volgens mij moet jij nog maar eens de onderhoudsprijzen vergelijken O-)

en volgens mij ben jij zo'n voorbeeld type anti-ducati O-)

Zal nog even een prijslijst neerzetten....kun jij je collega en je kennis vertellen dat ie genaait is :X


tweeklepper luchtgekoeld = 595euro (grote beurt)
ST3 = 795euro (grote beurt)
748/996/MS4/MS4r/851/888 = 995euro (grote beurt)






 
Laatst bewerkt:
Ik was voor m'n Cagiva met ducati-blok
voor een grote beurt 378,73 kwijt
voor een kleine beurt maar inclusief remblokken 146,61 kwijt
en voor- en achterband samen 260,- O-)
 
:P :P
De hoge onderhoudskosten voor Duc's zijn uiteraard te verklaren; blijkbaar zo slecht gebouwd dat of alles stuk gaat en moet worden vervangen óf alles moet worden bijgesteld, zie opm. over Biggelaar - al kleppen inslijpen na notabene 10.000 km!!! (bij m'n Bandit slechts één klep bijgesteld na 40.000; en ja - alle kleppen volledig dicht).
:P :P
Daar gaan we weer!!!!!!!! B| ...... volgens mij hadden we het hier over de ONDERHOUDSKOSTEN!!!!

Toch wel opvallend, dat alleen de eigenaren van een japanse motoren klagen over de kosten :X
Is zeker niet door de dealer verteld bij de aanschaf van de motor :X
Als je besluit een ducati aanteschaffen, weet je dat het onderhoud wat duurder is.
Dus ga je daar later dan ook niet over lopen ZEIKEN O-)
 
Laatst bewerkt:
Daar gaan we weer!!!!!!!! B| ...... volgens mij hadden we het hier over de ONDERHOUDSKOSTEN!!!!
Laat me toch weer verleiden tot een discussie met iemand die er eigenlijk geen verstand van heeft O-)

Edit: gelukkig wil die wel een S2R aanschaffen *D




:P
 
Laatst bewerkt:
en volgens mij ben jij zo'n voorbeeld type anti-ducati O-)

Nee, hoor. M'n volgende wordt waarschijnlijk een S2R 1000; pracht fiets (ondanks de tekortkomingen) !!

EDIT
Zag je prijslijst over het hoofd; € 995,= (!!!) voor een grote beurt??? Worden er vergulde onderdelen in gestopt of iets dergelijks?
Een beurt voor een B12 kost normaliter bij een dealer zo rond de € 300,= MAX.

 
Laatst bewerkt:
Nee, hoor. M'n volgende wordt waarschijnlijk een S2R 1000; pracht fiets (ondanks de tekortkomingen) !!
De prijzen vallen voor mij best wel mee, ik blijf alle onderhoud zelf doen :+

Ben benieuwd naar de prijslijst; zijn dat vaste prijzen per "handeling" vastgesteld door de importeur o.i.d.?
Discussies over onderhoudsprijzen tussen jappen en Ducati zijn een soort must geworden O-)

Als ik zo de prijzen vergelijk vind ik dat een jap zeker niet goedkoper is O-)

Daarbij laat ik ook eens zien dat je voor een jap makkelijk 800 á 900 euro kan neerleggen als je zelf niet zo handig bent in het plegen van onderhoud.
 
ik snap sowiezo niet dat mensen de dealer de olie laten verwisselen. als er iets zelf makkelijk te doen is.... :X


dan moet je wel weten welke kant je de aftap-plug op moet draaien.


:+



geintjuh, ;)
ik vind het zelfs leuk om het onderhoud te doen wat ik zelf kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan