even de zin in motorrijden kwijt....

Is BMW dan echt goedkoper te onderhouden?

50.000 km beurt [+ benzinefilter die met 40K vervangen had moeten worden] 185€

@The Stomper,

450-500€ is wat de dealer vraagt voor een 20K beurt. Mijn monteur vraagt 240€.
Stuur me maar een mailtje als niet teveel wilt betalen. :W
 
Bij de dealer is het inderdaad duur, ik krijg het ook iedere keer aan mijn hart.
FZ6-n nieuw gekocht in 2004

1000km beurt: 67,44 euro
10000km beurt + achterband: 289,25 euro
20000km beurt + voorband: 394,83 euro
Tussendoor achterband: 241,30 euro
30000km beurt: 210,20 euro
35000km: nieuwe kettingset: 227,49 euro

Staat nu op 39000km, ik houd mijn adem in voor de 40000km beurt B|

Maar die 800+ euro die ze jouw geflikt hebben, Gangsters :( :( :(
 
Is BMW dan echt goedkoper te onderhouden?

50.000 km beurt [+ benzinefilter die met 40K vervangen had moeten worden] 185€

@The Stomper,

450-500€ is wat de dealer vraagt voor een 20K beurt. Mijn monteur vraagt 240€.
Stuur me maar een mailtje als niet teveel wilt betalen. :W

Ik heb mijn BMW's weg gedaan vanwege de hoge onderhouds- en reparatiekosten. Mijn R1100RS had bij 50.000km al rondom nieuwe remschijven.
Nu een v-strom 650. Volgende week de eerste grote beurt. 12k. Ben benieuwd.
 
Vanmorgen de motor opgehaald.
Nu moet ik wel zeggen, het was nodig.
Hij rijd veel beter.

oh ja, het was de 12000 km beurt maar ik heb hem bij 11500 gekocht.
vandaar dus even gewacht.

Op de rekening stond 6 uur arbeidsloon voor 285 excl. btw.
De rest was onderdelen.
 
Mijne krijgt wekelijks een paar grote SMEER-beurten.
Kost me ook weinig moeite alleen motor-sleuteltijd.

Daarna word er met Aardappels en Jus afgerekend, de worst heeft ze dan al gehad.
_O- _O- :} :} :+ :+
full
 
Vanmorgen de motor opgehaald.
Nu moet ik wel zeggen, het was nodig.
Hij rijd veel beter.

oh ja, het was de 12000 km beurt maar ik heb hem bij 11500 gekocht.
vandaar dus even gewacht.

Op de rekening stond 6 uur arbeidsloon voor 285 excl. btw.
De rest was onderdelen.
Het doet ff zeer, maar nu gewoon weer van een perfecte motor genieten *O*


:+
 
Als ik die prijzen hoor dan word ik er best wel verdrietig van ;( . Gelukkig dat ik nooit meer bij de dealer kom want doe alles zelf en kleppen stellen doet een vriend voor mij die 2,5 jaar bij dealer heeft gewerkt. Heb zelf de 12500 km beurt bij mijn blade gedaan wel ff honda gebeld ivm garantie maar was geen probleem. Die beurt koste mij denk alles 60 euri en das nog ruim gerekend. Mijn km stand is nu 18500 en rijd nog steeds met 1e kettingset! Ik zou gewoon een werk plaats handboek downloaden en zelf aan de slag gaan, heb ik ook gedaan.
 
Onderdelen blijven duur, maar wanneer ik dit zo lees spaar ik aan arbeidsloon zeker
€ 600/€ 700 per jaar uit. :] :] (rij ong. 8.000km./jaar)

Hoe gaar is die bak van je dan als je 700 euro arbeidsloon kwijt bent (zou zijn) voor 8000km ?
 
Laatst bewerkt:
Hoe gaar is die bak van je dan als je 700 euro arbeidsloon kwijt bent (zou zijn) voor 8000km ?

Arbeidsloon servicebeurtje € 300, per jaar.
Extra arbeidsloon voor optimalisatie (dus geen regulier onderhoud), gespreid over 4 jaar:
- vervangen voorvorkveren door Technoflex
- vervangen olie SAE 10 door SAE 13, terug naar SAE 12
- terugbrengen luchtkamer (dus meten) van 160 mm. naar 150 mm., terug naar 155 mm.
- vervangen rubber remleiding door metaal
- vervanging rubber koppelingsslang door metaal
- vervangen remblokken vóór door Carbonne Loraine
- vervangen stuur door SBK stuur
- monteren schakel/remsetje, aanpassen adapterplaat rempomp achter
- montage Spyball alarm
- montage vervangingsuitlaat
- montage Technoflex schokdemper achter, ophanging resevoir
- vervanging remblokken achter door Lucas
- vervanging tandwiel achter 45T door 47T
- vervanging ketting 110 schakels door 112, eindloos.
- smering balhoofdlagers/achtervork lagers/lagers linksysteem
- montage digitale Yoshimura combimeter (olietemperatuur/klok/voltmeter)
- vervanging.......

Snap ie ????
 
Dat is dus even 675 gulden! En wat wordt er gedaan voor die 675 gulden? De kleppen zijn niet gesteld, neem dus maar aan dat daar niet naar is omgekeken. Wat blijft er dan voor werkzaamheden over?
Ontsteking? Elektronisch!
Accu? Onderhoudsvrij!
Carburatie? Injectie!

Meestal staat er dan op de rekening dat diverse bouten en moeren zijn gecontroleerd en nagetrokken, lagers gecontroleerd en olie en filter vervangen. Bij de eerste (100 km-beurt) van de SV650S van mijn vrouw was ik ruim 100 euro kwijt. Dat is een kleine 250 gulden voor het vervangen van olie en oliefilter. Alles bij elkaar heeft de "beurt" een 20 minuten in beslag genomen. Werd even gedaan op donderdagavond en ik kon er op wachten. Dát is dan wel weer prettig.

Motorolie: € 29,85
Oliefilter: € 11,07
Bougies: € 17,96
Remvloeistof: € 4,50
Overige:
- Forte MotoPower 1: € 10,62
- div. kleinmateriaal + milieu: € 8,00

Totaal: € 82,00

Gewerkte eenheden: 18 (18 x kwartier = 4,5 uur)
4,5 x € 50,00 = € 225,00

Wat er gebeurd is: remvloeistof vervangen, motorolie + filter vervangen, bougies vervangen (waarvoor de tank omhoog moet en de radiator opzij), gaskleppen synchroniseren, ketting spannen, alles nalopen (ja mijn dealer doet dat ook) en smeren waar nodig en mogelijk en al datgene wat nog meer bij een 12.000 km beurt hoort. Al met al is de gewerkte tijd niet raar en zal bij het kleppenspeling controleren en eventueel stellen er minimaal twee tot vier uur bijkomen :)
Ik vind het al met al niet onredelijk, en ja, het is nou eenmaal zo dat de uurprijzen niet supergoedkoop zijn in Nederland (al vind ik de uurprijs van € 50,- best heel redelijk van m'n dealer) :)

Maar daar danken we wel onze welvaart aan :)
 
Laatst bewerkt:
Ik geef altijd een lijst mee met zaken die ze na moeten kijken. Later krijg ik ook een gespecificeerde rekening, dus dan weet je tenminste waar de prijs vandaan komt en gaan ze niet vanalles nakijken wat ik zelf ook kan (olie, kabels smeren, ketting spannen en dat soort onzin).

De uurtarieven hangen natuurlijk wel af van de motor die je hebt: olie verversen bij een naked kost bv. minder tijd dat wanneer je eerst al dat plastic eraf moet sleutelen en bij sommige V-twins kun je weer erg slecht bij het achterste kleppendeksel en bougie komen. Verder kan een aktie kleppen checken wel duur zijn, maar als je bv. een Yamaha rijdt die slechts om de 40.000km een check nodig heeft (en vaak nog geen stellen) dan doe ik daar niet moeilijk over. Mijn kettingen (DID) zijn alleen wel snel op, ondanks erg goed smeren 3 stuks in 50.000km :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan