Even een vraagje.

RedP

MF veteraan
26 jul 2006
1.861
565
nvt
Weet iemand hoe het zit met extra verlichting op je combinatie (wettelijk dan )
ik rijd hier wel eens op de dijk naar het clubhuis maar de verlichting van mijn Motor en span is niet zo heel erg super te noemen
(tractor lampje en breedte lichtje )
 
Breedte licht altijd. De rest aan knipperlichten en remlicht zijn bouwjaar afhankelijk.
Maar, als je van voren een extra koplamp wil zetten, dan mag je voor tegenliggers niet het "beeld" geven van een auto.
Dus ik zou zeggen, koplamp lager dan van de trekker, of een andere (geel) kleur.

Ergens op RDW.nl staat alles wat wel en niet mag/moet aan zijspanverlichting.
 
Breedte licht altijd. De rest aan knipperlichten en remlicht zijn bouwjaar afhankelijk.
Maar, als je van voren een extra koplamp wil zetten, dan mag je voor tegenliggers niet het "beeld" geven van een auto.
Dus ik zou zeggen, koplamp lager dan van de trekker, of een andere (geel) kleur.

Ergens op RDW.nl staat alles wat wel en niet mag/moet aan zijspanverlichting.

Thanx
 
Vooral zorgen dat je niemand verblind en zelf veilig kunt voelen door voldoende zichtbaarheid en zicht hebben en dan zal t volgens de wet ook wel goed gaan denk ik
 
Ooit een ural m72 gehad en daar zat op het spatbord haast niks. Heel klein wit gloeipitje van voor en klein rood dingetje achter. 6 volt. Ik vind het zelf al geen prettig idee dat anderen niet kunnen zien dat het breder is dan een solo motor.

Op het K span heb ik nu voor het bakwiel een ronde Hella werklamp met groot en klein licht, gaat mee met de koplamp. Staat mooi laag en geeft goed zicht op de berm. Of het mag? Geen idee😎
IMG_20190614_093041.jpg
 
Waarom zou een zijspan er in het donker niet uit mogen zien als een auto?
Waarom zou een tegenligger op een smal weggetje een zijspan anders moeten benaderen dan hij een auto zou benaderen?
 
Ik zou zeggen zet er gewoon de verplichte verlichting op en 2 verstralers die je aansluit op je grootlicht. Grootlicht moet je toch dimmen als het verblindend is.Eenvoudig en snel klaar
 
Bij mij zit er een led op die brand als breedtelicht en knippert(wordt oranje) als je de knipper naar rechts zet. Verder een verstraler als je groot licht aan zet. Dat geeft voldoende licht. Voor meer info enigma vragen...die heeft hem gebouwd.
 
Op span 2 (het oude brakkeBertje span) zit een led werk led lampje
ik denk er over om die maar alvast op de mijne te maken en dan maar eens kijken of dat voorlopig wat helpt
O6pXyHPl.jpg
 
het grootste nadeel van die LED verstralers is dat ze heel erg verblinden.
Ik heb er ook twee op onder mijn kuip zitten en had ze in eerste instantie echt heel laag afgesteld zodat ik er in het donker alleen maar vlak voor me nu van had, maar ik werd al gelijk binnen een 2 km meerdere keren gewezen op mijn verblindende verlichting...
dus ik heb ze nu wat hoger afgesteld en gekoppeld achter het groot licht.
 
het grootste nadeel van die LED verstralers is dat ze heel erg verblinden.
Ik heb er ook twee op onder mijn kuip zitten en had ze in eerste instantie echt heel laag afgesteld zodat ik er in het donker alleen maar vlak voor me nu van had, maar ik werd al gelijk binnen een 2 km meerdere keren gewezen op mijn verblindende verlichting...
dus ik heb ze nu wat hoger afgesteld en gekoppeld achter het groot licht.


Thanx voor de tip ik rij nu al met mijn tractor lampje al met groot licht aan maar daar heeft niemand last van
 
even wat opgezocht maar ook de zg officieele richtlijnen zijn lekker duidelijk dus ik zou gewoon doen wat je zelf wilt.

Dagrijlicht, ook wel dagrijverlichting genoemd, (Engels: daytime running lights of DRL) is een verlichting aan de voorzijde van een motorvoertuig die is bedoeld om het voertuig overdag beter zichtbaar te maken.[1] Deze verlichting wordt automatisch ingeschakeld zodra de motor van het voertuig in werkende toestand is of in een toestand waarin deze direct gereed is om in werking te treden.

Dagrijlichten bestaan voor auto's uit twee witte lampen, tussen 250 en 1500 mm boven het wegdek aan de voorzijde van het voertuig geplaatst op een afstand van minimaal 600 mm van elkaar (minimaal 400 mm uit elkaar wanneer het voertuig smaller is dan 1300 mm). Een motorfiets heeft één lamp. Op een zijspan kan een tweede licht zijn aangebracht. De lichtbundel moet vanaf 20 graden horizontaal naar beide zijden en vanaf 10 graden verticaal omhoog en omlaag zichtbaar zijn. De lichten worden automatisch gedoofd zodra de dimlichten worden ingeschakeld. In plaats van enkele lampen kunnen ook meerdere lampen bij elkaar in een behuizing worden gemonteerd. Vaak worden leds hiervoor toegepast.

Sinds februari 2011 zijn dagrijlichten in Nederland en België voor nieuw op de markt verschenen voertuigen wettelijk verplicht gesteld, conform richtlijn 2008/89/EC van de Europese Unie.[2]

grt Roland.
 
Het lampje op het spatbord is geen dagrijlicht. Het is een breedte lampje. Net als de witte lampjes op een aanhanger. Dagrijlichten zijn die moderne led lampen onder de koplamp van een auto.
 
Maar hoe staat het in de wet wat zijspannen betreft mogen we alleen een breedte licht voeren of mag een gewone koplamp
 
IK heb dit op de site van de politie gevonden.

Regeling voertuigen art 5.4.57

Wetstekst​

  1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
    1. één extra groot licht;
    2. één extra dimlicht;
    3. één extra stadslicht;
    4. één of twee mistvoorlichten;
    5. één of twee mistachterlichten;
    6. waarschuwingsknipperlichten;
    7. één of twee parkeerlichten;
    8. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
    9. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
    10. werklichten;
    11. één extra achterlicht;
    12. één extra remlicht;
    13. één of twee dagrijlichten;
    14. één of twee bochtlichten;
    15. verlichte transparanten.
  2. Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
  3. Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
  4. Indien een motorfiets is verbonden aan een zijspanwagen mag de combinatie voorzien zijn van ten hoogste twee dagrijlichten.
  5. Verlichte transparanten:
    1. moeten afzonderlijk zijn geschakeld;
    2. mogen niet breder zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en
    3. mogen niet langer zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd.

Grt Roland
 
  • Leuk
Waarderingen: RedP
Ik denk dat het belangrijkste is dat je de tegenligger niet verblind, dat vind je zelf toch ook niet fijn?
Een lamp op het zijspan die met het grootlicht op de motor meeschakeld lijkt me een aardig idee, bij gedimd licht ook je lamp op zijspan gedimd.
Zelf heb ik alle lampen met E-keur, dat moet je natuurlijk zelf weten maar dan ben je eventueel gezeur al voor.
Zichtbaar zijn en veiligheid dat vind ik best heel belangrijk, maar dat is misschien een beetje de leeftijd:]:P
Ik heb dan ook reflectoren aan de achterzijde gewoon omdat ik gezien wil worden op mijn legergroene motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: RedP
IK heb dit op de site van de politie gevonden.

Regeling voertuigen art 5.4.57

Wetstekst​

  1. Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
    1. één extra groot licht;
    2. één extra dimlicht;
    3. één extra stadslicht;
    4. één of twee mistvoorlichten;
    5. één of twee mistachterlichten;
    6. waarschuwingsknipperlichten;
    7. één of twee parkeerlichten;
    8. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
    9. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
    10. werklichten;
    11. één extra achterlicht;
    12. één extra remlicht;
    13. één of twee dagrijlichten;
    14. één of twee bochtlichten;
    15. verlichte transparanten.
  2. Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
  3. Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.
  4. Indien een motorfiets is verbonden aan een zijspanwagen mag de combinatie voorzien zijn van ten hoogste twee dagrijlichten.
  5. Verlichte transparanten:
    1. moeten afzonderlijk zijn geschakeld;
    2. mogen niet breder zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd, en
    3. mogen niet langer zijn dan het voertuig waarop de verlichting is gemonteerd.

Grt Roland
Ok nu heb ik dus een motor van voor de type keuring dus ik weet niet of dit nu telt voor de mijne ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan