Even voorstellen, een nieuwe naked: Brammo Empulse

Model van de motor is best mooi, heb deze dacht ik ook op de motorbeurs gezien, alleen het bereik en de prijs van de motor viel me nogal tegen, wat is eigenlijk het gewicht van de motor.

213 kg
Maar voelt lichter tijdens het rijden
 
Valt toch reuze mee met al die accu's zou je wel meer verwachten
 
Interessant topic om te volgen, ben hiernaartoe gelokt vanuit een ander topic.

Zeer leuk ding! (nee, voor mij niet mooi, maar het praktisch nut is voor mij veel belangrijker)

Denk om in de (nabije) toekomst ook te kijken om een elektrische motor aan te aanschaffen, wegens woon/werk verkeer.

Enige dingen voor mij die belangrijk zijn, prijs (niet te hoog, is momenteel nog wel zo), en het rijbereik, wat ik bij snelwegverkeer graag op 150km zou zien komen (zodat in de zeer koude winters ook nog 100+ mogelijk blijft)

Verder ligt het mij niet dat het een naked bike is, maar het zou me niet tegenhouden eentje aan te schaffen (eventueel tweedehandskuipen op de kop tikken, aanpassen/pasklaar maken en erop). En dat hij een ketting aandrijving heeft, maar ook dat zou me niet tegenhouden, er dan ook maar zo een smeersysteem op zetten, of zelfs omkasten, als dat op een of andere manier mogelijk zou zijn.
 
Vindt ze ook wel gein maar 100km, dacht dat ze wel verder zouden komen.
Nieuwe prijs begint het interessant te worden voor saaie woonwerk km.
 
Oei leuk topic, ga ik volgen. Ben heel benieuwd hoe het nou rijdt, binnenkort maar eens een proefrit proberen te maken. Blijft een hele klap met geld voor mij maar vind het toch wel erg leuk.


Waar ik toch wel twijfels over heb:

- Hoe reageren de accu's op kou? Wat is je range in de winter?
- Hoe ver is je range na een jaar, of na 2 jaar, of na 5 jaar? Als ik kijk wat er na 5 jaar over is van de capaciteit van een gemiddelde laptopaccu..
- Ik zag een filmpje op youtube van een opengesneden Brammo (beursmodel) en hij zit wel helemaal vol met elektronica. Om de motor te regelen natuurlijk maar ook om de accu's te regelen. Wat als er iets kapot gaat? Is er over 5 jaar nog wel iets voor te krijgen (risico van een onbekend/beginnend merk...) en wat zal het kosten?

Kwam er laatst wel eentje in het wild tegen. In Arnhem. Leuk hoor.
 
Leuk dat je elektrisch bent gaan rijden. Ik rij zelf op 4 wielen elektrisch (BMW i3) en heb een keer op de Zero SR gereden. Wat mij betreft is elektrisch rijden superieur tov plof motoren! Hopelijk gaan de ontwikkelingen van accus zo snel dat over een paar jaar plofmotoren overbodig zijn.

Klopt het dat je ook alles in de zesde versnelling kunt doen?
 
OK, ik ben OM!
Én besteld (in 't rood)

Zoooo, die is binnen..
"True Blood Red" klinkt zoveel beter dan gewoon "rood".

Meteen een smeersysteem erop: Pro-Oiler, omdat die automatisch en snelheidsafhankelijk smeert, dus hopelijk ook een groter bereik op een volle lading electriciteit.
Verder lijkt de Brammo aardig voorbereid op montage van een Pro-Oiler... zo zit er een gat met schroefdraad onder in de achterbrug, dus kan de dubbelzijdige nozzle er gewoon ingeschroefd worden.

Stroom tap ik af van de 12Volt accessoireplug onder het zadel.. (110 Volt is wat overdreven)
Ook heb ik gekozen voor de GPS versie van de Pro-Oiler, er zal wel ergens een snelheidssignaal op te pikken zijn van het boordnet, maar ik kan nog nergens een schema vinden online. dus kies ik voor gemak.
nozzle.JPG

GPS_Module.JPG


Nu nog even de vering anders afstellen, die komt toch wel erg stug vanaf de fabriek, iemand aanbevelingen?
 
Gefeliciteerd! Nog net op tijd om hem in te rijden met droog weer!

Voor mij was de fabrieks instelling van de vering prima dus ik heb er nog niet aan gezeten. De vering wordt overigens wel iets soepeler na de 1e 1000 kilometer ofzo.

Ik wil echter wel een keertje de pre-load achter wat hoger zetten want ik rij regelmatig met een passagier en dan heeft ie moeite met drempels. Ik heb daar jammer genoeg zelf niet het gereedschap voor dus dat combineer ik wel met een beurt ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Klopt het dat je ook alles in de zesde versnelling kunt doen?

Ja, dat kan. Maar erg vlot optrekken is er dan niet meer bij.
Tot de 3e versnelling kun je nog vlot meekomen maar daarna is het niet zo leuk meer. En als je die 1e versnelling lancering eenmaal gevoeld hebt dan doe je dat graag bij elk stoplicht. En omdat hij stil is kun je dat zelfs doen terwijl oom agent aan de overkant staat toe te kijken *D
Trouwens, schakelen is best leuk op de Empulse en vergeet je een keertje terug te schakelen? Geen probleem geen horten of stoten maar alleen maar wat minder power.
 
Zoo, maar even een paar valblokken gemonteerd, je weet maar nooit.
Dit zijn standaard Top-Blocks, met een M10 en een dikke veer gemonteerd.
block.JPG
 
Vandaag het 5000 kilometer beurtje gedaan. Dat betekent:
  • olie wisselen (versnellingsbak)
  • controle of alles nog vastzit! :(
  • Remvloeistof vervangen (achter was het helemaal zwart geworden)
  • Ketting schoongemaakt en opnieuw gespannen

Vlak voor het bereiken van de 5000 kilometer had ik mijn eerste panne met de Empulse! Hopelijk meteen de laatste...
Ik was op weg naar mijn werk en wilde op schakelen toen ik mijn pookje "kwijt" was. Dat was een rare ervaring en ik heb toen de motor direct aan de kant gezet om te kijken wat er aan de hand was. Bleek dat er een boutje was losgelopen en daardoor bungelde mijn pookje naar beneden. Op de foto is het pookje niet helemaal te zien ik had meer oog voor het boutje, helemaal linksonder zie je nog net het rubber van het pookje:
15132925760_b0b7fc1fe0_b.jpg

Gelukkig hing het boutje er nog in en kon ik het onderweg vastzetten met een klein multitool tangetje en dus verder rijden.
Thuisgekomen beter bekeken en bleek dat het andere boutje ook los zat. Dus heb ik ze beide met loctite vastgezet op 10nm.
15132931430_c4f10ea07d_b.jpg

Later hoorde ik van de importeur dat deze boutjes op 8,9nm aangetrokken horen te worden dus ik zat er niet ver naast gelukkig. Vandaag nog even gechecked en ze zitten nog goed vast. Vanaf de fabriek wordt er geen loctite gebruikt want ik zag geen enkel restant op de boutjes. Verbeterpuntje?

Om de olie te verwisselen moet je de bak eerst warm rijden. En omdat het zulk mooi weer is heb ik maar gewoon de "tank" leeg gereden :] mijn brandstof is toch vrijwel gratis...
Er zat trouwens nog best aardig wat rommel aan het magnetische filter, ik dacht dat na de eerste inrij olie wissel dat wel minder zou worden.

Voor het schoonmaken:
15192420339_e520f6f1d8_b.jpg

Na het schoonmaken:
15192582598_cc558f4728_b.jpg

Deze olie moet er in trouwens, vol synthetisch en 10W30, precies 1 liter nodig.
14563313146_b58ff9c75c.jpg


Remvloeistof achter ziet er weer fris uit, ik denk dat de deksel van het potje niet goed dichtzat (ging wel erg makkelijk open) want 3,5 maand is wel erg snel voor zulk donkere remvloeistof.

Voor:
14824378377_5426d2f08a_b.jpg

Na:
15192666837_110b7ca487_b.jpg
 
Ik vind het een mooie machine en lees mee in dit topic.

Leuk dat je zelf het onderhoud doet. Ben erg benieuwd hoe je de winter door gaat komen (of gaat ie op stal?) en hoe de motor het überhaupt over een langere periode blijft doen.

Met motoren zoals de Empulse ziet de toekomst van het motorrijder er in ieder geval wat minder duister uit. En pioniers moeten eerst de wegen bewandelen voordat de schapen zullen volgen.
 
dat is wel waar natuurlijk... toch is dit vrij veel slijpsel voor een reguliere verversingsperiode.

wat ik me afvraag is hoe de koppeling etc geregeld is? je zou denken dat ze op een elektrische motor net zo goed een droge koppeling zouden kunnen toepassen, dan kun je gewoon GL-5 tandwielolie gebruiken.
 
Net een proefrit gemaakt en er gelijk eentje besteld! Een gele 'R'.

Gaaf he?

What's next?
Eerst een kuipje erop zetten of eerst een topcase houder....
Ik denk dat ik eerst een verwijderbare topcasehouder erop zet.
Dat tasje vind ik niet zo handig (wel kwaliteit trouwens, zo'n Nelson Rigg)
 
dat is wel waar natuurlijk... toch is dit vrij veel slijpsel voor een reguliere verversingsperiode.

wat ik me afvraag is hoe de koppeling etc geregeld is? je zou denken dat ze op een elektrische motor net zo goed een droge koppeling zouden kunnen toepassen, dan kun je gewoon GL-5 tandwielolie gebruiken.
Ik reed ook met GL4/5 in mijn Jawa met natte plaatkoppeling.
Moet toch beter zijn voor de tandwielen dan deze dunne motorolie. :)
 
Tvp!..... ben zelf nu nog even aan verbrandingsmotoren verbonden ivm mijn budget. Maar het lijkt mij wel geweldig rijden!
 
Gaaf he?

What's next?
Eerst een kuipje erop zetten of eerst een topcase houder....
Ik denk dat ik eerst een verwijderbare topcasehouder erop zet.
Dat tasje vind ik niet zo handig (wel kwaliteit trouwens, zo'n Nelson Rigg)

Proefrit was al gaaf, straks met eigen motor wordt het nog leuker denk ik :)

Eerst maar eens rijden, dan zie ik wel verder.
De kans dat er een kuipje/ruitje op komt acht ik erg klein, ik heb al meer dan 300.000 km op nakes gereden zonder de behoefte aan extra bescherming. Maar zeg nooit nooit, ik word ook een dagje ouder :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan