Even voorstellen,

lardim2

Rookie
14 jun 2019
13
12
Goedenmorgen,

Ik ben Mitch, 24 jaar en kom uit Maastricht.
Over een maand heb ik mijn Examen voor categorie A.
Nu ben ik even rond aan het kijken voor een mooie motor.
Ik zal er per jaar ongeveer 10.000 km meer rijden.
Waar ik geen idee van heb zijn kilometstanden, kortom wat is te hoog.
Mijn ook is gevallen als begin motor op een BMW R1200 RT, met een redelijk hoge kilometstand.
De link van de advertentie : BMW R 1200 RT
Mijn vraag aan jullie is, zijn deze motors afgeschreven met zo een kilometer stand?

Groetjes
 
Goedenmorgen,

Ik ben Mitch, 24 jaar en kom uit Maastricht.
Over een maand heb ik mijn Examen voor categorie A.
Nu ben ik even rond aan het kijken voor een mooie motor.
Ik zal er per jaar ongeveer 10.000 km meer rijden.
Waar ik geen idee van heb zijn kilometstanden, kortom wat is te hoog.
Mijn ook is gevallen als begin motor op een BMW R1200 RT, met een redelijk hoge kilometstand.
De link van de advertentie : BMW R 1200 RT
Mijn vraag aan jullie is, zijn deze motors afgeschreven met zo een kilometer stand?

Groetjes
Met je verwachting van 10.000 km per jaar vermoed ik dat je woon-werk denkt te gaan rijden, een goede toermotor met baggage ruimte en bescherming tegen de elementen is dan wel prettig.
155.000 km voor een R1200RT is niet schrikbarend en kan nog goed zijn voor een paar jaar rijplezier: de actuele status en onderhouds historie is wel belangrijk en maakt het verschil van rijplezier of ellende met hoge kosten.
De R1200RT is een prachtige machine maar niet een typische beginners motor: een uitgebreide proefrit zal je moeten leren of dit wat voor je is. Eenmaal aan het rijden zal prima gaan, maar krijg je het ding geparkeerd of op de bok?



Als je aan BMW denkt, kijk dan ook eens naar de F800GT, dat rijdt uiteraard anders dan de RT maar scheelt een stuk in gewicht en is ook prima voor woon-werk verkeer.
 
En dan nog even wat....indien je onverhoopt toch wel reparatiekosten aan die BMW krijgt, houd er dan rekening mee dat je dan doorgaans dieper in je portemonee mag reiken dan met bijvoorbeeld een Japanse motorfiets.
De reparatiekosten van zo’n dikke toerbuffel lopen doorgaans flink in de honderdjes.
Wellicht ga jij het onderhoud eraan zelf doen of ken jij nog een leuk adresje, want anders mag je flink aftikken kan ik jou uit ervaring vertellen.
 
Allereerst hartelijk dank voor alle reacties.

Omdat ik zelf wat groter en zwaarder ben denk ik dat ik hem zonder moeite wel op de bok krijg geparkeerd.
Uiteraard moet een proefrit uitwijzen of het rijden op een R1200GT me bevalt.
Hij zal inderdaad redelijk wat gebruikt worden voor woon werk verkeer, en natuurlijk een paar vakanties.
Wat betreft onderhoud ben ik van plan om hem gewoon bij ons in het dorp bij een motorzaak te laten onderhouden.
 
Ik heb mij wel wat verkeken op het gewicht van mijn 900, die is droog 249 kg en heeft een 22 liter tank. Als ik hem volgetankt heb dan is het wel wat lastig om hem opgebokt te krijgen. Het lukt wel, maar het is wel even een flinke ruk die ik moet geven. :) Ik heb dan wel geen afgetraind lichaam...
 
Met je verwachting van 10.000 km per jaar vermoed ik dat je woon-werk denkt te ganmaal aan het rijden zal prima gaan, maar krijg je het ding geparkeerd of op de bok?
Ik heb mij wel wat verkeken op het gewicht van mijn 900, die is droog 249 kg en heeft een 22 liter tank. Als ik hem volgetankt heb dan is het wel wat lastig om hem opgebokt te krijgen. Het lukt wel, maar het is wel even een flinke ruk die ik moet geven. :) Ik heb dan wel geen afgetraind lichaam...
Op de bok trekken is gewoon een kunstje, je moet niet proberen de motor op te tillen, de truuk is om vol op de bok te gaan staan. Ik trek mijn motor met 2 vingers op de bok, en ik ben geen Hercules 😁
 
afgeschreven niet maar je kan wel wat onderhoud verwachten de komende tijd.
11 jaar oud dan is er een grote kans dat de batterijen van de TPS sensoren binnenkort leeg gaan. BMW zegt hele sensor vervangen als je er tijd in wilt steken (zonder banden op de velg) dan kan je er nieuwe batterijen in kitten dan kan je weer een jaar of 5-6 vooruit.
met die KM stand zou ik de cardanas goed in de gaten gaan houden als het nog de originele is. vervangen is niet zo moeilijk maar als hij kapot gaat neemt hij vaak wat mee. en de prijs van die as is al behoorlijk aan de maat en als je dan ook nog dingen als de cardantunnel kan gaan vervangen wordt het een leuke rekening.
en voor de vakanties hoop ik dat die zonder je wederhelft zijn. je geeft zelf al aan wat groter en zwaarder te zijn, als er dan ook nog een duo en bagage mee moeten dan wordt de achterveer wat aan de slappe kant. BMW rekent die dingen uit op een bestuurder van 80 kg inclusief kleding en ik vermoed dat je daar wat boven zit.
en sleutelen aan die machine is in het algemeen geen goedkope hobby als je het door een ander laat doen. voor de meeste werkzaamheden zit er aardig wat plastic in de weg wat eerst weg moet voordat je met het werkelijke werk kan beginnen.
voor aankoop zou ik ook even laten kijken naar de staat van de koppeling. dat is een berg werk om die te vervangen en dat maakt het een dure reparatie.
 
:W Mitch
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Even een update...
Het verhaal heeft eigenlijk een hele rare wending gekregen.
Een goede vriend van mijn ouders moest wegens omstandigheden zijn motor verkopen.
Het gaat om een Yamaha TDM900, die optisch en technisch in goeden toestand is.
Na een tijdje erop mogen rijden (op afgesloten terrein) ben ik tot de koop overgegaan.
Bij de koop tevens een paar assecoires erbij gekregen zoals een tweede (gel)zadel en sloten,
Deze motor heeft 61.000 gelopen en komt uit 2009, de prijs van 2500 leek me een goede prijs.

Zo zie je maar, het kan vreemd lopen:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan