Even wat onderhoud doen, hulp ?

Lamentable

Die hard MF'er
10 feb 2008
735
0
Hallo mensen,

Ik rij sinds 9 Juni rond (eigenlijk eerder al) op een Suzuki GS500E uit 1993.
Ik zou graag (ondanks hij goed loopt) eens alles goed willen opfrissen, zeker voor de winter.

Ik dacht aan:

  • Olie vervangen (leeg laten lopen, en compleet nieuwe erin)...
  • Remvloeistof voor en achter eruit en nieuwe erin...
  • Olie filter een nieuwe plaatsen...
  • Bougies vervangen...

En mogelijk nog wat dingen, waar in niet op kom, maar aan jullie vraag wat nog kan opgefrist worden...
Ik heb een flesje Wynn's Fuel System Cleaner gekocht, die ga ik ook nog 2-3 tankbeurten voor de olie wissel draaien, zodat alles intern ook mooi zuiver is (zover mogelijk dan).




Nu mijn vragen zijn:

- Welk olie moet ik pakken ?
Suzuki raad aan om er 10W-40 in te doen. Ik weet niet als het met rijstijl te maken heeft, maar ik rij redelijk sportief. Ik trek goed op, maar rijd verder wel de snelheid die toegelaten is. Welke olie is hier dan nog aan te raden ? Is bijvoorbeeld 5W-60 beter, of iets dergelijks...

- Welk vloeistof/olie zou ik pakken voor de remmen ?
Hier weet ik dus totaal niks van af. Daarom mijn vraag welke olie op dit gebied het beste presteert ? Advies met onderbouwing zie ik altijd graag.
Suzuki meld iets over 'DOT 4' ?

- Oliefilter ?
Zijn er variaties in oliefilters ? Wat en welk is aan te raden ?

-Bougies...
Welke bougies raden jullie aan ? Met in gedacht dat ik redelijk sportief rij.
Suzuki raad aan:

Normaal - NGK DPR8EA-9 of Denso X24EPR-U9
Koud (5°C of kouder) - NGK DPR7EA-9 of Denso X22EPR-U9
High speed riding - NGK DPR9EA-9 of Denso X27EPR-U9


Dus ik weet niet concreet wat ik moet pakken. Zijn er ook verschillen tussen merk en types aangezien ik ook iets gezien heb van iridium, en bougies met 4 vonk pinnen etc... ?




Zo, dit is het dan ongeveer. Weten jullie nog iets dat vervangen kan worden, let me know. Aanbevelingen op producten, of merken zijn altijd welkom, maar geef er wel dan een soort onderbouwing bij !

Thanks !
 
Laatst bewerkt:
Als je het niet weet kan je het beste de standaarden van de fabrikant aanhouden. Die zijn zo opgesteld dat ze voor 95% van de rijders voldoen.

Dus 10W40 MOTORFIETS olie, (géén auto-olie!)
Dot 4 remvloeistof
oliefilter geschikt voor een GS500
en de normale bougies.
 
Nu mijn vragen zijn:

- Welk olie moet ik pakken ?
Suzuki raad aan om er 10W-40 in te doen. Ik weet niet als het met rijstijl te maken heeft, maar ik rij redelijk sportief. Ik trek goed op, maar rijd verder wel de snelheid die toegelaten is. Welke olie is hier dan nog aan te raden ? Is bijvoorbeeld 5W-60 beter, of iets dergelijks...
Gewoon wat erin hoort. 10w40 is zo goed als altijd in orde en of je nu hard of zacht rijd maakt niet uit. Circuitrijders pakken misschien een olie die wat sneller op bedrijfstemperatuur is maar die wisselen ook vaker.

- Welk vloeistof/olie zou ik pakken voor de remmen ?
Hier weet ik dus totaal niks van af. Daarom mijn vraag welke olie op dit gebied het beste presteert ? Advies met onderbouwing zie ik altijd graag.
Suzuki meld iets over 'DOT 4' ?
Jup, Dot 4 gewoon. Dot 5.1 kan ook, die word minder snel warm (koken) maar trekt meer vocht aan en op een GS krijg je je remvloeistof echt niet zomaar aan het koken. Absoluut geen DOT 5! Dat is niet mengbaar met 4 of 5.1 namelijk.

- Oliefilter ?
Zijn er variaties in oliefilters ? Wat en welk is aan te raden ?
Filter is een filter, loop een zaak en en zag wat voor motor je hebt. Denk aan de rubber ring die je hierbij moet vervangen, zit er vaak bij maar check het even.

-Bougies...
Welke bougies raden jullie aan ? Met in gedacht dat ik redelijk sportief rij.
Suzuki raad aan:

Normaal - NGK DPR8EA-9 of Denso X24EPR-U9
Koud (5°C of kouder) - NGK DPR7EA-9 of Denso X22EPR-U9
High speed riding - NGK DPR9EA-9 of Denso X27EPR-U9

Heeft er ook weer niet zoveel mee te maken. Zoek eens op bougies in techniek dan kan je zien hoe je aan de kleur van je oude bougies kan kijken hoe het ermee staat of je idd andere waardes moet pakken. Koffie bruin is goed.

Dus ik weet niet concreet wat ik moet pakken. Zijn er ook verschillen tussen merk en types aangezien ik ook iets gezien heb van iridium, en bougies met 4 vonk pinnen etc... ?
Je hebt allemaal leuke bougies die ook gelijk véél duurder zijn en of ze echt nut hebben.....?




Zo, dit is het dan ongeveer. Weten jullie nog iets dat vervangen kan worden, let me know. Aanbevelingen op producten, of merken zijn altijd welkom, maar geef er wel dan een soort onderbouwing bij !

Thanks !



Verder remblokken? Ketting set? Luchtfilter?
 
Als je het niet weet kan je het beste de standaarden van de fabrikant aanhouden. Die zijn zo opgesteld dat ze voor 95% van de rijders voldoen.

Dus 10W40 MOTORFIETS olie, (géén auto-olie!)
Dot 4 remvloeistof
oliefilter geschikt voor een GS500
en de normale bougies.
:^ helemaal mee eens, alle "speciale" bougies, olies etc zijn niet van toepassing op zo'n motor en jouw gebruik.. Sportief is normaal voor een motor..

Heb mijn GS vroeger behoorlijk gesloopt met auto olie
 
Laatst bewerkt:
MOTORFIETSolie en geen auto olie omdat ...
... de koppeling van een motorfiets (de meeste, waaronder de zijne) een natte is, ttz hij draait IN de olie. Integenstelling tot autokoppelingen die 'droog' draaien. Auto olie is gedopeerd met allerhande additieven waardoor een motorfiets koppeling kan gaan slippen. Niet vgoed voor de koppeling.
Daarom 10W40 motorfietsolie: speciaal ontworpen voor natte -in de olie draaiende- koppelingen.
 
een vraag over de olie he...

op de vuldop staat SAE 10W40,terwijl ik laatst op de can met olie die ik in mn auto gooi ook heb gekeken en zag dat het SAE 10W40 is. houdt dit nu in dat het toch hetzelfde is of toch andere olie? zou stom zijn dat ze dat dezelfde benaming gaan nemen,lijkt mij...

gr Michael
 
een vraag over de olie he...

op de vuldop staat SAE 10W40,terwijl ik laatst op de can met olie die ik in mn auto gooi ook heb gekeken en zag dat het SAE 10W40 is. houdt dit nu in dat het toch hetzelfde is of toch andere olie? zou stom zijn dat ze dat dezelfde benaming gaan nemen,lijkt mij...

gr Michael

10W40 heeft te maken met de viscositeit van de olie.

Je moet gewoon motorfietsolie in 10W40 pakken!

Zoals boven staat, gaat het om de additieven die er bij de een wel/niet in zitten, en dat heeft niks met de naam te maken ;)
 
Laatst bewerkt:
dan zorg ik in ieder geval voor dat ik thuis een can andere olie ga halen. geen zin dat dalijk mijn koppeling naar de haaien is natuurlijk ;)
was toch al van plan om binnenkort mijn olie een keer te verversen,dus dat komt mooi uit ;)
thnx voor de snelle reactie.

Gr Michael
 
Verder remblokken? Ketting set? Luchtfilter?

Remblokken zijn nog prima, als ik ze bekijk zitten ze nog voor 75% op de goede kant voor het zo maar te zeggen. Ketting plus tandwielen zijn overlaatst compleet vervangen. Luchtfilter doe ik altijd uitblazen, aangezien dat ook word aangeraden.

Als je het niet weet kan je het beste de standaarden van de fabrikant aanhouden. Die zijn zo opgesteld dat ze voor 95% van de rijders voldoen.

Dus 10W40 MOTORFIETS olie, (géén auto-olie!)
Dot 4 remvloeistof
oliefilter geschikt voor een GS500
en de normale bougies.

Oké, dan houd ik gewoon de specs van Suzuki aan.

MOTORFIETSolie en geen auto olie omdat ...
... de koppeling van een motorfiets (de meeste, waaronder de zijne) een natte is, ttz hij draait IN de olie. Integenstelling tot autokoppelingen die 'droog' draaien. Auto olie is gedopeerd met allerhande additieven waardoor een motorfiets koppeling kan gaan slippen. Niet vgoed voor de koppeling.
Daarom 10W40 motorfietsolie: speciaal ontworpen voor natte -in de olie draaiende- koppelingen.

Er was mij verteld dat hij een droge koppeling had, maar dat leek mij ook al stug. Ik wou niet met die persoon in discussie gaan, aangezien ik toch wel iets motor kennis heb en hij niet. Begin dan maar eens je gelijk te krijgen. Wijselijk zwijgen is dan verstandiger.
In elk geval, dus kijken voor motor olie, niet van een auto.




Maar dan nu even algemeen. Heb laatst de olie moeten aanvullen, heb toen Castrol Magantec 10W-40 gekocht, en een goeie 600cc erbij gedaan. Is dit wel een goeie olie, en dan in de zin bedoeld van, motor olie, en is het kwalitatief goede olie ?
 
Remblokken zijn nog prima, als ik ze bekijk zitten ze nog voor 75% op de goede kant voor het zo maar te zeggen. Ketting plus tandwielen zijn overlaatst compleet vervangen. Luchtfilter doe ik altijd uitblazen, aangezien dat ook word aangeraden.Oké, dan houd ik gewoon de specs van Suzuki aan.Er was mij verteld dat hij een droge koppeling had, maar dat leek mij ook al stug. Ik wou niet met die persoon in discussie gaan, aangezien ik toch wel iets motor kennis heb en hij niet. Begin dan maar eens je gelijk te krijgen. Wijselijk zwijgen is dan verstandiger.
In elk geval, dus kijken voor motor olie, niet van een auto.




Maar dan nu even algemeen. Heb laatst de olie moeten aanvullen, heb toen Castrol Magantec 10W-40 gekocht, en een goeie 600cc erbij gedaan. Is dit wel een goeie olie, en dan in de zin bedoeld van, motor olie, en is het kwalitatief goede olie ?



Magnatec staat hier niet tussen..
BP

Hier wel,auto olie dus..
BP
 
En welke is dan aan te raden ?

- Castrol Act>evo GP
- Castrol Act>evo X-tra
- Castrol Power RS (Racing)

Ik neem aan dat de Castrol Actevo GP 10W-40 de beste keuze is dan ?
 
Laatst bewerkt:
Als je sinds Juni 600 cc motorolie heb verbruikt moet je misschien eens het olieverbruik per 1000 kilometer uitrekenen. als dat "te veel" is (vragen aan je dealer) moet je mischien je zuigerveertjes vervangen ofzo (is minder ingrijpend als dat het klinkt geloof ik)

Of je de juiste olie heb kun je trouwens niet voorop de verpakking vinden, maar achterop:

Motul en Valvoline achterkanten:
DSC00827.jpg


Close-up van Motul: (Bij de Valvoline staat dit boven de streepjescode)
DSC00828.jpg


Rechtsboven: API SG/SH/SJ/SL. volgens mij was API SG en SH voor auto's en motoren gelijk, maar daarna hebben auto's en motoren hun eigen classificaties gekregen (idd in verband met de wrijvingsverminderaars).

Als je dit trouwens voor het eerste doet lijkt het mij slim om er een vriend bij te hebben, die al wat ervaring heeft met de materie. Remmen zijn niet moeilijk bijvoorbeeld, maar je moet wel zéker weten wat je doet.

Een andere vriend is trouwens een momentsleutel en werkplaatshandboek: strip één keer je cilinderkop (bougie) of je carter (olieplug) en je bent meer geld kwijt ;) .
 
Als je sinds Juni 600 cc motorolie heb verbruikt moet je misschien eens het olieverbruik per 1000 kilometer uitrekenen. als dat "te veel" is (vragen aan je dealer) moet je mischien je zuigerveertjes vervangen ofzo (is minder ingrijpend als dat het klinkt geloof ik)

Of je de juiste olie heb kun je trouwens niet voorop de verpakking vinden, maar achterop:

Motul en Valvoline achterkanten:
[afbeelding]

Close-up van Motul: (Bij de Valvoline staat dit boven de streepjescode)
[afbeelding]

Rechtsboven: API SG/SH/SJ/SL. volgens mij was API SG en SH voor auto's en motoren gelijk, maar daarna hebben auto's en motoren hun eigen classificaties gekregen (idd in verband met de wrijvingsverminderaars).

Als je dit trouwens voor het eerste doet lijkt het mij slim om er een vriend bij te hebben, die al wat ervaring heeft met de materie. Remmen zijn niet moeilijk bijvoorbeeld, maar je moet wel zéker weten wat je doet.

Een andere vriend is trouwens een momentsleutel en werkplaatshandboek: strip één keer je cilinderkop (bougie) of je carter (olieplug) en je bent meer geld kwijt ;) .

Nou, die specs "ken" ik ondertussen al.
Het beste wat ik ongeveer kon vinden is :

- API norm => SJ of hoger...
- CCMC norm => G5 of hoger...
- ACEA norm => A3 ~ xxxx (A voor benzine, getal is hoe hoger hoe beter... En de xxxx het jaar waarin die norm is vastgesteld)

Over het sleutelen, ik heb al verschillende jaren (ondanks ik 19 ben) erop zitten met sleutelen aan motors (2T en 4T) alleen is 4T sinds een jaartje nogal nieuw en weet ik niet per direct alles. Ik kan wel ongeveer gissen, maar wil het altijd eerst even zeker weten. Heb trouwens ook de vorkolie en vorkdichtingen (buitenste en binnenste) vervangen voor komende jaren. Part off the winter job :P ...

EDIT:

Toen ik de motor kocht stond hij op ongeveer 40.240 km dacht ik, en bij 41.000 ongeveer keek ik naar het olie peil, die stond bijna op MIN. Toen heb ik er 600cc bij gedaan, en toen stond ik per ongeluk iets boven MAX. Dus laat zeggen op 800 kilometer dat hij 500cc verbruikt, dit is wel pas juist als hij nieuwe olie had op 40.240km en dat weet ik dus niet. Ik ga het daarom nu even in de gaten houden.
Ik neem aan 41.000km was het iets boven MAX. Bij 42.000km ga ik nog eens kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ga anders gewoon naar een motorzaak, om daar olie te kopen, en vraag daar expliciet olie voor in je motor (het kan namelijk ook een auto en motor dealer tegelijk zijn). Als ik jou was zou ik gelijk 4 liter kopen en al het olie uit je blok vervangen. Liever wat meer geld kwijt aan olie dan een koppeling vervangen.
 
Laatst bewerkt:
BP

Castrol Magnatec is auto-olie!

Ga anders gewoon naar een motorzaak, om daar olie te kopen, en vraag daar expliciet olie voor in je motor (het kan namelijk ook een auto en motor dealer tegelijk zijn). Als ik jou was zou ik gelijk 4 liter kopen en al het olie uit je blok vervangen. Liever wat meer geld kwijt aan olie dan een koppeling vervangen.

Dit ben ik ook van plan dan hoor. Ik ga het hele blok laten leeg lopen, nieuwe filter en olie erin. Ik moet daarom ook 4 liter hebben, het blokje heeft een goeie 3.2L nodig incl. filter.
 
Gewoon 10W40 semi-syntheet erin, Louis heeft op het moment een actie lopen van Castrol GP maar hun huismerk olie wil ook prima in een GS.

Nou roep je 'daarom heb ik 4l nodig', maar hoeveel heb je uberhaupt al gereden? Want GSen zeker van die leeftijd lusten nog wel is een slok olie, dus misschien niet verkeerd om daar direct 8l van te maken.
 
Laatst bewerkt:
:^ helemaal mee eens, alle "speciale" bougies, olies etc zijn niet van toepassing op zo'n motor en jouw gebruik.. Sportief is normaal voor een motor..

Naja... Normale bougies moet je toch wel om de 7.000km vervangen. Met Iridum bougies wordt dat 20.000km ofzo. Dus die hebben nog wel zin.

Olie. Sja, synthetische olie kan beter tegen hoge hitte. Als je je motor niet regelmatig hoog in de toeren draait zal synthetische olie weinig zin hebben. Half-syntheet zal prima voldoen. Ik weet niet precies hoe lang half-syntheet mee gaat, maar volgens mij kun je het beste elke 5000km je olie verversen.

En inderdaad: geen DOT5 vloeistof gebruiken! Ik kan me niet voorstellen dat er DOT5 in je rem zit, dus gewoon DOT4 gebruiken. DOT5.1 zou ook kunnen, maar dat durf ik niet te zeggen.

Als je gelijk de remleidingen vervangt (eigenlijk staat daar 5 jaar voor...), dan kun je wel overstappen op DOT5. Maar ook dan zou ik gewoon DOT5.1 gebruiken. DOT5 is erg aggressief voor je lak als je eens morst.
 
Laatst bewerkt:
Naja... Normale bougies moet je toch wel om de 7.000km vervangen. Met Iridum bougies wordt dat 20.000km ofzo. Dus die hebben nog wel zin.
Nee, met normale bougies doe je zonder probleem 10.000 km, mijn motorboer vervangt ze zelfs pas bij 20.000

Olie. Sja, synthetische olie kan beter tegen hoge hitte. Als je je motor niet regelmatig hoog in de toeren draait zal synthetische olie weinig zin hebben. Half-syntheet zal prima voldoen. Ik weet niet precies hoe lang half-syntheet mee gaat, maar volgens mij kun je het beste elke 5000km je olie verversen.
Absolute onzin.
Voor alle motoren wordt door alle fabrikanten een goede halfsysntheet aangeraden. Voor oudere motoren is een volsyntheet al zeker geen aanrader.
Elke 5000km olie verversen? Hoe kom je er bij??????

En inderdaad: geen DOT5 vloeistof gebruiken! Ik kan me niet voorstellen dat er DOT5 in je rem zit, dus gewoon DOT4 gebruiken. DOT5.1 zou ook kunnen, maar dat durf ik niet te zeggen.
Als je gelijk de remleidingen vervangt (eigenlijk staat daar 5 jaar voor...), dan kun je wel overstappen op DOT5. Maar ook dan zou ik gewoon DOT5.1 gebruiken. DOT5 is erg aggressief voor je lak als je eens morst.
Voor de meeste motoren wordt DOT 4 gebruikt, 5.1 mag ook. Álle remvloeistoffen zijn agressief voor je lak en metaal.
Waarom zou je wel DOT 5 mogen gebruiken als je nieuwe remleidingen neemt???? DOT5 is bestemd voor de racerij en is voor normaal gebruik ongeschikt.
 
Nee, met normale bougies doe je zonder probleem 10.000 km, mijn motorboer vervangt ze zelfs pas bij 20.000Absolute onzin.
Voor alle motoren wordt door alle fabrikanten een goede halfsysntheet aangeraden. Voor oudere motoren is een volsyntheet al zeker geen aanrader.
Elke 5000km olie verversen? Hoe kom je er bij??????Voor de meeste motoren wordt DOT 4 gebruikt, 5.1 mag ook. Álle remvloeistoffen zijn agressief voor je lak en metaal.
Waarom zou je wel DOT 5 mogen gebruiken als je nieuwe remleidingen neemt???? DOT5 is bestemd voor de racerij en is voor normaal gebruik ongeschikt.


Ben het niet helemaal met je eens dit keer Jan.

Bougie idd 7000 km is wel erg vroeg.
Maar juist in een thermisch ongezonde motor ( luchtgekoeld) zal ik rustig een volsyntheet in stoppen, maar dan geen 5w40, maar eerder een 10w50 powersynth van motorex.
Maar meestal gebruik ik de 10w40 topspeed van motorex en die is zelfs ook olieverbruik remmend-
En en remvloeistof is juist de dot 5 op siliconen basis en is juist niet schadelijk voor je lakwerk.
Deze kan met niets anders gemengd worden, maar ik gebruik standaard de dot 5.1 gewoon omdat deze weer beter is dan de dot 4.
Deze kan je wel mengen en gaat eigenlijk meer omdat hoe hoger het cijfer hoe hoger het kookpunt zowel nat als droog.
Verder moet ik je wel zeggen dat je voor een amateur goed weet waar je mee bezig bent :W
 
Naja... Normale bougies moet je toch wel om de 7.000km vervangen. Met Iridum bougies wordt dat 20.000km ofzo. Dus die hebben nog wel zin.

Olie. Sja, synthetische olie kan beter tegen hoge hitte. Als je je motor niet regelmatig hoog in de toeren draait zal synthetische olie weinig zin hebben. Half-syntheet zal prima voldoen. Ik weet niet precies hoe lang half-syntheet mee gaat, maar volgens mij kun je het beste elke 5000km je olie verversen.

En inderdaad: geen DOT5 vloeistof gebruiken! Ik kan me niet voorstellen dat er DOT5 in je rem zit, dus gewoon DOT4 gebruiken. DOT5.1 zou ook kunnen, maar dat durf ik niet te zeggen.

Als je gelijk de remleidingen vervangt (eigenlijk staat daar 5 jaar voor...), dan kun je wel overstappen op DOT5. Maar ook dan zou ik gewoon DOT5.1 gebruiken. DOT5 is erg aggressief voor je lak als je eens morst.


Volsyntheet op een GS500? Waanzin, gewoon halfsyntheet, óók met sportief rijgedrag.

Dot 3/4/5.1 geeft geen problemenals je het mengt. Als je de remslangen vervangt kanje niet maar zo overtstappen op Dot 5, je zult de boel dan eerst goed moeten reinigen en alle afdichtingen vervangen.

Dot 5 is MINDER aggressief voor je lak als Dot 3/4/5.1

Verder nog spannende verhalen?
 
Voor de winterstalling een paar tips:
-----------------------------------------------
- motor afgetankt wegzetten, liefst op een geventileerde plek uit het weer
(of grotendeels afdeken met een hoes; er moet wel iets wind onder kunnen komen)
- accu eruit halen en af en toe even een paar dagen aan de druppellader (check ook niveau van accucellen bij een onderhouds accu (gedestilleerd water bijvullen indien nodig).
- Banden op juiste spanning, motor op de bok zetten zodat achterwiel van de grond is.
- metaal/rubber overgangen in de silliconenspray
- blok en uitlaat in de WD-40 zodat er een vettige laag op zit (evt. halverwege winter nog een keer doen)
- alle boutjes in de motorolie (m.b.v. een klein kwastje).

Verder als hij goed loopt en geen klachten waarom zou je iets vernieuwen ? (Houd voor onderhoud gewoon het werkplaatshandboek aan voor de onderhoudsintervallen). Is het onbekend wanneer iets gedaan is qua onderhoud, dan beter 1 grote beurt doen en vanaf dat moment gaan bijhouden volgens de manual.
Alleen bij geconstateerde gebreken of slijtage dat niet kan wachten zou ik vernieuwen of laten repareren.

Rest nog te zeggen dat je tijdens de winter NOOIT je motor even moet laten draaien, dat is erg slecht voor een motorblok. Het is beter om de hele winter niet te rijden en de fiets, trein of auto te pakken.
Die rotpekel vernielt je motorfiets in no-time, en met wassen en schoonmaken houd je het nooit 100% tegen !
 
Oké mensen, zover weet ik dan alles weer.
Met betrekking tot winter, ik moet in de winter ook gaan rijden, daarom dat ik dit alvast nu allemaal een beetje op orde wil brengen. In elk geval toch alles al in huis halen zodat ik over paar weken alles kan vervangen.

Zover ik van jullie gehoord heb dan:

- Olie = Castrol GP volsynthetisch 10W-40.
- Rem = DOT4 of DOT5.1 (Enig merk/type voorkeur ?)
- Bougie = Maakt geen ruk uit, maar aangezien ik KM maak (1000km per maand ongeveer) zal ik maar voor een setje Iridium bougies gaan.
- Oliefilter = Suzuki zaak gemailed erover..
- Luchtfilter = overbodig...
 
Terug
Bovenaan Onderaan