Evo One

Bendevanmarx

MF veteraan
12 feb 2008
1.392
3
Serskamp
iemand de nieuwe Shark Evo One al in handen/op zijn hoofd gehad?

Mijn ouwe Evoline is vijf jaar oud en wordt dus binnenkort vervangen. En aangezien ik over de Shark heel tevreden ben staat de nieuwe heel hoog op mijn verlanglijstje.
Over de Evo-One vind ik nog geen recensies, en er zijn bijna nog geen winkels waar ze die al op voorraad hebben.
 
Ben er ook erg benieuwd naar. Zit te dubben tussen de shoei neotec, schuberth c3 pro en de evo one. Daarbij is de evo one in looks en prijs de beste naar mijn mening. Ik denk dat ik em op de motorbeurs even op mn hoofd zet.
 
Motozoom en louis hebben een c3 in de aanbieding
 
Wat de Evo one uniek maakt t.o.v. bijvoorbeeld de C3, is het ontwerp waardoor je ook met open klep goed kunt rijden.
Hij is zowel als jethelm als integraalhelm goedgekeurd.

Ik heb net de Evoline 3 gekocht; de Evo one is toch een duurdere uitvoering daarvan?

Het verschil zit hem in het materiaal, waar de evoline 3 composiet is, is de Evo one inderdaad polycarbonaat, kleinere buitenschaal, pinlock en nog wat flauwekuldingetjes waarin hij verschilt, maar de polycarbonaat boeit me niet omdat ik toch niet meer dan een jaar of 3-4 met mijn helm doe. Van pinlock houd toch al niet; ik vind het waardeloos in het donker.
Al met al blijft dus alleen de kleinere buitenschaal en ik vond dat het prijsverschil van 80 euro niet waard. Bovendien is de Evo one niet met fluokleuren te krijgen en dat wilde ik wel graag.

De evoline 3 is overigens al een stuk lichter dan zijn voorganger, dat scheelt ruim 200 gram.

Ik heb mijn nieuwe helm net aangeschaft dus nog niet op de motor gedragen maar hij ziet er netjes afgewerkt uit. Klep naar achteren werkt handig en goed.

De evoline 3 heeft op Sharp 5 sterren. Dus ook de veiligheid zit wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Wat de Evo one uniek maakt t.o.v. bijvoorbeeld de C3, is het ontwerp waardoor je ook met open klep goed kunt rijden.
Hij is zowel als jethelm als integraalhelm goedgekeurd.

Ik heb net de Evoline 3 gekocht; de Evo one is toch een duurdere uitvoering daarvan?

Het verschil zit hem in het materiaal, waar de evoline 3 composiet is, is de Evo one inderdaad polycarbonaat, kleinere buitenschaal, pinlock en nog wat flauwekuldingetjes waarin hij verschilt, maar de polycarbonaat boeit me niet omdat ik toch niet meer dan een jaar of 3-4 met mijn helm doe. Van pinlock houd toch al niet; ik vind het waardeloos in het donker.
Al met al blijft dus alleen de kleinere buitenschaal en ik vond dat het prijsverschil van 80 euro niet waard. Bovendien is de Evo one niet met fluokleuren te krijgen en dat wilde ik wel graag.

De evoline 3 is overigens al een stuk lichter dan zijn voorganger, dat scheelt ruim 200 gram.

Ik heb mijn nieuwe helm net aangeschaft dus nog niet op de motor gedragen maar hij ziet er netjes afgewerkt uit. Klep naar achteren werkt handig en goed.

De evoline 3 heeft op Sharp 5 sterren. Dus ook de veiligheid zit wel goed.
Waarom, Ik weet niet anders of dit heeft alleen als functie om zo'n anti fog ding in op te hangen via het pinlock systeem.
Ik zie niet in hoe dit heldere dingetje in je hel irritant is in het donker.
En als je dat systeem niet gebruikt zoals ik dan heb je van die pinnetjes geen last.
Ben bril drager dus zo'n systeem helpt dan toch niet _O-
 
Mijn vorige helm had pinlock. Je hebt dan ahw dubbel glas. In het donker kwam er een soort spiegeling waardoor ik elk lampje dubbel zag en de 2 beelden tov elkaar bewogen. Heel irritant. Overdag had ik er geen last van.

En ik ben ook brildrager dus die bril beslaat alsnog.

O ja als je de pinlock eruit haalt heb je idd geen last. Maar waarom hiervoor dan 80 euro extra betalen? Voor mij weinig zinvol. Vandaar dat ik voor de evoline 3 gekozen heb.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige helm had pinlock. Je hebt dan ahw dubbel glas. In het donker kwam er een soort spiegeling waardoor ik elk lampje dubbel zag en de 2 beelden tov elkaar bewogen. Heel irritant. Overdag had ik er geen last van.

En ik ben ook brildrager dus die bril beslaat alsnog.

O ja als je de pinlock eruit haalt heb je idd geen last. Maar waarom hiervoor dan 80 euro extra betalen? Voor mij weinig zinvol. Vandaar dat ik voor de evoline 3 gekozen heb.

Die 80 euro zit niet alleen in een pinlock hoor.

- kleinere schaal, dus minder bulky en dus minder herrie.
- grotere zonneklep
- standaard pinlock (zonder 3 dubbele lichten O-) )
- betere voering

Aldus het internet. Op de mobeu even passen, en kijken of het lekker zit. Kan alleen nog maar weinig reviews vinden van deze helm helaas.
 
is ook nog maar net in de handel. Hier in Belgistan zelfs nog niet in de winkels vrees ik. Wordt dus nog even wachten tot het voorjaar.
 
Dag oma!

Gisteren de Evo one gekocht bij Hans van Wijk, op de beurs. Kon hem niet laten liggen voor 370,- (430 goedkoopste op internet)
Zit heerlijk, en kwalitatief ook goed. Natuurlijk geen C3 pro, maar die is ook 2x zo duur.

Nu nog een Sena 10S inbouwen en dan kunnen we weer :)

281c2ew.jpg


29m97ar.jpg
 
Ik heb hem gepast bij RAD in Drongen en laten liggen. Het sluiten van de helm ( van Jet naar integraal) verloopt alles behalve soepel. Bovendien viel me op dat het vizier niet goede sluit, wanneer je het met één hand sluit. En aangezien ik al rijdende mijn vizier toch wel eens open en dus ook weer dicht doe, vond ik dat geen leuk idee. Meerdere geprobeerd en was bij allemaal zo. Toen de bijzonder vriendelijke en deskundige verkoopster mij toen in mijn oor fluisterde dat tijdens het weekend een actie van min 20% plaatsvond, heb ik een Evoline 3 Arona besteld. Raar genoeg sluit die veel soepeler, en het vizier sluit ook beter bij eenhandige bediening. In de fluo/zwarte uitvoering kostte die maar 270 eurootjes.
 
Da's wel opvallend. Ik heb dus die Evoline 3 (zie hierboven) en ook die sluit probleemloos. Maar zag een verkoper op de motorbeurs onvoorstelbaar hannessen met de sluiting van de Evo One....
 
Het is ff vogelen inderdaad. Want als de kinnebak in achterste stand staat zou je denken dat ie de lijn met de helm naar voren volgt. Maar hij gaat eerst een stukje van de helm af en daarna over je hoofd heen.
 
Ik rij al jaren met een Evoline 3 en dat is kwalitatief niet de beste helm die ik heb gehad maar qua gebruiksgemak wel. Zeker met warm weer in Zuid Europa is het fijn om met de helm helemaal open te kunnen rijden. Grootste probleem in deze tijd van het jaar is dat hij niet helemaal winddicht is en met vrieskou is dat niet altijd prettig.

Volgens de verhalen zou de Evo One beter sluiten, dus hij staat zeker op mijn lijstje om binnenkort eens te bekijken.
 
Het enige beter sluitende is een klein magnetisch lapje onder je kin. Benieuwd hoe lang dat goed blijft.
Ik heb een dikke "Buff"" die ik optrek tot over mijn kin. Geen probleem met tocht.
Zoals je zegt, alleen al het feit dat ie helemaal open kan en je toch er niet uitziet als kabouter Wipneus, is een groot voordeel
 
Ik heb hem gepast bij RAD in Drongen en laten liggen. Het sluiten van de helm ( van Jet naar integraal) verloopt alles behalve soepel. Bovendien viel me op dat het vizier niet goede sluit, wanneer je het met één hand sluit. En aangezien ik al rijdende mijn vizier toch wel eens open en dus ook weer dicht doe, vond ik dat geen leuk idee. Meerdere geprobeerd en was bij allemaal zo. Toen de bijzonder vriendelijke en deskundige verkoopster mij toen in mijn oor fluisterde dat tijdens het weekend een actie van min 20% plaatsvond, heb ik een Evoline 3 Arona besteld. Raar genoeg sluit die veel soepeler, en het vizier sluit ook beter bij eenhandige bediening. In de fluo/zwarte uitvoering kostte die maar 270 eurootjes.


Zelf heb ik de Evo One. Fijne helm met goede pasvorm, ventilatie en erg veelzijdig. Het openen en sluiten van de helm gaat soepel mits je niet probeert de kinnebak in het midden vast te pakken en over de helm heen te trekken. Je moet hem aan de zijkant vastpakken en dan met je duim iets naar buiten bewegen. Je kunt dan zelfs van open naar dicht en andersom tijdens het rijden. Het vizier sluit soepel en strak aan. Ben erg blij met de vervanging van een zomer en winter helm. De kinnebak sluit in de open stand mooi aan op de achterkant van de helm. Er zit niet zo'n enorme puist achterop je hoofd zoals bij de Roof Boxer door het slimme draai mechanisme. Iedereen die in een handomdraai van dicht naar open wil rijden kan ik deze helm van harte aanbeelen.
 
Volgens mij past het vizier niet, is iets anders gevormd. Ik heb al jaren ervaringen met de evoline maar eerlijk gezegd vind ik de nieuwe de slechtste tot nu toe qua afwerking.

Ja, hij is lichter dan de voorganger MAAR:

Ik ben na 7 maanden aan mijn 3e exemplaar bezig omdat steeds mijn binnenvizier ging uitzakken en tegen de buitenschaal van de helm komt en hierdoor beschadigd. De eerste keer leek het een fout van het vizier, tweede keer werd het op een modificatie van de helm gegooid en deze derde is weliswaar qua binnenvizier goed maar het pinlock werkt niet zoals verwacht, er komt toch een boel aanslag in en de ventilatie lijkt slechter.

Kinnenbak is moeilijker tijdens het rijden te sluiten en aangezien ik vnl. open rijd is dat lastig.

als je hem met een hand probeert dicht te doen krijg je de kinnenbak bijna niet in de vergrendeling, hier heb je eigenlijk twee handen voor nodig.

Het met een hand rijdend openen is ook niet gemakkelijk, lukt vaker niet dan wel.

Ventilatie in de helm is slechter dan de voorganger.

Ik gebruik vaker mijn evoline 3 tegenwoordig. Is wel iets zwaarder maar functioneert soepeler.


groeten,

Benno
 
Ik vond het idee van deze en de evoline helm leuk. Ik heb hem overwogen, maar ben uiteindelijk toch voor een andere helm gegaan. Het Evo One en Evoline klap mechanisme vond ik niet intuitief, en ik had erg weinig ruimte tussen mijn kin en de chinguard (bij praten kwam ik er net tegenaan) en ik las wat vervelende dingetjes op internet betreft water lekkage & krassen op het vizier.

Voor de liefhebber, ik heb Shark een maand of wat terug een mail gestuurd betreft de slechte SHARP resultaten betreft het dicht blijven van het kinstuk tijdens een crash (57% voor de Evoline 3 en 33% voor de Evo One). Dit was de reactie:

Dear sir/madam,

I am considering an Evoline Pro Carbon as my next helmet. However after checking the SHARP safety site, I noticed that the Evoline helmets only stay locked 57% of the time in their tests. My question is if there have been any improvements to the locking mechanism of the Evoline and specifically the Pro Carbon since the SHARP test? I'm looking forward to a reply.


Dear Sir,

Thank you for your email. I have asked some details about your question to our R&D department in order to give you precise information, which is why I only answer today.

In some very rare cases, the Locking mechanism can be opened under very specific laboratory crash test conditions.

In order to save cost of buying many helmets samples from the field/market/dealer and test each of them under a specific impact direction, it is frequent that some labs buy only 1 or 2 helmet sample(s) and perform many testing onto it. Especially SHARP protocol runs a sequence of several impacts onto the same helmet, but crashing at different points one after one (not taking into account that the helmet they are testing is more and more damaged from previous crashes along the global sequence).

We have performed same testing in our own test lab and the chin remained closed at first impact, wherever you locate the crash.

We’ve seldom observed the unlocking of the chin after 4 or 5 crash tests (i.e. : 1st crashing on top, then 2nd on back/rear, then 3rd left side, then on 4th right side, then 5th on front) but it could occur in those laboratory special conditions. This is probably what independent SHARP testing have recorded , some opening after running a sequence of 4 or 5 different crashes on same helmet.

The EVOLINE (both S3 and Pro Carbon model) is very strong facing Chin front Impact (called “S impact” by the EC2205 standard) , for which it reaches almost same behavior as a full-face helmet!! EVOLINE has been the first Modular helmet on the worldwide market, to gather both EC2205 certification of full-face helmet and jet helmet. Wearing this helmet will provide you with a very high level of safety, very close to a fullface. Be sure that the belt is well adjusted and securely fastened all the time.

With kind regards,


SHARK Customer Administration Benelux
 
Wat is dan een goed alternatief voor de Evoline?

Ik ben zelf ook op zoek naar een systeemhelm, maar de schubert C3/4 en Shoei Neotec zijn toch 450+++ euro.
Verder heb je alleen maar 'budget' systeemhelmen zoals de Caberg. of <200 euro.
Het liefst heb ik iets in het middensegment.
 
Laatst bewerkt:
De evoline is op zich een goede helm, alleen ik vond de EVOline 3 beter dan de EVO One. De evoline 3 is nu goedkoop in aanschaf.

benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan