evolution motorpak - specifiek de bevestiging jas aan broek

Londen

MF'er
31 mrt 2015
205
6
Amsterdam
Hallo,

Ik overweeg een motorpak van Evolution aan te schaffen. Maar het viel me op dat de jas niet (zoals ik gewend ben) met een rits aan de broek te bevestigen is, maar dat dit doormiddel van een riempje gaat.

Het fijne van een rits is dat dit in de winter lekker de warmte binnen houdt, dus ik vraag me af, hoe is dit dan met zo'n riempje?

Hebben mensen ervaring met deze bevestigingsmethode van Evolution? (of iets vergelijkbaars).
 
Mijn eerste pak was ook evolution, maar die had een heel kort ritsje achterop, vreemd dat ze 2 systemen hebben, dan kan dus niet elke jas aan elke broek.

Ik ben overgestapt op alpinastars, en heb toevallig maandag sinds lange tijd mn evolution pak weer even aangetrokken ivm val gevaar bij de sneeuw, daarom even mn oude pak weer aan.
Toen viel mij wel echt weer op dat evolution echt een stuk minder is als mn alpinastars, terwijl de prijs van de broek bijna hetzelfde was, jas was wel weer stukje goedkoper als alpinastars.
 
Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat het bedrijf niet meer bestaat, maar dat betekend niet dat er geen voorraad meer is bij winkels. Daarnaast is het pak wat ik op het oog heb in de uitverkoop.
Ik kan alleen niet het pak voor een proefrit nemen. Vandaar de vraag hier.
 
Mij is opgevallen dat dat soort dingen enigszins gerelateerd zijn aan prijs. Ook wel aan nieuwere/oudere modellen natuurlijk. Maar het zou fijn zijn om een standaard te hebben. Nu heb ik een broek en jas waarvan de rits niet op elkaar passen. In de jas zitten zowel een korte als lange rits, met een contradeel dat ik dan in de broek zou kunnen laten zetten, maar ik zie er niet het nut van in eerlijk gezegd.
 
Ik heb ook een pak met een rits om de jas en de broek aan elkaar te ritsen. Maar ook in de winter heb ik het nooit gebruikt of gemist.
 
Ik heb ook een Evolution (Road adventurer, of zoiets) gehad. Fijn pak hoor. Maar ook bij - 10 nooit de behoefte gehad om jas en broek aan elkaar te ritsen. Zeg maar, geen storende kouwe tocht tussen jas en broek.

Ik vraag me dus vooral af of het ergens goed voor is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een Evolution (Road adventurer, of zoiets) gehad. Fijn pak hoor. Maar ook bij - 10 nooit de behoefte gehad om jas en broek aan elkaar te ritsen. Zeg maar, geen storende kouwe tocht tussen jas en broek.

Ik vraag me dus vooral af of het ergens goed voor is.


Die rits is toch niet voor de kou?

Die rits zorgt dat als je een schuiver maakt de jas niet opkrult, en je dus zonder de jas ( en dus bescherming) over de grond glijdt.
Althans, dat hebben ze tegen mij gezegd in een goeie motorzaak bij de kleding afdeling.
 
Die rits is toch niet voor de kou?

Die rits zorgt dat als je een schuiver maakt de jas niet opkrult, en je dus zonder de jas ( en dus bescherming) over de grond glijdt.
Althans, dat hebben ze tegen mij gezegd in een goeie motorzaak bij de kleding afdeling.
Dat klopt.

Bij verschijnsel is dat de boel iets dichter zit, minder kans op tocht, dus minder verlies van warmte.
 
Ik heb zelf een jas en broek van Dane. Deze kun je aan elkaar ritsen of met een riempje vast zetten. Ik heb zelf nog geen last gehad van kou terwijl ik het pak nog niet aan elkaar heb geritst. het is wel raadzaam om de jas te ´bevestigingen met de broek´ mocht je onderuit gaan dan krult de jas niet op.
 
Riempje werkt wel, van je rug onder je kont doorhalen naar de voorkant, door de lus aan de voorkant van je jas halen en klitteband riempje vastzetten. Het ziet er wat raar uit om zo tussen je benen te wroeten.
Effect van niet meer omhoog glijden (ook bij hoge snelheden voorovergebogen op je supersport gebeurd dit) los je hiermee op, het helpt voor tocht een stuk minder dan een rits maar is verschillend per model en persoon en afhankelijk van de lengte van de jas.
 
Ohhhh, zijn daar die kunstof sjorogen voor? Nooit geweten, hahaha.
 
Hallo,

Ik overweeg een motorpak van Evolution aan te schaffen. Maar het viel me op dat de jas niet (zoals ik gewend ben) met een rits aan de broek te bevestigen is, maar dat dit doormiddel van een riempje gaat.

Het fijne van een rits is dat dit in de winter lekker de warmte binnen houdt, dus ik vraag me af, hoe is dit dan met zo'n riempje?

Hebben mensen ervaring met deze bevestigingsmethode van Evolution? (of iets vergelijkbaars).

Waarschijnlijk heb je een wat langere jas? Ik heb 2 jassen van Evolution, een kort doorwaaijasje en een langere warme winterjas. De laatste heeft inderdaad ook geen verbindingsrits. Hij heeft een riem die je desgewenst tussen je benen door kan halen en naar voren kan vastmaken.
Ik gebruik die niet; gezien de lengte is de kans van opstropen toch heel klein.
 
Blijkbaar ben ik een mietje en heb die rits wel nodig tegen de kou. Bovendien draag ik een gevoerde niergordel als het rond het vriespunt is.
 
Ik heb zelf een jas en broek van Dane. Deze kun je aan elkaar ritsen of met een riempje vast zetten. Ik heb zelf nog geen last gehad van kou terwijl ik het pak nog niet aan elkaar heb geritst. het is wel raadzaam om de jas te ´bevestigingen met de broek´ mocht je onderuit gaan dan krult de jas niet op.

Dus jij doet de rits even snel vast als je, onverhoopt, onderuit mocht gaan? Knap.
 
Ik vind het aan elkaar ritsen van m ijn leren broek en textiel jas wel fijn, ook in de zomer.
Dan "kruipt" de broek niet naar beneden.
 
Die lus van Evolution is voor als je zonder motorbroek rijd, in je spijkerbroek bijv. dan blijft je jas iig laag. Bij de motorbroeken van Evolution zit normaliter een rits waarvan je het bovenste gedeelte zelf in je jas mag naaien. Ik heb 2 pakken van Evolution gehad en bij beide was dit het geval.
 
Laatst bewerkt:
Nu je het zegt.. ik zie net dat de broek aan de achterkant een rits heeft aan de binnenkant en een lus aan de buitenkant.

Wat gek dat ze dan niet een rits in de jas zetten. Het is alsof ze de broek wel universeel willen maken, maar de jas niet.

Wat ik me wel kan voorstellen bij de lus-constructie, is dat die verticaal verstelbaar is, en een rits niet. Je zou dus theoretisch gezien meer stel mogelijkheden hebben voor ruglengte etc.

De jas die ik op het oog heb is een gelamineerde (sympatex) jas, dus er een rits in naaien lijkt me niet een super plan haha.
 
Ik vind het aan elkaar ritsen van m ijn leren broek en textiel jas wel fijn, ook in de zomer.
Dan "kruipt" de broek niet naar beneden.

Nou heb ik nooit leren motorkleding gehad, maar als die broek afzakt, is de maat dan wel goed?
 
Nou heb ik nooit leren motorkleding gehad, maar als die broek afzakt, is de maat dan wel goed?

Als je ver voorover zit, komt die broek weleens wat lager. Hoeft niet meteen een bouwvakkersgleuf te zijn, maar toch...bij een schuiver wil je in ieder geval niet dat je een bloot ruggetje over het asfalt schuurt. Zelfs niet als het maar een strookje blote huid is van 10 cm.
 
Laatst bewerkt:
Nou heb ik nooit leren motorkleding gehad, maar als die broek afzakt, is de maat dan wel goed?


Een niet op maat gemaakte is nooit perfect denk ik.
Maar ik vind het wel een fijne broek. Alleen tijdens het rijden kruipt de broek na verloop van tijd iets naar beneden en dat stoort mij dan, leidt af. Het zit dan net niet meer lekker. Aan elkaar geritst blijft het altijd perfect zitten.

Nooit geen motorbroek of skibroek gezien met bretels?
 
Ik denk dat veel mensen niet eens weten wat de bedoeling is van de diverse ritsen en lusjes in motorkleding.

Helaas kopen we vooor honderden euro's spul in de winkel en wordt niet verteld hoe eea werkt.

Lijkt op motor kopen, alsof je alles zelf maar ff moet weten.

Laatst nog met iemand mee, moderne motor. Verkoper zegt dat FI lampje vanzelf uitgaat. ' het FI lampje, dat betekend fuel injection, gaat vanzelf uit, want dat is voor de benzine'. Dus...

Ik heb zelf nog nooit de boel aan elkaar geritst. Ik eet dat er verschillende varianten rits zijn. Ook geen koude rug gehad :)
 
Die lus van Evolution is voor als je zonder motorbroek rijd, in je spijkerbroek bijv. dan blijft je jas iig laag. Bij de motorbroeken van Evolution zit normaliter een rits waarvan je het bovenste gedeelte zelf in je jas mag naaien. Ik heb 2 pakken van Evolution gehad en bij beide was dit het geval.
Het is niet de bedoeling dat je dat zelf in je jas moet naaien. Er is ook helemaal geen plek voor. Bij een wat langere jas zou dan aan de binnenkant een soort flap moeten zitten. En die zit er niet.

Overigens is het normaal dat zowel bij een broek als bij een jas altijd een complete rits wordt geleverd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan