Ex-legermotoren

ja dat blokkie ziet er wel fris uit maar dat hart valt wel beetje uit de toon met de rest van je fiets,ik zou er eens klink mee over de veluwe gaan stouwen op een regenachtige dag 8-) hier een redelijk recent piccie van de mijne, met zn 2/3 Liter hart

full
 
Ik heb een BSA M20 W, uit de WOII, en helaas, hij blijft niet groen. De motor is compleet gestript en is nu bij de coater. Ik zal een topicje starten over de restauratie van de BSA. zo ziet hij er nu uit.
full
 
Heb sinds kort een Royal Enfield model C (zijklepper), bouwjaar 1940. Voorband is nog van 1945 (WD).
Heb wel nog geen pics.
 
Heb sinds kort een Royal Enfield model C (zijklepper), bouwjaar 1940. Voorband is nog van 1945 (WD).
Heb wel nog geen pics.

Loopt die andere Enfield ondertussen ook al of is het bij jou net zo'n chaos als in mijn garage :+
 
Leuk topic over de V50 leger Guzzi's.
Ik heb er zelf een jaar aan mogen werken toen ik bij een hersteleenheid in Ossendrecht op de Wilhelminakazerne was geplaatst.
Daar zat begin jaren negentig een rijschool.
Altijd lachen, de eerste paar lessen als de leerlingen langs kwamen, lopend naast een stationair draaiende guzzi hielden we weddenschappen welke leerling er het eerst in de fout zou gaan en zou omvalllen. En jawel, enkele dagen later stonden er weer een paar Guzzi's met een krom frame op ons te wachten.
Zelf het frame vervangen, zelf nieuwe letter/cijfer code erin slaan en weer opbouwen.
Ik heb op dat jaar vooral modificaties aan de ontsteking ( 2 keer ) en de tuimelaar smering (2 keer ) zien langskomen.
Voor de rest zijn het best betrouwbare blokjes, nadeel was dat sommige motorfietsen lang stilstonden en vooral carburateur problemen kregen.
Bij erg lang stilstaan ging ook de achterste krukas keerring vaak lekken.
De rijinstructeurs konden trouwens aardig goed overweg met de Guzzi, vooral in het terrein waren ze amper te volgen...
Naderhand heb ik even in Dongen gewerkt en daat een paar blokken gereviseerd. vooral zuigers en krukassen.
Als je zag wat er werd weggegooid bij het schroot aan mooie guzzi onderdelen...... daar zouden een paar van julie tranen van in je ogen krijgen, maar ja, iets buiten de marge was al genoeg om alles maar dan ook echt alles te moeten vervangen.
Suc6 met jullie Guzzi's. :]

Gixxerdré
 
Loopt die andere Enfield ondertussen ook al of is het bij jou net zo'n chaos als in mijn garage :+

Garage is een groot woord voor dat mini-tuinhuisje achter in de tuin, ik slaag er net in om mijn benen niet te breken ;) . Chaos is dus wel het goede woord.

De ene rijdt ondertussen zonder noemenswaardige problemen (naar Enfield normen weliswaar), de andere is gereviseerd en heeft dan ook gelopen maar heeft nu last van compressieverlies, vermoedelijk de decompressiklep die lekt. Maar dat komt dus wel in orde. Die oude "rijdt" ook ,maar er is wel nog wat werk aan om echt rijwaardig te zijn.
 
Klopt het nu dat die leger V50's lager gegeard zijn als de civile?
Dat kan ook de lagere topsnelheid verklaren...
Meen zoiets wel eens gehoord te hebben, dat was ivm het terreinrijden...
 
Leger V50 modellen hebben een andere versnellingsbak, lagere gearing en de koppen van een V35 (kleinere kleppen......)
Dat alles is inderdaad gedaan om zoveel mogelijk vermogen en koppel onderin te hebben om in alle terreinen (behalve de snelweg.........) uit de voeten te kunnen.
 
Dat van die kop en versnellingsbak werd mij bij de rijopleiding verteld. Zat in'92 in Ossendrecht voor een toen nog 6 weekse rijopleiding. De top van de V50 lag zo rond de 140 km/h. Bij mijn onderdeel kreeg ik een bijna nieuwe, die liep na er zelf wat aan geknutseld te hebben ongeveer 10 km/h harder. ( 8-)
Maar ja daar had je op de Lunnenbergerheide niet zoveel aan.

guzzi actie combi.jpg


Foto is tegenover de Wilhelminakazerne omgeving Putten gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Dat van die kop en versnellingsbak werd mij bij de rijopleiding verteld. Zat in'92 in Ossendrecht voor een toen nog 6 weekse rijopleiding. De top van de V50 lag zo rond de 140 km/h. Bij mijn onderdeel kreeg ik een bijna nieuwe, die liep na er zelf wat aan geknutseld te hebben ongeveer 10 km/h harder. ( 8-)
Maar ja daar had je op de Lunnenbergerheide niet zoveel aan.

Dan hebben ze de rijopleiding daarna ingekort, heb ook de opleiding gedaan voor guzzi piloot 8-) en heb er 4 weken over gedaan, in toen nog Veldhoven. De top was op de snelweg hooguit 130 km/u. en op dan de tankbaan op in Oirschot.....
 
Zou best kunnen, wat ik mij herrinner is dat twee of drie rij opleidingen na de mijne de hele rijopleiding toestand naar Veldhoven is gegaan. De instructeurs en mijn instructrice Monique v B.... hadden het daar wel over. Dus Guzzi piloot, wanneer en welk onderdeel......

Ik ben naar 104 VerkBatt A-esk te Nunspeet gegaan (bestaat ook al niet meer)
Zat daar van oktober 1992 t/m december 1993
 
Zou best kunnen, wat ik mij herrinner is dat twee of drie rij opleidingen na de mijne de hele rijopleiding toestand naar Veldhoven is gegaan. De instructeurs en mijn instructrice Monique v B.... hadden het daar wel over. Dus Guzzi piloot, wanneer en welk onderdeel......

Ik ben naar 104 VerkBatt A-esk te Nunspeet gegaan (bestaat ook al niet meer)
Zat daar van oktober 1992 t/m december 1993

ben van veel later :9 heb mijn opleiding tot guzzi piloot in november 1995 gedaan en ben daarna naar 17 painfbat ssvostcie gegaan. Ben daar in februari 2000 weg gegaan.
 
Standaard V50 heeft een top van ca 160
De V50 Monza (nog grotere kleppen, andere nokkenas en andere uitlaat) gaat door de 180 heen.
Max wat ik met mijn Monza'tje gehaal heb was dikke 190 op Assen, maar dan rij je dus aan de verkeerde kant van het rode gebied op de toerenteller (ca 9700rpm)
Was te danken aan de verbeterde ademhaling; K&N filters, andere sproeiers en Lafranconi Competizione's
(na dat seizoen kwam er ook inderdaad een uitlaatklep door de zuiger naar beneden...........)
 
Dus de dienstplof van mij had een iet wat optimitische snelheids meter, vond het trouwens zonder scherm vol in de wind hard genoeg gaan op de snelweg O-)
 
Mijn pa heeft een guzzi falcone militaire, in de orgi brandweer kleur :9 ik zal hem eens posten (ben lui :P ).
 
Hij was van een brandweerman uit Noord Italie. Een paar jaar geleden gingen mijn ouders hem (met de falcone uiteraard) opzoeken.....toen bleek het oude baasje al een paar jaar dood te zijn......


full
 
ging wat fout....


full


Helaas is hij laatst een kofferdeksel verloren (ook orgineel '( )
 
Heeeee, leuk, nog een Falkoontje op het forum. Dat ziet er goed uit =lvt= (Afbeelding)

Ik wist niet dat Guzzi NF's ook bij de brandweer gediend hebben!
Jep, is een heuse brandweer NF :) .
Dus jij rijd ook falcone?(net als mijn pa dan he). Ik ga er denk ik later ook eens aan beginnen :9 met name een zelfbouw SS versie spreekt me aan. You have to keep on dreaming :z .

Greetz
 
Jep, is een heuse brandweer NF :) .
Dus jij rijd ook falcone?(net als mijn pa dan he). Ik ga er denk ik later ook eens aan beginnen :9 met name een zelfbouw SS versie spreekt me aan. You have to keep on dreaming :z .

Greetz


Ja, ik rij op deze (staan al wat plaatjes van op M-F, maar nog eentje erbij kan geen kwaad *D ):

full


Bavalt me uitstekend; een betaalbare en betrouwbare "klassieker", niet duur in onderhoud, onderdelen goed verkrijgbaar, rijdt lekker, klinkt goed, wat wil je nog meer (behalve wat extra snelheid misschien :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan