Ex-overheidsmotor, ervaringen?

EnigmA-X

MF'er
25 mei 2011
62
0
Ik heb een ex-overheidsmotor op het oog: een transalp van 2003, met ongeveer 35.000 op de klok.

Wie heeft er ervaring met het kopen van zo'n soort motor? Zelf redenerend, is 35.000 in bijna 10 jaar niet veel, iemand die kan beredeneren dat die motors zo weinig rijden?

De transalp heeft een 5-digits teller, dus hij zou al een keer rond geweest kunnen zijn (zou zichtbaar moeten zijn aan slijtage/vernieuwing van de steuntjes, etc?)

Waar op te letten bij het kopen van zo'n motor? Alle tips en kennis zijn welkom :)
 
Door welke instantie is die gebruikt? de kans zit er wel in dat het klokje al 1 of 2 keer rondgegaan is. Je moet ervan uitgaan dat hij wel redelijk zwaar belast is geweest, bij politie bijvoorbeeld vol gas zonder warmrijden als ze een melding krijgen ofzo, maar het onderhoud wordt volgens mij wel altijd netjes gedaan want er kunnen mensen afhankelijk zijn van de staat van dat ding, je wilt niet dat je ambulancemotor met pech langs de kant staat als er iemand dood aan het gaan is.
 
als het een ex politie motor is geweest zou ik het niet doen..
De km stand kan goed kloppen aangezien de meeste dienst motoren er na ca 6 jaar of 60.000 km uit gaan. Het wagenpark gaat nu ook van Honda over op BMW.

Het onderhoud is in het algemeen wel goed, echter weet ik uit ervaring dat deze motoren harde klappen vangen op veel soorten manieren.
Als de prijs goed is en de staat ook, dan kun je het proberen.. Maar ik zou de hoofdprijs er niet voor geven..

Zitten er trouwens geen kleurverschillen of boorgaten in van stickers en toebehoren?

Succes ermee!!
 
Vraag het eens aan Dep en Ijzervreter, die hebben er op gewerkt.
 
Tjsa, andere kant van de medaille is dat de motor waarschijnlijk goed onderhouden is aangezien ie wss betrouwbaar moest blijven...
 
Is dit niet van zon depot. Inbeslag genomen voertuig o.a.? Hoe heet het ook alweer?

Domeinen van de Rijksoverheid, zei verkopen inbeslag genomen goederen waaronder auto's en motoren.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso is hier een motor-forum lid die die dingen onderhoud. Ik zal z'n naam niet noemen ivm dat ik niet weet of ie dat waardeert, maar zal hem even laten weten van dit topic.
 
Was dat deze toevallig? ;)

http://www.motormeuk.nl/bekijken/7062/filmpje/Motorrijders-en-de-Overheid.html (Motormeuk Filmpje: Motorrijders en de Overheid.)
 
Ik heb zelf een paar jaar geleden ook een ex-politie Transalp gekocht.

Was uit 1997 en had nog geen 40000 km op de teller. Onderhoud kon ik teruglezen in een overzicht wat op de binnenkant van de topkoffer zat geplakt.

Heb hem laten overspuiten en opnieuw bestickerd. Motorisch niets aan gedaan, was een prima fietsje. Heb er spijt van dat ik hem heb verkocht.
 
Je moet eens bellen naar motoport (motoport.nl)
Tel 0475-485300
Die hebben een aantal motors daar staan van de koninklijke marechaussee voor onderhoud en volgens mij ook te koop. Misschien dat ze je een paar tips willen geven.
 
Laatst bewerkt:
als het een ex politie motor is geweest zou ik het niet doen..
De km stand kan goed kloppen aangezien de meeste dienst motoren er na ca 6 jaar of 60.000 100/120.000 km uit gaan. Het wagenpark gaat nu ook van Honda over op BMW.

Het onderhoud is in het algemeen wel goed, echter weet ik uit ervaring dat deze motoren harde klappen vangen op veel soorten manieren.
Als de prijs goed is en de staat ook, dan kun je het proberen.. Maar ik zou de hoofdprijs er niet voor geven..

Zitten er trouwens geen kleurverschillen of boorgaten in van stickers en toebehoren?

Succes ermee!!

Ze gaan wel wat langer mee dan 60.000km hoor. Ik zie ze met 120K nog voorbij komen in actieve dienst. Anders moeten ze iedere 1,5 jaar een nieuwe motor aanschaffen.

Boorgaten en verkleuringen van stickers krijg je gratis bij een ex-overheidsfiets. Net als het restant van de draadboom van de apperatuur. Ook worden de meeste fietsen meer dan eens kromgereden voor ze met pensioen gaan.

Zoals met elke motorveiling: Je kan mazzel hebben, maar het meerendeel is rotzooi. Zelf zou ik het niet eens overwegen.
 
Je moet eens bellen naar motoport (motoport.nl)
Tel 0475-485300
Die hebben een aantal motors daar staan van de koninklijke marechaussee voor onderhoud en volgens mij ook te koop. Misschien dat ze je een paar tips willen geven.


Als je er van de kmar aantreft is het goed om te weten waar hij vandaan komt. Is het een ex motorpoolmotor, kan je hem gerust overnemen. Komt hij van een andere brigade af, laat maar staan.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er lang of kort over praten en beredeneren of het juist positief of negatief is dat het het ex-overheidsmotor is.....

......feit blijft dat het een 2e hands fiets is die je dus sowieso grondig moet controleren (en eventueel garantie moet vragen indien bij garage gekocht).

Dat het een ex-overheidsmotor is veranderd daar niets aan, want ook bij de overheid is de ene motor de andere niet.
 
Ze gaan wel wat langer mee dan 60.000km hoor. Ik zie ze met 120K nog voorbij komen in actieve dienst. Anders moeten ze iedere 1,5 jaar een nieuwe motor aanschaffen.

Boorgaten en verkleuringen van stickers krijg je gratis bij een ex-overheidsfiets. Net als het restant van de draadboom van de apperatuur. Ook worden de meeste fietsen meer dan eens kromgereden voor ze met pensioen gaan.

Zoals met elke motorveiling: Je kan mazzel hebben, maar het meerendeel is rotzooi. Zelf zou ik het niet eens overwegen.

Er zit een groot verschil tussen de diensten waar motoren gebruikt worden. De grote snelweg motoren (RT en Pan) gaan mee tot 150.000 km. Maar de motoren met 650 CC gaan er meestal uit rond de 60.000 km. En geloof mij, sommige motoren hebben dan al 7 jaar dienst gedaan.
 
Ik heb een paar jaar terug op de Domeinen twee BMW F650GS gekocht. Dit met het idee ze op te knappen, 1 te verkopen en de ander te gebruiken als pekelfiets.

De ene was starten, lopen en de ander moest worden voorzien van een nieuwe accu.
Eigenlijk niet veel opgeknapt, maar voorzien van wat verse filters en olieén en te koop gezet. Uiteindelijk voor ietsjes meer verkocht maar als je kijkt naar de uiteindelijke kosten quitte gespeeld.

De andere motor heb ik zwart gespoten en daar reed ik dagelijks mee naar mijn werk. Kleine 10.000km mee gereden en gaf maar een probleem; kapotte achterschokbreker. De motor zag er optisch niet uit, maar het was allemaal wel functioneel.

De motoren kwamen van het korps Haaglanden (stond op de sleutel) en hadden rond de 60k gelopen. Dus lekkere ragmotoren :')

Na een jaar of 1.5 heb ik hem via motormeuk verkocht aan een nieuw baasje. Netjes bij vermeld dat het een ex politiemotor was en de nodige liefde verdiende. Dit baasje had de motor uit elkaar gehaald en ja, het was best dramatisch qua slijtage. Ik had hem net op tijd verkocht dus.

(de nieuwe eigenaar was zich hiervan bewust, en de prijs was hier ook naar)

Al om al, je moet geluk hebben. En je moet ook zelf kunnen sleutelen :Y
Ja, ik heb er veel lol mee gehad. Toch wel fijn, een motor waar je niet zo zuinig op hoeft te zijn ;)

Deze had ik zo verkocht:
20101022002.jpg

20101022004.jpg

20101022007.jpg


Deze had ik gespoten en zelf op gereden:
20110706003k.jpg

20110706001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een ex-overheidsmotor kan net zo hard afgetrapt zijn als een ex-particuliere motor. Het verschil is dat bij de overheidsmotor op zijn minst het onderhoud volgens het boekje gedaan is. Dat kan lang niet van alle particulier bereden exemplaren gezegd worden.

Stempeltjes staan altijd wel in het boekje, maar als je goed oplet dan zal een woon-werk gebruiker best wel eens 5 tot 10k te lang door rijden, dat gebeurt bij mijn weten niet vaak bij een overheids motor.

En tja, het gassen met een koude motor.. Ik ken mensen die naast/nabij de snelweg wonen, die belasten hun koude motor zwaarder dan oom agent die eerst een stuk bebouwde kom moet scheuren.
 
Ik heb een aantal ex politie motoren in onderhoud gehad.

Prima dingen, waren netjes bijgehouden.

Toch blijkt uit ALLES dat het motoren zijn die niet 'regulier' zijn ingezet. Los daarvan kom je diverse resten tegen van accessoires en aanpassingen, die niet meer fatsoenlijk weg te werken zijn.

Voor een habbekrats een leuke motor, absoluut. Wil je degelijk rijden, dan is er zat overig aanbod.

Overigens is me nog iets niet helemaal duidelijk.

TS heeft het over een overheidsmotor.

Is dit een motor die via overheid (Domeinen) verkocht wordt, of een ex politiemotor :?
 
Is dit een motor die via overheid (Domeinen) verkocht wordt, of een ex politiemotor :?

Heb navraag gedaan, het gaat om een ex-politiemotor. Keuze blijft lastig. Stiekem had ik natuurlijk een beetje gehoopt dat er iemand zou zijn die dit sterk aan-, of juist af zou raden.

Martell hierboven heeft wel gelijk, er is meer dan voldoende aanbod. Misschien dat ik die ouwe ex-politiemotor toch eens ga bekijken... als ik toevallig een keer in de buurt ben ;)

Bedankt voor alle reacties!! :)
 
Heb navraag gedaan, het gaat om een ex-politiemotor. Keuze blijft lastig. Stiekem had ik natuurlijk een beetje gehoopt dat er iemand zou zijn die dit sterk aan-, of juist af zou raden.

Martell hierboven heeft wel gelijk, er is meer dan voldoende aanbod. Misschien dat ik die ouwe ex-politiemotor toch eens ga bekijken... als ik toevallig een keer in de buurt ben ;)

Bedankt voor alle reacties!! :)

Als het erg goedkoop is, heb je kans op een leuke prijs/kwaliteit verhouding.

Als de prijs niet echt erg laag is; laten staan. Er staat zoooooveeel te koop :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een ex-overheidsmotor op het oog: een transalp van 2003, met ongeveer 35.000 op de klok.

Wie heeft er ervaring met het kopen van zo'n soort motor? Zelf redenerend, is 35.000 in bijna 10 jaar niet veel, iemand die kan beredeneren dat die motors zo weinig rijden?

De transalp heeft een 5-digits teller, dus hij zou al een keer rond geweest kunnen zijn (zou zichtbaar moeten zijn aan slijtage/vernieuwing van de steuntjes, etc?)

Waar op te letten bij het kopen van zo'n motor? Alle tips en kennis zijn welkom :)


Ik heb hier wel indirect ervaring mee.
Kennis heeft een Honda Pan European ST1100 of 1200.

Hij heeft hier heel veel problemen mee (aanlopende remmen etc, olielekkage etc).

Toen ik er eens goed naar ging kijken, blijkt het dus een ex-KLPD fiets te zijn.
Het ding is nu in een hele rare kleur zilver gespoten (zeker geen Honda kleur), maar de binnenkant van een aantal kappen en onderkant van de tank is gewoon uni-wit (volgens mij ook al geen Honda kleur). Dat was de eerste aanwijzing....

Toen ik ook nog een boel losse bedrading en boorgaten tegenkwam, was het al gauw duidelijk....

1 bak ellende dat ding.....ik zou er nog geen 2 meter mee willen rijden.....
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier wel indirect ervaring mee.
Kennis heeft een Honda Pan European ST1100 of 1200.

Hij heeft hier heel veel problemen mee (aanlopende remmen etc, olielekkage etc).

Toen ik er eens goed naar ging kijken, blijkt het dus een ex-KLPD fiets te zijn.
Het ding is nu in een hele rare kleur zilver gespoten (zeker geen Honda kleur), maar de binnenkant van een aantal kappen en onderkant van de tank is gewoon uni-wit (volgens mij ook al geen Honda kleur). Dat was de eerste aanwijzing....

Toen ik ook nog een boel losse bedrading en boorgaten tegenkwam, was het al gauw duidelijk....

1 bak ellende dat ding.....ik zou er nog geen 2 meter mee willen rijden.....

En hoeveel is die teller teruggedraaid voordat ie 'm zelf kocht?
 
Ik heb hier wel indirect ervaring mee.
Kennis heeft een Honda Pan European ST1100 of 1200.

Hij heeft hier heel veel problemen mee (aanlopende remmen etc, olielekkage etc).

Toen ik er eens goed naar ging kijken, blijkt het dus een ex-KLPD fiets te zijn.
Het ding is nu in een hele rare kleur zilver gespoten (zeker geen Honda kleur), maar de binnenkant van een aantal kappen en onderkant van de tank is gewoon uni-wit (volgens mij ook al geen Honda kleur). Dat was de eerste aanwijzing....

Toen ik ook nog een boel losse bedrading en boorgaten tegenkwam, was het al gauw duidelijk....

1 bak ellende dat ding.....ik zou er nog geen 2 meter mee willen rijden.....

Ik heb er ook indect ervaring mee, ook via een kennis.
Zelf een motoragent geweest die een ex motor van de politie kocht.
Het was afhankelijk van de agent die erop gereden had of hij hem zou kopen of niet.. M.a.w. ligt wel deels aan de rijder. Onderhoud is wel goed en daar valt eigenlijk niets op aan te merken! Die motor die hij zelf rijdt is perfect niets mis mee :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan