Examen België vs Nederland

Tim_

MF'er
16 sep 2005
82
0
België
Hoi,

Ik heb vanmorgen vroeg mijn theoretisch examen gedaan en ben geslaagd 8-)
't Was al bij al vrij makkelijk.

Maar ik woon in België, nuja, op 5km van de Nederlandse grens.
De theorie heb ik geleerd adhv een boek dat ik in de bibliotheek was gaan halen.
Alleen zag ik direct dat het een Nederlandse versie was ;)
Ik weet wel dat er een paar verschillen zijn in de wet in Nederland, op het boek stond wel 'Volgens nieuwe EU richtlijnen' en sinds het examen in België recent hervormd werd, dacht ik dat het niet veel uitmaakte...

Maar het blijken er toch wel meer te zijn dan ik dacht :)

Dus een tipje aan mensen die een met Nederlands boek zouden leren, niet doen ;)
Behalve de snelheden (geen 100 maar 90 op autowegen, tenzij die 2 rijbanen en gescheiden zijn; geen 15km/h maar 30km/h aan drempels ;) zijn er zeker nog een paar dingen.
die ik bv op mijn examen als vraag had:
- rijden in Belgie moet blijkbaar altijd met dimlicht, in het boek stond 'best' altijd, maar niet verplicht in NL?.. (kan iem dat bevestigen? :) want 't was vrij vroeg vanmorgen, maar ik herinner me zoiets dat ik dat fout had)
- de minimale groeven in je band moeten 1.6mm zijn tegenover 1mm in NL

tot hier de info :)

Op naar de rijlessen :]
 
In NL is rijden met dimlicht overdag inderdaad niet verplicht.
Verder lijkt het me sowieso handig om de verkeersregels van het land waarin je examen wenst te doen te leren. Niet echt een Europese gedachte, maar wel realistisch :Y
 
Inderdaad, de algemene regels ken ik zeer goed, heb auto-examen ook al gedaan enz :)
'k Verwachtte gewoon niet dat er toch redelijk veel motorspecifieke dingen anders zouden zijn
Voor mezelf viel het goed mee, en zal er nog eens over praten met mijn praktijklesgever, maar de Belgische bibs kennende kunnen ze dat boek in nog andere Belgische vestigingen uitlenen :9 , u bent gewaarschuwd!

'k ga de bib melden dat ze hun boek beter uit de rekken laten
 
Ik had ook de mogelijkheid om de boeken van een Nederlandse vriend/collega te gebruiken. Ik had voor alle zekerheid toch maar ff naar het examencentrum gebeld en die zeiden ook dat er wel degelijk verschillen zijn. Dus geen Nederlands handboek gebruiken voor Belgisch examen...
 
Minimale profiel in NL is ook 1.6 mm volgens mij, maar kan er ook naast zitten. Een ander belangrijk verschil is dat als je in België voorrang hebt, maar je stopt om bijvoorbeeld de kruising te overzien, dat je dan je voorrangsrecht kwijt bent :? . Een beetje vreemd toch wel die Belgen
 
Heb ook examen in België gedaan. Zowel auto als motor. De leukste regel in België vond ik, dat als je stopt je voorrang ook voorbij is.

Dus als iemand van rechts komt op een gelijkwaardige kruising en hij/zij stopt heel even voordat ie de kruising oversteekt dan heb jij opeens weer voorrang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan