Examen

Hawk Tartaros

MF veteraan
5 feb 2008
10.536
2
ik ben 20 jaar en ik wil mijn motor rijbewijs gaan halen.
het probleem echter is is dat ik over 6 maanden 21 word en ik dan op een zwaardere motor zou mogen rijden.
mijn probleem is dus dat wanneer ik nu mijn rijbewijs wil halen het rijbewijs beperkt is tot en met 25 kw.

dus mijn vragen zijn:
kun je wanneer je voor je 21ste je motor rijbewijs hebt gehaald je examen overdoen op je 21ste zonder dat je rijbewijs zou worden afgepakt als je dan voor de 2de keer niet slaagt.
moet je voor de tweede keer eerst nog een aantal lessen volgen voordat je weer examen doet of mag je gelijk al beginnen met het examen.

ik zou ook kunnen wachten maar dat wil ik niet.
 
Hallo, ik heb met hetzelfde dillema gezeten als jij en besloten voor een tweede keer examen te doen zo snel als ik 21 wordt..

Inmiddels ben ik dus 21 en heb examen gedaan, maar ben gezakt ... en nee, ze hebben mijn rbw niet afgepakt...

Vraag me niet hoe het komt dat ik ben gezakt, neem maar aan dat ik anaal ben vernederd door het CBR

Ik heb zelf nog 1 lesje voor AVB gehad en 1 lesje voor AVD

PS: Theorie hoeft niet meer opnieuw, mocht dat verlopen zijn en je hebt je licht RBW al wel, maar is hier niet van toepassing
 
Laatst bewerkt:
je WILT je rbw gaan halen...

ben je al bezig met lessen?
zo niet ga gewoon lessen op een 'zware' motor, en rijd af (dus je AVB en je AVD) als je 21 bent, zelf ook zo gedaan en gewoon A onbeperkt :)
(AVB onbeperkt gehaald 2 dagen nadat ik 21 werd)

en als je al bijna examen mag doen :

je wilt direct als je 21 zwaar gaan rijden. In de tussentijd koop je een motor met een 25KW kit? dan moet je en die 25kw eraf laten halen en kenteken op onbeperkt laten zetten (kost geld) + opnieuw examen doen met de kans dat je zakt.. kost nog meer geld, dus ik zou er goed overnadenken, maar dat heb je wss al gedaan.

Succes met rijden iig! :]
 
Laatst bewerkt:
je WILT je rbw gaan halen...

ben je al bezig met lessen?
zo niet ga gewoon lessen op een 'zware' motor, en rijd af (dus je AVB en je AVD) als je 21 bent, zelf ook zo gedaan en gewoon A onbeperkt :)

en als je al bijna examen mag doen..?

je wilt direct als je 21 zwaar gaan rijden. In de tussentijd koop je een motor met een 25KW kit? dan moet je en die 25kw eraf laten halen en kenteken op onbeperkt laten zetten (kost geld) + opnieuw examen doen met de kans dat je zakt.. kost nog meer geld, dus ik zou er goed overnadenken, maar dat heb je wss al gedaan.

Succes met rijden iig! :]

Ik heb hetzelfde gedaan als hij, had mijn rbw 7 maanden toen ik 21 werd.. En ik vind het extra examengeld dubbel en dwars waard!
 
Ik zou gewoon een rustig beginnen met lessen en dan maar 2 maandjes langer lessen :). Voordeel is dat je gewoon motor rijdt en alles al goed kunt leren. In principe hoef je dan alleen maar 2 examens te doen als je 21 bent...
 
BTW: Welke motorrijder kan nou zeggen 'wacht lekker ff'.. Motorrijden is elke minuut waard dat je op dat ding zit man!
 
Als hij nog moet beginnen met lessen en over 6 maanden pas 21 wordt. Kan hij nog steeds gewoon beginnen met lessen en dan gewoon direct op zwaar. Dan gewoon rustig 1x per week lessen en je examens na je 21ste halen. Heb je direct zwaar scheelt je gewoon een hoop geld die je kan stoppen in je motor en je kleding.
 
Laatst bewerkt:
2 maanden voor dat ik 21 werd haalde in mijn rijbewijs.

Kheb er nu bijna 2 jaar 25 KW op zitten.

heb er eigenlijk niet zo heel veel mee gezeten.
 
Ik ben op mijn 21e pas begonnen en heb me dus helemaal niet druk hoeven te maken hierover _O-
Maar heb wel een paar andere jongen op de rijschool gehad, die inderdaad het examen een les of 5-6 uitgesteld hebben omdat ze dan net 21 waren en dus direct voor zwaar mochten gaan :)
Uiteindelijk zal het ongeveer net zo duur zijn als een keer extra examen doen, maar met wat extra lessen leer je toch nog wat meer en je hebt maar 1x ipv 2x het gezeur van eventuele stress.

Ik heb ook 8 maanden lang (door vakanties etc maar 25 lessen gehad in die tijd) een uurtje per week gelest. Naar mijn mening leer je zo beter dan bij zo'n spoedcursus. Als je het ook op deze manier doet kun je gewoon die 6 maanden tot je verjaardag overbruggen :)
 
ik ben 20 jaar en ik wil mijn motor rijbewijs gaan halen.
het probleem echter is is dat ik over 6 maanden 21 word en ik dan op een zwaardere motor zou mogen rijden.
mijn probleem is dus dat wanneer ik nu mijn rijbewijs wil halen het rijbewijs beperkt is tot en met 25 kw.

dus mijn vragen zijn:
kun je wanneer je voor je 21ste je motor rijbewijs hebt gehaald je examen overdoen op je 21ste zonder dat je rijbewijs zou worden afgepakt als je dan voor de 2de keer niet slaagt.
moet je voor de tweede keer eerst nog een aantal lessen volgen voordat je weer examen doet of mag je gelijk al beginnen met het examen.

ik zou ook kunnen wachten maar dat wil ik niet.


Gewoon nog ff wachten........ wat zijn nou 6 maanden
 
6 hele lange maanden

Nie zo moeilijk doen. ;) Begin gewoon al zwaar te lessen en plan samen met je instructeur naar je verjaardag toe, zodat je daarna zo snel mogelijk je AVB kan gaan halen. Dan kan je vervolgens voor je AVD gaan lessen en nog voor het einde van het komende 'seizoen' je papiertje halen... simpel toch?
 
Ik zou gewoon binnen 3 weken 7 maanden ouder worden, is niet geheel onmogelijk lijkt mij... En dan examen doen natuurlijk... klaaar...

nee zonder flauwekul, gewoon ff wachten met examen doen. 7 maanden zijn zo om.
 
wachttijden van examens moet je ook rekening mee houden, en kijken of je theorie in een keer haalt. dus nu beginnen lessen, of ff maandje wachten, en als je 21 bent afrijden.
 
Hallo, ik heb met hetzelfde dillema gezeten als jij en besloten voor een tweede keer examen te doen zo snel als ik 21 wordt..

Inmiddels ben ik dus 21 en heb examen gedaan, maar ben gezakt ... en nee, ze hebben mijn rbw niet afgepakt...

Vraag me niet hoe het komt dat ik ben gezakt, neem maar aan dat ik anaal ben vernederd door het CBR

Ik heb zelf nog 1 lesje voor AVB gehad en 1 lesje voor AVD

PS: Theorie hoeft niet meer opnieuw, mocht dat verlopen zijn en je hebt je licht RBW al wel, maar is hier niet van toepassing


dus je hebt je rijbewijs en motor een tijdje en het CBR oordeelt nog steeds dat je niet kunt rijden :P

waarop ben je gezakt eigenlijk?
 
Als je al wel bezig bent met lessen , maar nog geen examen hebt afgelegd, zou ik af en toe een lesje pakken (eens in de 2 weken) en de examenaanvraag zo plannen dat je examen aflegt na jje verjaardag.
Je rijdt dan het examen af op de "zwaardere" motor, en klaar ben je.
Onbeperkt A



Beetje late reactie evan mij. Sorry!

:)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou nu gewoon rustig aan beginnen, nu is het nog rustig bij de rijscholen, in de zomer gaat iedereen lessen en dan wordt het al lastig met plannen van 1x in de week qua lessen. Dan ben je zo een half jaar verder!
Overleg dan gewoon met je rijinstructeur dat je liever direct op >25kw wilt afrijden... moet uit te komen zijn toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan