Examens worden zwaarder

  • Onderwerp starter Anoniempje551
  • Startdatum
A

Anoniempje551

Guest
Rijexamen wordt zwaarder

Uitgegeven: 30-5-2002 8:49

RIJSWIJK - De eisen voor het rijexamen gaan omhoog. Zowel het theorie-examen als het praktijkgedeelte wordt uitgebreid, zo wil het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).



Een woordvoerder van het CBR liet donderdagmorgen weten dat de geplande veranderingen waarschijnlijk in 2006 een feit zijn. Hij verwacht dat zowel het Europees als het nationaal parlement er komend najaar mee zal instemmen, waarna het nog zeker vier jaar duurt voordat de plannen worden uitgevoerd.

Mensen die dan het theorie-examen afleggen, moeten volgens de voorstellen van het CBR ook risicoanalyses uitvoeren. Als voorbeeld noemt de woordvoerder een automobilist die moet afwegen of hij een fietser gaat inhalen, terwijl op de stoep kinderen aan het voetballen zijn.

Twee delen

Het praktijkexamen wordt opgesplitst in twee delen. Naast het al bestaande examen, komt er een onderdeel bij. Daarbij moeten examenkandidaten bijzondere verrichtingen uitvoeren, zoals achteruitrijden en inparkeren.

Dit extra onderdeel zou op een afgesloten terrein moeten plaatsvinden en niet op de openbare weg. Het CBR zegt dat er dan wel een aantal oefenterreinen bij moet komen. Nu bestaan er maar enkele van die terreinen, onder meer bij Lelystad.

Minimumleeftijdgrens

De plannen voorzien ook in een verlaging van de minimumleeftijdgrens voor een verplichte medische test van zeventig naar zestig jaar. Minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft al laten weten daar voorstander van te zijn, zo zei de woordvoerder van het CBR.

Ook moeten automobilisten vanaf 45 of 55 jaar periodiek een ogentest ondergaan. Uit internationaal onderzoek blijkt, dat het gezichtsvermogen in de loop der jaren sneller achteruitgaat dan werd gedacht.

Tijdige correcties door middel van een bril of contactlezen kunnen ervoor zorgen dat automobilisten langer verantwoord de weg op kunnen, aldus het CBR.

----------------------------------------------------------------------------

Volgens mij moest ik jaren terug ook al achteruitrijden en inparkeren als
bijzondere verrichting voor rbw B :?

Ik denk dat het wel goed is dat er hogere eisen gestelt gaan worden.
Al is en blijft het weggedrag uiteindelijk de verantwoordelijkheid van de bestuur(st)der
 
Nier vervelend bedoeld hoor, maar gaan we nu voor elk artikel wat in het nieuws komt een topic openen? Ik denk dat mensen zelf ook wel de krant lezen. En zo niet, dan interesseren ze zich blijkbaar niet voor nieuws :)

Maar ze doen maar lekker daar bij het CBR, ik heb alle rijbewijzen die ik wil toch al.
 
Op donderdag 30 mei 2002 10:16 schreef Lage CB het volgende:
...Mensen die dan het theorie-examen afleggen, moeten volgens de voorstellen van het CBR ook risicoanalyses uitvoeren. Als voorbeeld noemt de woordvoerder een automobilist die moet afwegen of hij een fietser gaat inhalen, terwijl op de stoep kinderen aan het voetballen zijn...
Volgens mij doe je dat toch al tijdens het lessen. Dan zit je nl op de openbare weg en dan gebeuren dat soort dingen zomaar!
...Daarbij moeten examenkandidaten bijzondere verrichtingen uitvoeren, zoals achteruitrijden en inparkeren.
Heb ik idd jaren geleden ook al moeten doen.
Volgens mij zit er weer iemand te :z :z :z
 
Ten eerste: Tja, voor elk kranten artikel een nieuw topic openen, hoeft natuurlijk niet, maar aangezien het hier het rijbewijs betreft vind ik dat dit wel hier past.
Je kan hier immers heerlijk over dicussieren.

Ten tweede: Tijdens het examen voor "B" heb je geen VERPLICHTE bijzondere verrichtingen zoals bij het "A" rijbewijs. En die willen ze nu verplicht gaan stellen.
Goed punt vindt ik. Ik zie te vaak dat mensen niet normaal kunnen parkeren.

Verder vind ik dat veel automobilisten (vooral beginnende) te weinig verkeersinzicht hebben, en dus maar gewoon rijden. Dat het inhalen van een fietser of brommer in de bebouwde kom gevaarlijk kan zijn, beseffen ze niet. Je hebt je rijbewijs, en dus kan je rijden. En je remt altijd op tijd toch :?

Ik geef ze groot gelijk. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan