examenvrees... HELP !!!

brighteyes

MF'er
2 aug 2005
139
0
Etten-Leur
Ik moet over drie weken afrijden, en heb nu al verschrikkeljke examenvrees.
Doordat ik in het ziekenhuis heb gelegen heb ik een hele tijd moeten stoppen met lessen en moet ik nu voor eind september mijn verkeersdeelneming halen anders moet dat weer opnieuw...

Ik heb dus verschrikkelijke examenvrees en ben bang dat ik het daardoor enorm ga verpesten. Met lessen gaat het best goed, moet nog wat puntjes op de i zetten uiteraard, maar heb nog 4 lesblokken gepland staan.

Hoe kan ik het overwinnen ? en met een gerust hart aan mijn examen beginnen.
Heeft iemand ervaring met homeopatische middeltjes ofzo ?
 
Heb eens vertrouwen in jezelf, je zit nu al redenen te bedenken waarom je zou kunnen zakken ;)
Als lessen best goed gaat, zal je examen ook best goed gaan en best goed lijkt mij goed genoeg! :Y
 
Quote:
Op donderdag 27 juli 2006 17:50 schreef NielssR62005 het volgende:
[...]

OXAZEPAM!!! Op dokters recept vekrijgbaar , 1 10mg innemen want het kan je reactie vermogen beinvloeden. Dit werkt echt super, weg stress, weg zenuwen en weg onzekerheid. Pilletje werkt wel een paar uur dus gewoon een minuut of 20 van te voren innemen en je slaagt.


Dit dus nooit laten voorschrijven he. Oxazepam wordt je suffig van en kan jouw rijvaardigheid beinvloeden. Wat jij wel kan doen en echt waar werkt prima een receptje voor Indural (werkzame stof propranonol) laten voorschrijven. Is een Beta blokker en hier wordt je niet suffig van. Wordt regelmatig voorgeschreven bij examen vrees.
 
Heb eens vertrouwen in jezelf, je zit nu al redenen te bedenken waarom je zou kunnen zakken ;)
Als lessen best goed gaat, zal je examen ook best goed gaan en best goed lijkt mij goed genoeg! :Y
Klopt helemaal wat jij hierboven zegt, maar bij een heleboel mensen gaat het zo tussen de oren zitten, dat de "wens" de vader van de gedachten gaat worden en helaas wordt deze dan ook nog eens vaak genoeg bewaarheid.
 
Klopt helemaal wat jij hierboven zegt, maar bij een heleboel mensen gaat het zo tussen de oren zitten, dat de "wens" de vader van de gedachten gaat worden en helaas wordt deze dan ook nog eens vaak genoeg bewaarheid.

Heb je gelijk in hoor, als je bang bent voor iets, gaat het vaak nog gebeuren ook. Net als motorrijden, je neemt een bocht en kijkt waar je heen wilt! Als je kijkt naar een punt waar je niet heen wilt, ga je er toch naar toe, dus beter kijken waar je heen wilt. En dus kan je er ook maar beter vanuit gaan dat je slaagt! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik ;)
 
Het is echt niet zo dat ik geen vertrouwen in mezelf heb, ik wordt alleen "letterlijk" ziek van de zenuwen als ik alleen al denk aan het examen.
Aangezien ik sinds kort nierpatient ben kan ik niet beginnen aan echte medicamenten, en dat was ik ook zeker niet van plan.

Bij de drogist hadden ze het over valeriaan-tabletten die je wat rustig maken en de gemoedstoestand verbeteren. Zou dat helpen ?
 
Ga van jouw eigen vertrouwen uit :) . Homeopatische middeltjes kan jij altijd proberen. Baat het niet, schaden doet het zeker niet. Nogmaals wat heb jij te verliezen als jij zou zakken. Ik denk dat jouw nieren een groter probleem zijn ;) ! Gewoon onbevangen het examen ingaan en wanneer jouw gedachten met jou op de loop gaan, probeer dan even voor jou zelf de boel te relativeren. Nogmaals jouw leven hangt er niet van af, als jij begrijpt wat ik bedoel.
 
Mijn nieren hebben inderdaad aardig roet in het eten gegooid, anders had ik zeker mijn motorrijbewijs al gehad. Ik heb vorig jaar mijn AVB en theorie al gehaald, dus er staat een extra druk op omdat die twee examens gaan verlopen eind september en begin oktober.... een tijdsdruk dus. Ik heb ook nog eens een aantal weken moeten wachten op goedkeuring van het CBR om door te mogen lessen, vandaar dat het nu allemaal op korte termijn moet.

Valeriaan ga ik dan toch maar proberen denk ik ! EN morgenavond weer lekker lessen zonder stressen! :] ;)
 
Valeriaan... ik zou gewoon zorgen dat het in je hoofd goed zit. Als het goed gaat tijdens het lessen heb je niks te vrezen. Gewoon rustig door gaan en tijdens het examen leker rustig op de motor gaan zitten, veel spiegelen en dan moet het helemaal goed komen!
 
Gewoon nuchter blijven.

Stress/angst/vrees/zenuwen/etc. voor zulke dingen is toch gewoon normaal? Ikzelf ben 'tegen' het gebruik van kalmerende middelen voor tests, maakt niet uit wat voor test.
Je moet jezelf niet bang gaan zitten maken voor dat examen, ook niet omdat er extra tijdsdruk op zit. Gewoon denken: "ik wil het, ik wil het, ik wil het!!!".
Werkt denk ik beter dan valeriaan of oxazepam (?).. Succes in alle geval.

Denk anders gewoon zo: als je er niet dood aan gaat, kan het altijd nog erger. Dus dan is het zo erg nog niet, toch?
 
Ik moet over drie weken afrijden, en heb nu al verschrikkeljke examenvrees.
Doordat ik in het ziekenhuis heb gelegen heb ik een hele tijd moeten stoppen met lessen en moet ik nu voor eind september mijn verkeersdeelneming halen anders moet dat weer opnieuw...

Ik heb dus verschrikkelijke examenvrees en ben bang dat ik het daardoor enorm ga verpesten. Met lessen gaat het best goed, moet nog wat puntjes op de i zetten uiteraard, maar heb nog 4 lesblokken gepland staan.

Hoe kan ik het overwinnen ? en met een gerust hart aan mijn examen beginnen.
Heeft iemand ervaring met homeopatische middeltjes ofzo ?
examenvrees :?
ben je wel n echte brabander. :?
 
brabanders kennende hebben toch geen vrees.
het leven is er goed. toch
gewoon van je eigenkwaliteiten uitgaan
en wat ik gelezen heb zit dat wel goed. :Y
dat je er ff uit ben geweest zegt niks :N
zoals je fietsen ook nooit zal verleren. :N


Ik ken toch genoeg Brabo's met examenvrees :Y

Wat bij mij met examens helpt is het bagataliseren van het examen. Wat is het nou helemaal? Stukje op de motor rijden in dit geval, that's it. En als je het deze keer niet haalt, so what? En wat is zo'n extra stempeltje in je rijbewijs nou helemaal? Het is leuk, maar niet meer dan dat. En zo'n examinator, waarom daarvoor vrezen? Waarom bang zijn voor het oordeel van een gast die niks anders doet dan in een auto achter anderen aanrijden en je vervolgens een beetje lopen afkraken! De lul, je moet het hem gewoon niet gunnen om kritiek te kunnen hebben!! :(

Dus op je examendag opstaan met een gevoel van 'Yes, zometeen ff lekker rijden en daarna naar het stadhuis!', met een grote glimlach de examinator een hand geven en gaan genieten van je rit! (hier past een Tsjakkaaa, maar die laat ik maar achterwege :+ )

en na afloop de examinator wederom een hand geven met een grote glimlach, want eigenlijk is het best een geschikte kerel

Dus je gaat het gewoon halen, klaar, 8-)
 
Ik heb nu net 3 dagen mijn rijbewijs (2x gezakt). Het heeft (deels) geholpen om van de laatste rijlessen te beschouwen als een examen (je moet er niet te zwaar aan tillen). Dan zit je op je examen zelf ook een stuk relaxter op de motor (is mijn ervaring).
 
is nergens voor nodig hoor dat examen vrees!!

ik zag er ook erg tegenop en was ook bang om te zakken (met auto ok 4 keer gebeurd)
maar gewoon gaan als je met examen begint vergeet je je vrees van zelf wel en komt het allemaal goed!! heb het gelukkig in 1 keer gehaald!!

succes!!
 
het ergste wat je kan overkomen is dat je het een paar weken later nog een keer moet proberen. (en dat het wat extra centen kost)

tja... hoe je het ook nuanceert.... het blijft een stress examen. je wil graag. het moet dan gebeuren. en eigenlijk stelt het rijden zelf niet veel voor (je instructeur is tijdens lessen veel strenger dan de examinator, een mager zesje is ook voldoende)


gewoon rijden dus. fouten maak je toch en dat is niet erg. (je moet je echt niet druk maken om je fouten. een examinator accepteert best makkelijk een fout als je daarna de draad weer goed op pakt. en vindt hij het toch te erg.... dan hoor je dat wel, jammer, nog een keer proberen.)


het is en blijft een klote examen. maar iedereen hier heeft het gedaan en (de meesten) uiteindelijk toch gehaald.
 
een halve liter Johnny Walker black label doet wonderen......






(vergeet het pepermuntje niet )
 
Hmm...
Ik heb tot nu toe alles in 1 keer gehaald:
Rijbewijs A en B (theorie en praktijk)
Brommer
En alle andere examens die ik heb gehad ook altijd in 1 keer gehaald.
Hoe?
Simpel.
Gewoon laten zien wat je geleerd hebt, meer kan je niet doen.
Dan kan je jezelf wel helemaal stapelgek gaan maken, dit helpt voor geen meter!
Je word heus niet op 1 klein foutje afgestraft, laat gewoon zien dat je op een motor zit, dus vlot rijden en geen rekening houden met die examinator in zijn koekblik!
Word je uitgedaagd door zo'n stomme koekblikker (wat 9 van de 10 keer gebeurd volgens mijn instructeur) laat dan gewoon zien dat er niet valt te fucken met een motor, dus bij het stoplichtje gewoon even lekker vlot optrekken en voorop rijden (natuurlijk niet TE hard rijden ;) ).
Zo ben ik ook geslaagd.
En het klinkt misschien stom, maar achteraf als ik dan het resultaat krijg, dan sta ik ineens wel te shaken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan