Expantie uitlaten jawa 350

Is eigenlijk niet iedere tweetakt geschikt voor expansiepijpen, van bosmaaier tot YPR, met alleen uitlaatkleppen?


69150134.jpg
 
Over exspansie uitlaten ben je nooit uitgeleerd die van mijn zijn ook niet heel echt. Want er zaten geen doorstroomdempers op.die heb ik nu gemonteerd.en de cilinders opgehaald.voor een hoger toerental.hopen dat hij nu wel in exspansie gaat lopen.maar het zal nog wel even aan rommelen worden.
 

Bijlagen

  • IMG_20200201_220114_1.jpg
    IMG_20200201_220114_1.jpg
    198 KB · Weergaven: 32
Serieus benieuwd:
Ik neem aan dat hij dan bedoeld dat er reflectiedempers ipv absorbtiedempers op zaten. Werkt een expansie-uitlaat überhaupt icm een reflectiedemper? Ik kan me voorstellen dat je dan compleet andere tegendruk of resonanties/drukgolven krijgt?
Ja dat kan werken, bijvoorbeeld de Yamaha RD’s 250/350 LC van 1980 tot 1985 of daaromtrent hadden (uitneembare) reflectiedempers.
 
Ja dat kan werken, bijvoorbeeld de Yamaha RD’s 250/350 LC van 1980 tot 1985 of daaromtrent hadden (uitneembare) reflectiedempers.
Dat behoeft wel een kanttekening, die uitneembare dempers zijn deel van de reflectiedemper. De uitlaten die Yamaha eronder had zitten zijn dan ook geen expansiepijpen.
De ´85 en ´86 hadden al meer een expansieuitlaatachtig systeem met een absorptiedemper of wat daar voor door mocht gaan erop
 
Laatst bewerkt:
Ik was in de veronderstelling dat een expansie alleen werkt als je heel veel toeren draait. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, zo leren we elke dag weer wat bij :t
Ik heb ze met en zonder gehad.
In 1992 een nieuwe 640 gekocht en later de expansies er op, die zaten toen ook kort op het nieuwe model 641.
Naar mijn idee leuk voor de uitstraling.
Het toerenbereik is inderdaad krapjes.
Maar het voelt wel sportief natuurlijk.
Dus het helpt zonder meten vooral psychologisch. 8-)

Ik weet trouwens niet waarom de betrouwbaarheid in twijfel wordt getrokken. Die was top voor dagelijks vervoer. :]
 
Standaard zitten er dempers met Schotten op deze geven tegendruk.nu zitten er doorkijk dempers op dus moest ook de doorgang door de achterpijp kleiner worden gemaakt om weer de juiste tegendruk Te krijgen. Ook zijn de porten in de cil aangepast.en de Oliepomp verwijderd.(zelf mengen).dit alles is in overleg gebeurt.met iemand die hier veel verstand van heeft.hts tuning gedaan. In de80 er jaren. Het blok is los geweest lagers zuigers vv en het was een 640 styl nu word hij verbouwd naar café racer en dit duurt echt uren.
 

Bijlagen

  • IMG_20210216_163922_2.jpg
    IMG_20210216_163922_2.jpg
    119,2 KB · Weergaven: 17
Serieus benieuwd:
Ik neem aan dat hij dan bedoeld dat er reflectiedempers ipv absorbtiedempers op zaten. Werkt een expansie-uitlaat überhaupt icm een reflectiedemper? Ik kan me voorstellen dat je dan compleet andere tegendruk of resonanties/drukgolven krijgt?
een goede uitlaat heeft achter de laatste conus een "nozzle" zitten (een drukregelaar). de pijp erachter naar de demper is dan weer wat groter. de nozzle zorgt ervoor dat alles wat erachter komt geen invloed heeft op de tegendruk, de nozzle is dan allesbepalend. ook het dichtkoeken van de eindpijp naar de demper heeft dan geen invloed op de tegendruk.
en je kan die nozzle ook nog eens zo maken dat je hem kan vervangen zodat je kan spelen met de tegendruk om de optimale te vinden zonder nieuwe pijpen/dempers/... te moeten maken.
dus ja : een expansie werkt met alle soorten dempers, ook zonder.
alleen "slecht" gemaakte uitlaten kunnen beinvloed worden door de demper. maar dan ligt dat aan de constructie, niet "omdat" het een refelectie-demper is.

tailbu10.gif

eerst schuif je de nozzle in het korte eindpijpje en dan de echte pijp erachteraan. een goede veer houdt alles bijeen.
 
Ik was in de veronderstelling dat een expansie alleen werkt als je heel veel toeren draait. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, zo leren we elke dag weer wat bij :t
Zo ver ik weet kun je door de taper van de cone te veranderen bepalen in welk toerental de uitlaat het best werkt... Als ik het goed begrepen heb..
 
Terug
Bovenaan Onderaan