Experimenteren met scherm: turbulentie vermijdbaar?

Do-it

Die hard MF'er
14 nov 2009
534
17
Als voorbereiding op de herfst heb ik eens wat precieser proberen te experimenteren met schermpjes en de hoogte daarvan.
Uitgangspunt/doel:
- hoge all road: tiger 955
- liefst zo laag mogelijk scherm, vanwege uiterlijk en zijwind gevoeligheid
- wind bescherming voor lijf en hoofd, maar vermijden van turbulentie is belangrijker

Uitgeprobeerd:
- ingekort oorspronlijke scherm met een klein klepje ad bovenkant
- hoog after market vario scherm (met een verstelbaar klepje aan de bovenkant)
- afstands buisjes waarmee de afstand tussen het scherm en de stuurkuip gevarieerd kon worden: 0, 1, 4 cm.
- idem afstandbuisjes tussen scherm en klepje

Test:
- wollendraadjes ad rand van kuip en scherm om de luchtstroom te kunnen zien
- beoordelen van het lawaai, cq "gerommel" vd lucht gewoon zittend, dicht op de tank en staand op de voetsteunen
- getest op stille weg, vrijwel windstil en snelheden van 80 - 140 km/h

Verwachting:
- merkbaar verschil tussen wel/afstandstukken tgv betere laminaire luchtstroom en voorkomen van onderdruk achter het scherm

Resultaat:
- heel klein beetje afstand tussen kuip en scherm voorkomt al onder druk; grotere afstand geen verdere verbetering
- elke kombinatie levert een gebied met turbulentie op ca 20 boven de boven rand
- de enige vraag is dan dus waar je met je hoofd wil zitten tov de bovenrand
Achter je scherm - uit de wind en weing lawaai
Boven je scherm - redelijk uit de wind, maar lawaaiig
Flink boven je scherm - in de wind en weinig lawaai

Uiteraard is eea ook afhankelijk van hoe ver het scherm voor je zit.

Vraag aan de geinteresseerden: wie heeft nog een lumineus idee om turbulentie net boven de schermrand te voorkomen?
 
Zonder scherm, maar een helm met vizier.
Een scherm veroorzaakt altijd turbulentie.
Kijk maar eens wat er gemaakt wordt tegen turbulentie in een cabriolet.
Dan is het geen cabriolet rijden meer, zo ingepakt door schermen en raampjes.
Geniet van de rijwind, dat hoort bij motorrijden.

Al aan een auto gedacht? ;)
 
Als voorbereiding op de herfst heb ik eens wat precieser proberen te experimenteren met schermpjes en de hoogte daarvan.
Uitgangspunt/doel:
- hoge all road: tiger 955
- liefst zo laag mogelijk scherm, vanwege uiterlijk en zijwind gevoeligheid
- wind bescherming voor lijf en hoofd, maar vermijden van turbulentie is belangrijker


Vraag aan de geinteresseerden: wie heeft nog een lumineus idee om turbulentie net boven de schermrand te voorkomen?


Kwestie van uitproberen, plak aan de buitenkant van het scherm eens een strookjes losneembaar tochtstrip om die manier dat de rijwind naar de buitenkant wordt geleid, zie lucht als water dan is het makkelijker om een beeld te vormen wat lucht doet.

Heb ruim 30 jaar ervaring in de luchttechniek en weet wat dat kan doen.
 
Aan de auto denk ik pas bij sneeuw en ijzel (bij mij wordt er niet gestooid en weinig geruimd..)
Ik heb vroeger betaald gehobbied oa met luchtstromen en weet er nog wel iets vanaf.

Mijn conclusie obv de -best leuke- proefjes dit weekend:
Turbulentie juist boven de schermrand voorkom je niet.

Extra plakrandjes of klepjes zoals die te koop zijn hebben als enige effect dat effectief je schermrand verhoogd wordt en daarmee het gebied waar de turbulentie zit.
That's it.

Ik hoop echter dat iemand hier nog wat tegenin kan brengen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt al meer geëxperimenteerd dan ik, de bevindingen komen helemaal overeen.


Ik denk dat je het toch moet zoeken in het toelaten van de juiste hoeveelheid lucht achter het scherm.

Je hebt al geëxperimenteerd met afstandsbusjes; zelf heb ik de gleuf onder de ruit van mijn motor deels afgedekt met schuim.
Op die manier kon ik simpel de opening veranderen en ik heb nu weinig turbulentie boven de ruit maar weg is het natuurlijk niet.


Ik vermoed dat er nog wel een betere manier is dan gedeeltelijk afdekken met schuim....

Duurdere cabrio's hebben van die semi doorlaatbare schermen achter de stoelen om terugslag van luchtstroming te voorkomen; van zulk soort semi doorlaatbare stof zou ik een schermpje willen maken in de gleuf onder de ruit, dus waar de lucht die achter de ruit wordt toegelaten doorheen moet.
Mij lijkt dat hiermee de turbulentie van de lucht achter de ruit vermindert en wellicht helpt het ook bij de bestrijding van de turbulentie van de ruitrand.

Maar nogmaals, dit is wat ik vermoed; ik heb het zelf nog niet geprobeerd....
 
Laatst bewerkt:
Als voorbereiding op de herfst heb ik eens wat precieser proberen te experimenteren met schermpjes en de hoogte daarvan.
Uitgangspunt/doel:
- hoge all road: tiger 955
- liefst zo laag mogelijk scherm, vanwege uiterlijk en zijwind gevoeligheid
- wind bescherming voor lijf en hoofd, maar vermijden van turbulentie is belangrijker

Uitgeprobeerd:
- ingekort oorspronlijke scherm met een klein klepje ad bovenkant
- hoog after market vario scherm (met een verstelbaar klepje aan de bovenkant)
- afstands buisjes waarmee de afstand tussen het scherm en de stuurkuip gevarieerd kon worden: 0, 1, 4 cm.
- idem afstandbuisjes tussen scherm en klepje

Test:
- wollendraadjes ad rand van kuip en scherm om de luchtstroom te kunnen zien
- beoordelen van het lawaai, cq "gerommel" vd lucht gewoon zittend, dicht op de tank en staand op de voetsteunen
- getest op stille weg, vrijwel windstil en snelheden van 80 - 140 km/h

Verwachting:
- merkbaar verschil tussen wel/afstandstukken tgv betere laminaire luchtstroom en voorkomen van onderdruk achter het scherm

Resultaat:
- heel klein beetje afstand tussen kuip en scherm voorkomt al onder druk; grotere afstand geen verdere verbetering
- elke kombinatie levert een gebied met turbulentie op ca 20 boven de boven rand
- de enige vraag is dan dus waar je met je hoofd wil zitten tov de bovenrand
Achter je scherm - uit de wind en weing lawaai
Boven je scherm - redelijk uit de wind, maar lawaaiig
Flink boven je scherm - in de wind en weinig lawaai

Uiteraard is eea ook afhankelijk van hoe ver het scherm voor je zit.

Vraag aan de geinteresseerden: wie heeft nog een lumineus idee om turbulentie net boven de schermrand te voorkomen?
Wat bij mij helpt is voor mijn topkoffer (en dus achter de bestuurder) een grote bagagetas plaatsen, daardoor kan de wind niet zo ver achter mij naar beneden slaan.
 
Echte mannen rijden naakt.

biker_love_03.jpg
 
Aan de auto denk ik pas bij sneeuw en ijzel (bij mij wordt er niet gestooid en weinig geruimd..)
Ik heb vroeger betaald gehobbied oa met luchtstromen en weet er nog wel iets vanaf.
Mijn conclusie obv de -best leuke- proefjes dit weekend:
Turbulentie juist boven de schermrand voorkom je niet.
Extra plakrandjes of klepjes zoals die te koop zijn hebben als enige effect dat effectief je schermrand verhoogd wordt en daarmee het gebied waar de turbulentie zit.
That's it.
Ik hoop echter dat iemand hier nog wat tegenin kan brengen.

Nou.... Ik zat ook met m'n scherm vanwege nekproblemen, de OEM richtte de luchtstroom precies op m'n keel. Een wat hogere double bubble veroorzaakte alleen meer turbulentie.
Heb een MRA vario touring gekocht, met een kleine spoiler er bovenop, die verstelbaar is. De spoiler komt precies tot aan de bovenrand, dus hij "verlengt" het scherm niet. Werkt prima. Vrijwel geen turbulentie meer.
Toen ik de MRA vergeleek met m'n OEM scherm had het exact dezelfde afmetingen. Enige verschil is dat spoilertje er bovenop. Maar als dat als enige het scherm zou verhogen zoals jij zegt, dan zou de DB hetzelfde effect moeten hebben en dat is duidelijk niet zo.

Ik heb over een soortgelijk scherm (de "laminar lip") gelezen dat de spoiler de laminaire stroming over het scherm op een bepaalde manier zou verstoren en daarom effectief zou zijn. Of dát klopt weet ik niet, maar dat zou te meten moeten zijn?
 
Laatst bewerkt:
Wat bij mij helpt is voor mijn topkoffer (en dus achter de bestuurder) een grote bagagetas plaatsen, daardoor kan de wind niet zo ver achter mij naar beneden slaan.
Beetje hetzelfde als zo'n kap in een cabrio, gaat ''terugstroming'' tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan