Expirementeren met vering/demping

Joris

MF veteraan
11 dec 2001
6.367
169
Veghel
Wat doen de meesten hier? Rijden jullie met de originele instellingen of ben je zelf gaan experimenteren (al dan niet met behulp van Performance Bikes of Moto 73)?

Zelf heb ik wel een beetje geexperimenteerd. Onder hard remmen voelde ik een soort van trilling in de voorvork (sloeg iig niet door). Was eerst bang dat het in de remschijven zat. Maar ik las in een boekje van WP dat een te lage veervoorspanning van de voorvork de oorzaak zou kunnen zijn. Nu staat de voorspanning dus een mm strakker tov origineel en het verschil is duidelijk merkbaar. Niet alleen de trilling is verdwenen, maar de motor is ook gemakkelijker om te gooien (nee niet op de grond :P ) bij kort bochtenwerk.

Voor m'n gevoel is hij nu aardig goed op orde (ingaande en uitgaande demping voor en achter staan ook behoorlijk wat strakker). Het leuke van dat experimenteren is dat het resultaat nog voelbaar is ook. Een nadeel: comfort is nu ver te zoeken.



Edit: ff een paar vette spelfouten eruit gegooid
 
Laatst bewerkt:
Kheb op men VFR de achtervering iets losser gezet. Kvond hem iets te hard, is nu alleen wat minder stabiel in de bochten dus misschien maar weer iets harder zetten en meer zitvlees kweken :P .
 
Yep, aangepast. Voor de demping (in en uit gaand) wat harder gezet en de voorveerspanning wat verhoogt. Achter dito. Rijdt een stuk strakker in bochten, makkelijker om te gooien zoals je al zegt. Een kwart slag van de demping maakt al een groot verschil.
 
heb nog niets aangepast ;(

ik ben a technisch en vraag me af hoe ik dat allemaal moet doen bij een cbr 600 f2 uit '91 zie wel een grote draaischijf achter zitten met een aantal getallen en voor 2 bouten die je kan verdraaien....

iemand wat tips voor een lekkere instelling?
 
heb nog niets aangepast ;(

ik ben a technisch en vraag me af hoe ik dat allemaal moet doen bij een cbr 600 f2 uit '91 zie wel een grote draaischijf achter zitten met een aantal getallen en voor 2 bouten die je kan verdraaien....

iemand wat tips voor een lekkere instelling?
Standaard vering?

Zeker de voorpoten helemaal indraaien!

En voor achter heb je geloof ik een apparte sleutel nodig. FF je dealer vragen, van de andere kant, als je blij bent met hoe het nu is, afblijven :P
 
ik ben niets anders gewend stond al zo toen ik hem kocht heb er wl zo'n sleutel bij voor de actervering maar op welk cijfertje moet ik hem zetten kan geloof ik 1 tot 6
en wat is helemaal in voor de voorvering is dat links of rechts om (als je erop zit)
 
Die van mij is ook knoerthard.
Stuiter bij een hobbel uit mn zadel!!

Achter veer is bijna helemaal opgedraait.

Maar ja wel leuk!!
 
Die van mij is ook knoerthard.
Stuiter bij een hobbel uit mn zadel!!

Achter veer is bijna helemaal opgedraait.

Maar ja wel leuk!!

Zin in highsiders? Ooit gehoord van negatieve veerweg etc? Overdrijven maakt de wegligging vaak niet beter.
 
Dat van dat trillen bij het remmen heb ik ook bij hard remmen, zal dan ook es met m'n vering gaan spelen. :9

Heb van John es een goeie setup gekregen, nog nooit toegepast omdat de vering me zo ook wel beviel maar ik moet eerst maar es echt hard leren rijden voordat ik echt profijt heb van goeie setup denk ik. :?
 
Die van mij trilt bij remmen ook.
Ben toch bang om met de voorvork te spelen, maar moet dan toch maar gebeuren.
Achtervering is wel versteld. 6 klikken vanaf max. Lekker stevig en best comfie.

En ik wil de achterkant wat hoger zetten. En de fiets in de voorvork laten zakken.
Ben benieuwd hoeveel dat scheelt :)
 
ik ben niets anders gewend stond al zo toen ik hem kocht heb er wl zo'n sleutel bij voor de actervering maar op welk cijfertje moet ik hem zetten kan geloof ik 1 tot 6
en wat is helemaal in voor de voorvering is dat links of rechts om (als je erop zit)

rechtsom draaien, die Bouten/schroeven gewoon helemaal naar binnen draaien..

Achterveren zou ik gewoon ff een dealer laten doen.. Die weet dat ook precies.. Je moet maar zo denken, hoe korter je de vering maakt (door die rare moer) hoe stugger de vering...
 
rechtsom draaien, die Bouten/schroeven gewoon helemaal naar binnen draaien..

Achterveren zou ik gewoon ff een dealer laten doen.. Die weet dat ook precies.. Je moet maar zo denken, hoe korter je de vering maakt (door die rare moer) hoe stugger de vering...

dank je voor je reactie hier kan ik wat mee
dus ik pak straks een grote schroevendraaier en draai die 2 schroeven bij de voor vering strakker(staan volgens mij nu helemaal uit) maar hoe doe ik dat nou achter zit zo,n zwarte moer waar je met die speciale sleutel aan kan draaien maar wat is nu strakker? 1 of 6? er staan nl getalletjes op
 
dank je voor je reactie hier kan ik wat mee
dus ik pak straks een grote schroevendraaier en draai die 2 schroeven bij de voor vering strakker(staan volgens mij nu helemaal uit) maar hoe doe ik dat nou achter zit zo,n zwarte moer waar je met die speciale sleutel aan kan draaien maar wat is nu strakker? 1 of 6? er staan nl getalletjes op

Let op dan zet je de ingaande demping (compression) zwaarder. Om de voorspanning te verhogen moet je een steeksleutel pakken en die 'doppen' verder indraaien. Je zult de eerste niet zijn die deze fout maakt.

Maar wat wil je veranderen/verbeteren? Kijk eerst wat je aan de wegligging wilt veranderen en ga dan pas ergens aan liggen draaien.

Edit: Ik zit ff te twijfelen of je met die schroeven op de vork de ingaande of uitgaande demping ingesteld wordt. Het staat iig in je manual.
 
Laatst bewerkt:
Let op dan zet je de ingaande demping (compression) zwaarder. Om de voorspanning te verhogen moet je een steeksleutel pakken en die 'doppen' verder indraaien. Je zult de eerste niet zijn die deze fout maakt.

Maar wat wil je veranderen/verbeteren? Kijk eerst wat je aan de wegligging wilt veranderen en ga dan pas ergens aan liggen draaien.

ik merk het alweer ik blijf er wel lekker vannaf met mijn handen....

heb geen zin om de boel te verdraaien en dan op mijn bek te gaan.

ik weet eigenlijk niet wat ik wil veranderen ik bedoel stond allemaal zo toen ik hem kocht en is eigenlijk pas mijn eerste motor dus weinig kunnen vergelijken.

ik vind wel dat ie een beetje ver induikt als ik rem heeft dat met die vering te maken?

bij de voorvering heb je dus een ding waar je met een schroevendraaier aan kan draaien(die staat helemaal omhoog) en een soort moer voor een steeksleutel wat moet ik nou precies verdraaien en hoe?

er staat niets over in mijn boekje

heeft er nog iemand een tip?
 
ik merk het alweer ik blijf er wel lekker vannaf met mijn handen....

heb geen zin om de boel te verdraaien en dan op mijn bek te gaan.

ik weet eigenlijk niet wat ik wil veranderen ik bedoel stond allemaal zo toen ik hem kocht en is eigenlijk pas mijn eerste motor dus weinig kunnen vergelijken.

ik vind wel dat ie een beetje ver induikt als ik rem heeft dat met die vering te maken?

bij de voorvering heb je dus een ding waar je met een schroevendraaier aan kan draaien(die staat helemaal omhoog) en een soort moer voor een steeksleutel wat moet ik nou precies verdraaien en hoe?

er staat niets over in mijn boekje

heeft er nog iemand een tip?

Eerst moet je de fabrieksinstellingen opzoeken en instellen. Misschien heeft de vorige eigenaar er wel een zooitje van gemaakt. Vanuit de basisafstellingen kun je verder gaan experimenteren. Om de motor wat minder te laten duiken kun je de voorspanning verhogen: met die steeksleutel de voorspanning 1 mm verder indraaien. Tegelijkertijd kun je de demping (met de schroevendraaier) 1 of 2 klikken strakker zetten. Het verschil zul je ongetwijfeld merken. De voorspanning achter zou ik pas hoger zetten als de motor onrustig is in lange bochten (deinen). Demping kun je evt wel vast een stand zwaarder zetten.

Bedenk wel dat de motor nerveuzer wordt als demping en vering strakker gezet wordt.
 
dank je voor je reactie ik zal straks wat gaan proberen(voor de voorkant is het nu duidelijk)
maar kan je achter dan bij een cbr ook 2 dingen veranderen? ik dacht dat er maar een grote ring zat die je op verschillende standen kon zetten...

maar zal zo eens kijken als ik weer naar huis mag rijden...

motor staat nu in de parkeergarage...
:}
 
Ik snap er de ballen van, dus ik blijf er maar
van af... :(


In/uit/statisch/dynamisch :? :? :?


Maar goed, hij stuurt strak genoeg voor mijn kunnen..
 
Deze afstelling heb ik nu (tussen haakjes is standaard)

Voorvork:
Compressie - 4 klikken tov maximaal (7)
Rebound - 5 klikken tov maximaal (7)
Voorspanning - 14 mm vrij (15)

Demper:
Compressie - 5 klikken tov maximaal (12)
Rebound - stand 2 (2)
Voorspanning - standaard

Instellen:
Voorvork: compressie onder vork, rebound op vork.
Demper: compressie op reservoir, rebound op demper.
 
Laatst bewerkt:
dank je voor je reactie ik zal straks wat gaan proberen(voor de voorkant is het nu duidelijk)
maar kan je achter dan bij een cbr ook 2 dingen veranderen? ik dacht dat er maar een grote ring zat die je op verschillende standen kon zetten...

maar zal zo eens kijken als ik weer naar huis mag rijden...

motor staat nu in de parkeergarage...
:}
Wat dacht je van 3 dingen die je kan veranderen!
 
ik heb ook wat gedraaid....demping ingaand en uitgaand stugger, voor en achter...scheelde al heel veel, veel strakker sturen *D voorspanning voor verhoogd en de voorpoten 1 cm laten zakken.....resultaat: lekker strak sturen...wel stug idd.....ik ga binnenkort (misschien morgen op de RIng wel ff) aan mn achterveer beginnen, kijken wat dat voor een verschil maakt met rijden......
 
ik heb ook wat gedraaid....demping ingaand en uitgaand stugger, voor en achter...scheelde al heel veel, veel strakker sturen *D voorspanning voor verhoogd en de voorpoten 1 cm laten zakken.....resultaat: lekker strak sturen...wel stug idd.....ik ga binnenkort (misschien morgen op de RIng wel ff) aan mn achterveer beginnen, kijken wat dat voor een verschil maakt met rijden......

Heb je 'm strakker gezet nadat je hem door de kroonplaat had laten zakken? Dat door die kroonplaat was zondag al, toch?
 
Kheb op men VFR de achtervering iets losser gezet. Kvond hem iets te hard, is nu alleen wat minder stabiel in de bochten dus misschien maar weer iets harder zetten en meer zitvlees kweken :P .
Misschien een stomme vraag maar hoe doe je dat?
Kan het in m`n servicemanual nie terugvinden.
Er zit wel zo`n gereedschapssetje bij m`n fiets, maar moet ik dan dezelfde sleutel gebruiken als waarmee je je ketting moet spannen?
Kwil hem namelijk wat stugger hebben ivm swabberen in de bochies :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan