Externe microfoon voor geluid van de motor

fietske

MF'er
22 nov 2017
57
3
Nu maak ik wel eens filmpjes met mijn Guardo Actioncam die op m'n helm zit, maar uiteraard kan ik het geluid daarvan niet gebruiken door de wind.
Ik gebruik mijn telefoon (Samsung Note 3) met een voice recorder app om het geluid van de motor op te nemen (mp3). Dat werkt wel, totdat ik het gas hard open trek..dat is te luid voor de microfoon en krijg je het typische 'blown out' effect. Wind is het probleem niet echt aangezien ik de telefoon in een hoesje in mijn jas heb zitten.

Een voorbeeld: Vocaroo | Voice message

Ik heb verschillende apps uitgeprobeerd waarmee ik de sensitivity kan aanpassen, maar dat werkt totaal niet. Ook heb ik geprobeerd de telefoon in een paar sokken en/of plastic zakken te wikkelen voor wat demping, maar helaas.

Ik zoek een externe microfoon die de harde geluiden dus wel aan kan, zoals een Zoom H1 of Tascam DR-05, maar mijn budget is waarschijnlijk het grootste opstakel. Ik zoek iets voorrrrr...onder de 10 euro.

Een kleine microfoon die ik op mijn telefoon of Guardo kan aansluiten zou kunnen, maar dat is meer bedoelt voor spraak en ik begrijp dat die ook vaak maar een bepaalde limiet aankunnen, dus daar schiet ik niet veel mee op.

Het hoeft ook totaal niets met veel opties en functies te zijn, alleen maar iets dat om kan gaan met de hoeveelheid db's.
 
Onder de 10 euro wordt het wel lastig..

Kan je een externe microfoon op je camera aansluiten doormiddel van een adapter?
 
Ah, nu ik het net even heb opgezocht blijkt toch van niet. (Guardo Action Cam Plus) Ik dacht altijd van wel, jammer.

Ik heb ondertussen gezocht op 'micro usb microphone' en 'micro usb microphone android' voor iets dat ik op mijn telefoon zou kunnen aansluiten, maar dan kom ik voornamelijk op de duurdere opties uit, zoals Five great external microphones for iPhone and Android.

Of van die hele simpele microfoontjes, zoals https://bit.ly/2G4dAfv. Ik kan me niet echt voorstellen dat die de db's aankunnen.

Morgen nog even wat experimenteren met m'n oude mp3-speler met opnamefunctie (Cowon D2) en een gewone telefoonheadset. Misschien dat het helpt als ik wat plakband (of dikkere tape) over het gat plak.
 
Laatst bewerkt:
Het merendeel van die microfoontjes werken via het electret condensator principe en die kunnen geen hoge geluidsdrukken aan. Welke dat wel kunnen zijn de dynamische microfoons omdat die in feite werken met een spoeltje in een magnetisch veld en daardoor zichzelf afremmen. Met een oude Sennheiser MD421 kun je een kanonschot opnemen bijvoorbeeld.

Misschien kun je een klein dynamisch microfoontje vinden en die aansluiten via een verloopsnoertje.
 
Ik heb vandaag nog geprobeerd de microfoongaatjes op mijn telefoon dicht te plakken met tape, maar dat heeft 0 effect. Ook heb ik geprobeerd om met mijn (Cowon D2) mp3-speler geluid op te nemen, maar helaas nog niet met een goed resultaat.
Ik kan blijkbaar 'recording volume' instellen. Nu geprobeerd op 3/5, next time even kijken of 1/5 nog iets uitmaakt.
Ik kwam er ook achter dat het mogelijk is op de mp3speler ook een externe microfoon aan te sluiten. Misschien dat ik daar wat mee kan.

Het merendeel van die microfoontjes werken via het electret condensator principe en die kunnen geen hoge geluidsdrukken aan. Welke dat wel kunnen zijn de dynamische microfoons omdat die in feite werken met een spoeltje in een magnetisch veld en daardoor zichzelf afremmen. Met een oude Sennheiser MD421 kun je een kanonschot opnemen bijvoorbeeld.

Misschien kun je een klein dynamisch microfoontje vinden en die aansluiten via een verloopsnoertje.

Ah weer wat geleerd, thanks! Ik ga op zoek naar een dynamische microfoon!

edit: @onder: Dank voor de uitgebreide info!
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het je even beter uitleggen: een condensatormicrofoon bestaat uit een plaatje waar een dun membraan voor zit gespannen. De afstand van het membraan tot het plaatje (backplate) is zo klein dat een mensenhaar er niet tussen past. Het membraan is opgedampt met een metaal en op het membraan en de backplate staat een spanning.

Doordat onder invloed van geluid het membraan gaat bewegen, ontstaat er in de condensator welke wordt gevormd door het membraan en de backplate een capaciteitverschil welke varieert. Daarmee wordt door de elektronica een signaal gemaakt welke naar de versterker kan of naar een opnamemedium.

Een dynamische microfoon is net zoiets als een luidspreker. Je kunt een luidspreker zelfs al microfoon gebruiken. In de studio worden luidsprekers voor de bassdrum van een slagwerk opgesteld om het sublaag op te kunnen nemen.

Bij de microfoon heb je een dun mebraan en daar zit een klein spoeltje aan, net als bij de luidspreker en dat spoeltje hangt in een zeer sterk magnetisch veld. Als dat membraan beweegt, beweegt het spoeltje in dat magnetische veld en genereert een spanning. Het is in feite net een dynamootje en als je een dynamo belast, dan gaat hij zwaarder lopen.

De regel van Lenz zegt dat een elektrische stroom de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt en dus remt de dynamische microfoon zichzelf naarmate het geluidsnivo toeneemt. De condensator doet dat niet omdat de spanning wordt gegenereerd door de elektronica en niet door het kapseltje dat bestaat uit het membraaan en de backplate.

Ik heb wel opnamen gemaakt met een koptelefoon als microfoon.
 
Misschien zo'n stereo microfoon een optie? Kan je makkelijk in je telefoon pluggen zo te zien. Klinkt ook redelijk goed (ingeplugd in een GoPro): https://youtu.be/jeyhEXLx9iA.

Edit: Kan dus NIET makkelijk in je telefoon pluggen, daar heeft de plug 4 secties voor nodig, deze heeft er maar 3. -O- Jammer, leek op een goedkope oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Het merendeel van die microfoontjes werken via het electret condensator principe en die kunnen geen hoge geluidsdrukken aan. Welke dat wel kunnen zijn de dynamische microfoons omdat die in feite werken met een spoeltje in een magnetisch veld en daardoor zichzelf afremmen. Met een oude Sennheiser MD421 kun je een kanonschot opnemen bijvoorbeeld.

Misschien kun je een klein dynamisch microfoontje vinden en die aansluiten via een verloopsnoertje.
:Y ,het werkpaard :t
 
Ik zal het je even beter uitleggen: een condensatormicrofoon bestaat uit een plaatje waar een dun membraan voor zit gespannen. De afstand van het membraan tot het plaatje (backplate) is zo klein dat een mensenhaar er niet tussen past. Het membraan is opgedampt met een metaal en op het membraan en de backplate staat een spanning.

Doordat onder invloed van geluid het membraan gaat bewegen, ontstaat er in de condensator welke wordt gevormd door het membraan en de backplate een capaciteitverschil welke varieert. Daarmee wordt door de elektronica een signaal gemaakt welke naar de versterker kan of naar een opnamemedium.

Een dynamische microfoon is net zoiets als een luidspreker. Je kunt een luidspreker zelfs al microfoon gebruiken. In de studio worden luidsprekers voor de bassdrum van een slagwerk opgesteld om het sublaag op te kunnen nemen.

Bij de microfoon heb je een dun mebraan en daar zit een klein spoeltje aan, net als bij de luidspreker en dat spoeltje hangt in een zeer sterk magnetisch veld. Als dat membraan beweegt, beweegt het spoeltje in dat magnetische veld en genereert een spanning. Het is in feite net een dynamootje en als je een dynamo belast, dan gaat hij zwaarder lopen.

De regel van Lenz zegt dat een elektrische stroom de oorzaak van zijn ontstaan tegenwerkt en dus remt de dynamische microfoon zichzelf naarmate het geluidsnivo toeneemt. De condensator doet dat niet omdat de spanning wordt gegenereerd door de elektronica en niet door het kapseltje dat bestaat uit het membraaan en de backplate.

Ik heb wel opnamen gemaakt met een koptelefoon als microfoon.
Wie niet? :)
En ook uit een microfoon komt geluid O-)
 
Wie niet? :)
En ook uit een microfoon komt geluid O-)


Vroeger, toen poep nog stonk, gingen reporters met zo'n MD421 (bijgenaamd scheerapparaat) naar bijvoorbeeld een kerktoren. Er waren nog geen mooie draadloze systemen en als talkback werd diezelfde microfoon gebruikt. Men stuurde een signaal naar de microfoon en die fungeerde als luidspreker.

Ik heb meer dan 60 microfoons gehad, waaronder hele dikke Neumanns.
 
Als het écht maar heel weinig mag kosten kan je ook een huis-tuin-en-keuken luidsprekertje nemen zoals je die uit een transistorradiootje kan slopen. Zoals hierboven vermeld is een luidspreker tevens inzetbaar als microfoon. Je enige uitdaging is dan een mooie aansluiting naar het apparaat waarmee je opneemt... n.b. Tweedehands recordertjes van Zoom, Tascam e.d. staan volop op Marktplaats. En die hebben meestal een eenvoudige microfooningang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan