extra cursus motorrijders

  • Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
~[edit]
Vandaag, 26 november, in het nieuws:


Motorrijders ogen vaak stoer, maar zijn tegelijk kwetsbare verkeersdeelnemers. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) is blij met die erkenning door politiek Den Haag.

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) heeft de belangenorganisatie gevraagd een extra opleiding uit te werken, liet hij vandaag weten. De regeringspartijen CDA en PvdA in de Tweede Kamer pleiten ervoor de komende twee jaar de helft van de kosten (van ongeveer 200 euro) te subsidiëren om de deelname te stimuleren. KNMV-directeur Patrice Assendelft gaat ervan uit dat de minister het geld daarvoor op tafel wil leggen.

Volgens experts van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kan het aantal ongevallen met motorrijders behoorlijk omlaag als ze zo'n aanvullende rijvaardigheidstraining volgen. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe denkt dat het vier tot vijf doden per jaar scheelt. Vorig jaar kwamen in het verkeer 67 motorrijders om het leven. Nederland telt ongeveer 400.000 motorrijders.

De KNMV heeft al eendaagse trainingen ontwikkeld waar motorrijders leren risico's in het verkeer tijdig te herkennen. Een bijkomend voordeel volgens Assendelft is dat verzekeringsmaatschappijen kortingen geven aan zulke extra opgeleide motorliefhebbers.
Van fok.nl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nice. :)
Ik neem aan dat je hier leert hoe je zo snel mogelijk thuis kunt komen, zodat je minder tijd op de weg door hoeft te brengen en dus minder kans hebt om ongelukken te krijgen?

Ik ben voor. :Y
 
Precies, gesubsidieerd nog wel.
Dus blauwe lampjes in de spiegels maken en over de vluchtstrook naar huis blazen! Net als de ambtenaren doen :)
 
nou kom ik iedere dag wel een aantal koekblikkers tegen :? waarvan je denkt dat ze ook wel een extra cursusje nodig zouden kunnen hebben.
 
nou kom ik iedere dag wel een aantal koekblikkers tegen :? waarvan je denkt dat ze ook wel een extra cursusje nodig zouden kunnen hebben.
400.000 motorrijders een extra cursusje geven 'koekblik ontwijken' is goedkoper dan al die automobilisten een bril te laten aanmeten...
 
Nog even en dan lekker verplicht op cursus B| tuurlijk. Koop ik een MP3 en rij heerlijk vogelvrij |( |( De KNMV wil eigenlijk maar een ding en dat is centjes en meer niet. Ze hebben daar al eerder voor gepleit (het verplicht eens in de vijf jaar op cursus gaan)
 
Laatst bewerkt:
Eerst is het gratis en verplicht.
Daarna krijg je een eigen bijdrage en over 3 jaar moeten we het zelf betalen, rijden we ook rekening met de motor en is de APK ingevoerd.

Positief denken... :z
 
Bron gevonden


KNMV wil nascholing verplichten
Gepost op Woensdag, 5 maart, 2008 door redactie @ 13:08

In de Telegraaf van woensdag 5 maart pleit motorrijdersvereniging KNMV voor verplichte permanente nascholing voor motorrijders.

Patrice Assendelft, adjunct-directeur van de KNMV, stelt dat motorrijders minimaal iedere vijf jaar naar een vervolgopleiding moeten. De organisatie met 300 gediplomeerde instructeurs wil een verlengstuk worden van het CBR.

In de Telegraaf zegt Assendelft: "We zien nu al dat de vraag naar trainingen over inzicht en risico-inschatting stijgend is. Motorrijders die minder vaak de weg op gaan, bijvoorbeeld alleen in het weekeinde, ondervinden grote problemen als ze niet regelmatig aan het drukke verkeer deelnemen. Van de ruim 400.000 actieve motorrijders maken gemiddeld 3000 van de voortgezette rijopleidingen gebruik. Wat ons betreft, mogen dat er meer worden gelet op het veranderende en vooral drukke verkeer op het wegennet."

De belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders Actie Groep) ziet het voorstel van de KNMV niet alleen als een betuttelend idee, maar is bovendien van mening dat het voorstel uitsluitend gebaseerd is op winstbejag. De KNMV pleit over de rug van motorrijders voor het verplicht stellen van haar eigen vervolgcursussen.

De MAG is voorstander van betaalbare en toegankelijke vervolgopleidingen waaraan motorrijders op vrijwillige basis kunnen deelnemen, maar zal zich verzetten tegen iedere wettelijke verplichting tot deelnemen aan een vervolgopleiding voor uitsluitend motorrijders.

Bron: Nieuws | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl
 
Vorig jaar kwamen in het verkeer 67 motorrijders om het leven.
Waarvan eigen schuld????

Ik gok er op dat 50% door toedoen van koekblikkers komt! Krijgen die dan een cursus brommerspotten?
 
Laatst bewerkt:
Als ze het verplichten is het helemaal leuk, vooral als je al een jaar of 10 geen motor meer hebt gereden, maar wel ooit je rijbewijs hebt gehaald. _O-
 
Totdat het verplicht is en je zelf moet betalen zeker :X

Alsjeblieft http://www.knmv.nl/opleidingen/cursusaanbod

wat let je? Als je zo graag extra training wilt heb je geen subsidie nodig lijkt me.
:? :Z Wie suggereert dat ik die cursus nu niet heb gevolgd voor de volle mep?

Ik denk dat het voor vrijwel alle motorrijders goed zou zijn om een vervolgcursus te volgen. Als een deel ervan gesubsideerd wordt is dat toch alleen maar een goed initiatief?
 
Laatst bewerkt:
Totdat het verplicht is en je zelf moet betalen zeker :X
Er zijn anders zat motorrijders die wel een keer een extra cursusje mogen hebben. Ik vind die 65 die het loodje hebben gelegd nog erg weinig. We hebben sowieso erg weinig verkeersdoden, en de manie van de overheid om het nóg verder omlaag te krijgen zullen niet echt helpen. Het is nu eenmaal druk, en daar horen nu eenmaal ongelukken bij. Wie daar de schuld van is, laat ik in het midden, want dat is stemmingmakerij. Naast die 65 doden staan/liggen een paar duizend onhandigerds die zichzelf onderuit remmen of die hun grenzen niet kennen. Vooral die laatste categorie doe je weinig aan.

En daarbij: ook al is een ander technisch gesproken schuldig, heel vaak (let op! niet altijd) had het slachtoffer ook wat kunnen doen om het te voorkomen. Het simpele feit dat je voorrang hebt, wil bijvoorbeeld niet zeggen dat je dan ook maar keihard moet doorscheuren. Een Belgische Rijkswachter (bij Kijk Uit!) zei het ooit heel kras: 'Je kunt er altijd wat aan doen!'. Misschien niet 100% altijd, maar wél vaak.

VRO leert je tegenwoordig niet meer alleen hard door een bocht te gaan of hard te remmen, maar legt de nadruk meer op het beter inschatten van het verkeer en voorkomen dat je de berm in moet duiken. Een goede zaak. Ik denk alleen dat het niet alleen voor motorrijders moet gelden. Elke bestuurder moet zoiets doen vind ik.

Ik rij natuurlijk al perfect, dus ik hoef niet. Maar ál die andere nullen op de weg...die wél... _O-
 
vro 1 en 2 in de pocket... is gewoon superleuk om te doen en om je eens wat meer bewust te worden van wat er op de weg gebeurt.. er loopt niet voor niks een motorpolitieinstructeur (scrabbel 3x woordwaarde) mee die alle motorongelukken reconstrueerd en onderzoekt..

en ach een dagje met je motor spelen is toch gewoon leuk?? kijken wat jij en de motor kan..


(jajaja.. het gaat er om dat ze het verplicht willen stellen en daar gaan de meeste nekharen van overeind staan, de gemiddelde motorrijder houdt er niet van als iets moet)
 
Bron gevonden


KNMV wil nascholing verplichten
Gepost op Woensdag, 5 maart, 2008 door redactie @ 13:08
En daar open je nu een topic voor, Martell?

Toen was het nog geen crisis en was er geld zat, zoiets wordt nu echt niet meer gesubsidieerd.
 
Een dagje rijden lijk me erg leuk. Misschien nog wat er van opsteken ook.

Maar ik vertrouw de overheid niet meer. Vast weer een maatregel om geld op te halen of om ambtenaren bezig te houden. En bovendien denk ik dat het nauwelijks zal helpen. Mensen die alleen tijdens de zomer misschien 1.000 km rijden, die kan je echt niet met een dagje cursus heel veilig laten rijden.

Motorrijden leer je pas NA het behalen van je examen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan