Extra dist. kettingspanner..

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Weer xr vraagje..soort hypothese...

Eigenlijk wil ik mn complete distributie vervangen van mn xr, voor de zekerheid...kosten..200 euro....te veel dus.

en dan schijnen de spanners van xrren al zwakkig te zijn en de boel gaat soms na 500 km weer tikken.

Nu had klaas de jong (post onder s4t4n hierzo) vroeger ook een xr, en daar een handmatige spanner in gebouwd. Gewoon een boutje in de cilinder geschroefd die tegen de kettinggeleider aandrukt.

Vriend van em, Vincent, (eigenlijke user onder s4t4n), heeft toen ook een XR gekocht, en toen ik die XR laatst bekeek zat daar ook weer een 'klaasspanner' op.

Nog even met klaas over gehad en volgens mij is het gewoon hartstikke geniaal en goed.
Het is gewoon boutje aandraaien tot je weerstand voelt en dan borgen met een moertje.
Dan blokeert de geleider zegmaar dat ie niet terugkan (net zoals bij de originele spanner, alleen die schijnt nog wel eens te weigeren door de trillingen ofzo).
Met dat ding weet je in ieder geval zeker dat je geleider niet meer terugschiet.

Iemand ideetjes waarom ik het NIET zou doen? voordat ik in mijn cilindertje ga boren.

tekeningetje:
full
 
kopen is een vervelend woord.
maar het gaat me er dus om of het veilig is. Niet dat opeens blijkt dat mn geleider doormidden breekt ofzo en dat jullie allemaal zeggen van...ja..eh..wist ik wel dat dat zou gebeuren.

kan zelf nog niets bedenken (behalve olielekkage...ben ik al voor gewaarschuwd, maar genoeg manieren om te fixen)...

positie die ik heb aangegeven (zo hoog mogelijk) lijkt me het slimst...lager krijg je rare spanningen op de geleider denk ik...een soort wip effect en dan kan ie écht breken of scheuren ofzo denk ik.

Denk dat ik dna tegelijk met kleppenstellen die bout gewoon even nacheck. moet voldoende zijn. Hoef ik in ieder geval niet bang te zijn dat mn ketting opeens slapper staat dan voorheen omdat de honda spanner half dood is.
Ga trouwens ook geen nieuwe hondaspanner kopen...duur...en nu overbodig.
 
heb net even zitten kijken.
Misschien kan ik de spanner idd van de spanneras afhalen en er dan idd op dezelfde plek een boutje zetten. Zal klaas eens bellen
 
volgens mij had klaas hem ook in de cilinder kop gedraaid. dan zal ik inderdaad de oude spanner moeten verwijderen.
Vind ik opzich geen probleem, maar ik had dus in gedachten om de spanner voor te laten spannen en dan te 'blokkeren' met die extra spanner.
Nu ben ik bang dat ik hem té strak span.
Gewoon handvast is goed?
 
Waarom niet alles gewoon (Honda)standaard laten,is normaal goed voor 12 a 15000 km.Lijkt me gevaarlijk om hier zelf een eigen systeem voor uit te dokteren.De XR600 is motorisch (op een paar details na)hetzelfde gebleven van '88 tot '99...never change a winning team.Vroeg of laat komen er anders brokken van...
 
manu...waarom niet doen...
heb vanavond nog gekeken, wat ik wil doen is een boutje achter de originele spanner die dan tegen de spanner (en dus niet tegen de geleider) duwt.

enige wat ie dan doet is de spanner zekerweten blokkeren als ie terug wil (Wat dus niet hoort te kunnen maar wel eens schijnt te gebeuren)...

de spanner duwt dus net als normaal tegen de geleider aan, daar verandert niets aan.
weet jij iets waardoor ie stuk kan lopen?
en hoor wel eens dat spanners juist een zwak punt zijn van XR, dus...winning team? :?

als ik gewoon vaak genoeg bijstel (net als alles...) staat er altijd genoeg spanning op.
 
normale spanner blijft erin zitten. Die spant de boel...en ik borg het zegmaar met die extra spanner...thats it...hooguit een nieuwe veer kopen ofzo...als die los te krijgen zijn.
 
Lekker creatief bezig weer martijn ;)
Maar ik denk, weet bijna zeker dat de spanner zelf uit de koppen van klaas en vincent zijn.
ga het maar snel maken, dan lever ik strax mijn cylinder en kop ook even in bij jouw :)
Ik wil een dezer dagen aan dat stunt blok beginnen, dist ketting vervangen ed. dus dan moet dit ook meteen gebeuren.
 
weet je wat...ik ga klaas zometeen bellen...

wat ik ook niet snap...hoe kan de spanner verslijten...dat haakje wat aan het uiteinde zit is wat geschaafd...stond ook in mn wphb dat je naar slijtage moest kijken van dat ding enzo.....hoe de fuck kan dat...tis niet zo dat dat ding telkens heen en weer gaat...tenzij de spanner dus niet blokkeert..
...staat natuurlijk wel een behoorlijke druk op...maarja.

kga klaas eens bellen

vanavond krijg ik te horen hoe het allemaal zit :) ..dus laat et je dan wel weten steven
 
het is een zgn een kant op draai dingkie dat er in zit, deze gaat vaak ook de tegengestelde richting draaien als er een trilling optreed ofzo, kan je met de hand vrijwel niet voelen (tenzij het heel erg is)
maar op dat ding (krans die on het asje heen loopt dus) staat spanning en ik heb al plastic gelijdertjes zien breken in zo'n ding ook...
bagger dus die spanners.
 
goed kheb klaas gebeld.

Meteen boven het gaatje waar je je externe olieleiding op vast zet zit een vlak stuk, daar boor je een gat (M8 of M10 vlgs klaas), tap je draad in en je steekt er een bout door.
De bout rond je af op het einde omdat je de spanner onder verschillende hoeken kunt raken, en afronden is dan het slimst.

Spanner laat je gewoon zitten.
Bout moet je iets naar buiten brengen dmv een afstandsbusje ofzo (martijn heeft hele mooie M8 afstandsmoeren van meer dan een cm :) )...
zal het eens mooi proberen te painten.

Klaas zei trouwens ook dat als hij de spanner uit zn ktm haalde dat dat ding dna nog goed bleef lopen zonder over te slaan! echt...pluspunt voor lc4 :}
 
goed kheb klaas gebeld.

Meteen boven het gaatje waar je je externe olieleiding op vast zet zit een vlak stuk, daar boor je een gat (M8 of M10 vlgs klaas), tap je draad in en je steekt er een bout door.
De bout rond je af op het einde omdat je de spanner onder verschillende hoeken kunt raken, en afronden is dan het slimst.

Spanner laat je gewoon zitten.
Bout moet je iets naar buiten brengen dmv een afstandsbusje ofzo (martijn heeft hele mooie M8 afstandsmoeren van meer dan een cm :) )...
zal het eens mooi proberen te painten.

Klaas zei trouwens ook dat als hij de spanner uit zn ktm haalde dat dat ding dna nog goed bleef lopen zonder over te slaan! echt...pluspunt voor lc4 :}
Begrijp ik dat nou goed :?
Laat hij zijn motor lopen zonder spanner?
Voor hetzelfe geld schiet de ketting over de tanden van de krukas en loopt de distributie vast |(
 
Begrijp ik dat nou goed :?
Laat hij zijn motor lopen zonder spanner?
Voor hetzelfe geld schiet de ketting over de tanden van de krukas en loopt de distributie vast |(

blijkbaar niet dus.
Ik weet niet of hij het écht gedaan heeft, maar hij zei dat als hij de spanner gewoon weg zou laten dat ie dan gewoon nog goed liep zonder over te slaan, en dat ie alleen enorm tikte.

plaatje:

full
 
goed kheb klaas gebeld.




Klaas zei trouwens ook dat als hij de spanner uit zn ktm haalde dat dat ding dna nog goed bleef lopen zonder over te slaan! echt...pluspunt voor lc4 :}
En een minpunt voor Klaas |( |(
Ik vraag me af of Klaas wel helemaal weet waar hij mee bezig is :?
 
ik zei al, ik weet niet of hij het écht gedaan heeft, misschien zei hij het wel ter vergelijking dat LC4 volgens hem een betere distributie-inrichting heeft.
En dat ik het dan met mn naïviteit te letterlijk opneem ofzo.
Denk niet dat klaas opzettelijk zonder distributie zou gaan rijden.
Maargoed...dat doet er nu ook niet toe.

Denk dat ik de komende dagen maar eens ga kijken. Denk dat ik voor M8 ga, gezien het 'vlees' in de kop.
En daar heb ik ook nog helicoils van.
 
gvd...dacht al dat ik je stem hoorde...

maarreh...belde em vanmiddag...was ie op zn werk..z.egt ie...bel vanavond maar terug...maar toen ben ik om 4 uur ofzo in slaap gevallen tot 8 uur...en heb eng gedroomd '( ...

iig...die gozer weet nooit wie ik nou ben B| ...

echt..elke keer als ik em bel...wie ben je nou eigenlijk?..eh..martijn...oowja :+ ...

kga morgen eens kijken hoe ik het ga flexen.

mss met kolomboor om het zo netjes mogelijk te doen, en dan een m8 helicoil erin.
en als spacer een afstandsmoer...
 
Ik kwam gister aanrijden bij de Makro, Klaas weer aan de telefoon. En ja hoor, met Martijn... Het zal een keer niet. |( ;)

Waarom zou je een spacer buiten de kop gebruiken? IMHO kun je m dan niet meer zo lekker stellen... Toch?
 
bjorn...

sommige motoren zijn niet vloeistofgekoeld. Deze zijn dan bijna altijd luchtgekoeld.
Luchtkoeling heeft als verschil met vloeistofkoeling dat er koelribben op de cilinder en kop zitten.
De koelribben steken een eindje buiten de kop zelf.
Als men een boutje or whatever in de kop schroeft, dan zitten de koelribben in de weg. Een spacer zou de oplossing kunnen zijn om te voorkomen dat de kop van de bout tegen de koelribben aankomt.

Als ik je niet zou kennen had ik je een noob genoemd ;)
Trouwens het is niet zo dat ik klaas elke dag bel ofzo....

ik ga zo maar eens proberen.
Misschien nog even langs de praksis om wat leuke boutjes te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan