Extra verbruikers aansluiten

saien

Die hard MF'er
24 jan 2004
658
91
zwolle
Hallo ik wil wat extra verbruikers (handvatverwarming, usb lader, gear indicator) aansluiten op mijn motorfiets.
Husqvarna tr650. Op de geschakelde plus. Hoeveel verbruikers kan ik aansluiten op mijn remlicht bijvoorbeeld?
.
 
Er zal niet veel bij op kunnen, als het goed is dan heeft de fabrikant het redelijk krap uitgerekend om ongelukken te voorkomen.
Ik denk dat je dan beter een relais op je licht kunt zetten die dan weer een nieuwe groep aan en uit schakelt.
Een usb lader en gear indicator zal nog wel lukken om dat op een bestaande groep (stadslicht ofzo) te zetten, maar handvatverwarming zal ik toch via een relais laten schakelen.
 
https://www.rdae.nl/202552-relais-maakontakt-12v-40a.html
Standaard automotive relais, mooiste als je de connector er meteen er bij besteld om het netjes af te werken.

db
:Y

https://www.rdae.nl/relais-houders/microrelais-houders/
1666800872704.png
 
Oke
Wordt dit relais dan aangesloten op de accu? Of op een zwarte schakel draad?
En op welke pin komt wat?
Sorry ben niet heel erg goed in "spaghetti"
(Weet wel de schakel draden te vinden op mijn motor ,of evt op stadslicht?)
 
Je zou de geschakelde draad kunnen aftappen van je achterlicht, de andere PLUS (en Min) kun je van de accu doorlussen.
Maar een paar gerichte zoekwoorden in de ZOEKEN-functie rechtsboven in dit scherm moet je verder kunnen helpen.
 
Simpel gesteld: je koppelt wat je ook wil direct aan je accu via dit relais. De geschakelde plus zorgt ervoor dat de verbinding alleen 'open' staat als je contact is ingeschakeld. Het verbruik loopt dus niet via de dunne schakeldraad
 
Hoeveel stroom gebuikt handvatverwarming eigenlijk?
30 a 50 watt bij vol vermogen (ligt er aan wat voor set je hebt.
Dat is dus een behoorlijke verbruiker zeker voor een motor die wellicht niet zo'n zwaar electrisch circuit heeft.
Dus ik zou eens een lijstje maken met verbruikers die je wilt, en wat het vermogen daarvan is.
Daarna eens kijken wat de dynamo van jouw motor kan leveren?
 
Laatst bewerkt:
30 a 50 watt bij vol vermogen (ligt er aan wat voor set je hebt.
Dat is dus een behoorlijke verbruiker zeker voor een motor die wellicht niet zo'n zwaar electrisch circuit heeft.
Dus ik zou eens een lijstje maken met verbruikers die je wilt, en wat het vermogen daarvan is.
Daarna eens kijken wat de dynamo van jouw motor kan leveren?
Dat is precies mijn gedachte:
4A voor de handvatverwarming,
1A voor de telefoon,
1A voor de navigatie
1A voor een USB lader

Dat wil ik sowieso niet op een bestaande groep aansluiten.

Ik zit te denken aan een extra groep vanaf de accu, die ik eerst 10A zeker en daarna een relais dat geactiveerd wordt door “iets” dat via het contact geschakeld is.
Nu vraag ik me alleen nog af waar ik de stuurstroom af kan takken zonder in de bestaande kabelboom te knippen of isolatie weg te snijden.
 
Als je het op je remlicht aansluit werkt het alleen als je remt. :)
Ik heb de geschakelde + juist van de remlichtschakelaar van de achterrem gepakt, voor de schakelaar, dat wel O-)
Volledige remlichtschakelaar met stukje kabelboom van de motor gedemonteerd, en lekker op de werkbank gesoldeerd.
Mocht een volgende eigenaar terug willen naar origineel, dan kan ie een andere remlichtschakelaar kopen, en is de kabelboom nog intact.


Relais zit gemonteerd op de accubak, dus lekker kort draadje vanaf accu naar relais poot 30.
Ik ben trouwens zo'n relais geplaatst, maar een zwevende zekeringhouder had ook prima gekund.
1666984671282.jpeg
 
Ik heb de geschakelde + juist van de remlichtschakelaar van de achterrem gepakt, voor de schakelaar, dat wel O-)
Volledige remlichtschakelaar met stukje kabelboom van de motor gedemonteerd, en lekker op de werkbank gesoldeerd.
Mocht een volgende eigenaar terug willen naar origineel, dan kan ie een andere remlichtschakelaar kopen, en is de kabelboom nog intact.


Relais zit gemonteerd op de accubak, dus lekker kort draadje vanaf accu naar relais poot 30.
Ik ben trouwens zo'n relais geplaatst, maar een zwevende zekeringhouder had ook prima gekund.
Bekijk bijlage 1817236
Thanks goeie info!
 
Terug
Bovenaan Onderaan