Extra verlichting plaatsen vraagje

Megaladon

MF veteraan
13 jan 2003
2.838
0
zh
Hallo allemaal.

Ik ben bezig met het plaatsen van extra (sier) verlichting op mijn motor. Ik heb mijn kentekenplaat nu vast gezet met boutjes waarin ledjes zitten. Nu is het al 2 keer voorgekomen dat de ledjes doorgebrand zijn. Ik heb heb er een schakelaar tussen zitten en een zwevende zekering. De ledjes moeten gewoon op 12 volt kunnen branden naar mij idee. Nu is mijn andere plan om ze direct op mijn achterlicht aan te sluiten, alleen weet ik niet welke draden (kleuren) ik moet gebruiken. Wie heeft hier een antwoord op?

Megaladon
 
Weet je wel zeker dat je de juiste weerstandswaarde gebruikt hebt?
2x doorbranden lijkt erop dat de stroom wat hoger is dat ie hebben kan. :)

Verder kan je gewoon een draadje van je achterlicht aftrekken en hieroverheen gewoon parallel je LEDs plaatsen, incl weerstand. :)
 
led 12 volt??

nee nee helaas. ze werken zo rond de 3 volt meestal, en hebben dmv een weerstand een stroombegrenzing nodig.. stroom is in ampere en spannig in volts...

dus een voorschakelweerstand is echt een must..
heel veel over te vinden op internet overigens..

het kan natuurlijk zo zijn dat de weerstand er al in zit. dan zal je af moeten gaan op de specs van het totaal armatuurtje..

verders kan je overal je stroom vandaan trekken, als je het maar parralel aftapt.. zoals kanarie voorsteld is het eenvoudigst.

gr.
 
Laatst bewerkt:
Denk aan je polariteit (+ en -)
Als ze nu te hard oplichten kan je ze een beetje minder stroom geven door een extra weerstand in serie te plaatsen met de leds.
Hierdoor gaan ze minder snel stuk
 
je moet van de dynamo spanning uit gaan. dus ergens tussen 14 en 15Vdc.
meten is weten.

heb ooit ook niet gedaan. ben van 13,5 á 14Vdc uit gegaan. na verloop van tijd gingen ze allemaal stuk. mijn dynamo levert doodleuk 14,8Vdc. (nee, hij is niet defect ofzo)
 
led 12 volt??

nee nee helaas. ze werken zo rond de 3 volt meestal, en hebben dmv een weerstand een stroombegrenzing nodig.. stroom is in ampere en spannig in volts...

dus een voorschakelweerstand is echt een must..
heel veel over te vinden op internet overigens..

het kan natuurlijk zo zijn dat de weerstand er al in zit. dan zal je af moeten gaan op de specs van het totaal armatuurtje..

verders kan je overal je stroom vandaan trekken, als je het maar parralel aftapt.. zoals kanarie voorsteld is het eenvoudigst.

gr.

Er zijn er inderdaad te koop die al compleet op 12V aangesloten kunnen worden.
Net als varianten voor 230V.

Maar... De spanning op de motor kan wel eens oplopen tot 14V.
En dát kan net te veel zijn voor het ledje.

Dus, inderdaad een weerstandje ertussen, klaar is kees.
 
Denk aan je polariteit (+ en -)
Als ze nu te hard oplichten kan je ze een beetje minder stroom geven door een extra weerstand in serie te plaatsen met de leds.
Hierdoor gaan ze minder snel stuk

als je de polarteit omdraaid branden ze niet, en gaan ze ook niet kapot.

bereken de voorschakelweerstand op een spanning van 15 volt zou ik doen. dan branden ze misschien iets zwakker maar gaan wel langer mee. tis toch maar voor de sier of niet?
 
als je de polarteit omdraaid branden ze niet, en gaan ze ook niet kapot.

bereken de voorschakelweerstand op een spanning van 15 volt zou ik doen. dan branden ze misschien iets zwakker maar gaan wel langer mee. tis toch maar voor de sier of niet?
Als je de specs leest van leds zie je dat de sperspanning van de meeste leds iets van 5 volt is, dus ze kunnen er wel door defect raken.
 
in serie zetten is a big no-no,

led werken feitelijk niet op volts, maar op (milli) amperes.
en aangezien ze nooit helemaal identiek is is er altijd 1 in ee serieschakeling die bijna alle vermogen opneemt, waardoor hij uiteindelijk stukgaat.

een gloeilamp gaat dat wel mee, dat is niks meer als een veredelde draadweerstand die gaat gloeien door de belasting, een LED is een diode, (Ligt Emitting Diode) en die werken anders als men vermoedt.. de oplossing is toch echt een weerstand, en voor elke led die je gebruikt moet je een weerstand nemen, vervolgens sluit je dat parralel aan, serie kan wel, maar dan wordt dat meestal alleen maar toegepast vanwege de lage kosten.. het gaat ten koste van de levensduur van de led.

volgende link staat een schema met bergroting en uitleg van zoals het echt hoord..
bovendien is daar een forum waar je heeeel veel van dit soort info kunt komen te weten..

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104
 
in serie zetten is a big no-no,

led werken feitelijk niet op volts, maar op (milli) amperes.
en aangezien ze nooit helemaal identiek is is er altijd 1 in ee serieschakeling die bijna alle vermogen opneemt, waardoor hij uiteindelijk stukgaat.

een gloeilamp gaat dat wel mee, dat is niks meer als een veredelde draadweerstand die gaat gloeien door de belasting, een LED is een diode, (Ligt Emitting Diode) en die werken anders als men vermoedt.. de oplossing is toch echt een weerstand, en voor elke led die je gebruikt moet je een weerstand nemen, vervolgens sluit je dat parralel aan, serie kan wel, maar dan wordt dat meestal alleen maar toegepast vanwege de lage kosten.. het gaat ten koste van de levensduur van de led.

volgende link staat een schema met bergroting en uitleg van zoals het echt hoord..
bovendien is daar een forum waar je heeeel veel van dit soort info kunt komen te weten..

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104
:N
Dat is bij parallel schakelen.
In serie hebben ze altijd een gelijke stroom.
 
:N
Dat is bij parallel schakelen.
In serie hebben ze altijd een gelijke stroom.

in theorie klopt dat ja,
al is het wel zo dat er door fabricage altijd verschil is tussen de leds, waardoor er 1 meer stroom gaat trekken.
De stroom door alle compononenten in een serie keten is altijd gelijk.
Dus ongeacht verschillen in spanningsval over de leds zal door alle leds in serie altijd precies evenveel stroom lopen.

Bij meerdere leds parallel op 1 voorschakelweerstand kan het door verschillen juist fout gaan.

helaas kun je de verschillen zelf niet meten,
je kan het geluk hebben leds uit dezelfde batch hebben waarbij de verschillen zo klein zijn dat het geen merkbaar effect heeft.

eind van het liedje is dat ikzelf ervoor zou kiezen het parralel te doen, echter wordt er ondanks bovenstaand verhaal toch heel veel serie geschakeld, en het gaat ook, alleen loopt je net ff wat meer risico dat het mis gaat.

zoalng je rekening houdt dat elke led +- 15 mA trekt, en aan de hand daarvan je voorschakelweerstand berekend en je geen verschillende kleuren gebruikt kan je het wel doen, dat serieschakelen.
 
in theorie klopt dat ja,
al is het wel zo dat er door fabricage altijd verschil is tussen de leds, waardoor er 1 meer stroom gaat trekken.
De stroom door alle compononenten in een serie keten is altijd gelijk.
Dus ongeacht verschillen in spanningsval over de leds zal door alle leds in serie altijd precies evenveel stroom lopen.

Bij meerdere leds parallel op 1 voorschakelweerstand kan het door verschillen juist fout gaan.

helaas kun je de verschillen zelf niet meten,
je kan het geluk hebben leds uit dezelfde batch hebben waarbij de verschillen zo klein zijn dat het geen merkbaar effect heeft.

eind van het liedje is dat ikzelf ervoor zou kiezen het parralel te doen, echter wordt er ondanks bovenstaand verhaal toch heel veel serie geschakeld, en het gaat ook, alleen loopt je net ff wat meer risico dat het mis gaat.

zoalng je rekening houdt dat elke led +- 15 mA trekt, en aan de hand daarvan je voorschakelweerstand berekend en je geen verschillende kleuren gebruikt kan je het wel doen, dat serieschakelen.
Je zit jezelf wel heel erg tegen te praten.
Je noemt een hoop voordelen op van serieschakelen t.o.v. parallel en vervolgens ga je ze liever paralel zetten :?
Een groot voordeel van serieschakelen is dat er minder weerstanden nodig zijn en dat er ook nog eens veel minder spanning over de weerstand staat waardooor er aanzienelijk minder vermogen wordt verbruikt.
Parallel kan wel maar dan heb je voor iedere led een serieweerstand nodig.
 
Wel dan zeg ik,
als je toch van die sfeerverlichting enzo... gaat plaatsen.
Maak dan een spanningstabilisatie, is goedkoop te maken, indien nodig zet ik het schema hier,
dus dan met overstroom beveiliging en thermische beveiliging, ik denk dat het je hooguit maximum 10€ zal kosten als je al een soldeerbout hebt anders 20€.
Dan kan je zonder probleem en weerstand geprutst al u LEDjes erop aansluiten. Waar max 12v uitvloeien zal.

En als je dan toch voor de weerstanden gaat, wel niet te grote nemen.
Want deze led hebben 12v nodig. Er zal een weerstandje ingebouwd zijn.
Ik schat ongeveer-+ een weerstand van 1kohm wel genoeg zal zijn, Of je er een vermogenweerstand voor nodig hebt weet ik niet. Maar ga naar de bakker en vraag een vermogenweerstandje van 1k of 1k2 zal wel ruim voldoende zijn.
Dus gewoon in serie erbij schakelen, het is om de spanning te doen dalen
 
zoalng je rekening houdt dat elke led +- 15 mA trekt, en aan de hand daarvan je voorschakelweerstand berekend en je geen verschillende kleuren gebruikt kan je het wel doen, dat serieschakelen.


Dat elke LED 15mA trekt :) idd kan zijn, maar niet bij den deze denk ik, want hier kan je 12v op aansluiten en er zal iets in zitten wat de spanning al doet dalen.
Dus die 15mA is niet echt juist zal ik maar zeggen.

LED'jes verschillen onderelkaar zei jij?? Als je identiek dezelfde ledjes neemt met dezelfde kleur, wel dan zullen die verschillen heel gemakkelijk te verwaarlozen zijn.

Het is dus te verwaarlozen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan