Extra verlichting VN1500

The Wizzard

MF veteraan
14 jun 2005
2.261
3
Hallo mede FMers,

Een jaar terug heb ik een VN1500 Classic gekocht.
Daar zitten spotlights naast mijn koplamp welke ik eindelijk wel eens aan wil sluiten.
Nu ben ik wel het een en ander tegen gekomen máár .....
Dat gaat om mistlampen !!

Ik heb spotlights waar zowel dimlicht als ook groot licht op zit en deze zou ik graag aansluiten maar hoe ???

Iemand een idee hoe of ik dat moet doen zodat;
A; dimlicht mee brand met het dimlicht van de koplamp
B; groot licht mee brand met grootlicht van de koplamp

Als iemand een schemaatje heeft of geschreven uitleg dan houd ik me warm aanbevolen *O*

btw; ik heb een schakelrelais én een zekering voor accu al in huis ;)
 
Laatst bewerkt:
Hahaha Thanks mannen !
Ik denk dat ik het nu wel snap 8-)

Was toch niet zo simpel als dat Martell eerder aan gaf ;)
Het kan zelfs nog simpeler.
Soms lijken antwoorden op n forum ingewikkeld.

Je kunt je extra lampen bijv direct op de reguliere aanslutingen zetten. Zonder relais en extra zekering.
Je moet dan wel even nagaan of huidige zekering, schakelaar en bedrading dat kan hebben. Ik weet niet hoeveel je extra lampen aan prik trekken. Kan bijv 4 watt zijn, dan is het goed zo te doen.
 
Helaas gaat hem dat niet worden Martel

De lampen zijn nl 35 watt per stuk !

Ik ga het met twéé relais proberen alleen vraag ik me af of ik gewoon met één draad en zekering naar voren kan gaan om daar de beide relais ( 30 ) aan te sluiten óf dat ik voor ieder een aparte draad en zekering moet aanleggen ?

Dus als iemand me dat kan vertellen dan brand het spul morgen zoals het hoort ;)
 
Helaas gaat hem dat niet worden Martel

De lampen zijn nl 35 watt per stuk !

Ik ga het met twéé relais proberen alleen vraag ik me af of ik gewoon met één draad en zekering naar voren kan gaan om daar de beide relais ( 30 ) aan te sluiten óf dat ik voor ieder een aparte draad en zekering moet aanleggen ?

Dus als iemand me dat kan vertellen dan brand het spul morgen zoals het hoort ;)

Wat denk je zelf? ;)

Vroeger hadden we in huis 3 of 4 groepen die afgezekerd waren. Tegenwoordig hebben we er al 6 omdat er veel meer verbruikers zijn.
Als je dat niet hebt kun je zware verbruikers niet gelijktijdig aanzetten. Gaat wel even goed, maar dan gaat de zekering/ of thermisch eruit.

Ik denk niet dat het kan omdat je de relais in serie wilt aansluiten. De stroom die door de orginele gaat word dan verdubbelt. Daar is die hoogstwaarschijnlijk niet op berekent, net als het 2e relais en de zekering. Die kun je niet zomaar straffeloos vergroten.
Het max aantal Ampere staat op het relais.

2 aparte circuits is altijd beter.
 
Wat denk je zelf? ;)

Vroeger hadden we in huis 3 of 4 groepen die afgezekerd waren. Tegenwoordig hebben we er al 6 omdat er veel meer verbruikers zijn.
Als je dat niet hebt kun je zware verbruikers niet gelijktijdig aanzetten. Gaat wel even goed, maar dan gaat de zekering/ of thermisch eruit.

Ik denk niet dat het kan omdat je de relais in serie wilt aansluiten. De stroom die door de orginele gaat word dan verdubbelt. Daar is die hoogstwaarschijnlijk niet op berekent, net als het 2e relais en de zekering. Die kun je niet zomaar straffeloos vergroten.
Het max aantal Ampere staat op het relais.

2 aparte circuits is altijd beter.


Ik wil niet over de originele schakelen !
Ik zet 2 aparte relais bij voor de extra verlichting.
1 voor groot licht
1 voor dimlicht

De vraag was dus óf ik voor beide een aparte draad met zekering van de accu moet laten komen óf dat ze samen op één draad met zekering kunnen.

Maar ik leg wel 2 aparte draden ;)
 
Helaas gaat hem dat niet worden Martel

De lampen zijn nl 35 watt per stuk !

Ik ga het met twéé relais proberen alleen vraag ik me af of ik gewoon met één draad en zekering naar voren kan gaan om daar de beide relais ( 30 ) aan te sluiten óf dat ik voor ieder een aparte draad en zekering moet aanleggen ?

Dus als iemand me dat kan vertellen dan brand het spul morgen zoals het hoort ;)
Duidelijk dan :)
 
Ik wil niet over de originele schakelen !
Ik zet 2 aparte relais bij voor de extra verlichting.
1 voor groot licht
1 voor dimlicht

De vraag was dus óf ik voor beide een aparte draad met zekering van de accu moet laten komen óf dat ze samen op één draad met zekering kunnen.

Maar ik leg wel 2 aparte draden ;)

Natuurlijk kan het op 1 draad en zekering, als je maar de juiste draad en zekering gebruikt.
 
Ik wil niet over de originele schakelen !
Ik zet 2 aparte relais bij voor de extra verlichting.
1 voor groot licht
1 voor dimlicht

De vraag was dus óf ik voor beide een aparte draad met zekering van de accu moet laten komen óf dat ze samen op één draad met zekering kunnen.

Maar ik leg wel 2 aparte draden ;)

Ohh. Ik heb het niet goed gelezen, of het was niet helemaal duidelijk :o
 
Gisteren de verlichting in orde gemaakt en HET WERKT !!

Ik heb twéé relais gebruikt en twee afzonderlijk gezekerde circuits gemaakt.
Zie resultaat hier onder !

Stadslicht
10980714_801692013201205_3386559713124985251_n.jpg


Dimlicht
20707_801692026534537_8224878644256143645_n.jpg


Grootlicht
10407633_801692046534535_5533803636654231804_n.jpg



Ohww en de voorpoten gepolijst ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan