Extreem verbruik GSXR 1100 K (1op6.8)

Roderickdepineut

MF veteraan
14 mei 2004
2.786
21
Hilversum
Dag allemaal,

Mijn GSXR 1100 van 1989 heeft op mijn laatste tank benzine
Een verbruik gerealiseerd van 1 op 7 (1 op 6.8 om precies te zijn)
Op 106 KM heb ik 15.5 liter kunnen tanken!!!

Nou rijdt ik wel door af en toe maar dit vind ik wel heel knap,
Ik ben geen MotorGP coureur en heb mijn rijbewijs nog steeds!!!
Ik verwacht eerder dat er iets mis is in de afstelling.

De staat van onderhoud,

Heeft 1 jaar geleden een beurt gehad en voordat ik m kreeg is de olie
verwisseld. Kleppen zijn gesteld en carbs gesynchroniseerd (vorig jaar)
sinds dien is er 1500 KM mee gereden.De motor is verder standaard met mikuni carbs 36 mm geloof ik. Wel zitten er 2 open BOS dempers op. Ik weet niet of de motor daarop is afgesteld. De motor loopt netjes stationair en verder gewoon goed,
pakt altijd op bij elk toerental en heeft voldoende vermogen naar mijn idee.

Iemand tips van wat ik zelf kan nakijken ?


Oh ja KM stand = 46800 km origineel !!
 
Laatst bewerkt:
Gasnaalden schijnt wel een probleem te zijn !!! ,

Ik rij nooit snelweg KM met dit ding, ik heb er ook pas 400 KM mee gereden
sinds ik m heb, daarvoor heeft ie bijna een jaar stilgestaan.
Laat het dan 1 op 11/12 bij gassen en bij normaal gebruik
zeg snelwegkilomteres 1 op 15 ofzo. Dat vind ik acceptabel

De motor roffelt ook lekker als je het gas loslaat, afremt op de motor dus.
Verder lekt ie nergens benzine en hij heeft maar 5 versnellingen.
Draait 4700 toeren bij 120 km p uur in z'n 5 !!!

Elke keer na 120 KM tanken daar wordt je niet vrolijk van als je een
ritje gaat maken in de Eifel !!!
 
toevallig een van de slangen van de ram-air die is losgeschoten?

Mijn cat zuipt veel, maar dit is bizar veel. Wat voor rook komt eruit? Dikke zwarte rook? Veel roet in de uitlaat?
 
Nee bijna geen rook hoezo?

Als je m start is het wittig maar dat is snel weg naar mate de motor warm wordt
als ie warm is komt er praktisch geen rook uit als je gas geeft !!

Olieverbruik is ook zo goed als Nihil
 
Nee bijna geen rook hoezo?

Als je m start is het wittig maar dat is snel weg naar mate de motor warm wordt
als ie warm is komt er praktisch geen rook uit als je gas geeft !!

Olieverbruik is ook zo goed als Nihil

zwarte rook zou duiden op een slechte verbranding (teveel benzine, te weinig lucht). Ik zou het toch ergens in een lek zoeken ofzo als je ineens zo'n verbruik hebt.
 
zwarte rook zou duiden op een slechte verbranding (teveel benzine, te weinig lucht). Ik zou het toch ergens in een lek zoeken ofzo als je ineens zo'n verbruik hebt.

Ik heb m anderhalve maand en nu bijna 400 Km gereden (pas)
Maar het viel mij behoorlijk op dat ik zo vaak bij de pomp stond,
dat had ik anders nooit!! Vandaar maar effe een testje gedaan !!!
 
je hebt hem nu pas 400 km :?
en geen idee wat hij daarvoor verbruikte?

Ik zou toch eens over een wat langere periode meten, misschien was dit incidenteel?

Blijf ik toch bij mij eerste optie: versleten naalden/schuiven :)
 
nee zondag geconstateerd sinds dien niet gereden, ik laat zo gauw mogelijk
iets weten !!

Misschien straks een stukje rijden als het droog is ....

Even de V-power oprijden en dan weer eens Euro 95 erin gooien.
Van het weekend de originele uitlaten erop en het luchtfilter vervangen,
daarna een bougie eruit draaien of allemaal om te kijken wat voor kleur
ze hebben.

Daarna weer een test ritje maken en kijken wat het verbruik is geweest !!


Misschien is mijn dagteller wel stuk ?
 
Om te zien of je dagteller stuk is, kun je natuurlijk makkelijk de hectometerpaaltjes aan de kant van de weg in de gaten houden, de afstand hiertussen is immers precies 100 mtr, kwestie van dagteller op num drukken en dan een een tien tot twintig paaltjes tellen en vergelijken. Als je teller afwijkt, dan zou je dat meteen moeten zien.
 
Eééérst je bougies bekijken en pas daarna dingen gaan vervangen. Die bougies worden niet opeens schoon als je de orginele dingen erop zet, dus dan weet je niet (als ze zwart zijn) of het aan de oude setup of aan de nieuwe ligt.
Ook wel handig om alle bougies te controleren, want misschien zijn er een paar carbs die niet lekker mee willen doen.

Maarten.
 
@ Roderickdepineut

De SRAD bevalt super, maar is voor woon/werk verkeer niet echt geschikt, wil dan ook volgend seizoen een Vstrom 650 gaan aanschaffen, maar misschien dat ik tegen die tijd weer wat anders wil.
Ik kan mij overigens naar aanleiding van jouw verhaal niet vinden in de oplossingen die worden gezocht in afstelling en slijtage van schijven of naalden, als dit het geval zou zijn, had de motor absoluut slechter moeten gaan lopen en dat doet hij niet volgens jou.
Ik denk dat de motor lekt, maar pas als je rijdt. probeer de motor eens op de linker en rechter kant te laten leunen als de motor draait en kijk eens wat er dan gebeurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan