Exup FZR 1000

Jan Hofland

Rookie
27 mrt 2002
9
0
Hoi Allemaal,

Hier een vraagje en wel de volgende.
Heeft iemand ervaring in het afstellen van de exupkabels van een FZR 1000 uit 1989.
Wat ik weten wil is welke positie de klep heeft bij stilstaande motor.
Er zit op de onderste kabelschijf een vorkje en er zit een draadgat in het huis ik heb deze 2 gelijk gezet maar dit is meer een gok dan wijsheid.
Groetjes Jan.
 
ik heb dus ook een 89er fzr met exup en het afstellen van je exup klep is niet zo moeilijk.

eertst draai je de kabelspanners zover in dat je veel speling op de kabels hebt,
dan neemje een boortje wat dezelfde diameter heeft als het gaatje in je uitlaat (wat dus achter
de kabelschijf zit )

je positioneert het vorkje, wat op de kabelschijf zit met behulp van het boortje tegenover het gaatje. hiermee staat de klep in de goede stand.

nu draai je de kabelspanners weer uit tot de speling weer uit de kabels is verdwenen.
je haalt het boortje eruit en start de motor.
als je een paar keer gas geeft en de klep gaat open en weer dicht doe je de motor weer uit en controleer of het boortje weer door het vorkje in het gaatje past.
hoe strakker je boortje in het gaatje past hoe nauwkeuriger de afstelling wordt.

ik moet nog ergens een werkplaats handboek hebben maar dat kon ik zo snel niet vinden.
succes.
 
Kabels niet te strak zetten! Oftewel voldoende spelling geven.

Als je de exup klep iets boven het gat afstelt loopt de FZR iets harder. De klep blijft namelijk iets te lang dicht staan, dit is gedaan om de FZR aan geluidseisen te laten voldoen.

john.
 
Ik had perongeluk al een nieuwe topic gemaakt over dit onderwerp. Wist niet dat ik bij oude ook kon reageren maar dat maakt vast niet zoveel uit.

Mijn exupklep staat dus strak afgesteld, ik bedoel daarmee de speling in de kabel. Als hier speling in zit gaat de klep niet ver genoeg open toch?.

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om de klep constant open te zetten, kijken hoe hij dan loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan