Exup - gebeuren

Fast Fred

Rookie
6 sep 2004
3
0
Nieuwegein
Kan iemand mij duidelijk omschrijven hoe ik bij een Yammie r1 van 2003 de Exup klep kan uitschakelen, en wat zijn hiervan de voor en nadelen.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/117946/55572df8509eb8cc37a282e223cbd560 (1097099-termi3.jpg)​
 
Hoe meer vermogen (ongeblazen, bij dezelfde cilinderinhoud) hoe hoger het toerental bij dat vermogen zal komen te liggen.

Om het geheel nog een beetje rijdbaar te houden op de openbare weg heeft yamaha de exup-klep geintroduceerd, vol vermogen bij vol gas&toeren en ook nog goede trekkracht onderin!!!
Wat wil je nog meer ?

Honda en Suzuki zijn ook Exupkleppen gaan monteren in hun hypersports nu het octrooi van yamaha verlopen is.
 
Exup klep verwijderen terwijl je wel verder met de standaard uitlaat blijft rijden heeft geen enkele zin. Je verliest koppel/vermogen onderin terwijl je bovenin niks wint omdat de beperkende factor de doorstroming van de bochten/uitlaatdemper is en niet de Exup klep.
Als je dit toch van plan bent moet je een adaptorplaatje maken dat het "exup dekseltje" vervangt. Anders heb je daar waar de exup asjes zitten open gaten.
Verder dien je de servo motor te "ontkoppelen" van de electronica.

Oftewel: alleen als je met een full systeem (bochten+demper) gaat rijden heeft het zin. Enige dat dan nog rest is het "ontkoppelen" van de servo motor.
 
Je kan ook de motor v/d exup open zetten en dan op de een of andere manier borgen , maar ik zou het niet doen , kennis van mij heeft hem er uit gezaagd maar heeft nu een dip tot 4500tpm , lekker laten zitten dus !
 
De exup wordt verwijderd bij een vol systeem, dit levert onderin minder vermogen, en helemaal bovenin meer vermogen, omdat de uitlaatgassen beter kunnen doorstromen.
Voor op straat is de exup een betere optie. Zonder exup is leuk voor racers.

Als je hem verwijderd, moet je de servo motor juist laten zitten, haal je hem weg, dan krijg je foutmeldingen, er zjn wel kitjes te koopt die die foutmeldingen tegengaan.
In principe is zo'n kitje een weerstand die in plaats komt van de servo motor.
Haal je de exup klep uit het exup huis, ben je helemaal fout bezig, want hierdor wordt je doorstroming nog slechter, beter is het dan om hem in de geheel open stand vast te zetten.
Haal dan wel je kabels van je servo motor los, anders krijg je ook foutmeldingen.
Foutmelding van je exup klep laat zich zien door een toerenteller naald welke je toerental weergeeft, even terug valt naar nul, dan naar 7000 toeren springt, even blijft staan ect ect ect

ps: een exup van een 2003 R1 bestaat trouwens uit 2 kleppen.
 
Eventjes dit oude topic omhoog.

Ik heb van m'n FZR-1000 (circuitracer) de exupmotor en alles wat daarbij hoort verwijderd. Hiervoor in de plaats heb ik een full Yoshi systeem.

Maarrrr nu heb ik problemen, boven de 3000 toeren komen er knallen uit mn uitlaat en loopt ie op 3 cilinders. Nu heb ik begrepen dat de CDI dan moeilijk doet omdat ie geen exup kan vinden. Wat kan ik doen om dit te verhelpen?

Eventueel een weerstandje ergens tussenzetten?

Alvast bedankt!! :)
 
Ik snap dit niet goed Timbo.
Bij mijn R1 doet ie het iig wel gewoon zonder Exup, alleen hij wil niet zo goed op gang komen tot pak m beet 5000 toeren.
Ik krijg wel een storingsmelding. Ik dacht dat ze aan het principe sinds de invoering van de Exup niet iest veranderd hebben.

iemand anders meer zinnige informatie?

*schop*
 
Even een maffe vraag tussendoor: Kun je een exupklep ook helemaal dichtzetten? (elektronische wastegate van maken?)
Sorry hoor, maar een wastegate is toch een deel van een turbo? Dat is toch dat ding dat juist OPEN gaat als de overdruk in de inlaat een bepaalde waarde heeft bereikt? De gate gaat open en laat uitlaatgas de turbine bypassen, zodat deze niet nog harder gaat draaien. Jij wil er een motorrem van maken (zoals een grote diesel wel eens heeft). En om nou te zeggen dat een product van Yamaha een agrarisch gevoel geeft of rijdt als een grote truck gaat mij zelfs te ver.
Maar ehhh .. die klep werkt alleen bij lage toerentallen. Daarna staat 'ie vol open, dus lijkt het me nutteloos die alleen los te koppelen voor extra geluid.
Bij montage van een aftermarket bochtenset, die de klep niet meer heeft, is het wel nuttig om de aandrijving van die klep aangesloten te laten, anders wordt de regelunit wat verstrooid.
 
dan zou je de complete kabelboom incl. CDI etc. over moeten zetten lijkt mij.

heeft volgens mij niet zoveel zin als je het vergelijkt met alle moeite dat je moet doen.
 
misschien een rare vraag maar toch. wat zou er gebeuren als ik een complete exup systeem koop en inbouw bij een andere motor die het origineel niet heeft??
Werkt niet. Uitlaat is niet gemaakt voor een andere motor. Als je de klep alleen zou omzetten, dan werkt het alleen als je de injectie/carburatie en de ontsteking compleet aanpast. Ook de werking van de klep (het toerengebied en mate van opening bij de verschillende toeren) moet compleet nieuw geprogrammeerd worden.
Een uitlaat "werkt" maar bij bepaalde toerentallen door de schokgolven van de uitlaatgassen. Nokkenastiming, ontsteking, brandstofvoorzienig ... alles werkt daarmee samen. Soms beter, dan weer slechter ... zie de dips en pieken in een koppelcurve. De uitdaging voor een motorproducent is het zo soepel moglijk maken van het motorkarakter, maar het liefst in combinatie met veel vermogen. Voor een motor met het vermogen hoog in het toerengebied houdt dat misschien in dat 'ie onderin wat verliest of juist ruw loopt. Dan kan men zo een klep gebruiken om die schokgolven te breken op een bepaald punt om zo de curve onderin te beinvloeden. Maar zo een klep is zelfs in geopende toestand een restrictie zodra het blok echt moet ademen ... op hoge toerentallen dus. Voor echt topvermogen flikker je dat ding best er uit (en pas je de carburatie aan). Vraag is hoeveel je er echt meer wint. Misschien is het verlies niet in verhouding met de winst. Ligt ook aan hoe je de motor gebruikt.
 
Sorry hoor, maar een wastegate is toch een deel van een turbo? Dat is toch dat ding dat juist OPEN gaat als de overdruk in de inlaat een bepaalde waarde heeft bereikt? De gate gaat open en laat uitlaatgas de turbine bypassen, zodat deze niet nog harder gaat draaien. Jij wil er een motorrem van maken (zoals een grote diesel wel eens heeft). En om nou te zeggen dat een product van Yamaha een agrarisch gevoel geeft of rijdt als een grote truck gaat mij zelfs te ver.
...

Ik wil alleen de klep zelf gebruiken, de elektronische aansturing maak ik zelf wel. Het gaat mij alleen om het feit of zo'n klep mechanisch volledig dicht zou kunnen. Zodoende kun je een hele mooie wastgate bouwen die je volledig elektronisch aan kunt sturen :) .
 
hier nog een exup vraagje

Mijn fzr1000exup houdt tussen de 7000 en 8500 tpm behoorlijk in, en kom je daardoorheen dan knalt hij opeens vooruit. Zo te horen mag de exup klep wel eens gesmeerd worden. Als je de servomoter met de hand verdraaid hoor je de exup klep een beetje piepen.

zou de klep blijven hangen en opeens open schieten, of is het een kwestie van kabeltjes afstellen?
 
hier nog een exup vraagje

Mijn fzr1000exup houdt tussen de 7000 en 8500 tpm behoorlijk in, en kom je daardoorheen dan knalt hij opeens vooruit. Zo te horen mag de exup klep wel eens gesmeerd worden. Als je de servomoter met de hand verdraaid hoor je de exup klep een beetje piepen.

zou de klep blijven hangen en opeens open schieten, of is het een kwestie van kabeltjes afstellen?

bij mij stottert mn fzr juist vaak bij 4000 rpm.
in dat geval gaat de klep niet open, bij jou zou hij dus dicht blijven staan.
gewoon die klep er eens uithalen en smeren en kijken of er geen rafels op je kabels zitten, daar kunnen ze natuurlijk op blijven hangen.

(hoop dat me R1 dat exup gezeik bespaard blijft met smeren en afstellen etc etc )
 
hier nog een exup vraagje

Mijn fzr1000exup houdt tussen de 7000 en 8500 tpm behoorlijk in, en kom je daardoorheen dan knalt hij opeens vooruit. Zo te horen mag de exup klep wel eens gesmeerd worden. Als je de servomoter met de hand verdraaid hoor je de exup klep een beetje piepen.

zou de klep blijven hangen en opeens open schieten, of is het een kwestie van kabeltjes afstellen?

Smeren dat kreng.
En dan heb ik het over de kabels maar ook over de klep zelf in je uitlaat. Hij zit in de collector (waar de 4 bochten bij elkaar komen).

Ik heb helaas vette speling op de klep wegens geen onderhoud.
Nieuwe klep kost veel te veel geld..dus ik leef maar met een ratel op stationair toerental.
 
het schijnt dat de boutjes nogal vastzitten waarmee dekseltje etc vastzit. Heeft het zin eerst een paar dagen kruipolie erop te spuiten? Ik haat afgebroken uitlaatboutjes.
 
maar die is door de Exup (waarschijnlijk) erg braaf wat geluid betreft.

Bullsh%t

Als je naast je motor staat zal hij wat stiller zijn, maar boven de 6000 toeren als de Exup open staat dan geeft hij net zoveel herrie als een volledig open systeem.

Met mijn Yoshi RS3 en exup haal ik een dikke 125dB.

Pech voor de Posers die willen dat hun motor bij het starten, of bij het zenuwachtig gasgeven bij het stoplicht, flink herrie maakt. :Z

het schijnt dat de boutjes nogal vastzitten waarmee dekseltje etc vastzit.

Klopt, als ze vastzitten is het belangrijk dat je een goede dopsleutel en kleine ratel gebruikt. Ga je een steeksleutel gebruiken dan help je de boutjes zo om zeep.
 
Terug
Bovenaan Onderaan