exup klep verwijderen

J_oram

MF veteraan
21 nov 2008
3.119
2
Mijn standaard uitlaat is helaas kapot geroest. Nu kost een originelen uitlaat rond de 700 euro. Dat vind ik een beetje teveel van het goeden. Ik kan aan een rvs uitlaat systeem komen. Alleen hier zit dus geen exup klep in. Is dat erg? Is de motor dan nog te bereiden of moet ik hem helemaal opnieuw aflaten stellen? Bij google zegt de ene persoon dat het kan en de andere niet. Dus hier iemand met ervaring?

Het gaat om de volgende motor: Yamaha FZR400RR uit 1992 (3jt)
Alvast bedankt!
 
Hoe dit bij een fzr400 zit durf ik je niet te zeggen maar bij mijn Daytona zit hij er ivm het 'begrenzen' van het geluid. Anders komt hij namelijk niet door de keurig. Ik heb die van mij vast gezet in een open positie (ding zeurt nogal vaak). Sommige zeggen dat je vermogen in de lage toeren mist maar in de praktijk is dit niet eens merkbaar. Je zou daarna wel de motor eens op een testbank kunnen zetten om te kijken of hij goed onderin loopt.
 
Nou, dan weet ik niet wie je dat verteld heeft, maar een reden temeer om niet zomaar alles voor zoete koek aan te nemen... Die klep zit er echt nist alleen voor t geluid. Hij zorgt voor meer trekkracht bij lage toerentallen. Ik t geval van de 400 kun je die goed gebruiken... Koop een goede gebruikte en behandel die goed, gaat ie weer jaren mee. Wat die yzf750 betreft... Als je zo stellig zegt "die gaat eruit" heb je er weinig van begrepen. Je krijgt namelijk een compleet andere motor... En dat bedoel ik niet positief. Zonde, als je t mij vraagt
 
Daar was ik dus al een beetje bang voor. Ook omdat mijn motor ook nog eens 25kw is. Dan word het toch zoeken na een gebruikte (lastig te vinden)
 
Lol alleen voor t geluid :') en 700 euro, kun je niet een gebruikte vinden? De kabels waren bij mij t duurst, maar met wat zoeken heb ik voor ong. 100.euro alles bij elkaar gesprokkeld..

En je merkt het verschil echt heel goed.. Eerst stond de klep bij mij open en dan heb je onderin echt een rotmotor :X even een sprintje trekken is dan: bokkebokkebokkesputtersputterikwilniehiehieeeetttokayhetmoetmaar :+
 
Ja, en wat is "helemaal kapot geroest"? Hij moet echt zowat compleet van kroepoek zijn wil ik het niet kunnen repareren... Heb je pijp er onderuit liggen? Plaats dan even een fotootje.

Ps let niet op mn spelfouten, typen op een mobiel gaat niet altijd even handig, net als verbeteren :)
 
Laatst bewerkt:
Foto ga ik nu maken! De klep en alle andere onderdelen van de uitlaat doen het nog geweldig alleen de 3de pijp is kapot :(

Foto komt eraan!
 
Lol alleen voor t geluid :') en 700 euro, kun je niet een gebruikte vinden? De kabels waren bij mij t duurst, maar met wat zoeken heb ik voor ong. 100.euro alles bij elkaar gesprokkeld..

En je merkt het verschil echt heel goed.. Eerst stond de klep bij mij open en dan heb je onderin echt een rotmotor :X even een sprintje trekken is dan: bokkebokkebokkesputtersputterikwilniehiehieeeetttokayhetmoetmaar :+
Als je mijn verhaal goed leest gaat het bij mij om een 675. Daar verlies je geen kracht in de toeren. Hoe dit bij de Yamaha zit durf ik niet te zeggen.
 
kijk even op www.fzrclub.nl, volgens mij heb ik er daar laatst een voorbij zien komen. en anders even een oproepje plaatsen, er heeft vast nog wel iemand een liggen.

exup klep die er uit gaat dat merk je (bij de 1000 tenminste) echt wel. doortrekken gaat veel minder mooi gelijkmatig
 
Als die klep zo veel doet, waarom heeft alleen Yamaha dat dan??

Normaal gesproken vormt een uitlaatsysteem altijd een compromis tussen de benodigde tegendruk bij lage toeren en de vrije ademhaling bij hogere toerentallen. Knijp je de uitlaat om meer kracht onderin te krijgen, dan heb je minder vermogen in de hogere toeren en andersom.

Yamaha was de eerste die zo'n klep gebruikte en heeft een aantal jaren het patent gehad.
Op de oudere modellen had die klep ook écht effect. Bij lage toeren "knijpt" ie de uitlaat, waardoor er meer tegendruk ontstaat. Daardoor krijg je een wat betere cilindervulling en meer koppel/prestaties bij lage toeren. Bij hoge toeren gaat de klep open, waardoor de motor vrijer kan ademen.
Bij de latere modellen, ook van de andere fabrikanten die de klep nu ook gebruiken, dient de klep veel meer als een middel om het geluid bij lagere toerentallen wat te dempen ivm. de milieu-eisen. Veel winst heb je er dan niet meer van.
 
Wat die yzf750 betreft... Als je zo stellig zegt "die gaat eruit" heb je er weinig van begrepen. Je krijgt namelijk een compleet andere motor... En dat bedoel ik niet positief. Zonde, als je t mij vraagt

Mocht na het verwijderen blijken dat het echt zo veel invloed heeft, zien we wel verder. Zo krijg je de ervaring waarvan ik al aangaf deze niet te hebben op dit onderwerp.
Aangezien het mijn projectfiets is kan ik mooi expirimenteren.
Al met al moet het kunnen zolang je niet alleen de klep verwijderd, kwestie van expirimenteren/engineeren om de juiste flow en tegendruk te krijgen in diverse toerengebieden.
Onmogelijk zal het echt niet zijn.

greetz

Alex
 
kijk even op www.fzrclub.nl, volgens mij heb ik er daar laatst een voorbij zien komen. en anders even een oproepje plaatsen, er heeft vast nog wel iemand een liggen.

exup klep die er uit gaat dat merk je (bij de 1000 tenminste) echt wel. doortrekken gaat veel minder mooi gelijkmatig
Bij mij zat ie eens helemaal vast. Bij 4000 toeren smoorde de motor geheel en verzoop. Zelfs zo erg dat de benzine er langs de carbs uit spoot.
 
Als het zo'n breed geval in de collector is, zorgt ie inderdaad voor trekkracht in het lage toerengebied. Wat je echter tegenwoordig veel ziet is een vlinderklep vlak voor de einddemper, deze zorgt enkel voor een geluidsrestrictie, en kan er zonder morren uit gehaald worden.

Gedeeltelijk heb je gelijk, maar ....

Ik rijd met een Yamaha YZF-R6 (RJ15, huidig model) en die is af fabriek dus voorzien van zo'n "vlinderklep" net vóór de einddemper en net ná de katalysator. Uiteraard is de orginele einddemper inclusief die hele "EXUP" (vlinder) klep en bijbehorende servo verhuist naar m'n zolder en daarvoor in de plaats is een mooie Leovince einddemper inclusief dB-killer geplaatst.

Koud starten kost op deze manier wat meer moeite (met die klep is het "aantikken" van de startknop en lopen, nou moet ik de startknop echt even ingedrukt houden), en in de lage toerentallen loopt 'ie koud minder lekker.

Nou maakt dat op een huidige R6 niet zoveel uit omdat je zo'n fiets op temperatuur toch niet in de lage toerentallen rijdt, maar.... zo'n klep doet wél iets meer dan alleen geluid reduceren.
 
Gedeeltelijk heb je gelijk, maar ....

Ik rijd met een Yamaha YZF-R6 (RJ15, huidig model) en die is af fabriek dus voorzien van zo'n "vlinderklep" net vóór de einddemper en net ná de katalysator. Uiteraard is de orginele einddemper inclusief die hele "EXUP" (vlinder) klep en bijbehorende servo verhuist naar m'n zolder en daarvoor in de plaats is een mooie Leovince einddemper inclusief dB-killer geplaatst.

Koud starten kost op deze manier wat meer moeite (met die klep is het "aantikken" van de startknop en lopen, nou moet ik de startknop echt even ingedrukt houden), en in de lage toerentallen loopt 'ie koud minder lekker.

Nou maakt dat op een huidige R6 niet zoveel uit omdat je zo'n fiets op temperatuur toch niet in de lage toerentallen rijdt, maar.... zo'n klep doet wél iets meer dan alleen geluid reduceren.

Dat lijkt me meer aan de afstelling te liggen, dan aan een exup-valve. :)
 
Mjah ... Fiets staat inderdaad 100% afgesteld op een warm blok en qua ontsteking ook nog eens op RON98, maar die vlinderklep doet met een koud blok wel degelijk af.
 
Zonder Exup-klep zul je onderin tot ca. 4000 toeren wat minder vermogen hebben. Als je een hoge toerenrijder bent zul je er weinig van merken.

Zelf ervaring met een fzr400 zonder exup klep? Alvast bedankt voor de reacties! Ga de gok misschien gewoon wagen en als het niet werkt dan horen jullie het van me..
 
Terug
Bovenaan Onderaan