F*CKING 60Km/h zones

2001?

Dat het internet toen al bestond. Of is dit een gearchiveerde brief discussie? :+
 
Op zich gaan 60 zones nog wel. De drempels meestal wel op normale snelheid te nemen. Het irritantste zijn nog de ingeblikte tegenliggers die vooral tussen de strepen blijven rijden en wel ruimte maken voor tegemoet komende auto's, maar niet voor motoren. En scherpe drempels midden in bochten. Ja, heel veilig als je niet zo bekend bent ter plekke... :(
.


Maak jezelf "breed" en blijf iets links.Dan zul je zien dat ze aan de kant gaan en dan maak je zelf ook ruimte. Mensen hebben het gewoonweg niet door.Meestal is het geen kwade opzet.
Maakt echt verschil. :)
Uiteraard zullen er altijd dodo's zijn.


En ik bedoel niet recht op iemand afrijden natuurlijk. Kan heel subtiel. :)
 
30 en 60 zones. :r

Eerste stukje was vroeger gewoon 50km/u en had je voorrang. Nu optische wegversmalling, rechts voorrang en voila, 30km/u.. Stukje buiten de BBK was vroeger 80, streepjes naar de zijkant (optische wegversmalling) en voila, 60km/u..

Vooral die 30 zone irriteer ik mij aan, vroeger was het veel prettiger en veiliger om daar te rijden. Nu mag je daar regelmatig op het laatste moment op de rem trappen omdat er dan toch nog een auto/fietser van rechts komt en automobilisten halen fietsers gevaarlijker in door de optische wegversmalling.

Ben geen verkeersdeskundige maar kan me niet voorstellen dat het er veiliger is geworden, misschien een kleinere kans op ernstige ongelukken maar een grotere kans op kleine(re) ongelukken..


Ook die chicane rond 3:30 zodat rechts *veilig voorrang kan krijgen, met de motor merk je er niks van, met de MX-5 wel geinig maar met de bus gewoon irritant. En waarom dat nou veranderd moest worden, geen idee. Komt nauwelijks verkeer van die kant.. :')

En dit is nog maar een kleine greep van wat ik irritant vind van de Nederlandse verkeersveiligheid. :+
 
Maak jezelf "breed" en blijf iets links.Dan zul je zien dat ze aan de kant gaan en dan maak je zelf ook ruimte. Mensen hebben het gewoonweg niet door.Meestal is het geen kwade opzet.
Maakt echt verschil. :)
Uiteraard zullen er altijd dodo's zijn.


En ik bedoel niet recht op iemand afrijden natuurlijk. Kan heel subtiel. :)
Weer goed advies! :t Dat doe ik ook, behalve het subtiele misschien. ;)
Gewoon niet standaard al bijna op de fietsstrook rijden, maar tegen de denkbeeldige as van de weg aan. Door zelf al meer ruimte te claimen, heb je ook meer marge. Maar ik kom nog iets te vaak mensen tegen die een ZX-6R en zelfs een FJR 1300 schijnbaar aanzien voor een bromscooter en strak in het midden blijven rijden of zelfs beginnen te seinen dat ik aan de kant moet... Dan wil ik nog wel een iets verder naar links sturen. }) Als dat niet helpt, ga ik natuurlijk wel naar rechts, ik heb geen behoefte om een motorkapornament te worden.

En die types die natuurlijk wel gewoon rustig een fietser in gaan halen terwijl ik tegemoet kom en al een rij fietsers naast me heb. Vroegâh met de middenstreep nog intact nooit zoveel last van.
 
Maak jezelf "breed" en blijf iets links.Dan zul je zien dat ze aan de kant gaan en dan maak je zelf ook ruimte. Mensen hebben het gewoonweg niet door.Meestal is het geen kwade opzet.
Maakt echt verschil. :)
Uiteraard zullen er altijd dodo's zijn.


En ik bedoel niet recht op iemand afrijden natuurlijk. Kan heel subtiel. :)

Zo heb ik het geleerd ruim 30 jaar geleden; je positie op de weg claimen :)

Maar toen hadden we nog geen 60 km wegen. En ze gaan soms inderdaad niet aan de kant. Misschien toch maar halo's en angel eyes met een boze look monteren of dikke harley en mezelf een bad modderfokker bikerlook aanmeten _O-
 
30 en 60 zones. :r

Eerste stukje was vroeger gewoon 50km/u en had je voorrang. Nu optische wegversmalling, rechts voorrang en voila, 30km/u.. Stukje buiten de BBK was vroeger 80, streepjes naar de zijkant (optische wegversmalling) en voila, 60km/u..

Vooral die 30 zone irriteer ik mij aan, vroeger was het veel prettiger en veiliger om daar te rijden. Nu mag je daar regelmatig op het laatste moment op de rem trappen omdat er dan toch nog een auto/fietser van rechts komt en automobilisten halen fietsers gevaarlijker in door de optische wegversmalling.

Ben geen verkeersdeskundige maar kan me niet voorstellen dat het er veiliger is geworden, misschien een kleinere kans op ernstige ongelukken maar een grotere kans op kleine(re) ongelukken..


Ook die chicane rond 3:30 zodat rechts *veilig voorrang kan krijgen, met de motor merk je er niks van, met de MX-5 wel geinig maar met de bus gewoon irritant. En waarom dat nou veranderd moest worden, geen idee. Komt nauwelijks verkeer van die kant.. :')

En dit is nog maar een kleine greep van wat ik irritant vind van de Nederlandse verkeersveiligheid. :+

Ja bekende omgeving, maar i.d.d. die chicane op 3.30 heb ik ook nooit begrepen en voor vreemden erg verwarrend vooral bij avond......
 
Dat deed ik ook een keer niet. Godver...................sorry

Ik doe het op de rechte stukken meestal rustig aan. Voor een bocht gaat het gas erop *O*
(vroeger, toen het nog 80 was deed ik het volgens mij andersom. De snelheid op het rechte stuk was hoger dan in de bochten. Nu is het meestal andersom)
 
Heeft hetzelfde doel als een rotonde, lagere snelheid op een kruispunt.
Wat helemaal niet nodig was geweest als het gewoon voorrangsweg weg was gebleven. :X

Hier ook in de buurt een stuk weg wat eerst een voorrangsweg was, toen veranderd rechts voorrang, ongeluk gebeurd, terug veranderd naar voorrangsweg maar de 60 zone wel behouden. :')
 
Wat helemaal niet nodig was geweest als het gewoon voorrangsweg weg was gebleven. :X

Hier ook in de buurt een stuk weg wat eerst een voorrangsweg was, toen veranderd rechts voorrang, ongeluk gebeurd, terug veranderd naar voorrangsweg maar de 60 zone wel behouden. :')

Ik weet niet precies wat het doel nu precies is van die 60 kmzone's?
Ik heb wel eens horen zeggen dat een gemeente extra geld ontvangt als ze er alleen al maar bordjes neerzetten van 60km/u.
Schijnbaar vraagt de gemeente nog wel aan de bewoners of ze dit oke vinden.

Wat ik ook weer heb van horen vertellen is dat de gemeentes moesten investeren in het veiliger maken van 80 km wegen.
Als de gemeente er een bordje neer zet van 60 km, dan hoeft dit niet. Dan kunnen ze onderhoud uitstellen.

Als dit allemaal waar is dan gaat het er zogenaamd om, om de veiligheid te verhogen. Maar vaak is het ook een pure geldkwestie?
 
Ik weet niet precies wat het doel nu precies is van die 60 kmzone's?
Ik heb wel eens horen zeggen dat een gemeente extra geld ontvangt als ze er alleen al maar bordjes neerzetten van 60km/u.
Schijnbaar vraagt de gemeente nog wel aan de bewoners of ze dit oke vinden.

Wat ik ook weer heb van horen vertellen is dat de gemeentes moesten investeren in het veiliger maken van 80 km wegen.
Als de gemeente er een bordje neer zet van 60 km, dan hoeft dit niet. Dan kunnen ze onderhoud uitstellen.

Als dit allemaal waar is dan gaat het er zogenaamd om, om de veiligheid te verhogen. Maar vaak is het ook een pure geldkwestie?
Heb even lopen zoeken maar gemeentes krijgen inderdaad subsidies om de weg aan te passen naar "duurzaam veilig": wetten.nl - Regeling - Regeling duurzaam veilig - BWBR0009505

Dat maakt het natuurlijk wel goedkoper voor gemeentes om een weg die toe is aan onderhoud gelijk aan te passen naar "duurzaam veilig" zodat ze minder geld hoeven uit te geven. Zal vast ook wel een grote beweegreden zijn voor gemeentes om dit bijna overal toe te passen. Bij onze oosterburen kom je dit soort gein volgens mij niet echt tegen.
 
Hier zijn wegen van 80 naar 60 gegaan. En sommigen weer terug naar 80. Incl.de inrichting. Want 3 km op een weg sukkelen met geen enkele zijweg stuitte toch op wat weerstand bij de bewoners.

Erg kostenbesparend zo :X
 
Ik ken ook nog genoeg B-wegen waar helemaal niets bij staat.
Hoe hard mag je daar nu? Volgens mij behoren ze ook niet tot een 60km zone.
 
Lekker korte termijn denken, geld besparen onder het mom van verkeersveiligheid om er vervolgens achter te komen dat weggebruikers er helemaal niet op zitten te wachten en de weg in sommige gevallen juist gevaarlijker is geworden. :9

Ken ook nog wel een weg die door 2 gemeentes loopt, gemeente 1 heeft besloten om er een 60 zone van te maken, gemeente 2 heeft het gewoon 80km/u gelaten. Weg is in beide gemeentes helemaal hetzelfde, gok zo dat gemeente 1 puur naar het financiële plaatje heeft gekeken..

Het is ook maar een achteruitgang, het snelheidslimiet van 80km/u buiten de BBK is er al sinds 1974. Auto's worden steeds veiliger, banden worden steeds beter en dan gaan ze tegenwoordig van alles 60 zones maken. Verzin dan een weginrichting dat daadwerkelijk veiliger is en geen achteruitgang qua snelheid.

Ik ken ook nog genoeg B-wegen waar helemaal niets bij staat.
Hoe hard mag je daar nu? Volgens mij behoren ze ook niet tot een 60km zone.
Geen bord = 80km/u :)
edit: tenzij je in een zone bent gereden en geen einde zone bord hebt gezien. :9
 
Laatst bewerkt:
Hier https://www.swov.nl/rapport/R-2009-14.pdf uit 2009 word ergens vermeld dat ze schatten dat de 60km zone's 60 doden per jaar schelen. + een x aantal gewonden. (10 jaar geleden is er een verwachting van het aantal doden en gewonden in 2007 gemaakt)
Kosten en batenanalyse kwam uit op een verdienmodel. Hoge kosten door de wegaanpassingen maar weer terugverdiend door minder ziekenhuiskosten.

Bij 50km wegen is het aantal ongelukken wel toegenomen doordat het daar drukker is, omdat dat het verkeer geweerd word in de 30km zones.

Eigenlijk weten ze niets zeker. Het is drukker geworden op de weg. Meer ouderen die deelnemen aan het verkeer. meer gekut met telefoons.

De irritatie die het vaak oproept daar word met geen woord over gerept.
Wegen worden optisch versmalt, er worden versmallingen en drempels aangelegd om de acceptatie van de snelheidsverlaging te versnellen onder burgers.
Voor de dyhards die hier niets op uit doen is het verdienmodel aangepast. De tijdswinst word teniet gedaan door meer vaste snelheidscontrolelocaties en hogere boetes en straffen.
En er is een verkeershandhavingsteam in het leven geroepen die volgens mij pas geleden weer afgeschaft is.
Het team leverde in verhouding te weinig op aan boetes in vergelijking met de vaste locaties.

Oja, op blz 142 staat een mooi overzicht.
 
Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk ook niet na te gaan of al die aanpassingen überhaupt zin hebben. Minder ernstige ongevallen kan ook te wijten zijn aan steeds veiligere auto's. Er zijn gewoon te veel variabelen om na te kunnen gaan of duurzaam veilig zin heeft.

De conclusie van het rapport is dan ook heel simpel, ze weten het niet. Maar ze denken alsnog dat het een positief effect heeft gehad. _O-
 
En het was weer gewéldig voor de werkgelegenheid natuurlijk. Lekker vergaderen.

Wat een ontzettend boekwerk trouwens, Daar zijn er ook meerdere ontzettend druk mee geweest _O-
 
Ach, misschien zien ze ooit nog het licht. :+

Net zoals ze erachter zijn gekomen dat turbo koffiemolentjes in auto's toch niet zo milieu vriendelijk zijn als eerst gedacht. Of dat de oude bijtellingsregeling de Nederlandse automarkt verpeste. :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan